"?" til forældre med spejder-børn.
Fra : Iben Holst

Dato : 22-09-02 13:00

Hej !

Vi har i lang tid tænkt os, at vi vil se om spejderlivet skulle være noget
for vores søn, når han når en vis alder.
Da de så viste noget om spejdere i T.V. i går kom jeg til at tænke på hvor
tidligt man egentlig kan begynde ??
Og er der nogle forskelle mellem de grønne og de blå landspejdere, udover at
de grønne har meget med kristendommen og tro at gøre??

Iben

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-09-02 13:08

Iben Holst wrote:

> [...]
> Og er der nogle forskelle mellem de grønne og de blå landspejdere,
> udover at de grønne har meget med kristendommen og tro at gøre??

Vores to piger har tidligere været med i Det Danske Spejderkorps (blå
spejdere) i en del år, og har været meget glade for det. Den ældste var
med på "Blå Sommer" ved Kliplev engang, det var en meget stor oplevelse.
De har begge flere gange været på Oak City Rally (sæbekassebilvæddeløb)
med start fra Farum, samt diverse andre kortere og længere ture. DDS kan
absolut anbefales.

De andre kender jeg ikke noget til.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 10:44

In an article of 22 Sep 2002 Erik Olsen wrote:

> DDS kan absolut anbefales.

Det er nemlig rigtigt.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 22-09-02 14:04

Hej Iben

On Sun, 22 Sep 2002 13:59:37 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:
> [...]
>for vores søn, når han når en vis alder.
>Da de så viste noget om spejdere i T.V. i går kom jeg til at tænke på hvor

Vores piger er FDF'er jeg merne de start som 5 årige, (jeg mine brødre
og forældre har selv været med) men prøv at se på deres hjemmeside
www.fdf.dk der står hvad man er efter alder.

>Og er der nogle forskelle mellem de grønne og de blå landspejdere, udover at
>de grønne har meget med kristendommen og tro at gøre??

FDF har en blå skjorte og vil IKKE kaldes spejder, det er en kristen
org. hvor man beder fader vor og deltager i kirkeligehandlinger (i
mere eller mindre omfang), men udover det ja så er det som spejder det
tager på lejer, div ture, synge sange (en del kristne) og tager mærker
(her også kirkemærke). Nogle kredse har også tarmburkorps hvor børnene
lære noder og at spille på instrumenter. FDF fylder 100 år i år

I kirken er der også KFUM dem finder du på http://www2.spejdernet.dk/
og så er der de blå spejder dem kan du finde på www.dds.dk
Det er vist de mest udbredte.

Da jeg kun har kendskab til FDF kan jeg ikke sige hvad der er bedst,
men kan anbefale FDF hvis man ikke har noget i mod at børnene får
kendskab til kristendommen.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 10:50

In an article of 22 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> I kirken er der også KFUM dem finder du på http://www2.spejdernet.dk/
> og så er der de blå spejder dem kan du finde på www.dds.dk
> Det er vist de mest udbredte.

DDS, KFUM og FDF er omtrent lige store.

> Da jeg kun har kendskab til FDF kan jeg ikke sige hvad der er bedst,
> men kan anbefale FDF hvis man ikke har noget i mod at børnene får
> kendskab til kristendommen.

En af de helt store forskelle på FDF og spejderkorpsene er, at vi i
spejderkorpsene arbejder med patruljesystemet. Hos os er det meget
"børn leder børn", hvilket naturligvis har størst betydning blandt
de ældre spejdere, for blandt de yngste er der jo i allerhøjeste
grad en ledertilstedeværelse.

Jeg talte netop med en FDF'er her i weekenden, og da talen faldt på
forskellen mellem FDF og i dette tilfælde DDS, sagde han, at DDS
var patruljesystemet og "børn leder børn", hvorimod det i FDF var
"børn møder voksne med budskabet om det kristne evangelium".

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 23-09-02 15:03

On 23 Sep 2002 09:49:56 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:

>DDS, KFUM og FDF er omtrent lige store.

Det var det jeg mente med de (dem alle tre)

> [...]
>"børn leder børn", hvilket naturligvis har størst betydning blandt
>de ældre spejdere, for blandt de yngste er der jo i allerhøjeste

Patruljesystem øhhh jeg er ikke med men hvis du mener at der er indelt
efter alder og at dette heder noget for hver alder ja så er det det
samme. Hvad angår hvem der passer hvem ja så er du hos FDF som Senior
fra 15 år. med til at vær "leder" hos de mindre, hvis du vil fortsætte
skal/kan du tage nogle leder kurser. Det er rigtigt at der altid er en
der har lederudd. med hver gruppe.

> [...]
>var patruljesystemet og "børn leder børn", hvorimod det i FDF var
>"børn møder voksne med budskabet om det kristne evangelium".

Det kan jeg så ikke kende for ja du beder som regl fader vor og synger
et par sange (ikke fra salmebogen ) de kan også godt omhandle
kristendom, men ellers er der intet "kristent" om resten af møderne (1
1/2 time) når jeg (35 år) aflever mine børn så føler jeg mig gammel
så voksne ja det er de vel når de er 18 år men .....

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 23:12

In an article of 23 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Patruljesystem øhhh jeg er ikke med men hvis du mener at der er indelt
> efter alder og at dette heder noget for hver alder ja så er det det
> samme.

Nej, med patruljesystemet mener jeg, at børnene inden for de enkelte
aldersgrupper opdeles i patruljer/bander eller hvad man nu kalder sådant.
Patruljerne har så som regel en patruljeleder og -assistent, der ligesom
har "ansvaret" for patruljen. Det ansvar, som børnene får, står naturligvis
mål til deres aldersgruppe, for en spejder på 9 år kan naturligvis ikke
gives det samme ansvar som en på 15 år. Disse patruljer er så for en given
tidsperiode en fast enhed, der skal lære at samarbejde. På denne måde
bliver det i større eller mindre grad afhængig af børnenes alder til "børn
leder børn". Blandt tropsspejderne (13-16 år) er det normalt, at de ældste
børn er patruljeledere og -assistenter gennemfører spejdermøderne uden
nærvær af de egentlige ledere, som f.eks. blot dukker op en enkelt gang om
måneden eller så.

