at ride med sædet...(meget langt indslag)
Fra : Musen

Dato : 23-09-02 21:24

Hej NG!
Jeg skriver til jer, egentlig mest for at fortælle om min undren end
egentlgi at spørge om noget.
Det er sådan, at der er to piger på h.h.v. 12 og 15 år som kommer og rider
på mine heste næsten hver dag. De er meget entusiastiske (eller hvordan det
nu staves?) og står der så snart de får fri fra skole. De bruger mindst en
time i stalden på at strigle og nusse, inden de rider, og er i det hele
taget rigtig søde ved hestene i stalden....MEN...
Den ene pige har haft (og har vist stadig) heste selv, uden nogen sinde at
have fået undervisning. Hun rider meget dårligt, dvs. hun har ikke begreb om
at hesten skal varmes op, skridtes af osv. Hun rykker hesten for meget i
munden og råber højt af den, hvis ikke den lystrer (hvilket den ikke gør så
tit...Det er en nordbagge
Den anden pige er meget rolig, tager hensyn til hvad hesten kan, varmer
ordentligt op og skridter af, holder en pause hvis hesten sveder for meget.
Hun har fået undervisning i 6 år på en rideskole.
De har nu kommet her i et par måneder, hvor jeg næsten hver dag har stået og
undervist dem, så de ikke får ødelagt mine heste. Jeg har longeret dem uden
tøjler, for at lære dem ikke at bruge hænderne til at ride med....
Det jeg ikke forstår er bare, at hende der har redet i 6 år (og selvfølgelig
også hende den anden) ingen anelse har om, hvad det vil sige at ride med
sædet!!!! Hvordan kan man gå på en rideskole i seks år uden at have hørt om
sædet???? Og nu kommer så det mest chokerende....Det gjorde jeg også selv.
Da jeg var lille gik jeg på to forskellige rideskoler i ialt 12 år, og
ALDRIG blev sædet nævnt. "driv lidt mere, pres nu til den, kom nu, spark den
lidt i siden", men ikke en eneste gang "kom nu brug dit sæde"
Dvs. at man lærer at ride en hest i munden og benene. Man lærer at skal den
gå fremad skal man sparke den i siden, eller slå den lidt med pisken, skal
den stoppe, rykker man bare i begge tøjler, og hvis man vil dreje rykker man
bare i den ene.
Mine heste har indtil fornylig lignet Et stort spørgsmålstegn når pigerne
red, for de er vant til at jeg rider med sædet (jeg var nemlig så heldig at
støde på en ridelærer der lærte mig det, da jeg selv fik hest...), hende jeg
selv rider på, søger frem til bidet, selvom jeg ikke holder fat i tøjlerne
(hun bliver jo REDET frem til biddet med sædet)
Pigerne syntes i starten at de var temmelig stædige, for ligegyldigt hvor
meget de end sparkede til dem og "drev" dem frem, og ligegyldigt hvor meget
de rykkede dem i munden (hvilket de naturligvis ikke fik lov til at gøre) så
lystrede de ikke.
De er nu (især efter et par gange i longe) begyndt at forstå meningen med at
man rider en hest "bagfra" så den bærer sig selv, men de har stadig utrolig
svært ved selv at udføre det, da det jo ikke falder naturligt for dem. Jeg
har svært ved at forklare dem, HVORDAN man rider med sædet, og hvordan man
driver hesten frem med sædet, for jeg gør det jo bare, ligesom jeg cykler.
Er der nogen der har en fidus??
Jeg giver ikke op, men de får ikke lov til at ride alene, da det ikke skal
gå ud over mine heste, at de ikke har lært at ride ordentligt. Men hvor er
det dog ærgeligt, for det er jo ellers nogle hesteglade piger og de gør det
jo ikke af ondskab men af rent og skær uvidenhed.
Nå det var bare lige en lille mening jeg måtte af med...
Kommentarer modtages gerne, og også meget gerne ideér til øvelser jeg kan
lave med pigerne.
Venlig hilsen Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-09-02 06:16

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote:

>Kommentarer modtages gerne, og også meget gerne ideér til øvelser jeg kan
>lave med pigerne.

Befriende at læse dit indlæg !!!

