Private scope ved pointer til class i clas~
Fra : JS

Dato : 23-09-02 20:47

Jeg har noget kode i stil med nedenstående.

Det undrer mig lidt at det er muligt i en hvilken som helst instans af test
at accesse private data i de andre instanser via en pointer til klassen ?
Er det helt legalt ?

(Princip kode , kan muligvis ikke kompileres...)

class test
{
public:

test(int _data);
int getdata(int index);

private :
static std::vector<test*> testList;
int data;
};

test::test(int _data)
{
testList.push_back(this);
data = _data;
}

int test::getdata(int index)
{
if(index < testList.size())
{
return testList[index]->data;
}
}

mvh/JS

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 23-09-02 21:25

[ mr_nobody@nowhere.com ]

[ ... ]

> Det undrer mig lidt at det er muligt i en hvilken som helst instans
> af test at accesse private data i de andre instanser via en pointer
> til klassen ? Er det helt legalt ?

Ja, det er helt lovlig per definition (ISO/IEC 14882:1998(E), ch 11, p
1).

En annen ting er at man vil sannsynligvis ha slik oppførsel: tenk at
man skal lage en implementasjon av op=() som bruker en
implementasjonsegenskap som ellers ikke er synlig (fx. av
effektivitetshensyn). Da er det meget rimelig at i

a = b;

.... skal a få tilgang til b's private data. De to instansene er
strukturelt sett helt like, og jeg har problemer med å forstå hvorfor
man skulle begrense adgang "innenfra" samme type.

[ ... ]

ivr
--
<peder> igorr: tcl ja... det er fra de dypeste avgrunnene i helvete det...
<peder> php er bare fra foajeen