Men naturligvis er der også FDF-kredse, der benytter patruljesystemet i
en vis udstrækning (for det vil jo gerne være som os), men i rigtig
mange kredse skulle det efter sigende ikke blive anvendt.

> [...]
> 1/2 time) når jeg (35 år) aflever mine børn så føler jeg mig gammel
> så voksne ja det er de vel når de er 18 år men .....

Nej, og det er da sørgeligt.

FDFs formål er netop at forkynde det kristne evangelium, og hvis man
har netop det som en så central del af ens formål, så er det da dybt
beklageligt, at de enkelte kredse og ledere ikke lever op til dette
formål. Prøv at tage forbi FDFs hjemmeside og se, hvad der er deres
formål:

FDFs formål

Formålet med FDF er at møde børn og unge med evangeliet
om Jesus Kristus.

På tilsvarende måde har KFUM-Spejderne følgende formål:

§ 3 Formål
Korpset er et kirkeligt arbejde, hvis formål er at lade
børn og unge møde det kristne evangelium og i
overensstemmelse med den internationale spejderbevægelses
idé, at oplære til selvstændighed, medansvar, demokratisk
livsholdning og mellemfolkelig forståelse.

og eftersom "kirkeligt" og "kristent evangelium" nævnes først, må man jo
ligesom forvente lidt, at dette også er en meget central del af deres
formål.

Og så vidt jeg kan konstatere, at der vist ikke mange KFUM-grupper og
FDF-kredse, som formår at opfylde henholdsvis korsets og forbundets
formål.

Ønsker man at sit barn skal lære om Kristendommen samtidig med de
andre aktiviteter, så skal man bestemt ikke blot vælge den første den
bedste KFUM-gruppe eller FDF-kreds, eftersom der er en god chance for,
at gruppen eller kredsens ledere kun laver halvdelen af det arbejde,
som de burde.

Hvorimod vi i DDS i grundloven beskriver vort formål som:

Formål
§3.
1. Det Danske Spejderkorps har til formål at udvikle børn
og unge til vågne, selvstændige mennesker, der er villige
til efter bedste evne at påtage sig et medmenneskeligt
ansvar i det danske samfund og ude i verden.

hvilket jeg mener, at vi i langt højere grad formår at opfylde.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 24-09-02 22:14

On 23 Sep 2002 22:11:34 GMT, "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote:
Klip
> [...]
>børn er patruljeledere og -assistenter gennemfører spejdermøderne uden
>nærvær af de egentlige ledere, som f.eks. blot dukker op en enkelt gang om

Ok - men er de så helt alene eller er de voksne i nærheden de kan
tilkalde i tilfælde af uheld ol. eller er de helt alene

>Men naturligvis er der også FDF-kredse, der benytter patruljesystemet i
>en vis udstrækning (for det vil jo gerne være som os), men i rigtig
>mange kredse skulle det efter sigende ikke blive anvendt.

Ok men i de kredse i KBH jeg kender er det udbredt specielt i gruppen
11 år og op.

> [...]
>formål:
>
> FDFs formål
> Formålet med FDF er at møde børn og unge med evangeliet

Det kan man jo gøre på mange måder uden skal læses op af bibelen,
orgelspil og salmer , FDF er jo ikke kirkens forlænget arm og det
har det forøvrigt aldrig været.
Det hele er bygget op omkring kirken og der samarbejdes med præsten,
og ja man har et kristent syn på livet og børnene ved generalt mere om
Gud og Jesus end deres kammarate, fordi de bla. deltage i
gudstjenester og der som skrevet bliver taget kirkemærket på alle
alderstrin. Samtidig beder man fader vor og på lejer holder man
andakter.

Man tager mere modernet ting i brug som på landslejeren hvor man
kæmpede mod intetheden, der var lavet en historie som børnene lærte på
forhånd og så kom de til Sletten og skulle kæmpe, ved andakterne blev
det så knyttet til evangeliet

> [...]
>Og så vidt jeg kan konstatere, at der vist ikke mange KFUM-grupper og
>FDF-kredse, som formår at opfylde henholdsvis korsets og forbundets

Helt sikkert og det er det også men ikke på den måde som du åbenbart
har opfattelsen af man skal forkynde

> [...]
>bedste KFUM-gruppe eller FDF-kreds, eftersom der er en god chance for,
>at gruppen eller kredsens ledere kun laver halvdelen af det arbejde,

Jeg ved ikke hvor du bor, men jeg vil tro at hvis du kom forbi
Brorsons Kirken på nørrebro til en gudstjeneste ville du falde om, for
dit syn på udbredelse af kristendommen lyder meget gammeldags , her
har de et band der spille salmerne, du får uddelt blade hvor salmerne
står på, præsten prædker fra gulvet, der kommer rapper, æsler,
Dannebro falder ned, man skal på påskeæg jagt i kirken og i øjeblikket
kommer Harry Potter og venner på besøg til børnegudstjenesterne og der
er bronch efter højmesse sikkert ikke folkekirkens formål efter din
mening men der kommer børn der får et indblik i kristendommen på en
anden måde

Prøv deres hjemmeside http://www.brorsons.dk/

Jeg mener at FDF følger med tiden, og også formår at overholde deres
formål, hvor imod folkekirken mange gange halter bagefter og hvad skal
vi så have dem for hvis ingen gider at komme.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 24-09-02 23:07

In an article of 24 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Ok - men er de så helt alene eller er de voksne i nærheden de kan
> tilkalde i tilfælde af uheld ol. eller er de helt alene

De er "helt alene", men det er jo trods alt ikke små børn, vi taler om.
Børn i alderen 12-16 år er jo også normalt alene hjemme uden barnepige og
lignende.