Kæmper selv med samme problem her. Jeg her redet tre af mine heste
næsten uden brug af tøjle. Stram tøjle kender de ikke, kun mere eller
mindre slap tøjle. Mange siger at det er forkert, men der sjove er at
jeg kan udføre øvelser med hestene som andre ikke kan gøre på egne
heste.

Jeg har ingen ideer til dig, men jeg modtager *MEGET* gerne tips og
triks til undervisning som jeg kan bruge.

Jeg er ikke berider og kalder mig det heller ikke. Jeg underviser
gratis, selv om nogen siger at jeg tjener mange penge på det
Nogle siger også at jeg underviser i ridning kun i to gear (skridt og
galop) og det kan der derimod godt være noget om )
Men ingen af mine piger falder ikke af, selv om det kan gå voldsomt
til.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-09-02 06:18

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> wrote:

>Men ingen af mine piger falder ikke af, selv om det kan gå voldsomt
>til.

Hmmm.. Det var vist ikke rigtigt Dansk. jeg håber det kan forstår

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-09-02 07:01

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> wrote:
>

> Hmmm.. Det var vist ikke rigtigt Dansk. jeg håber det kan forstår
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen

Heller ikke ovenstående sætning er 'rigtigt dansk'. Muligheder :
- jeg håber det kan forståes
- jeg håber Du/I kan forstå det
)

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-09-02 07:35

"Harald Blaatand" <harald_blaatand@hotmail.com> wrote:

>Heller ikke ovenstående sætning er 'rigtigt dansk'. Muligheder :

Nej, men indrøm det bare: Der ER s*u mange knapper

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Britta Larsen

Dato : 24-09-02 08:10

Hej Musen

Tror du har sat mig på lidt af en opgave, tror desvære ikke det er noget man
bare gør.

Prøv i først om gang at lade dem skridte, hvor du så bedre dem om at følge
hestens bevægelser med sædet (numsen).

Jeg må erkende at jeg er best til det i skrid, hvor man lige frem kan mærke
at hesten øger skidt lægnden og tempoet.

Håber det kan bruges.

K.h.

Britta Larsen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-09-02 08:24

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote:

>Håber det kan bruges.

Både ja og nej. Det er hvad jeg gør i øjeblikket, men som uerfaren udi
det at lære fra sig i ridekunsten, håber jeg hele tiden at kunne hugge
nogle fiduser andetsteds.!

Håber ikke at der var slåfejl denne gang

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-09-02 10:07

On Tue, 24 Sep 2002 09:10:07 +0200,
> [...]

> Jeg må erkende at jeg er best til det i skrid, hvor man lige frem kan mærke
> at hesten øger skidt lægnden og tempoet.

Nååå, det var det det forige indlæg handlede om. Min hesteordbog er ikke
så stor, men ovenståene kan jeg da godt genkende. Det er vist en af
grundene til at jeg godt kan lide at ride uden saddel, for så kan man
nemlig bedre mærke hvad hesten gør og forsøge at indrette sine egne
bevægelser derefter.

--
Anders Bo Rasmussen
* Du har en solid edb-mæssig basisuddannelse EDB-assistent eller ligende.

Fra : Sander

Dato : 24-09-02 11:07

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en meddelelse

Hejsa !

Har du prøvet, at lade pigerne ride uden saddel ? Det tror jeg, vil hjælpe
dem til, at få mere føling med hesten og dermed gøre det nemmere for dem, at
lære, at ride med sædet.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Musen

Dato : 24-09-02 16:27

> [...]
> dem til, at få mere føling med hesten og dermed gøre det nemmere for dem,

Ja jeg har prøvet at overtale dem til det, men sjovt nok er det hende der
har redet på rideskole i mange år der ikke tør det. Jeg kan simpelthen ikke
overtale hende til det, for hun tror ikke hun kan komme op ( hun er en lidt
kraftig pige, men jeg har da sagt til hende, at jeg sagtens kan hjælpe
hende, eller at hun kan tage noget at stå på).
Den anden pige kan godt lide at ride uden sadel og kan så også godt se lidt
af fidusen i det jeg siger, men hun kan ikke rigtig få det til at virke
hvis det er hende der skal bestemme farten.
k.h. Musen

Fra : Tina

Dato : 24-09-02 11:18

> Hej NG!

