Køb af hest
Fra : Familien Jakobsen

Dato : 21-09-02 20:41

hej,

synes jeg så en tråd ang .kontrkter her for noget tid siden men den er
forsvundet.

vi står for at skulle købe ny hest .. muligvis en 4 årig trakhener/araber
hoppe , som ikke er tilredet
til omkring 10.000 - der er sød og rolig og omegænge lig med har en dyb
revne i en hov.

Ud over at der ingen fejl - staldfejl må være og den skulle kunne klare alm
helbreds og bøje prøve. ( samt at hoven skal vokse sammen uden problemer .

er der så noget man skal være opmærksom på ?

MVH
Lars

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-09-02 21:19

Hej,

Generelt bør I bare lave en kontrakt der udover at nævne alle kendte (og
af køber accepterede fejl/mangler), også nævner, at der ikke er andre
fejl/mangler.

Hvis så I senere opdager en fejl/mangel, som det kan påvises eksisterede
ved købets indtræden, kan I kræve fejlen udbedret eller købet ophævet.

Umiddelbart vil en normal handelsundersøgelse (af en dyrlæge) være en
god idé. For der står dyrlægen også garant for evt. uopdagede
fejl/mangler. En sådan undersøgelse skal I naturligvis også få
dokumenteret af dyrlægen.

Hvis den umiddelbare prognose for problemet med revnen i hoven siger, at
det vil tage meget længe (f.eks. over et år) at helbrede, så ville jeg
overveje handelen igen. I tager ihvertfald risikoen på det punkt.

-dennis

Fra : Familien Jakobsen

Dato : 22-09-02 12:35

tak Dennis,

stort set hvad jeg tænkte - med det blev ikke til noget højden var forkert -
først 160 så 155 men vi målte og kunne ikke rigtigt komme over 150 (
nærmere147) og desuden skulle evt. dyrlæge check ske inden handel på en mark
!!! så vi takkede nej.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-09-02 18:55

Familien Jakobsen wrote:
> tak Dennis,
>
> stort set hvad jeg tænkte - med det blev ikke til noget højden var forkert -
> først 160 så 155 men vi målte og kunne ikke rigtigt komme over 150 (
> nærmere147)

Ja, hvis det er en vigtig parameter, så går det jo ikke. Men stangmål
har det faktisk også med at variere en hel del, alt efter hvem der tager
dem. Der er ikke altid udbredt enighed om hvor manken er :)

> og desuden skulle evt. dyrlæge check ske inden handel på en mark
> !!! så vi takkede nej.

Er det ikke meget normalt, at lave handelsundersøgelsen på en mark,
eller måske et nærliggende ridehus eller lign.?

-dennis

Fra : Lene

Dato : 25-09-02 15:26

Hej,
et dyrlægecheck skal helst ske på >> fast bund <<. Allerhelst på asfalt.
Ellers har dyrlægen ikke mulighed for at kontrollere ordentligt for halthed.
En sælger kan have skumle motiver ved at betinge sig at undersøgelsen sker
et bestemt sted fx skjule haltheder, skjule uregerlighed.

En 4 års hest, tilreden eller ej, bør man problemfrit kunne trække ud af
folden uden at den begynder og spille " fransk klovn ".

Mvh. Lene

<3d8e0401$0$62691$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Lene

Dato : 25-09-02 15:19

Hej,
få jer en snak med en dygtig smed om revnen i hoven - den slags kan være
meget meget svære at få bugt med ( alt efter hvordan den sidder og hvor dyb
den er ).
Og så lige en lille detalje : Ingen, absolut ingen kan spå om hvordan en
utilreden hests rideegenskaber er - måske kan i forhandle jer frem til en
afvigelse fra den normale reklamationret, - - altså betinge jer at hesten er
ridelig efter en uddannelsesperiode på x uger.

Mvh. Lene

<3d8ccb02$0$62672$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...