Og selvfølgelig er der voksne i nærheden, som de kan tilkalde, eftersom
deres forældre jo alle bor ganske tæt på.

Dermed ikke sagt, at der aldrig er voksne ledere til stede. Hos os er
vores tropsspejdere desværre i øjeblikket ude af stand til selv at afvikle
møderne på en fornuftig måde, så i øjeblikket er tropsledelsen så vidt jeg
ved til stede ved alle møder.

> Helt sikkert og det er det også men ikke på den måde som du åbenbart
> har opfattelsen af man skal forkynde

Har jeg på nogen måde påstået, at man er nødt til at stå med Bibelen i
hånden for at forkynde? Naturligvis kan forkyndelsen ske på mange måder.

> [...]
> er bronch efter højmesse sikkert ikke folkekirkens formål efter din
> mening men der kommer børn der får et indblik i kristendommen på en

Ja, men i hvor mange kirker foregår det nu også lige på den måde?

Jeg har i øvrigt heller ikke på nogen måde udtalt mig om, hvordan
kristendommen skal udbredes. Tværtimod er jeg være den første til at mene,
at Folkekirken har behov for at frisk pust.

Hvad jeg derimod har talt om er manglende forkyndelse, og så er det for mig
ligegyldigt om denne forkyndelse foregår på en gammeldags og traditionel
måde, eller om forkyndelsen foregår på helt andre mere moderne og livlige
måder.

Alle de ledere fra FDF og KFUM, som jeg har talt med om dette emne inden
for de seneste år, har alle uden undtagelse erkendt, at de i deres kreds
eller gruppe ikke på nogen måde lever op til forbundets eller korpsets
formål, eftersom forkyndelsen efter ledernes egen mening er noget, som de i
bedste fald går meget let hen over eller i værste fald slet ikke berører.

Selvfølgelig er det et fåtal af FDF- og KFUM-ledere, som jeg har talt med,
eftersom jeg jo normalt blot møder DDS-ledere, så det overrasker mig
bestemt ikke, at der er kredse og grupper, der formår at opfylde også den
del af forbundets eller korpsets formål. Og det er da bestemt rart at høre.

Efter min mening burde forældre kunne aflevere deres barn i enhver
FDF-kreds eller KFUM-gruppe og forvente, at deres barn den vej gennem
spejderarbejdet også får forkyndt det kristne evangelium. Og det kan de
ikke, eftersom der er flere kredse og grupper, som stort set ikke berører
dette emne. Vil forældrene være sikre på, at kredsen eller gruppe nu også
forkynder det kristne evangelium, så er de nødt til at forehøre sig
indgående om dette. Og det er efter min mening urimeligt, eftersom både FDF
og KFUM har den kristne forkyndelse som en meget central del af deres
formål.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 25-09-02 06:55

On 24 Sep 2002 22:07:02 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

> [...]
>
>Og selvfølgelig er der voksne i nærheden, som de kan tilkalde, eftersom
>deres forældre jo alle bor ganske tæt på.

Ja mange af dem er alene hjemme, men det de laver til møderne med
knive, bål m.v. det gør de vel ikke hjemme. I byen ja der er
forælderene tæt på hvis de er hjemme

> [...]
>møderne på en fornuftig måde, så i øjeblikket er tropsledelsen så vidt jeg

Ok.

>Har jeg på nogen måde påstået, at man er nødt til at stå med Bibelen i
>hånden for at forkynde? Naturligvis kan forkyndelsen ske på mange måder.

Ikke direkte men det lød sådan det er da godt at det ikke
forholdte sig sådan

>Ja, men i hvor mange kirker foregår det nu også lige på den måde?

Ikke mange sikkert kun den ene, derfor var han også præst på hoved
landslejeren, kedsene fra århus var meget ked af at hav var rejst fra
dem for nogle år side

> [...]

>del af forbundets eller korpsets formål. Og det er da bestemt rart at høre.

Dette kan jeg stadig ikke fatte da vi var på landslejer fik vi
orientering om at alle kredse var der, kredsene deltager også i
regionalt samarbejde hvor der er lejre og fældesmøder så noget må
børnene/unge få af forkyldelse, et få tal hvad er det 2 5 10 20.

> [...]
>indgående om dette. Og det er efter min mening urimeligt, eftersom både FDF
>og KFUM har den kristne forkyndelse som en meget central del af deres

Du siger igen de fleste kredse, og oven over er det et fåtal af leder
du har talt med dvs. at fordi du har fortalt at der er en leder til at
styr møderne hos jer i øgeblikket så er rigtigt at påstå - Der
tropsleder med til næsten alle møder hos DDS - det tror jeg ikke
holder vel Du bliver ved med at skrive FDF & KFUM blander du dem
sammen til et fedt, kalder du en FDF'er spejder vil de fleste sige nej
det er vi ikke vi er FDF'er fordi de er mere end det og self. skal de
have forkyndelse hvilket de også får.
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 08:49

In an article of 25 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Ja mange af dem er alene hjemme, men det de laver til møderne med
> knive, bål m.v. det gør de vel ikke hjemme. I byen ja der er
> forælderene tæt på hvis de er hjemme

Køkkenknive og kogende vand til teen derhjemme er nok farligere end
spejderdolken og bålet.

I modsætning til derhjemme, hvor barnet vitterlig er alene, vil de til
tropsmøderne være flere til stede og vil kunne hjælpe hinanden og tilkalde
hjælp i tilfælde af en ulykke.