Hejsa

> [...]
> den stoppe, rykker man bare i begge tøjler, og hvis man vil dreje rykker

Hmmm.... Så har jeg åbenbart kun gået på gode rideskoler.

På de rideskoler jeg har gået på, lærte vi at bruge sædet, halve parader,
dreje hele hesten og ikke kun hovedet, osv. Jeg har ofte hørt "brug sædet og
driv ham frem" på rideskolerne. Hvordan det er i dag, skal jeg ikke kunne
sige... Halve parader er vist også en mangelvare på rideskolerne i dag.

> [...]

utrolig
> svært ved selv at udføre det, da det jo ikke falder naturligt for dem.

En af de første gange i mit liv jeg var på en hesteryg, forklarede
underviseren, at en hests "motor" sad i den bagerste del af den, og at det
var den del, jeg skulle ride, og ikke den del af hesten, jeg kunne se, når
jeg sad i sadlen
Og at mit sæde + ben styrede den bagerste del af hesten, og tøjlerne den
forreste del.
Rimelig ok forklaringer på niveauet "Dette er en hest".

> [...]
> driver hesten frem med sædet, for jeg gør det jo bare, ligesom jeg cykler.

Dine heste er vist ikke sådan nogle skøre kugler, der flintrer afsted, bare
de ser en pind der ikke plejer at være der? For hvis de er "skøre kugler",
så er mit forslag ikke ansvarligt. Brug evt. kun den mest rolige til mit
forslag.

Af med sadel og tøjler. Start med at tage dem i longe. Ingen sadelpuder,
tæpper eller andet. Kun bar ryg. Rytteren skal følge med i hestens
bevægleser for at kunne blive siddende. Dette giver en føling med, hvordan
hesten arbejder. Når hesten skal drives fremad, kan du forklare det med, at
man ligesom skal trække numsen ind under sig; forestille sig, at numsen skal
få hesten til at gå et skridt frem.

Når de bliver fortolige med hestens bevægelser på bar ryg, og kan holde
balancen uden støtte (brug evt. forskellige balanceøvelser til at styrke
balancen), så lad dem ride rundt i indhegningen uden tøjle og sadel, så
kommer det helt naturligt, hvad der sker til for at dreje hesten, øge
farten, stoppe den igen, osv. Hav evt. hesten i træktov imens, så der stadig
er lidt styr på det. Uden sadel og tøjler er man nemlig nødt til at bruge
sit sæde og sin vægt, for at få hesten til at gå & dreje.

På den byggelegeplads jeg brugte al min fritid på, red vi altid på bar ryg,
og ofte uden tøjler. Det gav en god balance og en virkelig god føling med
hestens bevægelser.

Mange af de rideskoleelever jeg kender i dag, har aldrig redet uden sadel på
rideskolen. Højest uden bøjler. Det giver altså ikke det samme :)

Det er synd, for der sker det, at de "hænger" i sadlen og ikke rigtig har
nogen fornemmelse af, hvordan hesten arbejder med sin krop, samt at de
bruger tøjlerne som stropper de kan holde i, hvis de er ved at miste
balancen, i stedet for at rette sig op og søge støtte i sædet.

God arbejdslyst med pigerne.

Mvh.

Tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-09-02 20:10

On Tue, 24 Sep 2002 12:18:16 +0200, "Tina" <misstinadk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>man ligesom skal trække numsen ind under sig; forestille sig, at numsen skal

   Man skal blot sørge for at svaje i ryggen og lade svajet tage
bevægelsen. Ellers er det umuligt a) at ride sådan at man balancerer
på sit mellemkød med anus og skedeåbning/pungen som de to ydre
balancepunkter og b) sidde som om du er hængt op på en bøjle - det er
de to bedste råd jeg har fået i forhold til at sidde korrekt.
   Og så er det super super at ride uden sadel..... :)

>Mange af de rideskoleelever jeg kender i dag, har aldrig redet uden sadel på
>rideskolen. Højest uden bøjler. Det giver altså ikke det samme :)

   Det er alså også noget man skal have mod nok til så at sige -
det er nemmere hvis du har mulighed for at kende hesten godt inden du
gør det - evt. fra jorden. Og det når man ikke på en rideskole....

> [...]
>bruger tøjlerne som stropper de kan holde i, hvis de er ved at miste
>balancen, i stedet for at rette sig op og søge støtte i sædet.

