Scanner i Linux
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 15:18

Jeg har en Mustek Bearpaw 1200CU, som jeg har forsøgt at få til at virke
i Linux Mandrake 8.2. Jeg kan se scanneren som en ukendt enhed med
usbview. Jeg har forsøgt mig med at downloade Musteks Linux drivere og
installere dem, men scannerprogrammet fryser bare totalt, når jeg
forsøger at scanne, og selve scanneren gør ikke noget. Jeg har også
prøvet at sætte den op med det scanner-setup utility, som man finder
under 'maskinel' i Control Center. Denne spørger, om jeg vil sætte
scanneren op. Det vil jeg, og den bliver herefter angiveligt
installeret, hvorefter jeg får at vide, at den nu er klar til brug, og
jeg kan bruge xsane til at scanne med den. Når jeg så går ind i xsane
siger den desværre bare, at den ikke kan finde nogen scanner. Hvad kan
der være med den?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : frank damgaard

Dato : 22-09-02 17:15

Thomas Arildsen <tari00@kom.auc.dk> wrote:

> [...]
> usbview. Jeg har forsøgt mig med at downloade Musteks Linux drivere og
> installere dem, men scannerprogrammet fryser bare totalt, når jeg

Der er forskel på Mustek 1200 og Mustek Beabpaw 1200CU

http://www.buzzard.org.uk/jonathan/scanners-usb.html
http://www.btinternet.com/~salet/

Så vidt jeg kan se er det ikke Musteks drivere der skal anvendes....
(har de officielt lavet nogen driver til denne model?)

Så check meget nøje model og hvilke drivere der skal anvendes.

--
no signature :)

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 18:25

frank damgaard wrote:
> Så vidt jeg kan se er det ikke Musteks drivere der skal anvendes....
> (har de officielt lavet nogen driver til denne model?)

Det går jeg ud fra, siden jeg har downloadet dem fra supportsiden for
netop model Bearpaw 1200CU.
Jeg kigger dine links igennem og ser, om jeg kan finde noget hjælp der.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 22-09-02 18:41

Thomas Arildsen wrote:

> Det går jeg ud fra, siden jeg har downloadet dem fra supportsiden for
> netop model Bearpaw 1200CU.
> Jeg kigger dine links igennem og ser, om jeg kan finde noget hjælp der.
>
> Mvh. Thomas Arildsen

OK, jeg fandt en driver der. Det ser nu ud til at være den samme som
Mustek selv stiller til rådighed. Jeg har nu fundet ud af, at mit
problem er, at jeg ikke kan kompilere driveren. Når jeg kører make får
jeg en ordentlig stak fejlmeddelelser smidt i hovedet, så det er helt
uoverskueligt. Jeg synes, det er slemt nok at bakse med programmer, men
selv skriver, men hvis man har problemer med andre folks programmer er
det jo nærmest umuligt at finde fejlene. Nogle gange kan jeg bare ikke
se Linux som andet en en billig metode til at få farvet håret gråt.
Jeg er magtesløs! Hjælp, jeg bliver svag i troen - Windows kalder
lokkende i det fjerne.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : frank damgaard

Dato : 22-09-02 19:28

> [...]
> selv skriver, men hvis man har problemer med andre folks programmer er
> det jo nærmest umuligt at finde fejlene. Nogle gange kan jeg bare ikke

Og så vidt jeg læste var driveren til Bearpaw 1200CU lidt
eksperimentel endnu.
Muligvis skal man have de rette "developer" filer og kerne
installeret.
At du får mange fejlmedlinger kunne tyde på at noget mangler
at blive installeret. (det er næppe fejl i programmet,
da det sandsynligvis oversætter fint hos forfatteren)

> se Linux som andet en en billig metode til at få farvet håret gråt.
> Jeg er magtesløs! Hjælp, jeg bliver svag i troen - Windows kalder
> lokkende i det fjerne.

Problemet er at man ikke skal købe windows hardware, men
hardware der virker med linux driverne; ellers får
man let problemer.
(ligesom ikke alt hardware har driver til nyeste windows)

NB.
Jeg har en gammel Mustec scanner fra 1995/96 (SCSI) den virkede i linux
næsten omgående med programmet muscan (ikke fra Mustek),
Jeg fik den dog aldrig til at fungere stabilt med windows....

--
no signature :)