Mekanisk trappe i mineskakt
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-09-02 14:54

Hej ng.
Jeg søger *navnet* på (og evt. historien om) en mekanisk trappe
beregnet til mandskab i mineskakter. Jeg så sådan en under besøg i
Kongsberg Sølvminer i Norge. En trappe fuldstændig magen til havde
jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
"Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den
anden side.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Det er skønt at eje den store encyklopædi - men hvad nytter
den, når man ikke kender opslagsordet? Godt man har "usenet".

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-09-02 15:58

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den

Er det dén hvor trinene til højre fod kører op og ned i modsat takt
af trinene til venstre fod? Så behøver man bare at skifte fra fod til
fod på de rette tidspunkter hvor trinene vender.

Fordelen er tydeligvis at man ikke skal udføre et mekanisk arbejde med
sine benmuskler idet mekanikken løfter én. Man kan derfor komme op ad
»trappen« med en lige så stor last som man er i stand til at bære når
man står på jorden. (Sådan cirka, der er noget med ét ben og to arme
i stedet for to ben.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-09-02 18:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
fod til
> fod på de rette tidspunkter hvor trinene vender.

Præcis!
Så er det bare, hvordan man strikker en google-søgning sammen, når
man ikke ved, hvad den hedder?
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Ib Th.

Dato : 24-09-02 12:46

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den

Er det ikke et 'Paternosterværk' ?
(Det er også sjovt som voksen at prøve den i Skærsilden)

Ib Therkelsen

Fra : Steen

Dato : 24-09-02 12:05

"Ib Th." <ib@imbg.ku.dk> wrote:

> Er det ikke et 'Paternosterværk' ?

Nej. En pater noster-elevator består af en række af elevatorstole, som er
forbundet med hinanden, så de kører rundt og rundt den samme vej hele tiden.
F.eks. ser man tit politikerne på Christiansborg køre i pater
noster-elevatorer.

"Pater noster" er latin og betyder "fader vor" (sml. f.eks. fransk "Notre
Dame" - "Vor Frue") Pater noster er også navnet på en speciel perlekæde,
bedende katolikker holder i hånden under bøn. For hvert "ave maria" eller
"pater noster" lader man en perle glide gennem fingrene - ses ofte i
amerikanske film. Perlernes bevægelse rundt og rundt på snoren har givet
navn til pater noster-elevatoren.

Udover på Christiansborg findes der f.eks. også et pater noster-værk i
Axelborg - Landbrugsrådets hovedsæde på Axeltorv i København. Her kan man
selv gå ind og prøve elevatoren (jeg har selv gjort det

Elevatorstolen vender ikke på hovedet i top og bund, men kører sidelæns.

Mvh Steen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-09-02 13:12

Steen wrote:

> [...]
> så de kører rundt og rundt den samme vej hele
> tiden. F.eks. ser man tit politikerne på
> Christiansborg køre i pater noster-elevatorer.
[...]
> Elevatorstolen vender ikke på hovedet i top og bund,
> men kører sidelæns.
Sådan nogle har de også på Frederiksberg Rådhus.
Jeg prøvede også en gang at blive stående, mens den "vendte"
foroven. Det var ikke spor farligt. Gulv forblev gulv o.s.v.

Men nej, der må være et andet navn på de der trapper?

Og hvor får/fik systemet i mineskakterne energien fra?
Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-02 13:22

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Og hvor får/fik systemet i mineskakterne energien fra?

Samme sted som elevatorer og den slags. Der ligger et motorum et
eller andet sted. Hvis du ser (ældre?) engelske mineanlæg, kan du
se nogle store hjul højt oppe på et stativ over skakten. Det er
de hjul hvorom elevatorwiren løber. Jeg går ud fra at motorrummet
ligger i de bygninger der er lige nedenunder.

--
Bertel

Fra : Jonas Haase

Dato : 24-09-02 16:03

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> writes:

> [...]
> jeg øvet mig på som barn i Tivolis "Skærsilden" (senere vistnok
> "Hurlumhej"). Trinene i den ene side går ned, mens de går op i den

Det er en "Fahrkunst". Her er en norsk side med billeder:
http://www.saggrenda.net/gruvene/fahrkunst.htm
Det var måske endda det museum du besøgte ?

Og her er lidt historie om opfindelsen:
http://www.untertage.com/fahr/tkfahre.htm

> Det er skønt at eje den store encyklopædi - men hvad nytter
> den, når man ikke kender opslagsordet? Godt man har "usenet".

google er din ven

hilsen
Jonas
--
grep me no patterns and I'll tell you no lines.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-09-02 19:33

Jonas Haase wrote:

> Det er en "Fahrkunst".

Sandelig. Google finder nogle billeder:

http://images.google.com/images?q=fahrkunst

Men hedder det også en fahrkunst på dansk?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-09-02 08:26

> Jonas Haase wrote:
> Det er en "Fahrkunst".

Fahrkunst, et nyt ord til samlingen - mageløst.

Tak til Jonas, Jeppe og alle for hurtig opklaring og links og
billeder. Billedet fra 1901 med manden der står helt uanfægtet
synes jeg er herligt. Interessant at få et indblik i den
"underverden", og *godt* man ikke skal knokle dernede. Den trappe,
jeg husker fra Kongsberg lignede nu mere den i Tivoli i Kbh. Men
det var nok "luksus-modellen" på de øverste etager, der blev vist
frem for os turister.

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> Men hedder det også en fahrkunst på dansk?
Det ord har der vel ikke været brug for hos os (bortset fra i
Tivoli). Når minelandet Norge bruger det tyske ord, gætter jeg på
at ordet er vandret med opfindelsen ud i verden.

Med venlig hilsen Herluf Holdt
--
Næh, i gamle dage, da blev der bestilt noget. Jeg husker tydeligt,
dengang jeg var med til at bygge Ringe-Svendborg-banen. Vi var otte

Fra : Jonas Haase

Dato : 26-09-02 09:47

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Sandelig. Google finder nogle billeder:
>
> http://images.google.com/images?q=fahrkunst
>
> Men hedder det også en fahrkunst på dansk?

I aftes kom jeg i tanker om at den vistnok også hedder Jakobsstige,
men har ikke kunnet bekræfte det endnu. En hurtig google søgning viser
dog at der er rigtigt mange ting der hedder jakobsstige (julepynt,
blomster, fysisk legetøj) så det er da ikke helt umuligt at en
fahrkunst også har det navn

Selve navnet fahrkunst er ret særpræget (også på tysk) men skyldes de
mange specielle fagudtryk i undergrunden. Således er "fahren" (altså
at køre) betegnelsen for al slags transport af mennesker i miner.

hilsen
Jonas
--
The difference between art and science is that science is what we
understand well enough to explain to a computer. Art is everything else.