   Åh ja - *suk* sådan er rideskoleelever. Heldigvis rider jeg på
en ganske alsidig rideskolehest der faktisk er i stand til at pejle
sig ind på hvad rytteren kan og går derefter :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Snudeske

Dato : 28-09-02 09:46

> [...]

> Nå det var bare lige en lille mening jeg måtte af med...
> Kommentarer modtages gerne, og også meget gerne ideér til øvelser jeg kan

Hej Musen.

Måske kan de bedre forstå det, hvis du sammenligner det med at sidde på en
gynge? Bevægelsen er præcis den samme og kan de finde ud af at gynge, så kan
de også drive med sædet, hvis de overføre bevægelsen til hesten.

Jeg har heller aldrig lært at drive med sædet på de rideskoler jeg gik på
(ej heller at ride uden sadel) og jeg lærte det først, da jeg fik en 4 års
og en berider, der fortalte mig det med gyngen *GG*

Med henhold til ridning uden sadel: En god ting, men det kræver at rytteren
har tillid til egne evner.. Det duer ikke, hvis de bliver "tvunget" til det
og ikke tror de kan. Så vil de bare spænde sig og så er der ikke lang vej
til jorden
Hvad med at lade dem prøve i en ridegjord, hvor der stadig kan fæstes
stigbøjler? Det giver en ekstra form for sikkerhed; både fysisk men også
psykisk.

MVH
Snudeske.

Fra : Musen

Dato : 30-09-02 07:49

Klip----
> [...]
kan
> de også drive med sædet, hvis de overføre bevægelsen til hesten.

Det lyder faktisk ikke så tosset. Det er jo omtrent den bevægelse de skal
bruge, så det kunne da være, det var noget de kunne forstå.

> Jeg har heller aldrig lært at drive med sædet på de rideskoler jeg gik på
> (ej heller at ride uden sadel) og jeg lærte det først, da jeg fik en 4 års
> og en berider, der fortalte mig det med gyngen *GG*

Sørgeligt så mange steder der åbenbart ikke fortæller om den slags vigtige
ting

> [...]
det
> og ikke tror de kan. Så vil de bare spænde sig og så er der ikke lang vej

Det tror jeg du har ret i. Og hende som ikke har mod på det, rider jo netop
på min hoppe som er ret sensibel og nemt laver et lille spjæt, så hun skal
nok lige have lidt mere tillid til hesten (og sig selv) inden hun gør det.

> Hvad med at lade dem prøve i en ridegjord, hvor der stadig kan fæstes
> stigbøjler? Det giver en ekstra form for sikkerhed; både fysisk men også
> psykisk.

Se det var jo smart, og sådan en har jeg faktisk liggende, så det er jo bare
at finde den frem.
Tak for rådene
Venlig hilsen Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 02-10-02 02:50

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en meddelelse

[snip]

> Se det var jo smart, og sådan en har jeg faktisk liggende, så det er jo
bare
> at finde den frem.

- og hvis man så knalder et fåreskind under gjorden, ser det både smart ud,
man sidder blødt og varmt og har stadig rigtig god kontakt til hesten.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 03-10-02 19:32

> [...]
ud,
> man sidder blødt og varmt og har stadig rigtig god kontakt til hesten.

Nåååj virker sådan noget? Altså kan man stadig mærke hesten under sådan et?
(eller over?)
Kan man ikke bruge lam?

Venlig hilsen Musen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-10-02 20:38

In article <3d9c8be3$0$18116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Musen wrote:

[snip]

> ud,
>
> Nåååj virker sådan noget? Altså kan man stadig mærke hesten under sådan et?
> (eller over?)
> Kan man ikke bruge lam?

lam og lam, jeg har da "redet" på et får ;-D
Skulle flytte det, stod med et ben på hver side, og så løb det ;-D

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-10-02 21:10

> lam og lam, jeg har da "redet" på et får ;-D
> Skulle flytte det, stod med et ben på hver side, og så løb det ;-D
>

> JonB

Fnis, det gad jeg godt ha´set...............hvordan var det så?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-10-02 21:19

In article <3d9ca58e$0$10682$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>, Nina Svanholm wrote:

> Fnis, det gad jeg godt ha´set...............hvordan var det så?

Alt for lavt, men ellers ret blødt.