Skal man se på det ud fra et sikkerhedssynpunkt, så bør forældrene nok være
mere tryg ved at sende barnet til tropsmøde end at lade barnet gå rundt
alene derhjemme.

> [...]
> regionalt samarbejde hvor der er lejre og fældesmøder så noget må
> børnene/unge få af forkyldelse, et få tal hvad er det 2 5 10 20.

Det er sikkert blot et sted mellem 2 og 5. Men det ændrer ikke det faktum,
at 100 % af de FDF-ledere, som jeg har talt om forskelle mellem FDF og
DDS med, har erkendt, at de i deres kreds ikke gik nævneværdigt op i
forkyndelsen.

Og selvfølgelig kan man ikke derved sige, at så er alle FDF-kredse og
KFUM-grupper sådan, og i et af mine første indlæg i denne tråd erkender
jeg da også, at der findes kristne grupper ude i det ganske land. Det
er jeg ikke det mindste i tvivl om, at der gør -- men jeg har blot aldrig
talt med dem.

> Du siger igen de fleste kredse, [...]

Nej, det siger jeg ikke. Jeg siger "flere" -- prøv at slå "flere" op i
Nudansk Ordbog og se, hvad det betyder. "Flere" kan faktisk være ganske få.

> Du bliver ved med at skrive FDF & KFUM blander du dem sammen til et
> fedt,

Ja, og det mener jeg også godt jeg kan, eftersom jeg i denne tråd
diskuterer de uniformerede børne- og ungdomsorganisationers pligt til
at forkynde i henhold til deres formål.

> kalder du en FDF'er spejder vil de fleste sige nej det er vi ikke vi er
> FDF'er fordi de er mere end det

Men hvad er FDF mere end spejderne? Noget som jeg ved, at vi er mange i
DDS, der har svært ved at få at vide hos de FDFere, vi taler med.

Og jeg kalder heller ikke FDF for spejdere. Dog ved jeg, at der er rigtig
mange forældre, der sender deres børn til "spejder", når børnene blot er
FDFere.

Denne tråd hører efterhånden mere til i dk.fritid.spejder.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 25-09-02 21:19

On 25 Sep 2002 07:49:19 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:
Klip

>Køkkenknive og kogende vand til teen derhjemme er nok farligere end
>spejderdolken og bålet.

Det er der delte meninger om

>Skal man se på det ud fra et sikkerhedssynpunkt, så bør forældrene nok være
>mere tryg ved at sende barnet til tropsmøde end at lade barnet gå rundt
>alene derhjemme.

Det gør alle heller ikke.

> [...]
>at 100 % af de FDF-ledere, som jeg har talt om forskelle mellem FDF og
>DDS med, har erkendt, at de i deres kreds ikke gik nævneværdigt op i

Og 100% (dig) af dem jeg har talt med

> [...]
>jeg da også, at der findes kristne grupper ude i det ganske land. Det
>er jeg ikke det mindste i tvivl om, at der gør -- men jeg har blot aldrig

Nej men du siger stadig at det er forældre ikke kan være sikker .....
på baggrund af under 1% udtagelser fra leder i FDF

>Nej, det siger jeg ikke. Jeg siger "flere" -- prøv at slå "flere" op i
>Nudansk Ordbog og se, hvad det betyder. "Flere" kan faktisk være ganske få.

Undskyld læse fejl (er orblid

>Ja, og det mener jeg også godt jeg kan, eftersom jeg i denne tråd
>diskuterer de uniformerede børne- og ungdomsorganisationers pligt til
>at forkynde i henhold til deres formål.

Jeps. det er også din ret, men stadig er det 2 forskellige og det
fremgår ikke af indlæget om du basere din mening på 2 den ene og 0 den
andern men det er bare generalt

>Men hvad er FDF mere end spejderne? Noget som jeg ved, at vi er mange i
>DDS, der har svært ved at få at vide hos de FDFere, vi taler med.

Kristne

>Og jeg kalder heller ikke FDF for spejdere. Dog ved jeg, at der er rigtig
>mange forældre, der sender deres børn til "spejder", når børnene blot er
>FDFere.

Jeg har hørt flere børn rette deres forældre

>Denne tråd hører efterhånden mere til i dk.fritid.spejder.

Jep.

MVH

Winnei
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 22:37

In an article of 25 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Nej men du siger stadig at det er forældre ikke kan være sikker .....
> på baggrund af under 1% udtagelser fra leder i FDF

Nej, selvfølgelig kan forældrene da ikke være sikker på, at den første den
bedste FDF-kreds forkynder i et rimeligt omfang, når jeg har udtalelser fra
FDF-ledere, der siger, at i hvert fald nogle kredse ikke gør det.

At antallet af disse kredse måske er lille, er en helt anden sag, som
jeg ikke ved noget om. Men forældrene kan ikke være sikre, blot der er
én eneste kreds, der ikke gør det.

Går du ned i supermarkedet og åbner den første den bedste bakke æg og
konstaterer, at et æg deri er itu, så er du også nødt til at sige, at man
som forbruger ikke kan være sikker på, at alle æg i en bakke er hele. Måske
var den bakke, du åbnede, den eneste indeholdende et æg, der var itu, det
ved du ikke. Og selvom andre forbrugere fortæller dig, at deres bakke med
æg kun indeholdte hele æg, så ved du stadig, at i hvert fald i den ene
bakke æg var de ikke allesammen hele. Så hvis jeg vil ned og købe en bakke
æg, så vil det være en hel fornuftig konstatering, hvis du siger: "kig lige
efter om alle æggene er hele" ...

Derfor vil det også være en hel fornuftig ting af forældrene, hvis du
kigger kredsen efter med hensyn til forkyndelse, hvis forkyndelsen er en
væsentlig ting for forældrene.

