Vind generator...... model...?
Fra : K.Wermus

Dato : 21-09-02 21:24

Nogle støjer infernalsk...
Andre er inefektive...

Erfaringer med vind møller/generatorer ville være kærkommen læsning.
Jeg har planer om at investerer,- men er lidt usikker på hvilket
"make" det skal være.
Jeg har gået på havnene eller ligget ved siden af både med
vindgeneratorer der larmede som ind i bare h....... men også set
møller der var relativt stille.

Er larmen proportional med efekten?

Lange smalle eller brede korte blade?

Er holdbarheden proportional med prisen?

Mvh
K.Wermus

Fra : Per

Dato : 22-09-02 09:47

"K.Wermus" <Ansoe42@Wermus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er larmen proportional med efekten?
>
> Lange smalle eller brede korte blade?
>
> Er holdbarheden proportional med prisen?

Hvis du skal sejle langfart, vil du mest sansynligt sejle med slæk på
skøderne og der vil vingeneratoren ikke være særlig effektiv. Kun på
bidevind til foran tværs vil den gøre nytte.
Når du ligger på en ankerplads, ligger du som regel i læ, og her vil
vingeneratoren heller ikke være effektiv. Kun hvis du ligger i bølgelæ og
det blæser over 8s/m, vil generatoren kunne dække dit behov samtidigt med en
behagelig ankeroplevelse. F.eks. på en eller anden palme attol i
Stillehavet.

Jeg er selv kommet til den konklusion, at der skal monteres solceller på
min. 110W og gerne 220W.
Under længere sejladser, vil jeg tro en slæbegenerator, monteret på hækken,
vil være mest effektiv. Slæbegeneratoren er opbygget nogenlunde som en
slæbelog. Husk at ha' eksta propeller med, da hajer m.m. spiser alt.

Jeg har selv monteret en Aerogen 4, og mine erfaringer er, at den kan lade 2
stk. 115Ah batt. op i løbet af ugen, så alt er klart til weekend turen for
anker. Under sejlads og for svej kører kølekompressoren i ca 40-60% af tiden
(ca 4,8Ah)som største forbruger. Det er kun når der er frisk vind på
ankerpladsen, at vindgeneratoren kan følge med forbruget. Jeg vil, når
pengepunge vil, udskifte vindgeneratoren med min. 110W solceller og når/hvis
langturen starter supplerer med endnu 110W solceller.

--
_/) Hilsen

Per
S/Y A Lot
Helmsman 35
(fjern WWW. fra mail adressen)

Fra : kim wermus

Dato : 25-09-02 20:04

Hej Per & gr.

Sandt nok alt sammen Per. Jeg anser også kun Vind generatoren som et
suplement til andre ligeså ufuldstændige energi tilskud.
Solceller yder som bekendt også kun optimalt under bestemte betingelser.
Solen skal skinne, Vinklen til solen skal være rigtig (hvilket ikke er nemt
under sejlads) sejlene skal ikke skygge for cellerne,- osv.

Det jeg er interesseret i er at høre fra folk der har praktisk erfaring med
en eller flere mølle typer.

Mvh.
Kim