Bremseæg igen
Fra : Liz

Dato : 23-09-02 20:20

Hej NG'en
Lidt snak med dyrlægen i dag (igen, igen!) og hun fortalte at bremseæg (og
derefter larve) er helt ufarlig for hesten, selvom den kommer til at spise
dem. Når man behandler hesten slipper du bare for flere bremser næste år.
Og jeg, som troede at de var farlig for heste!!!
Fingernegle og wonderstone er de eneste remedier der duer!

Hilsen Liz

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-09-02 20:43

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og jeg, som troede at de var farlig for heste!!!
> Fingernegle og wonderstone er de eneste remedier der duer!

Ufarlige og ufarlige .... da jeg fik min Fjordhest (han var 5 år dengang)
opdagede jeg, at der kom underlige dyr med hans afføring ud. Jeg tog disse
dyr (larver ... store, fede larver .. adwrk!) med op til dyrlægen og fik der
at vide, at det var bremselarver. Jeg fik samtidig at vide, at det slet ikke
skulle kunne lade sig gøre, at de sådan væltede ud i hobetal med
fføringen - men det gjorde de altså
Jeg tror ikke på, at det kan være ufarligt for hesten, at larver borer sig
ind i slimhinderne, vandrer igennem kroppen osv. osv. Derfor giver jeg også
hvert år (på dyrlægens anvisninger) ormekur mod bremselarver i december,
selvom alle gødningsprøver viser negativt resultat.

Og som du siger, ikke at forglemme, så tager man toppen af næste års
bremseplage. Jeg har en hest, der bliver komplet bims i bøtten, når der er
bremser, så det er ikke uvæsentligt at nedbringe disse gener.
Hvis alle hesteejere gav ormekur mod bremselarver hver vinter, ville vi
ingen bremser have i løbet af få år .... siger de kloge

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-02 21:05

In article <3d8f6e71$0$39001$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

[klip]

> Jeg tror ikke på, at det kan være ufarligt for hesten, at larver borer sig
> ind i slimhinderne, vandrer igennem kroppen osv. osv. Derfor giver jeg også

Det er ikke alle larver der gør det.

> hvert år (på dyrlægens anvisninger) ormekur mod bremselarver i december,
> selvom alle gødningsprøver viser negativt resultat.

okay, så det er altså din skyld at der bliver flere og flere
resistente larver :/

JonB

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-09-02 22:28

Bromley wrote:
> [klip]
>
> Det er ikke alle larver der gør det.

Bremselarver gør.

> okay, så det er altså din skyld at der bliver flere og flere
> resistente larver :/

Næ, det er folk der ikke sætter sig ind i tingene, der "laver" resistente
larver!
Som jeg skrev, er det på dyrlægens anvisninger, og dermed også med skiftende
midler hvert år. Det er den eneste ormekur jeg giver, da mine gødningsprøver
i nu 4 år har været negative. Så måske du skulle pakke din anklagende tone
væk og vende blikket imod de mange der stadigvæk giver ormekure
(ukontrolleret) 4-5 gange om året ... bare fordi de vil spare gødningsprøven
(og kan få ormemidlerne i udlandet) ..... og så kan du komme tilbage og
fortælle mig, HVEM der er skyld i resistensen ... hmm .... ?

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-02 23:25

In article <3d8f86fb$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Bromley wrote:

[klip]

> Bremselarver gør.

kedelige larver :(

> [...]
> (og kan få ormemidlerne i udlandet) ..... og så kan du komme tilbage og
> fortælle mig, HVEM der er skyld i resistensen ... hmm .... ?

Hvorfor give ormekur når gødningsprøverne er negative ?

JonB

Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-09-02 09:02

> In article <3d8f86fb$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley
wrote:

> [klip]
>
> Hvorfor give ormekur når gødningsprøverne er negative ?

Fordi bremselarverne ikke kan ses i gødningsprøverne (usikkerheden er meget
stor). Og da mine heste er overdænget med bremseæg hver sommer, mener
dyrlægen jeg skal give ormekur imod disse, for ikke at skade hestene på
længere sigt.

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-09-02 12:41

In article <3d901b97$0$62712$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> stor). Og da mine heste er overdænget med bremseæg hver sommer, mener
> dyrlægen jeg skal give ormekur imod disse, for ikke at skade hestene på

okay, det giver meget bedre mening nu.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-09-02 20:01

On Mon, 23 Sep 2002 22:25:15 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvorfor give ormekur når gødningsprøverne er negative ?

   Fordi bremselarver spiser hesten indefra - og kan give
koldbrand (!) i mave/tarmsystem ..... De er bestemt ikke ufarlige.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Winther

Dato : 24-09-02 06:57

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skiftende
> midler hvert år. Det er den eneste ormekur jeg giver, da mine

Hvordan kan du give skiftende midler hvert år? Mig bekendt findes der kun to
midler mod bremselarver, nemlig Atgard og Euqualan.

Vh. Winther

Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-09-02 09:03

"Winther" <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du give skiftende midler hvert år? Mig bekendt findes der kun
> midler mod bremselarver, nemlig Atgard og Euqualan.

Jeps, derfor får de Eqvalan hvertandet år og Atgard hvertandet år. Det er så
skiftende man kan gøre det med de midler, der er til rådighed på markedet.