> Kristne

Langt de fleste spejderkorps er også kristne. KFUM-Spejderne er det.
KFUK-Spejderne er det. Gad vide om De Gule Spejdere er det?

Jeg er også kristen, selvom mit korps ikke tager et religiøst standpunkt
ud over, at man skal finde sin egen tro og respektere andres.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 15:33

On 25 Sep 2002 21:37:03 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

>Nej, selvfølgelig kan forældrene da ikke være sikker på, at den første den
>bedste FDF-kreds forkynder i et rimeligt omfang, når jeg har udtalelser fra
>FDF-ledere, der siger, at i hvert fald nogle kredse ikke gør det.

Og som jeg sammen ligenede det med så kan man altså heller ikke være
sikke på at DDS opfylder deres formål da der jo er leder med så der
skal man også tjekke hvis det er vigtikt for forældrene

> [...]
>
>Jeg er også kristen, selvom mit korps ikke tager et religiøst standpunkt
>ud over, at man skal finde sin egen tro og respektere andres.

Netop det er det der de er mere, altså kristne udover at du laver
"spejderting" får du et forhold til kristendommen, og om andre kristne
org. vælger kun at kalde sig spejder ja det må de da om.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 16:00

In an article of 26 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Og som jeg sammen ligenede det med så kan man altså heller ikke være
> sikke på at DDS opfylder deres formål da der jo er leder med så der
> skal man også tjekke hvis det er vigtikt for forældrene

Hvad snakker du om? Har du læst vores formål?

> Netop det er det der de er mere, altså kristne udover at du laver
> "spejderting" får du et forhold til kristendommen, og om andre kristne
> org. vælger kun at kalde sig spejder ja det må de da om.

Jeg tror bare vi skal stoppe, for du begynder at køre i ring med det
samme.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 18:28

On 26 Sep 2002 15:00:02 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

>Hvad snakker du om? Har du læst vores formål?
Jep som du skriv tidliger:

Citat:

[...]

Hvis for lægger stor vægt på der er "børn ledere børn" så får de et
problem hos jer (iøgeblikket) eller hvad.

>Jeg tror bare vi skal stoppe, for du begynder at køre i ring med det
>samme.

Øhhh ok, men ikke forstået, så vit jeg ved svarede jeg på hvofor man
som FDF'er ikke ville kaldes spejder og tilknytningen til kirken og
kristendommen er grunden.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-09-02 15:22

In an article of 26 Sep 2002 Winnie Henriksen wrote:

> Hvis for lægger stor vægt på der er "børn ledere børn" så får de et
> problem hos jer (iøgeblikket) eller hvad.

Absolut ikke. "Børn leder børn" behøver ikke nødvendigvis betyde, at
der ikke kan være voksne til stede. Princippet bliver jo også anvendt
i de yngre årgange, hvor en ledertilstedeværelse er nødvendig på grund
af børnenes alder. At der er en voksen leder til stede til tropsmøderne,
betyder ikke, at patruljeledernes opgaver og ansvar tages fra dem.

> Øhhh ok, men ikke forstået, så vit jeg ved svarede jeg på hvofor man
> som FDF'er ikke ville kaldes spejder og tilknytningen til kirken og
> kristendommen er grunden.

Ja, og det er det, jeg ikke kan forstå i din argumentation. Vil du have
en tilknytning til kirken og kristendommen, så kan man stadig være spejder
-- det har både KFUM- og KFUK-spejderne bevist. Det ene udelukker bestemt
ikke det andet. Og FDF er vel ikke blot en søndagsskolen, og eftersom de i
dag i stor udstrækning har adopteret spejderbevægelsens aktiviteter, så
kan man undre sig lidt over, hvorfor de egentlig ikke er spejdere.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-09-02 16:46

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-09-02 07:13

Winnie Henriksen wrote:
> [...]
>
> Ok - men er de så helt alene eller er de voksne i nærheden de kan
> tilkalde i tilfælde af uheld ol. eller er de helt alene

Jeg har oplevet i DDS at de faktisk er meget kompetente og ansvarlige
overfor hinanden, og klarer langt de fleste situationer uden hjælp fra
voksne. Det kan selvfølgelig også kun lade sig gøre fordi man lader den
få lov til at arbejde selvstændigt. Endelig ved de jo godt hvordan de
skal kontakte en voksen som kan komme straks, hvis det skulle gå helt
galt.

> [...]
> gudstjenester og der som skrevet bliver taget kirkemærket på alle
> alderstrin. Samtidig beder man fader vor og på lejer holder man

Det er da forfærdeligt. Hvis noget går galt, er det ikke Gud og Jesus
som kan hjælpe, men kammeraterne.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 09:30

In an article of 25 Sep 2002 Erik Olsen wrote:

> [...]
> få lov til at arbejde selvstændigt. Endelig ved de jo godt hvordan de
> skal kontakte en voksen som kan komme straks, hvis det skulle gå helt

Selvfølgelig kan de finde ud af det. I dagens Danmark render halvdelen
af dem jo også rundt med en mobiltelefon i forvejen. Børn i alderen 12-16
kan i høj grad være ansvarlige. Vores problem med tropsspejderne er, at
de i øjeblikket ikke formår at få struktur på deres tropsmøder, så hvis
der ikke en voksen leder til stede til at give møderne struktur, så går
det hele bare op i hat og briller.

> Det er da forfærdeligt. Hvis noget går galt, er det ikke Gud og Jesus
> som kan hjælpe, men kammeraterne.

