Tele2 adsl - router og newsserver?
Fra : Jesper J

Dato : 22-09-02 18:00

Hej jeg overvejer at skifte fra cc til tele2 adsl, men ville først lige høre
om der var nogle der kunne besvarer disse spørgsmål:

Indtil videre kan tele2 ikke tilbyde adsl med router, men er der nogle der
ved hvornår de kan levere?
vores computer herhjemme er lige nu forbundet til internettet gennem en
swich og dernæst en cisco 677 router. Da vi stadig skal have flere computere
på nettet, men ikke vil have et modem og så en computer som router må vi
derfor stadig vente på at tele2 kan levere router.

En af grundene til at jeg vil skifte til tele2 er at cybercity's newsserver
er total ubrugelige med hensyn til binære filer, og derfor ville jeg blot
høre om tele2's newsserver understøtter binære filer?

På forhånd tak

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-02 18:19

"Jesper J" <Langborg49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Indtil videre kan tele2 ikke tilbyde adsl med router, men er der nogle
der
> ved hvornår de kan levere?

Du kan købe en passende router for mindre end 1000 kr.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-02 18:28

"Jesper J" <Langborg49@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Hej Jesper

> Hej jeg overvejer at skifte fra cc til tele2 adsl, men ville først lige
høre
> om der var nogle der kunne besvarer disse spørgsmål:

God ide, men også en god ide, at nærlæse omkring tele2 produktet

> Indtil videre kan tele2 ikke tilbyde adsl med router, men er der nogle der
> ved hvornår de kan levere?

Nej, men deres produkt er ikke specielt bygget, til at man skal bruge
router.

Der er stort udvalg, i billige fornuftige Routere...

> [...]
> på nettet, men ikke vil have et modem og så en computer som router må vi
> derfor stadig vente på at tele2 kan levere router.

Tele2 ADSL, er bygget op omkring Dslams og udstyr som TDC bredbånd. Du for
tildelt en eller flere IP adresser til dit netværk.

Mener, man også ligesom TDC bredbånd, for 2 dynamiske Ip adresser med i
pakken..

Hvor mange computere har i på Switchen?

Modemmet, skal nemlig bare plugges i Switchen. Der skal så tilkøbes de antal
IP adresser man skal bruge.. Hvis du fx har 4 computere, skal du bare købe 2
Ip adresser exstra.. De ekstra IP adresser, koster væselig mindre en hos
TDC.. Mener det er 4 kroner mere om måneden, pr. IP adresse.

Hvis du vil have fast IP. Så kan man kun få een styk. og ja, så må du ud og
købe en Router.

> [...]
> er total ubrugelige med hensyn til binære filer, og derfor ville jeg blot
> høre om tele2's newsserver understøtter binære filer?

Tror UNI2/get2net/TELE2 newsserver er ret god... Men om den er bygget til de
mange ADSL kunder, der sikkert vil komme. Ved jeg ikke.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-02 18:33

> [...]
> Ip adresser exstra.. De ekstra IP adresser, koster væselig mindre en hos
> TDC.. Mener det er 4 kroner mere om måneden, pr. IP adresse.

De koster ovenikøbet kun 3 kroner stykket.. Og der er ligesom hos TDC,
indkluderet 2 dynamiske fra starten....

Til sammenligning, koster det 10 kroner pr. styk hos TDC. Og man kan max
have 6 IP adresser. Der er ingen begrænsning hos tele2, ikke hvad der står
af i hvert fald..

læs mere på www.tele2adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-09-02 18:39

> Der er stort udvalg, i billige fornuftige Routere...

Der er, efter hvad jeg har læst på diverse nyhedsgrupper, stor glæde over
D-link´s 804 router...

http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1674597894

Koster ikke meget,,,, lige til at overkomme

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-09-02 18:35

> [...]
> om der var nogle der kunne besvarer disse spørgsmål:
>
> Indtil videre kan tele2 ikke tilbyde adsl med router, men er der nogle der

Jeg er lige blevet tilsluttet i dag - med en tekniker fra TDC.
Opmålet til 260/135 kbps for down-/upload.
Der kan anvendes router - så anbefaler Tele2 en fast IP-adresse.
Man skal selv anskaffe og installere routeren.
Om det skal være en bestemt type kan jeg ikke sige - det ved
de på hotline.
Ellers leveres der 2 stk dynamiske. Der kan uden merudgift kobles
flere maskiner på via en hub eller switch.

Tele2 har ingen lyslederkabler ude - de køber sig ind
hos TDC.

Per A. Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-09-02 18:51

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tele2 har ingen lyslederkabler ude

Sikker?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-09-02 07:44

In article <3d8f553d$0$49386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Sikker?

