To skærme til en pc
Fra : René Iversen

Dato : 22-09-02 18:45

Jeg ved godt, at hvis jeg vil have to skærme kan jeg købe et dualhead
grafikkort, men jeg vil gerne beholde mit nuværende grafikkort.

Jeg har nu følgende kort:
aopen Geforce2 MX400-V 64Mb TV-Out

Jeg har fået at vide, at det skulle være muligt at køre med 2 grafikkort i
en pc. Mit spørgsmål er altså...kan mit nuværende skærmkort kører sammen med
et andet kort så jeg kan dele mit skærmbillede over 2 skærme...hvis ja,
hvilket pci skærmkort kan anbefales til formålet. Det skal bare være
billigt..det eneste jeg kræver er en opløsning på 1280 x 1024 med nogenlunde
opdateringsfrekvens.

Med venlig hilsen,

René Iversen

Fra : Peter T.

Dato : 22-09-02 19:58

René Iversen wrote:

> [...]
> grafikkort i en pc. Mit spørgsmål er altså...kan mit nuværende
> skærmkort kører sammen med et andet kort så jeg kan dele mit

Højst sandsynligt ja. Der er dog visse kort, som ikke bryder sig om at
blive opfattet som sekundært gfxkort i bios. Men den detalje kan ordnes i
windows.

> hvis ja, hvilket pci skærmkort kan
> anbefales til formålet. Det skal bare være billigt..det eneste jeg
> kræver er en opløsning på 1280 x 1024 med nogenlunde
> opdateringsfrekvens.

Ethvert kort med mindst 4 mb ram kan bruges. Så prøv at finde et gammelt
S3 trio kort eller lignende.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-09-02 13:23

> Højst sandsynligt ja. Der er dog visse kort, som ikke bryder sig om at
> blive opfattet som sekundært gfxkort i bios. Men den detalje kan ordnes i
> windows.

Det oplevede jeg i alt fald da jeg gik over til Win XP.

Så længe man kun vil have to skærme på er det rigtigt. Problemet opstår hvis
man gerne vil bruge to game skærme med gamle grafikkort, udover sin primære
skærm.

Man skal også være opmærksom på at ved at sætte det gamle PCI-grafikkort som
primært i bios får man selve boot-sekvensen på denne skærm.

Min gamle 14" skærm i 800*600 (eller var det 640*480) blev kasseret, til min
store ærgrelse. Til gengæld blev min kæreste glad - men skærmen virkede nu
fint til kommandolinier selv om den var grim :)

mvh

Jens

--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 22-09-02 20:21

René Iversen wrote:
> [...]
> anbefales til formålet. Det skal bare være billigt..det eneste jeg
> kræver er en opløsning på 1280 x 1024 med nogenlunde

Det kan sagtnes lade sig gøre, husk blot at sætte boot frekvensen i bios til
agp.

Du skal lige være opmærksom på, at det kræver nogle ekstra ressourser at
køre "falsk" dualhead på den måde.

Jeg vil anbefale et S3 pci grafikkort til secondary.

/Mark

Fra : Peter T.

Dato : 23-09-02 06:17

Mark Urup [8362] wrote:

> Det kan sagtnes lade sig gøre, husk blot at sætte boot frekvensen i
> bios til agp.

Mit antikke 2 mb tridentkort kvier sig ved at blive sat som sekundært kort.
Så jeg bliver nødt til at bruge boot-rækkefølgen til pci som primær. Visse
Cirrus Logic-kort vil også brokke sig i ovenstående situation. Men det kan
jo vendes om inde i windows og har ellers ingen betydning for afvikling af
spil og programmer.

> Du skal lige være opmærksom på, at det kræver nogle ekstra ressourser
> at køre "falsk" dualhead på den måde.

Det er vist *ret* begrænset hvad det bruger af ekstra ydelser. :)

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 23-09-02 08:18

Peter T. wrote:

> [...]
> situation. Men det kan jo vendes om inde i windows og har ellers
> ingen betydning for afvikling af spil og programmer.

Jeg regnede bare med, at han gerne ville se boot osv. på sin "primær" skærm.
Det er ret længe siden jeg prøvede det. Dengang det hed win98 som OS.

> Det er vist *ret* begrænset hvad det bruger af ekstra ydelser. :)

Jeg er ikke sikker nu hvor du faktisk kriller til mig, men jeg mener stadig
det bruger rimeligt ekstra, især af båndbredde på bussen (hvilket kan mærkes
hvis man encoder film, osv.
Men igen, jeg har kun også kunnet mærke det, fordi det var en 300 mhz K6 jeg
kørte med dengang. :-/

/Mark

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 22-09-02 22:45

> [...]
> hvilket pci skærmkort kan anbefales til formålet. Det skal bare være
> billigt..det eneste jeg kræver er en opløsning på 1280 x 1024 med

Jeg har et GeForce 2 MX og et SiS 6326 (8mb) til at køre sammen, det virker
fint.

Et Daytona Roadster SiS6326 Retail, PCI, 8mb koster 220kr på Edbpriser.dk

--
Jeppe Ladefoged
www.underflow.dk

Fra : René Iversen

Dato : 23-09-02 06:41

"Jeppe Ladefoged" <j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fint.
>
> Et Daytona Roadster SiS6326 Retail, PCI, 8mb koster 220kr på Edbpriser.dk

OK, tak alle. Jeg lånte et grafikkort med 8Mb af en bekendt...mener det var
ATI et eller andet, og det synes jeg ikke jeg kunne få til at virke.. Jeg
prøver med ovenstående til 220 kroner, så kan det være i hører fra mig.

Fra : Ivan

Dato : 24-09-02 11:45

"René Iversen" <spam@riversen.dk> skrev i en meddelelse

> "Jeppe Ladefoged" <j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> skrev i en
meddelelse
snip

Hvad skulle fordelen være med 2 grafikkort

Fra : René Iversen

Dato : 26-09-02 12:47

"Ivan" <snubbisnuller@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "René Iversen" <spam@riversen.dk> skrev i en meddelelse

> meddelelse
> snip
>
> Hvad skulle fordelen være med 2 grafikkort

At jeg ikke skal skrotte det gamle og undgår at bruge de ekstra penge et
dual-head grafikkort koster