Hehe... sidste år gik FDF-lederne vist også ud fra, at Gud og Jesus sørgede
for at børnene på landslejren fik vand at drikke med det resultat, at
flere hundrede kollapsede i sommervarmen, fordi Gud og Jesus ikke lige
havde tid til at bringe vand ud.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 25-09-02 21:07

On 25 Sep 2002 08:29:57 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

Klip

> [...]
>for at børnene på landslejren fik vand at drikke med det resultat, at
>flere hundrede kollapsede i sommervarmen, fordi Gud og Jesus ikke lige
Det du sikkert taler om er Gudstjenesten hvor Dronningen også var
tistæde og Ja det var slemt jeg sad der med min flaske vand lige
som alle andre men nogen havde "glemt" hatten og så bagende sol i 2
timer i en grude men alle kom ned bag senen og 1 blev kørt på
hospitalet for en sikker skyld, men gud og jesus sørgede for drikke
ved nadvern

MVH
Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 21:43

> Det du sikkert taler om er Gudstjenesten hvor Dronningen også var
> tistæde og Ja det var slemt

De rygter, jeg har hørt, er bestemt ikke noget at smile af. Børnene skulle
efter sigende være blevet bedt om at stille op til Dronningens ankomst
flere timer inden i bagende sol uden mulighed for at komme i skygge, og så
er en lille flaske med vand næppe meget bevendt, når den ikke kan blive
fyldt op igen. Tager jeg de rygter, jeg har hørt, med et gran salt, så
synes jeg stadig, at det var dybt uansvarligt, som det foregik.

> [...]
> "glemt" hatten og så bagende sol i 2 timer i en grude men alle kom ned
> bag senen og 1 blev kørt på hospitalet for en sikker skyld, men gud og

Er det dem, der køber ind? Jeg har altid troet, at det var kirketjeneren.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 15:27

On 25 Sep 2002 20:42:42 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

> [...]
>fyldt op igen. Tager jeg de rygter, jeg har hørt, med et gran salt, så
>synes jeg stadig, at det var dybt uansvarligt, som det foregik.

Jeg ved ikke hvad rygter du har hørt, men som jeg skrev så var jeg der
børnene var fra 11 (væbner) og på efter og ja nogen blev dårlige, men
alle fik besked på at man skulle gå bag senen hvis man følte sig
dårlig, der var der oprettet en station af Falk som så tog sig af dem.
Det med at stille på og vente på Droningen holder ikke rigtigt, vi var
ca 10.000 som skulle ned på pladsen det tager tid, men lige så snart
alle sad kom Dronningen ind så med eller uden hende tog det lige så
lang tid, samme tid som når vi skulle til lejerbål. Med hensyn til
hvor lidt/meget vand man havde med, så havde alle dem der havde
ansvaret for kredsen fået besked på at tage ekstra vand med og at alle
skulle have minst 1 l vand når de kom op på pladsen men at opholde sig
i solen og evt. ikke have hat på det kan let give svimmelhed. Efter
gudstjensten var der så meget vand tilbage at alle efter følgende
kastede vand op i luften og man blev våd.

>Er det dem, der køber ind? Jeg har altid troet, at det var kirketjeneren.

Jep, viste du ikke det

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-02 16:07

> [...]

> gudstjensten var der så meget vand tilbage at alle efter følgende
> kastede vand op i luften og man blev våd.

Hvis der var så meget vand og så videre og så videre, så kan man jo undre
sig over, hvorfor folk i hobetal kollapsede og skulle bæres væk.

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 18:34

On 26 Sep 2002 15:06:49 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

>Hvis der var så meget vand og så videre og så videre, så kan man jo undre
>sig over, hvorfor folk i hobetal kollapsede og skulle bæres væk.

Øhhh, har du hørt om at sidde i solskind med bart hovel eller bare
være følsom over for varme der er mange grunde til at få hedeslag og
folk i hobetal .... bæres væk .... det er endel over drevet, jeg ved
der var noget om det i aviser dagen efter men det jeg har fået fortalt
ligner ikke det du skriver ej heller det jeg oplevede omend en af
vores flagpiger måtte ned bagved senen men det var vist mest pga. hun
ikke havde sovet meget.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 25-09-02 21:03

On Wed, 25 Sep 2002 08:13:09 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

Klip

>Det er da forfærdeligt. Hvis noget går galt, er det ikke Gud og Jesus
>som kan hjælpe, men kammeraterne.

Nix, men det kan lederne hvad de så end hedder

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-02 21:26

> Nix, men det kan lederne hvad de så end hedder

Og det er vel her hele forskellen mellem spejderkorpsene og FDF ligger
begravet.

Hvor lederne i spejderkorpsene tager det som en normal selvfølge, at
børnene efterhånden skal lære at være selvstændige mennesker, der er
ansvarlige og forstå at tage vare på og hjælpe hinanden, så tør lederne
i FDF ikke overlade dette ansvar til børnene på samme tidligere tidspunkt
som spejderkorpsene, vel fordi børnene ikke har lært at være tilstrækkelig
selvstændige og ansvarlige, og de nøjes så blot at møde børnene med
budskabet om det kristne evangelium.

Jeg tror egentlig, at du her har ramt en meget væsentlig forskel.

Hmmmm...

--
Uffe Holst

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 15:42

On 25 Sep 2002 20:25:47 GMT, "Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> wrote:

klip

> [...]
>budskabet om det kristne evangelium.
>
>Jeg tror egentlig, at du her har ramt en meget væsentlig forskel.

Som jeg nok har antydet så syntes jeg som forældre at det at lade børn
være alene med ild, knive mm er uansvarligt, og derfor ville jeg
aldrig vælge at sende mine børn i DDS og har defor fundet noget andet
hvor der er leder tilstæde, men at sige at de ikke lære at blive
selvstændige mennesker der uden du har egentligt kendskab til hvordan
det fungere syntes jeg nok er lige langt ude. Men man kan vel sige at
børnene i DDS overlades til sig selv og at hos FDF er de under opsyn.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-02 17:01

Winnie Henriksen wrote:

> [...]
> det fungere syntes jeg nok er lige langt ude. Men man kan vel sige at
> børnene i DDS overlades til sig selv og at hos FDF er de under opsyn.

