Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
REalkredit?
Fra : K.N

Dato : 23-09-02 12:57

Hvilket realkreditinstitut er billigst.
K.N

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-09-02 16:04

"K.N" wrote:

> Hvilket realkreditinstitut er billigst.

Til hvad ?
Låneoptagelse, bidrag, kurser ved omlægning, serviceydelser ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-09-02 18:02

"K.N" <kon@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket realkreditinstitut er billigst.
> K.N

Det er vist et vanskeligt svar at give.

Den væsentligste omkostning ved et realkreditlån er naturligvis renten, men
den går slet ikke til realkreditinstituttet, men derimod til investoren (den
private person eller pensionskasse etc. som har købt obligationen på
Fondsbørsen).
Pga. den auktions lignende måde prisen fastsættes her vil rentesatsen bliver
(tilnærmelsesvis) ens for samtlige realkreditinstitutter.
Som følge af konkurrenceforholdene er gebyrer og bidrag mv. institutterne
imellem også meget ens, men der er dog forskelle. Prøv at finde dem frem på
nettet og se på de gebyrer, men forvent ikke der er andet end håndører i
forskel, når du lægger de forskellige gebyrer sammen. Der kan være nogen
forskelle på om de indregnes i lånebeløbet og dermed fordeles over løbetiden
eller betales med det samme.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Jacob

Dato : 23-09-02 19:20

Knud Thomsen wrote:
> [...]
> sammen. Der kan være nogen forskelle på om de indregnes i lånebeløbet
> og dermed fordeles over løbetiden eller betales med det samme.

En forskel i bidragssatsen kan nemt blive til mange penge over årene. Nu har
jeg i forbindelse med min uddannelse(finansøkonom) undersøgt priserne meget
grundigt.

Realkredit Danmark har nogle spændende produkter som de andre ikke har (i
hvert fald var det gældende for et år siden. Samtidig har de gode priser
(hvis ikke de bedste)

Kig fx på http://www.themis.dk/synopsis/docs/Realkredit_Bidragssatser.html

Så det var det selskab jeg først ville holde øje med, men husk få også
tilbud andre steder fra så du kan sammenligne priserne. Lad være med at
lytte til ejendomsmægleren og banken ,de er sælgere

Totalkredit har også gode priser (lidt anderledes prisstruktur end de andre
selskaber, især omkring oprettelse). Læg også mærke til at de ikke som de
andre selskaber har et mindstebeløb som man skal betale i bidrag (jeg tænker
her på at de andre selskaber ikke kræver promiller af den resterende gæld
når gælden er lille men i stedet et vist beløb for at dække omkostningerne.
Totalkredit kræver promiller, også når gælden er lille. Jeg ville
koncentrere min undersøgelse af priserne omkring de største udbydere, der
får man som regel mest for pengene.

Alt i alt vil jeg sige det er temmelig kompliceret, men prøv at læse et par
brochurer og se om du ikke kan finde ud af det. Hvis jeg selv skulle optage
et lån ville jeg i hvert fald undersøge det meget grundigt, men det er måske
også fordi det interesserer mig

Andre links

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/685.html
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/686.html
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/688.html#b

Det var også en side som sammenlignede alle bidragssatser som jeg brugte
meget, men jeg kan ikke lige finde URL'en. Hvis det er vigtigt skal jeg se
om jeg kan grave den frem i den rapport jeg har været med til at skrive.

--
Jacob

Fra : JohnSmith

Dato : 27-09-02 12:38

Vær opmærksom på at disse bidragssatser kun gælder for nye lån.
Hvis der er tale om halelån/tillægslån, så er historien en helt anden.