Den eneste fiber jeg kender til, som de har i jorden er meget kort.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The "cutting edge" is getting rather dull.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-02 13:40

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Den eneste fiber jeg kender til, som de har i jorden er meget kort.

OK, jeg troede egentlige de havde lidt strækninger hist og her.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-02 19:06

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Tele2 har ingen lyslederkabler ude - de køber sig ind
> hos TDC.

Tele2 lejer sig ind på TDC´s ADSL udstyr. Men forbindelsen fra centralen,
står tele2 vist selv for. Eller var det noget med at TDC står for Access til
Tele2 hovedpunkter. Ligesom TDC selv terminere ADSL trafik, centrale steder.
De store centraler, har Tele2 sikkert selv.

Efter hvad jeg kan se af nedenstående Trace, kan man se at Uni2 står for
Internet Trafikken.. Men trafik, fra central til trafikpunkt, står TDC nok
for, som underlevendør.

Tracing route to p305-170.ppp.get2net.dk [195.47.150.170]
over a maximum of 30 hops:

1 46 ms 19 ms 29 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
2 19 ms 19 ms 19 ms ge-0-2-0-3.1000M.albnxu1.ip.tele.dk
[195.249.1.6
1]
3 19 ms 28 ms 19 ms pos1-0.2488M.bynxg2.ip.tele.dk
[80.63.80.122]
4 18 ms 18 ms 19 ms pos5-0.2488M.bynxg1.ip.tele.dk
[80.63.80.101]
5 19 ms 19 ms 18 ms pos5-0.val8-core.bb.uni2.net
[62.242.144.194]
6 19 ms 19 ms 19 ms srp1-0.val2-core.bb.uni2.net
[130.227.247.84]
7 19 ms 19 ms 19 ms ge49.val-srv2b-core.bb.uni2.net
[130.227.247.50]

8 19 ms 19 ms 19 ms fe6-0.cisco310.get2net.dk [195.47.155.204]
9 fe6-0.cisco310.get2net.dk [195.47.155.204] reports: Destination host
unrea
chable.

Trace complete.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-09-02 19:23

On Mon, 23 Sep 2002 20:05:55 +0200, Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> Internet Trafikken.. Men trafik, fra central til trafikpunkt, står TDC nok

Det kan du ikke se noget som helst om, hvad Tele2 bruger som
transport, er L1/L2 og kan ikke ses på en traceroute

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-09-02 19:27

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det kan du ikke se noget som helst om, hvad Tele2 bruger som
> transport, er L1/L2 og kan ikke ses på en traceroute

Jeg skrev også, at Uni2, står for Internet forbindelsen. Altså ud i
verdenen... Det står TDC ikke for

Det var jo det jeg skrev, som jeg mener du har sagt tidligere, for ca. 4
månedere siden.. At Tele2, købte traffiklinier af TDC; til deres egne
hovedpunkter.... Hvor så trafikken fra de forskellige ADSL forbindelser,
kommer ud på nettet. Med Uni2´s egne netværk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-09-02 19:46

On Mon, 23 Sep 2002 20:27:29 +0200, Bjarke Hansen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Jeg skrev også, at Uni2, står for Internet forbindelsen. Altså ud i
> verdenen... Det står TDC ikke for

Du skrev

=== quote start ===

Efter hvad jeg kan se af nedenstående Trace, kan man se at Uni2 står for
Internet Trafikken.. Men trafik, fra central til trafikpunkt, står TDC
nok for, som underlevendør.

=== quote slut ===

Jeg sagde så at du ikke kan se hvad TDC står for eller ikke står for, ud
af en traceroute.

Nu kan jeg godt se hvad du mente - men det var ikke voldsomt klart
- undskyld

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-09-02 15:51

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> [...]
steder.
> De store centraler, har Tele2 sikkert selv.

Hmm.
Tele2 lejer sig ind hos TDC, der ejer kobberet. Tele2 har kun
nogle få strækninger kobber såvidt jeg ved.

Da jeg fik internet ved get2net i 97 skulle der tastes 1001 for
at TD kunne skille trafikken ad i deres ledninger. Nu sker det
elektronisk. Men igennem TDC-kobberet!

De lysledere der ligger langs vejbanen til min central er TDCs -
kun Mobilix ( nu Orange) har selvstændige lysleder i samme rør.
Derfor er Tele2 nødt til at leje sig ind hos TDC for at få
mig på ADSL. Og det var da også en af TDC-s folk, der
lagde apparatet ind. Min tidligere ISDN-forbindelse har
Tele2 overtaget af TDC - og den tilhørende adapter.
Så jeg mener det er korrekt jeg skrev.

Per A. Hansen