Jeg mener at det er uansvarligt ikke at lære børnene at omgås ting som
kan være farlige i ukyndige hænder. Netop ved at lære dem hvordan opnår
man at de bliver kyndige og ansvarlige. Det skal læres gradvist lige fra
den første dag som ulveunger.

Vi har selv et glimrende eksempel med badning og at lære at svømme.
Vores yngste datter faldt under strandbadning da hun var omkring tre år,
var helt paralyseret og kunne være druknet hvis jeg (eller en anden)
ikke havde fisket hende op straks. Den dag blev vi enige om at de skulle
lære at svømme. De lærte det, og endda godt, og siden da har vi ikke
frygtet en drukneulykke.

Begge vores døtre har været spejdere i DDS. De har lært at håndtere
kniv, ild og meget andet, og netop fordi de har lært det grundigt, er vi
ikke bange for at de skal komme galt afsted.

Jeg fatter simpelthen ikke hvordan nogen forældre overhovedet kan finde
på at opdrage deres børn på en måde så de skal være under opsyn for ikke
at lave ulykker.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 26-09-02 18:09

On Thu, 26 Sep 2002 18:00:55 +0200, "Erik Olsen"
> [...]

>kan være farlige i ukyndige hænder. Netop ved at lære dem hvordan opnår
>man at de bliver kyndige og ansvarlige. Det skal læres gradvist lige fra

Rigtigt, fra de kommer til verden

>Begge vores døtre har været spejdere i DDS. De har lært at håndtere
>kniv, ild og meget andet, og netop fordi de har lært det grundigt, er vi
>ikke bange for at de skal komme galt afsted.

Det er fint men så passer DDS jo også til jer

>Jeg fatter simpelthen ikke hvordan nogen forældre overhovedet kan finde
>på at opdrage deres børn på en måde så de skal være under opsyn for ikke
>at lave ulykker.

De skal ikke være under opsyn for ikke at lave ulykker, men for at
kunne få hjælp hvis det er nødvendigt uden først at skulle ringe og
vente på hjælp.

Mvh

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-02 18:50

Winnie Henriksen wrote:

> De skal ikke være under opsyn for ikke at lave ulykker, men for at
> kunne få hjælp hvis det er nødvendigt uden først at skulle ringe og
> vente på hjælp.

De er jo ikke alene; der er masser af kompetente og ansvarlige
kammerater lige ved siden af - vel at mærke hvis man (dvs. i sidste ende
forældrene) har opdraget dem til at være kompetente og ansvarlige.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-09-02 15:27

> [...]

> det fungere syntes jeg nok er lige langt ude. Men man kan vel sige at
> børnene i DDS overlades til sig selv og at hos FDF er de under opsyn.

Vil dine børn, når de når 12-13 års alderen, altid skulle være under
opsyn, indtil de er klar til at flytte hjemmefra? Vil de aldrig kunne
være alene hjemme?

Det vil naturligvis altid være et spørgsmål om børnenes modenhed og
ansvarlighed, og vi ville naturligvis heller aldrig i gruppen overlade
umodne og uansvarlige børn til sig selv, blot fordi de er nået en
given alder.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-09-02 16:46

Fra : Britta Larsen

Dato : 22-09-02 16:24

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for vores søn, når han når en vis alder.
> Da de så viste noget om spejdere i T.V. i går kom jeg til at tænke på hvor

Tror faktisk kun det afhænger af forældrene.
Kan ikke huske det, jeg kan varmt anbefale KFUM
(de grønne)

> Og er der nogle forskelle mellem de grønne og de blå landspejdere, udover
at
> de grønne har meget med kristendommen og tro at gøre??

Meget? tror ikke du ved hvad du snakker om :)
Godtnok beder de fadervor når man slutter af, og går somrelt i kirke om
søndagen når man er på lejer , og når man er på de store lejer er der nogen
andagter, syntes nu ikke det er slemt, mener det er hyggeligt.

Har selv været spejder ved KFUM i 10 år, fra bæver til senior :)

K.h.

Britta Larsen

Fra : Iben Holst

Dato : 23-09-02 12:01

> Meget? tror ikke du ved hvad du snakker om :)

Næ det gør jeg jo egentlig ikke - derfor indlægget !!!
Men vi har kendt en pige som var grøn spejder og de gik meget op i
kristendommen i den "afd." hun hørte til .....

Iben

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 12:56

In an article of 22 Sep 2002 Britta Larsen wrote:

> Meget? tror ikke du ved hvad du snakker om :)

Tjah, jeg ved, at nogle KFUM-grupper går meget op i kristendommen. Der er
nogle KFUM-grupper, der afholder små andagter i forbindelse med alle deres
spejdermøder.

Til gengæld er der i høj grad også KFUM-grupper, der går meget let hen over
det. Jeg har været på tur med mine spejdere sammen med spejderne fra en
KFUM-gruppe, og deres ledere erkendte, at forkyndelsen af kristendom i
deres gruppe vist var begrænset til en støjende og meget larmende udgave
af kvittevitte-bom-bom-sangen med en bordbønstekst, hvor børnene slog i
bordene med bestikket...

Og det er egentlig sørgeligt, at de behandler et meget centralt emne i
deres arbejdsgrundlag på denne måde, synes jeg.

Det siges, at jo længere mod vest, man kommer, desto mere kristne bliver
KFUM-grupperne. Om det er sandt, ved jeg ikke. Jeg har også hørt, at der
findes ret kristne KFUM-grupper i København.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 10:44

In an article of 22 Sep 2002 Iben Holst wrote:

> [...]
> for vores søn, når han når en vis alder.
> Da de så viste noget om spejdere i T.V. i går kom jeg til at tænke på hvor

Det er lidt forskelligt fra gruppe til gruppe, for det afhænger lidt af
lederressourcerne. Børn i børnehaveklasse er de yngste børn, som grupperne
tager ind. Er gruppens lederressourcer mindre, så tager de dem måske først
ind, når de når op til 2. klasse.

