Amitech 434: problemer med installering Wi~
Fra : J. Kromann

Dato : 22-09-02 23:23

Hej NG

Jeg har en Amitech model 434, og har haft diverse styresystemer på,
bl.a. XP DK. Har formateret harddisken og skal have installeret et
styresystem (i første omgang er det lige meget om det er XP eller bare
95/98).

Når jeg starter pc'en op siger den: "Ugyldig systemdisk, udskift
disken og tryk en tast". Jeg har prøvet allemulige løsninger, men
ingen virker indtil nu. Der sidder ingen diskette/cd i nogle af
drevene. Har prøvet at boote på hhv. diskette (diverse startdisketter)
og cd-rom (med XP, 98, 95 osv.), men intet virker. Hvad kan jeg gøre
for at installere et styresystem???

Håber nogen ved noget herom, så jeg kan få maskinen op at køre igen...

// Thomas

Fra : Niels Svendsen

Dato : 23-09-02 00:12

Har du prøvet at kikke i biosopsætningen?

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-09-02 00:26

Hej!

"J. Kromann" wrote:

> [...]
> drevene. Har prøvet at boote på hhv. diskette (diverse startdisketter)
> og cd-rom (med XP, 98, 95 osv.), men intet virker. Hvad kan jeg gøre

Kig først og fremmest i BIOS. Er din maskine sat op til at boote på
diskettedrevet først (dvs. før harddisk )?

Hvis du har haft den åben så sørg for at diskettedrevs-kabler m.v. sidder
ordentligt monterede.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Bachelor chow - Now with flavor!

Fra : Leony

Dato : 23-09-02 07:43

"J. Kromann" <kromann1@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disken og tryk en tast". Jeg har prøvet allemulige løsninger, men
> ingen virker indtil nu. Der sidder ingen diskette/cd i nogle af

Har du brugt Fdisk. Tjek at der er en aktiv partition.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : J. Kromann

Dato : 23-09-02 17:43

Jeg har været inde i BIOS og prøvet diverse kombinatioer i
Boot-rækkefølge o.lign. men intet virker tilsynesladende....
Alle kabler gode nok, kan sagtens starte op med en startdiskette, men
når det er sket kan den ikke finde mit cd-rom drev: Ugyldig
drevangivelse. (D:)
Jeg har prøvet alt hvad jeg kan komme på... FDisk er ikke brugt, men
har også kun været brugt med en stor partition på og har ikke haft
problemer før. Havde XP på og ville lige formatere en gang, og kunne
så ikke komme videre end jeg er nu...

// Thomas

Fra : Leony

Dato : 24-09-02 07:35

> Alle kabler gode nok, kan sagtens starte op med en startdiskette, men
> når det er sket kan den ikke finde mit cd-rom drev: Ugyldig
> drevangivelse. (D:)

Hvilken startdiskette bruger du? Det lyder som om der ikke er en driver til
cd-rommen på.
Du kan hente (hvis du ikke allerede har dem) startdisketter til XP her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q310994&ID=310994

Fra : J. Kromann

Dato : 24-09-02 16:01

Jeg har brugt XP-startdiskette og 95-startdiskette. Jeg har
installeret driver til cd-rom drev....

Fra : J. Kromann

Dato : 24-09-02 22:37

Nu har jeg fået 95 på, og er indtil videre godt selvhjulpet, men
vender (måske) frygteligt tilbage med nye problver

Tak for hjælpen til dem der indtil videre har forsøgt at hjælpe....

// Thomas

Fra : Leony

Dato : 25-09-02 08:22

"J. Kromann" <kromann1@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt XP-startdiskette og 95-startdiskette. Jeg har
> installeret driver til cd-rom drev....

Du kan ikke starte XP installation med en 95 startdiskette (eller 98 for sen
sags skyld).
Du er klar over at startdisketterne til XP er 6 disketter der skal indlæses
inden installationen kan starte. Driver til cd-rom bliver installeret
automatisk med disse disketter. De kan laves ved at downloade exe-filen på
disse sider.
Home edition:
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=33290
Pro edition:
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=33291

Fra : J. Kromann

Dato : 25-09-02 21:10

I første omgang var jeg ligeglad om jeg fik 95, 98, 98se, 2000 eller
XP på. prøvede derfor med forskellige disketter, da der ikke lå noget
på i forvejen... Var ikke klar over at XP start-diskette(r) fyldte
mere end én disk. Nå man beder den om at oprette loade kun på én disk
og så siger den at den er færdig!!!!

// Thomas

Fra : Harkjaer

Dato : 09-02-04 10:17

Hej Thomas,

Jeg kan se, at du tilsyneladende tidligere har været udsat for nøjagtigt
de samme genvordigheder,
som jeg oplever i disse dage.

Efter at have oplevet en masse problemer pga virus på min computer,
tog jeg den tunge beslutning, at formattere C-drevet.

Efterfølgende skulle det jo have været en smal sag at starte forfra med
at installere Win98 -
troede jeg.....

Jeg får nemlig også meddelelsen "Ugyldig systemdisk....osv"
OG jeg har også prøvet at boote fra både A- og C-drev, uden held !

Hvordan kom du videre ??????

/ Lars

http://www.kandu.dk/