matematikhjælp til forældre og andre
Fra : itgrafen

Dato : 22-09-02 17:16

Hej gruppe
så er vi nogle der har sendt børnene op i klasserne og skal hjælpe dem med
matematikken
- jeg er ikke så skrap på det punkt selv, så jeg fandt en bog der bare er
guld værd for mig.
måske er der flere der har det som jeg.

under alle omstændigheder har den fået fine anmeldelser, se bare her

venlig hilsen
dorthe

Lektørudtalelse (02/37) 24218171
Nørgaard, Elsebeth Sandberg: Den lille matematikhjælper. - Frydenlund
Grafisk 48 sider - dk 51

Jeg kan stadig huske den undren der bredte sig blandt forældrene i min
datters klasse, da matematiklæreren fortalte at børnene lærte at dividere
fra højre side i stedet for at bruge den "rigtige" gardin eller trappemetode
fra venstre. I denne lille nyttige bog er mindst fire forskellige
divisionsmetoder anvist og forklaret. Lifesom der er hjælp at hente indenfor
de øvrige regningsarter hvor de mest grundlæggende metoder er forklaret.
Bogen kommer også ind på beregning af arealer, konstruktion af forskellige
figurer, rumfang, brøker, procenter og ligninger. Den berører de fleste
områder indenfor matematik fra første skoleår til og med 6. klasse og er
bygget op nogenlunde i den rækkefølge børnene møder stoffet i skolen.
Metoderne forklares kort og anskueligt gennem eksempler og evt.
illustrationer, så det er en overskuelig og nyttig lille bog primært for
forældre der gerne vil følge med og kunne hjælpe med lektier uden at gå i
kast med tykke bøger. Den kan også anvendes af børn fra ca. 10 år som har
brug for at genopfriske stoffet eller finde hjælp til selvhjælp.
Vibeke Munch Kofoed

(Folkebibliotekernes vurdering)

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 22-09-02 18:28

"itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> wrote in message
> under alle omstændigheder har den fået fine anmeldelser, se bare her
>
> venlig hilsen
> dorthe

<snip>
reklame
<snip>

Er jeg den eneste der lugter reklame?

Mvh Thomas

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-02 20:01

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der lugter reklame?

Nej, sådan synes jeg også det lugter

Hilsen
Peter

Fra : itgrafen

Dato : 22-09-02 20:14

Hvis jeg ville reklamere, så ville jeg nok vælge at reklamere for noget jeg
selv havde lavet og
kunne tjene penge på.
Det her er et godt tip som jeg selv er glad for og som jeg håber der kan
hjælpe andre.

venlig hilsen
dorthe
matematikanalfabet og ellers upartisk omkring den omtalte bog

Fra : H.P. Eriksen

Dato : 22-09-02 23:07

Ja - jeg opfattede det nu heller ikke som reklame.
Men der er nogen der har så travlt med at skælde folk ud for det ene eller
det andet - de kunne jo have undersøgt om du var forfatter eller udgiver af
omtalte bog - FØR de brokkede sig!

Men nej - det er for besværligt!!

Fra : itgrafen

Dato : 23-09-02 07:32

Tak skal du ha' H.P

vh
dorthe

Fra : René Bloch

Dato : 23-09-02 07:38

> [...]
> det andet - de kunne jo have undersøgt om du var forfatter eller udgiver

Jeg synes nu ikke der er tale om hverken "skælde ud" eller "brok", men lidt
skepsis er vel ikke af vejen når nu NGér ind i mellem bliver brugt til
skjult eller åbentlys reklame.

ISÆR når indlægget også er posted i andre NGér som f.eks.
dk.undervisning.fjern, som vel ikke har meget med hardcopy matematikbøger at
gøre.

René

Fra : itgrafen

Dato : 23-09-02 08:41

Hej René
Jeg forstår egentligt godt din skepsis.
Jeg lagde det i alle grupper, da jeg faktisk mener at det er relevant for
alle der underviser
eller bliver undervist (matematik er underforstået her).

vh
dorthe

Fra : René Bloch

Dato : 23-09-02 09:18

> [...]
> alle der underviser
> eller bliver undervist (matematik er underforstået her).

OK. Det korte og det lange er da at du har fået vakt min nysgerrighed for at
se bogen og hvis der er tale om at få formidlet og give forståelse for
matematik på andre og bedre måder så er det da altid velkomment og jeg vil
glæde mig til at læse den.

Matematik er jo en underlig diciplin som efter min mening både har nogle
indbyggede barrierer og åbentbart også genererer barrierer for læring hos
nogle af os.

hilsen René

Fra : Tine Nielsen

Dato : 23-09-02 17:54

Hej Dorthe.

Godt indlæg - jeg har bestilt bogen, som faktisk kun koster 40 kr.

Jeg er selv lærerstuderende med matematik som linjefag, og syntes at det
kunne være rart at få matematikken ned på et plan hvor man husker at det er
børn der skal undervises! DERFOR har jeg valgt at købe bogen, da det virker
som om den viser hvordan matematik kan tænkes på mere end éen måde!

Med venlig hilsen

Tine

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-09-02 09:20

"H.P. Eriksen" <Finlandsgade.45@TTTtiscali.dk> wrote in message
> [...]
> det andet - de kunne jo have undersøgt om du var forfatter eller udgiver

Jeg undersøgte faktisk om der var tale om forfatteren. Det eneste jeg nåede
frem til, var en temmelig ufærdig side kaldet itgrafen.dk. Jeg konstaterede
ikke på noget tidspunkt at der var tale om en reklame, men at jeg syntes det
mindede meget om en reklame, hvilket vel egentlig er naturligt hvis man er
meget glad for en ting, og derfor anbefaler den til andre. Mit største
problem var ikke at Dorthe anbefalede bogen, men at hun citerede en
anbefaling der var 4 gange så lang som hendes egen oprindelige! Jeg kom
derfor med min uforbefoldne mening om indlægget.

Mvh Thomas