JonB

Fra : Musen

Dato : 06-10-02 17:18

wrote:

> Alt for lavt, men ellers ret blødt.

Det kunne være det var det man skulle gøre i....Måske kunne man avle en hest
med uld

Musen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-10-02 17:57

Musen wrote:

> Det kunne være det var det man skulle gøre i....Måske kunne man avle en hest
> med uld

Som f.eks. en islandsk hest? ;)

(Okay, uld og uld - blød og varm ihvertfald).

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-10-02 02:24

> ud,
>
> Nåååj virker sådan noget? Altså kan man stadig mærke hesten under sådan
et?
> (eller over?)

Tjah... jeg havde jo egentlig købt mit fåreskind for at bruge det som
underlag under sadlen, men det var faktisk for tykt. Det er skindet fra en
eller anden norsk fårerace (som skulle være den fårerace der ligner
vikingernes mest). Min veninde har et skind, der er meget tyndere og som
fungerer fint under sadlen. Man kan mærke hesten gennem begge, men mit er
selvfølgelig blødest at sidde på - hendes kan man mærke hesten mere igennem.

> Kan man ikke bruge lam?

Det kan man da sikkert. Prøv.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-10-02 09:17

In article <3d9f905e$0$69066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> eller anden norsk fårerace (som skulle være den fårerace der ligner
> vikingernes mest). Min veninde har et skind, der er meget tyndere og som

spellsau ??

> fungerer fint under sadlen. Man kan mærke hesten gennem begge, men mit er
> selvfølgelig blødest at sidde på - hendes kan man mærke hesten mere igennem.

hvad med stigbøjler ??
og hvordan kommer du op på hesten ?

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-10-02 15:37

On Sun, 6 Oct 2002 08:17:07 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>hvad med stigbøjler ??
>og hvordan kommer du op på hesten ?

   Nu rider jeg godt nok ikke med skind - men når jeg skal op ja
så finder jeg da noget at stå på. Og hesten - ja han har da lært at
stå stille og vente pænt til jeg er kommet op - uanset hvilken side
jeg hopper op fra :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-10-02 22:38

On Sun, 06 Oct 2002 16:36:47 +0200,
Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> så finder jeg da noget at stå på. Og hesten - ja han har da lært at
> stå stille og vente pænt til jeg er kommet op - uanset hvilken side

Nå jeg rider (hvilket desværre sker meget sjælledent) plejer jeg at
hoppe. Men nu plejer hestene heller ikke at være så høje. Jeg hopper
altid op fra venstre side, hvilket må være det letteste når man er
højrebenet - da man jo skal svinge det ben hen over hesten. Er det
forresten grunden til at man stiger op på en hest fra venstre?

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-10-02 05:49

On Tue, 8 Oct 2002 23:38:18 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>højrebenet - da man jo skal svinge det ben hen over hesten. Er det
>forresten grunden til at man stiger op på en hest fra venstre?

   Det er altsammen et spørgsmål om træning. Jeg rider selv på en
hest der er næsten tøndeformet - hvilket er grunden til at jeg er ude
af stand til at hoppe op på ham selv om han ikke er ret høj som man
kan se her:
http://pictures.bananas.dk/Misc/2002-05-09/P5090343.JPG?width=640

   Med hensyn til at hoppe op fra venstre side af er det sådan at
man jo til at starte med i den nyere tradition kun holdt ridehest hvis
man var kriger. Sådan nogen går med sværd og da de fleste er
højrehåndede hænger sværdet til venstre. Og for at gøre det nemmest at
komme op med sådan et ved siden - ja så står man på det ben som
sværdet hænger til. Jeg kan ikke lige huske hvor i historien det
kommer ind som tradition - men det er grunden :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-10-02 17:47

On Wed, 09 Oct 2002 06:48:54 +0200,

> [...]
> hest der er næsten tøndeformet - hvilket er grunden til at jeg er ude
> af stand til at hoppe op på ham selv om han ikke er ret høj som man

Jeg synes ikke han virker så bred - ikke i forhold til hvor bred den
hest jeg plejede at ride på er nu. Den var godt nok heller ikke særlig
høj, så det kunne jo få den til at se bredere ud.