> Og er der nogle forskelle mellem de grønne og de blå landspejdere,
> udover at de grønne har meget med kristendommen og tro at gøre??

Der er meget lidt forskel på de blå spejdere (Det Danske Spejderkorps,
drenge og piger, http://www.dds.dk) og de grønne spejdere (KFUM-Spejderne,
drenge og piger, http://www.spejderner.dk, eller KFUK-Spejderne, kun piger,
http://www.pigespejder.dk), idet deres aktiviteter stort set er det samme.
De grønne spejdere har dog kristen forkyndelse som en central del af deres
arbejdsgrundlag, men det er det sværre mit indtryk, at mange grønne grupper
skøjter hen over dette, så de reelt blot er "blå" spejdere, der ikke
forkynder det kristne evangelium.

Derudover er der Danske Babtisters Spejderkorps, http://www.dbs.dk, der
også både er drenge og piger, og de forkynder naturligvis også (og har i
øvrigt også en blå uniform).

--
Uffe Holst

Fra : Iben Holst

Dato : 23-09-02 11:58

Mange tak for jeres svar !!

Men lige nu er jeg faktisk lidt forvirret mht. betegnelserne.....

Hvad hedder de blå spejdere og hvad hedder de grønne spejdere ??
(søspejderne holder vi lige udenfor).

Iben

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 13:11

In an article of 23 Sep 2002 Iben Holst wrote:

> Men lige nu er jeg faktisk lidt forvirret mht. betegnelserne.....
>
> Hvad hedder de blå spejdere og hvad hedder de grønne spejdere ??
> (søspejderne holder vi lige udenfor).

Det Danske Spejderkorps, DDS, http://www.dds.dk, har både drenge og piger,
og uniformen er blå. Det Danske Spejderkorps er resultatet af
sammenlægningen i starten af 70'erne af Det Danske Spejderkorps
(drengespejdere, gule uniformer) og Det Danske Pigespejderkorps
(pigespejdere, blå uniformer). DDS har ikke en religiøs tilknytning, dog er
der i DDS nogle katolske grupper.

KFUM-Spejderne i Danmark, KFUM, http://www.spejdernet.dk, har både drenge
og piger, og uniformen er grøn. KFUM begyndte vist engang i 80'erne at tage
piger ind. Tidligere havde der kun været drenge i korpset. KFUM bør ifølge
deres arbejdsgrundlag forkynde det kristne evangelium, og de er i en
udstrækning tilknyttet Folkekirken.

KFUK-Spejderne i Danmark, de grønne pigespejdere, KFUK,
http://www.pigespejder.dk, har stadig udelukkende piger i grupperne, og
uniformen er også grøn. KFUK forkynder også det kristne evangelium, og de
er også tilknyttet Folkekirken.

Danske Baptisters Spejderkorps, DBS, http://www.dds.dk, har både piger og
drenge, og uniformen er også blå. DBS forkynder også, og de er tilknyttet
Baptistkirken.

Ud over disse findes der vist nogle små spejderkorps med forskellig
religiøs tilknytning. Så vidt jeg ved, har Syvendedagsadventisterne (eller
hvordan man nu staver det) også et lille spejderkorps.

Derudover er der Frivilligt Drenge- og Pigeforbund, FDF, http://www.fdf.dk,
der langt hen ad vejen også er et spejderkorps, men patruljesystemet, som
er en central del af spejderarbejdet, benyttes ikke af FDF. FDF forkynder
også det kristne evangelium, og de er også tilknyttet Folkekirken i en
eller anden udstrækning.

Men generelt: skal du finde en spejdergruppe til dine børn, så vælg den
hovedsagelig ud fra dens placering. Om der det er det ene eller det andet,
er efter min mening lidt ligegyldigt.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 23-09-02 13:12

In an article of 23 Sep 2002 Uffe Holst wrote:

> [...]
> er en central del af spejderarbejdet, benyttes ikke af FDF. FDF forkynder
> også det kristne evangelium, og de er også tilknyttet Folkekirken i en

Åh ja, FDF's uniform er lys blå, og den minder efter min mening mest om
noget, som en ISS-medarbejder gik med for en årrække siden :)

--
Uffe Holst

Fra : Iben Holst

Dato : 24-09-02 12:14

Mange tak ! - så fik jeg dem sat på plads !!

Iben

Fra : Uffe Holst

Dato : 24-09-02 12:29

In an article of 24 Sep 2002 Iben Holst wrote:

> Mange tak ! - så fik jeg dem sat på plads !!

På dk.fritid.spejder er der mange flere spejdere, som jeg er sikker på
gerne vil hjælpe dig, hvis du har flere spørgsmål.

Men ud over gårsdagens korps, så er der i øvrigt også De Gule Spejdere,
DGS, http://www.gulspejder.dk, hvor der både er drenge og piger. De bærer
en gul uniform (nærmere brunlig, men det er en anden historie).

Så vidt jeg har hørt, er de et levn i sin tid bestående af alle
brokkehovederne i Det Danske Spejderkorps, der i starten af 1970'erne ikke
ville sammenlægges med Det Danske Pigespejdekorps og skifte uniformsfarve.
Siden da skulle de vist have ombestemt sig og alligevel være begyndt at
tage piger ind i grupperne.

I modsætning til DDS, KFUM, KFUK og DBS, så er ikke organiseret i
fællesrådene af spejdere i Danmark og derved heller ikke medlem af
verdensorganisationerne. I det hele taget er de vist lidt mærkelige
hos DGS

--
Uffe Holst