ECS K7S5A: Ændrer CPU speed
Fra : Brian Kidmose Anders~

Dato : 22-09-02 10:37

Hej,

Jeg har et problem med ovenstående bundkort.
PC'eren er ca. 3mdr gammel og har kørt fint - men da jeg startede den op i
forgårs skrev den en masse fejlmeddelelser ang. HDD o.l. og
processorhastigheden (AMD ATHLON 2000) er under opstart nu angivet til ~1266
MHZ i stedet for de 1667MHz, der har stået indtil nu.
BIOS'en har jeg fået rettet således at HDD, Porte, CDROM drev osv. kører
perfekt igen. Det eneste udestående er processorhastigheden - den kan jeg
ikke ændre (jeg kan i hvert fald ikke finde ud af at ændre den).
Er der nogen her i NG der har en anelse om hvad problemet kan være.
Leverandøren af PC'eren påstår hårdnakket at der er tale om en fejl 40.

/Kidmose

Fra : Henrik

Dato : 22-09-02 11:53

"Brian Kidmose Andersen" <ba@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen her i NG der har en anelse om hvad problemet kan være.
> Leverandøren af PC'eren påstår hårdnakket at der er tale om en fejl 40.

Du skal vel bare ændre i Bios så den kører 133mhz istedet for 100mhz.

Mvh
Henrik

Fra : Brian Kidmose Anders~

Dato : 22-09-02 15:20

Hej Henrik,

Tak... Du har ret - det havde jeg overset... Det hjalp..

/Kidmose

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 19:00

> Hej Henrik,
>
> Tak... Du har ret - det havde jeg overset... Det hjalp..
>
> /Kidmose

kører
> jeg

Jeg vil vædde en våd karklud på at du får problemet igen. Se eventuelt
tidligere postings vedrørende "lost bios". Det er et generelt problem på
K7S5A at mange af dem taber alle BIOS informationer. Dvs at alle dine porte,
harddiske og CPU settings forsvinder. Du kan også se at dato'en bliver
nulstillet.

Fra : Brian Kidmose Anders~

Dato : 24-09-02 12:55

<snip>

> [...]
porte,
> harddiske og CPU settings forsvinder. Du kan også se at dato'en bliver

Hej igen,

Jamen det er jeg også 100% sikker på - det er som at tisse i bukserne - det
varmer i starten. Derfor arbejder jeg stadig på at få det byttet til et
andet og nyere bundkort. Leverandør kender bare ikke problemet.. (yeah
right - men det påstår de ikke desto mindre).
Hvorom alting er - så havde jeg stadig overset hvor clk.frq. skulle
indstilles og det hjalp at ændre til 133/133 MHz..

/kidmose

Fra : L.M.L

Dato : 22-09-02 13:22

> Leverandøren af PC'eren påstår hårdnakket at der er tale om en fejl 40.

Hehe, en fejl 40.
Den kender jeg godt....

40 cm fra skærmen....

lovegreen AT it DOT dk

Fra : Snippermanden

Dato : 22-09-02 14:00

> [...]
> Er der nogen her i NG der har en anelse om hvad problemet kan være.
> Leverandøren af PC'eren påstår hårdnakket at der er tale om en fejl 40.

Lyder som om du har købt motherboardet for nyligt? Måske fordi en masse
skvadderhoveder stadig anbefaler det selv om det er et rigtigt rigtigt
dårligt motherboard. Problemet er med 99% sandsynlighed en meget
veldokumenteret fejl på boardets CMOS som gør at alle BIOS informationer
tabes efter reboot. Desværre en periodisk fejl.

Din leverandør, der påstår at det er en "fejl 40" er et pikhovede. Sørg for
at få byttet boardet inden for garantien. Hvis muligt byt det til et
motherboard med et andet chipset. Ud over denne fejl er K7S5A (og alle andre
SIS735) også det suverænt langsomste motherboard til AMD CPU'er.

Hvis ikke du kan få det byttet er den eneste løsning at følge anvisningen på
dette link http://www.geocities.com/mrathlon2000/chipset.html det involverer
desværre en loddekolbe :-/

Jeg har også et link til et forum, hvor du finder mange nyttige
informationer omkring boardet
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27

Jeg har tidligere ført en kampagne på www.edbpriser.dk forum for at få
stoppet alle de "#"%#% der stadig anbefaler folk at købe K7S5A. Gå ind på
boardet og søg under k7s5a og wholesome.

/Snippermanden

Fra : Brian Kidmose Anders~

Dato : 22-09-02 14:40

Hej,

Tak for svaret - meget brugbart. At bios'en taber informationerne efter
reboot lyder som en meget præcis beskrivelse af hvordan det gik for sig.
Kontakter leverandør i morgen...