> [...]
> sværdet hænger til. Jeg kan ikke lige huske hvor i historien det
> kommer ind som tradition - men det er grunden :)

Jeg synes nu stadig det er mest naturlig uden sværd. Ligesom når man
sprang højdespring i folkeskolen, der var det også nemmere at hoppe, så
man skulle svinge det højre ben.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-10-02 18:48

On Wed, 9 Oct 2002 18:47:29 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Jeg synes ikke han virker så bred - ikke i forhold til hvor bred den
>hest jeg plejede at ride på er nu. Den var godt nok heller ikke særlig
>høj, så det kunne jo få den til at se bredere ud.

   Jeg sagde jo tøndeformet - jeg snakkede ikke noget om bred ;)
Han er faktisk ikke så fandens bred - og han er rar at være på. Men
faktum er at når man ser hesten bagfra ser han ud som om han kan fole
hvert øjeblik det kan være ;)

>Jeg synes nu stadig det er mest naturlig uden sværd. Ligesom når man
>sprang højdespring i folkeskolen, der var det også nemmere at hoppe, så
>man skulle svinge det højre ben.

   Tjaeh - jeg kan sagtens komme op fra begge sider - både med og
uden sadel. Det er et spørgsmål om træning :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 09-10-02 19:10

On Wed, 09 Oct 2002 19:47:34 +0200,

> [...]
> Han er faktisk ikke så fandens bred - og han er rar at være på. Men
> faktum er at når man ser hesten bagfra ser han ud som om han kan fole

Han ser i vert fald også ud som en hest der er god at side på uden
saddel.

>    Tjaeh - jeg kan sagtens komme op fra begge sider - både med og
> uden sadel. Det er et spørgsmål om træning :)

Jeg ved ikke om jeg kan komme op fra den "forkerte" side - jeg har
aldrig prøvet. (Til gengæld er det lykkedes mig at stige af baglængs to
gange)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-10-02 21:41

On Wed, 9 Oct 2002 20:10:17 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Han ser i vert fald også ud som en hest der er god at side på uden
>saddel.

   Åh jo - men han har en spids manke der stopper ens fremdrift -
og han kaster meget i hoften. Han er overbygget bagtil og det gør at
man bliver kastet meget frem når han går - især hvis han ikke er til
biddet og træder ordentligt ind under sig. Jeg har ikke problemer -
men de fleste kan ikke lide at ride på bar ryg på ham - og så er han
jo så rund at de fleste tror at man nærmest glider af ;) Men ok - så
får jeg den herlige oplevelse for mig selv og da det gør dressur
nemmere ja så er jeg godt tilfreds ;)

>Jeg ved ikke om jeg kan komme op fra den "forkerte" side - jeg har
>aldrig prøvet. (Til gengæld er det lykkedes mig at stige af baglængs to
>gange)

   Det kan faktisk osse være at hesten vil stille sig ret
skeptisk over for dig hvis du prøver at stige op fra den "forkerte
side" og hesten ikke er vant til at ting så at sige foregår fra højre
side. Hesten skal som måske bekendt lære ting fra begge sider for at
kunne forstå dem. De kan ikke overføre en øvelse fra en side til en
anden uden at have prøvet den til begge sider. :)

Fra : Musen

Dato : 06-10-02 17:22

klip
> hvad med stigbøjler ??
> og hvordan kommer du op på hesten ?

Når jeg rider uden sadel plejer jeg at gå hen til en hegnspæl, stille hesten
ved siden af den, bøje benet bagud til vristen hviler på toppen af
hegnspælen, og så ellers hoppe op på den måde. Det fungerer ligesom når man
får en til at hjælpe, man er bare ikke afhængig af at der er en i
nærheden....Men det kræver en lille smule smidighed i benet

Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 07-10-02 00:57

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> spellsau ??

Det er nok meget muligt. Kan ikke huske hvad det hedder, men du har sikkert
ret.

> hvad med stigbøjler ??

Man kan jo få sådan en smart gjord (som hedder noget jeg (heller) ikke kan
huske - den kan vist fås i Harald Nyborg), hvor man kan sætte stigremmene
fast i. Og så holder gjorden også på skindet. ganske smart.

> og hvordan kommer du op på hesten ?

- ellers får jeg min veninde til at hjælpe mig op.
Har faktisk ikke redet med mit skind siden sidste sommer - det varmer nemlig
også dejligt i min seng!

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- der er træt af dårligt isolerede huse!