Opstart af Eheim 2260
Fra : Frank

Dato : 23-02-01 10:13

Hej igen,

For halvandet døgn siden startede jeg den nye (brugte) 2260'er op ved at
holde indsugningen under vand og så suge i udblæsningen.

Den startede fint og kørte hele natten uden problemer. Nu er den så begyndt
at spytte luft ud i akvariet med ca. 30 sek. mellemrum - Selvfølgelig noget
voldsomere når jeg ryster den.

Er det normalt den skal gøre det i over et døgn eller kan der være noget
galt ?

/Frank

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-02-01 10:23

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
noget
> voldsomere når jeg ryster den.
>
> Er det normalt den skal gøre det i over et døgn eller kan der være noget

Siden den gør det endnu mere når du ryster den, skyldes det nok enten at der
stadigvæk er luft gemt i filtermaterialet, eller den lukekr ikke tæt

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Frank

Dato : 23-02-01 12:29

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Siden den gør det endnu mere når du ryster den, skyldes det nok enten at
der
> stadigvæk er luft gemt i filtermaterialet, eller den lukekr ikke tæt

Ja du har ret, men det kan jeg altså godt selv regne ud

Lad mig lige omformulere mig så. Kan den indeholde så meget "gemt" luft at
det kan stå på i over et døgn eller hvor kan den alternativt være utæt ?
Låget har jeg checket.

Nu er det jo nyt vand som er meget iltholdigt og ilt indholdet bliver jo
forstærket af alle de bobler som pumpen laver - Kan det ligefrem være et
ondt loop man er endt i - Meget iltholdigt vand ind = luftlommer ?

Mvh
/Frank

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 17:14

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev:

> Lad mig lige omformulere mig så. Kan den indeholde så meget "gemt" luft at
> det kan stå på i over et døgn eller hvor kan den alternativt være utæt ?
> Låget har jeg checket.

Hvis det er filtervat så kan det sagtens lade sig gøre. Jeg har prøvet
pumper der står og lukker luft ud i helt op til 3 døgn, men hvis du ryster
den godt i den første dags tid, så går det forholdsvis hurtigt over.

Hvis du samtidig lige har lavet et større vandskifte i akvariet, så er det
også med til at at give ludtbobler i filtermaterialet.

Mit råd er at vente i et par dage eller tre og er det så stadig galt, så
må der være en utæthed et sted. Evt. ved studsene hvor slangerne
er monteret på pumpehovedet eller eventuelle samlinger på slangerne.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Frank

Dato : 26-02-01 09:40

Fandt fejlen i går. I en samling på indsugningen mellem slange og studs stod
den og "snorkede" lidt.

Efter montering af et spændbånd forsvandt lufen....

Tak for hjælpen venner...

/Frank

Fra : Henrik Foslund

Dato : 28-02-01 18:27

Hej Frank
Jeg har selv 2 stk 2260 spandpumper, mine pumper sugede luft ind på
sugesiden, når pumperne er ved at være rigtigt godt stoppet, jeg prøvede alt
lige indtil at jeg opdagede at det var vattet der var synderen, hvis du
f.eks. har filtervat øverst og du har fisk der sviner meget ender vattet med
at være en prop, hos mig går der ca. 1 md. så sker det med luften.
Derfor har jeg ikke filtervat mere i pumperne, men du opnår den samme fine
filtrering, med lavasten.
Og nej der skal ikke komme luft ud af pumpen, de første par dage, det skal
stoppe efter nogle få sekunder
MVH
Henrik
H.Foslund@image.dk