Land eller vand
Fra : Soren Skogstad Niels~

Dato : 22-09-02 22:32

Jeg har en hel almindelig 27 fods båd med polyesterskrog.

Overbygningen er af træ, og derfor har jeg taget den op hvert år for at
gi den en presenning på, så træet ikke rådnede for meget.
Nå, den blev altis revet af - billig presenning-
Så har den også troligt fået bundmaling, selvom der ikke har været
synderlig begroning på den.
Nu fik den den helt store tur med lak og maling i foråret.
Så siger min kone hvorfor ta den op, vi kan jo sejle med den meget
længere om efteråret og foråret hvis vi lader den ligge.

Og så spørgsmålet, hvad med isen - har i nogen skrækhistorier om både
der blev skruet ned om vinteren i havnen af is ?
Øh - vi kan jo få en isvinter, selvom det er længe siden....

Søren

Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-09-02 13:42

Jeg har aldrig prøvet, da jeg ikke har ejet noget større and en Trapezjolle.
Men jeg kan regne ud, at en af de ting man skal overveje er diverse
søventiler, specielt nær overfladen. Hvis en af dem frostsprænger har du
måske pludselig en ubåd

Glasfiber er en (relativt) god varmeleder, og isen vil altid være tyndere
tæt ved båden end lidt længere væk. Om det kan give slrammer/slid på
fribordet ved jeg ikke, husk på at det ofte blæser om vinteren.

Det kommer nok også an på hvilken havn båden ligger i, hvor åbent er der
omkring?

Jeg tror ikke båden bliver skruet ned i en havn, det sket på åbent hav hvor
isflage kan støde sammen. Hvis isen presser på båden vil den nok nærmere
presses op på isen, tror du ikke?

mvh

martin

Fra : per svendsen

Dato : 23-09-02 14:20

A. Havnen skal være en beskyttet havn og være godkendt af
forsikringsselskabet.
Eks. er Lynettehavnen hvor det varme spildevand fra varmeværket, gør
den praktisk talt isfri.
B. Ikke alle forsikringer gælder om vinteren i vandet.
C. En glasfiberbåd leder "varme" fra kølen og op langs siden, så den fryser
ikke ned.
en træbåd isolerer meget mere, og værket i nådderne kan af isen trækkes
ud.- plop plop.
D. Søventiler skal stå åbne, eller også skal de lukkes og fyldes oppefra med
frostvæske, så slanger ikke sprænger.
E. Kig tit ned til båden.
F. Det er dejligt en vintersolskinsdag, at tage en lille tur.

mvh.
Per Svendsen

Fra : Fly

Dato : 26-09-02 20:18

Jeg har haft min glasfiberbåd i vandet siden sidste forår = 2001, og der fik
jeg lidt småproblemer med at båden "frøs fast".

Vandet i havnen er ret roligt, så det skete ganske langsomt og heldigvis
uden skade på båden. Med problemer mener jeg at jeg ikke turde gå ombord,
når båden lå fast af frygt for at ødelægge dele af glasfiberen.

Båden lå helt fast i ca. 14 dage, og da isen smeltede og båden langsomt
begyndte at vugge satte det sine spor i bundmalingen, men ikke i
glasfiberen/gelcoaten.

I år fik den lidt mere bundmaling i vandlinien end de fleste nok gør, så det
er min plan at den også denne vinter skal opleve nytårsaften i vandet og
ikke på land
Det at sejle en tur i frostklar luft en januardag iklædt det rigtige tøj og
ikke for langt fra havn/land kan slet ikke beskrives men skal opleves!

Og lige en praktisk ting:
Alt det med forsikring, duelighedsbevis m.m. er på det rene!

--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 26-09-02 21:18

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message

--- snip ---

> Båden lå helt fast i ca. 14 dage, og da isen smeltede og båden langsomt
> begyndte at vugge satte det sine spor i bundmalingen, men ikke i
> glasfiberen/gelcoaten.

De skyldes måske at vandet vægtfylde stiger med faldende temperatur, og
derfor flyder båden højere.

Man skal også huske at samme regel gælder i endnu højere grad for luften, så
den mængde energi vinden leverer til sejlene for en given vindstyrke er en
del større end ved højere temperaturer.

Eller:

Koldt vand + kold luft = god fart! Man skal bare ikke falde overbord :)

Fra : Soren Skogstad Niels~

Dato : 27-09-02 22:59

Mange tak for svar, nu er jeg kommet til at tænke på noget mere

Den har en saltvandskølet indenbordsmoter (volvopenta mb10)
Skal jeg on være bekymret for at kølevandet fryser og sprænger
topstykket, eller sådant noget?

mvh
Søren

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-09-02 08:46

> Den har en saltvandskølet indenbordsmoter (volvopenta mb10)
> Skal jeg on være bekymret for at kølevandet fryser og sprænger
> topstykket, eller sådant noget?

Det kan du roligt være bekymret for
Min aldrende Yanmar skyller jeg igennem med en blanding af ferskvand og
frostvæske. Indsugning og udstødning lukker jeg med en klud for at undgå
fugt. Olien kan du også lige så godt skifte nu, så er motoren klar til
foråret.

Men: Konsultér din manual....

Mvh, Peter Ingsø Laursen