Til Inge Hansen
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-09-02 11:08

Som følge af en serverfejl hos udbyderen kan jeg ikke svare direkte på
det af Inge Hansen indsendte indlæg - nu forsøger jeg ad denne vej.

Inge Hansen bjæffede:
"Med hensyn til indkøb af lommeregner, en regnemaskine til 10 kr. kan
overhovedet ikke det den skal i matematik idag. Den kan f.eks ikke regne
kvadratrod og pi ud.
Nu er Arne H. Wilstrup jo en af de første til at korrekse."

Næ, det er jeg ikke Inge Hansen - og der er ingen krav til
regnemaskinernes formåen - man kan godt regne kvadratrod ud med en
billig regnemaskine - også den til 10 kr. - jeg har selv en af slagsen,
og den har kvadratrodstegn, så det...
Hvad angår pi, så kan man blot benytte 3,14, hvilket anses lige så
korrekt som pi med adskillige decimaler. Så heller ikke her, har du sat
dig ordentlig ind i tingene før du udtalte dig kværulerende om min
person.

Naturligvis kunne man ønske at man havde massevis af funktioner i en
regnemaskine, men det er altså ikke påkrævet, og jeg vil påtage mig at
regne alle opgaver givet til 9.klasses afgangsprøve med en regnemaskine
til 10 kr. - dermed ikke sagt at det er ønskværdigt eller at en
regnemaskine med pi ikke kunne ønskes, men det principielle er her ikke
regnemaskinen, men det forhold at skoleelever forventes at skulle
anskaffe sig skolematerialer i form af pennalhuse, blyanter, viskelæder,
linealer, passere m.v. - og det eneste jeg her påviste var at man med
samme ret kunne forlange at eleverne anskaffede deres regnemaskiner og
for de elever, der forestiller sig en gymnasial uddannelse, også en
ordbog eller to. På gymnasierne skal man selv investere i disse ting, så
om man gør det i 10.klasse eller i 1.g kan jeg egentlig ikke se noget
galt i.

Desuden bør ethvert hjem imho være i besiddelse af ordbøger og leksika i
en eller anden udstrækning.

Jeg er ikke tilhænger af at elever i folkekskolen i almindelighed skal
sørger for deres egne bøger, men ordbøger og regnemaskiner hører imho
til undtagelsen, og jeg ser ingen principielle forskelle i at anskaffe
sig ting som regnemaskiner på linie med passere og viskelæder.

Men naturligvis Inge Hansen, så er det bedre at gå efter manden fremfor
bolden i en sag som denne , ikke sandt?

Arne H.Wilstrup

Arne H.Wilstrup