/Tanja

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-09-02 07:22

Tanja Bromley wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, det er folk der ikke sætter sig ind i tingene, der "laver" resistente
> larver!

Jeg tror ikke det er nok at sætte sig ind i tingene. Man skal også
handle derefter :)

> Som jeg skrev, er det på dyrlægens anvisninger, og dermed også med skiftende
> midler hvert år.

Al brug af disse midler bidrager vel til resistens. Det er vel derfor
man vil undgå al *unødvændig* brug af disse midler. Selvom man veksler
mellem dem.

Faktisk må dyrlægen vel kun ordinere denne type midler på grundlag af en
positiv gødningsprøve, eller hur?

> Det er den eneste ormekur jeg giver, da mine gødningsprøver
> i nu 4 år har været negative.

Det er jo rart. Så sparer man jo både penge osv.

> Så måske du skulle pakke din anklagende tone
> væk og vende blikket imod de mange der stadigvæk giver ormekure
> (ukontrolleret) 4-5 gange om året ...

Hvem er dog det? Hvis du kender nogen der gør det, håber jeg at du har
kommenteret det for dem.

> bare fordi de vil spare gødningsprøven
> (og kan få ormemidlerne i udlandet) ..... og så kan du komme tilbage og
> fortælle mig, HVEM der er skyld i resistensen ...

Det er vel alle dem der bruger parasitdræbende midler uden der er
parasitter i hesten?

-dennis

Fra : Winther

Dato : 24-09-02 07:35

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommenteret det for dem.

> Det er vel alle dem der bruger parasitdræbende midler uden der er

Jeg er faktisk enig med dig, men jeg mener ikke at bremselarver normalt kan
konstateres i en gødningsprøve.

Vh. Winther

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-09-02 07:53

In article <amp12e$g4j$1@sunsite.dk>, Winther wrote:

> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er faktisk enig med dig, men jeg mener ikke at bremselarver normalt kan
> konstateres i en gødningsprøve.

Hvordan konstaterer man så bremselarver ?

JonB

Fra : Winther

Dato : 24-09-02 08:02

> Hvordan konstaterer man så bremselarver ?

Ved brug af logik. Får din hest bremseæg på sig, får den dem også i sig.
Mener enzymerne i hestens spyt løsner æggene fra hestens pels når den
slikker sig. Jeg har endnu aldrig givet Euqvalan hvor der ikke er kommet
bremselarver med ud.

Vh. Winther

Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-09-02 09:07

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

>(klip)
> Hvem er dog det? Hvis du kender nogen der gør det, håber jeg at du har
> kommenteret det for dem.

Det har jeg da så sandelig - men mod tumper kæmper selv guderne forgæves,
huh ?
Man kan ikke påtvinge folk, at gøre tingene på en bestemt måde - man kan
kun råde og vejlede.

Resten i din tråd har jeg vist besvaret andetsteds ...

/Tanja

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 25-09-02 17:11

Måske er det på sin plads her at beskrive mavebremsens livscyklus
Den voksne bremse afsætter æg på hesten. Hesten slikker sig hvilket får
æggene til at klækkes. Hesten har nu fået larver i munden. Her opholder de
sig i slimhinden i over en måned og skifter hud. De vandrer nu til maven
,via spiserøret, hvor de sætter sig fast og modner i 10 til 12 måneder.
Herefter slipper de taget i slimhinden og kommer ud med gødningen, dernæst
forpubber de sig og bliver til voksne fluer efter 1-2 måneder.
Der skal store mængder af larver til før der ses en klinisk effekt, som kan
være betændelse i mavens slimhinde og fordøjelses forstyrrelser, undertiden
pga. en blandingsinfektion med orm.
Dette er frit forkortet fra min lærebog i parasitologi.
Laura

Fra : Liz

Dato : 25-09-02 19:02

Hej Laura,
Det er lige nøjagtig hvad min dyrlægen sagde til mig også - derfor bragt jeg
emnet på banen igen! Jeg var ikke klar over at der skulle være så voldsomt
en debat, men det er kun godt at der er nogen der læser og reagerer på
indlæggene. Tak for det.
Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-09-02 20:59

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>Og jeg, som troede at de var farlig for heste!!!

Oppsss...! Der er lige så mange meninger om fodring som der er
hesteejere. Mon ikke der er lige så mange meninger om bremselarver som
dyrlæger ??? Har i hvert fald læst utallige bøger der advarer mod
bremselarver.

>Fingernegle og wonderstone er de eneste remedier der duer!

Sku' vi så ikke bare fjerne dem? Det er jo et hyggeligt stykke
arbejde og mine heste nyder i hvert fald at jeg kravler rundt som en
edderkop mellem benene på dem og gnubber med wonderstone .-)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-02 21:07

In article <bcsuou0peg5cl19vhiup5jkl087a6i7li0@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:
> [...]

> arbejde og mine heste nyder i hvert fald at jeg kravler rundt som en
> edderkop mellem benene på dem og gnubber med wonderstone .-)

Hvor er det liiiige at du gnubber hesten ;-D

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-09-02 06:04

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvor er det liiiige at du gnubber hesten ;-D

Øhhh... Man ku begynde der hvor man kan se bremseæggene. Ikk'!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com