Fortsat god søndag.

/Kidmose

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 23-09-02 14:27

Okey du er ikke til dette mobo.
men hvordan mon de har fået denne pris
http://www.ecs.com.tw/awards/k7s5a/best0102.htm
når det nu er så dårligt
i øvrigt er Tom´s Hardware Guide
heller ikke helt enige med dig.
http://www17.tomshardware.com/mainboard/01q3/010924/sis735-04.html
men sådan er der jo så meget.

Mvh
/Flemming

Fra : Snippermanden

Dato : 23-09-02 17:39

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote in message
> Okey du er ikke til dette mobo.
> [...]

Første halvår 2001 var det et helt fint motherboard, ligesom en AMD Athlon
1300Mhz var en supderduper CPU. Ville du købe en Athlon 1300Mhz i en ny PC
idag? Nej gu ville du ej, men af een eller anden bizar grund så synes du at
SIS735 er et godt chipset???? Kan du forklare mig hvorfor?

Ikke så sært at de fik en pris i 2001. KT266A var først komercielt udbredt
ultimo 2001. Og ind til KT266A var SIS735 det hurtigste på markedet.

Desuden læser du THG som fanden læser biblen. Så jo Tom er helt enig med
mig - du kan jo spørge ham!

Denne test finder du på THG - SIS735 får baghjul af KT266A og det var med en
Athlon 1333. Forskellen vil være endnu større med en Athlon XP da den
udnytter memory IO mere.
http://www.tomshardware.com/mainboard/01q3/010902/kt266a-09.html

"SiS has all reasons to feel unhappy now. It was able to provide the fastest
Athlon-platform for 4 months only. Unfortunately that wasn't enough time to
establish the rather weak brand against VIA in the channel or OEM market.
Now SiS will either have to follow VIA's example and improve SiS735, or hope
for success of its upcoming Pentium 4 chipset. It's a typical example for a
failed 'carpe diem'. SiS did not capitalize on the good reviews of the 735
chipset and now time's up. It's a bit of a shame for SiS. "

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 25-09-02 09:38

> [...]
> failed 'carpe diem'. SiS did not capitalize on the good reviews of the 735
> chipset and now time's up. It's a bit of a shame for SiS. "

Okey KT266A, er hurtigere der er vi såmænd enige.
snip 8<
SiS has all reasons to feel unhappy now.
It was able to provide the fastest Athlon-platform for 4 months
>8 snap
men det er jo den normale udvikling i denne branche.
der kommer hele tiden noget der "er hurtigere, nemmere
bedre, og har større brugervenlighed, end nogensinde før." §

Men det gør jo ikke nødvendigvis, det lidt "ældre" hardware
til dårligt hardware, det er bare ikke længere det ultimative.
og lur mig om ikke netop denne sætning kommer til at holde.

snip 8<
Now SiS will either have to follow VIA's example and improve SiS735,
or hope for success of its upcoming Pentium 4 chipset.
>8 snap

Og jo jeg kunne sagtens finde på at bygge en pc med "kun" 1300 MHz
jeg er nemlig en af de mange, der ikke får små stjerner i øjnene, og
trækninger i højre baglomme (den med pungen) hver gang der kommer
et nyt og hurtigere stykke hardware. Jeg bruger gerne sidste, eller forrige
generation, hvis det kan klare opgaven, og samtidig kan spare mig en
hel del af de surt optjente gode danske kroner. (;-P)

Mvh
/Flemming

Fra : Snippermanden

Dato : 26-09-02 06:57

> [...]
> generation, hvis det kan klare opgaven, og samtidig kan spare mig en
> hel del af de surt optjente gode danske kroner. (;-P)

At spare 85 kroner i en pc ved at bruge forældet (og fejlbehæftet) teknologi
det er da en dårlig ide. Og det er også rigtig rigtig dårlig rådgivning at
anbefale andre at gøre det. Jeg forstår stadig ikke hvorfor K7S5A bliver
anbefalet - det kan kun være manglende viden!

Taget i betragtning af en XP1600 er 30 kroner billigere end en 1300 Tbird så
ville det være helt i tråd med ånden her at købe Tbird'en. Eller endnu bedre
tag en 1300Mhz duron - den er kun 1 krone dyrere end XP'en.

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 26-09-02 08:29

> [...]

bedre
> tag en 1300Mhz duron - den er kun 1 krone dyrere end XP'en.

Flot Helle.!!
men enige bliver vi nok ikke.
EOD

/Flemming