Søgning
Fra : Beelze

Dato : 22-09-02 05:50

Hejsa...

Jeg har siddet og gransket mymql.org igennem den sidste time, men jeg har
ikke kunne finde et reserved word til at kunne søge efter nålen i
høstakken, eller sagt på en anden måde:
Høstak = alle brugernavne i tabellen brugere
Nål = 'pp'
Hvordan sammensætter man en query til kun at returnere alle brugere som
mather nålen et eller andet sted i deres brugernavn? eller er der et
reserved word som f.eks. LIKE i mySQL?

Fra : Beelze

Dato : 22-09-02 06:05

Beelze wrote:

> [...]
> Hvordan sammensætter man en query til kun at returnere alle brugere som
> mather nålen et eller andet sted i deres brugernavn? eller er der et

Ha! Fandt det! Jeg cnp'er det lige til jer som måske selv vil bruge det:

Din table laves med et ekstre "felt"
CREATE TABLE tmp (id INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,
brugernavn VARCHAR(100),
FULLTEXT (title,body) // det ekstra 'felt'... eller
);

For så at lave en søgning i brugernavn og returneret de brugere som opfylder
kriteriet, skrives så:
SELECT * FROM brugernavn WHERE MATCH (brugernavn) AGAINST ('nålen');

Fra : Beelze

Dato : 22-09-02 06:11

Beelze wrote:

> [...]
> opfylder kriteriet, skrives så:
> SELECT * FROM brugernavn WHERE MATCH (brugernavn) AGAINST ('nålen');

Og så lige en sidste bemærkning...
Det hjælper sq at kigge andres poster igennem før man selv begynder at
poste. Faldt lige over Bengt W. Sørensens post MySql. Han havde samme
problem som mig...
Damn hvor det fedt at sidde og skrive til sig selv... Tror jeg snart skal i
seng