Lejrskole
Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-09-02 20:23

Hej med jer!
På mandag skal min ældste på lejrskole og det er første gang, han skal sove
ude (Han er 6 år).
Ungen glæder sig vildt og jeg VED de voksne passer rigtig godt på ham.
Alligevel er jeg skrækslagen!!
Jeg har 68359593 gode ideer til, hvad der kan overgå ham af frygtelige ting,
fantasien er totalt løbet løbsk.
Har I også haft det sådan første gang?
Hvis han kommer noget til, vil jeg aldrig tilgive mig selv, for det var mig,
der gav ham lov, ganske vist efter pres fra ham selv, men alligevel.
Onsdag skal jeg op og besøge ham og jeg har fået alverdens mobilnr. på
lærerne jeg kan ringe på, men intet hjælper.
MVH Rikke

Fra : mig

Dato : 21-09-02 20:38

Det er ganske normalt, sådan er det hver eneste gang man skal give slip på
sine børn, men man bliver jo nød til at give slip for også at få lykkelige
børn, tænk hvis de aldrig måtte deltage og i stedet skulle side hjemme og
blive overvåget, hvordan mon de så ville gå dem. Det er nok sådan man skal
slå sin skræk hen og tænke lidt modsat og så ellers lukke øjne og ører og
sende dem afsted og håbe på alt vil gå godt. For det meste går det jo godt
når man får givet slip på ungerne, selvfølgelig vil ting her i livet jo
altid ske, det kan man vel aldrig helt 100% gardere sig imod.

Men altså dine følelser er ganske naturlige, du skal nok bare passe på din
angst ikke smitter af på sønnen, lad ham endelig få lov at glæde sig og give
slip på forældrene også, det udvikler.

God tur til Jeres knægt! Og husk der vil komme mange flere lejrskoler i
fremtiden, så det er jo kun godt om han vil med og deltage i det sociale liv
med kammeraterne.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-09-02 20:44

"mig" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> angst ikke smitter af på sønnen, lad ham endelig få lov at glæde sig og

Du har så såre ret. Jeg ved det jo godt altsammen, men pt. er det
følelserne, der styrer og ikke logikken.
Silas ved skam godt, jeg er hamrende nervøs, det kan jeg ikke skjule,
hvormeget jeg end prøver, men han kender mig så godt og lader det
overhovedet ikke forstyrre sin glæde.
Han ved, jeg altid er bekymret for hvad som helst og tager det hele meget
overbærende.
Jeg turde aldrig sige fra overfor min mors angst, fordi jeg var bange for
hende en stor del af tiden. Silas er overhovedet ikke nervøs for at sige
fra, hvis han synes, jeg overreagerer og det er bare supergodt!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-09-02 20:43

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:
> På mandag skal min ældste på lejrskole og det er første gang, han
> skal sove ude (Han er 6 år).
> Ungen glæder sig vildt og jeg VED de voksne passer rigtig godt på ham.
> Alligevel er jeg skrækslagen!!

Husk at børn har man kun til låns. Du må langsomt og gradvist give slip.
Når han er 6, er han absolut stor nok til at komme lidt væk hjemmefra og
få sine egne oplevelser.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-09-02 21:01

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at børn har man kun til låns. Du må langsomt og gradvist give slip.
> Når han er 6, er han absolut stor nok til at komme lidt væk hjemmefra og
> [...]
Hej Erik
Måske skulle jeg sige at de skal sove på lejrskolen i 4 nætter!!!! Er det
"lidt hjemmefra"??
Skal heldigvis op og besøge ham onsdag. Heldigvis er han bestemt ikke typen,
der bryder grædende sammen ved synet af sin mor, for sådan et besøg skulle
jo gerne glæde. Det er i øvrigt ikke alle i hans klasse, der har fået lov
til at tage med, så jeg synes, jeg er lidt modig -:)
MVH Rikke

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-09-02 22:16

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:
> Måske skulle jeg sige at de skal sove på lejrskolen i 4 nætter!!!! Er
> det "lidt hjemmefra"??

Ja, det lyder meget passende.

> Det er i øvrigt ikke alle i hans klasse, der har fået lov til at tage
med ...

Stakkels børn, og så når kammeraterne er afsted.

>... så jeg synes, jeg er lidt modig -:)

Fint, bliv ved med det.

Jeg var 6 da jeg på lejrskole første gang, det var pragtfuldt! Desværre
kun tre dage, vi kunne sagtens have brugt flere. Året efter var det fem
dage.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 22:18

> [...]

> besøg skulle jo gerne glæde. Det er i øvrigt ikke alle i hans klasse,
> der har fået lov til at tage med, så jeg synes, jeg er lidt modig -:)

hej rikke....

hvis man ikke er vant til at sende sin lille elskling hjemmefra, så ER det
enormt hårdt pludselig at overlade det kæreste man har, i en anden og
fremmeds varetægt....

jeg har været vant til at undvære min pusling på lejerskoler fra han var
omkring 3 år, hvor de startede med en enkelt overnatning i børnehaven....
det har så gradvist udviklet sig med weekender hos hans far på fast basis og
så sidenhen ferier....og også lejerskoler med længere overnatninger.....

personligt synes jeg 4 dage er kort tid, men jeg er jo også vant til at
undvære ham i 14 dage om sommeren og en uge et par gange om året...

jeg tror du skal passe på med at overføre din nervøsitet til din søn.... nu
er han kny og tager det hele i stiv arm, men det er jo ikke sikkert han gør
det når der kommer en smule hjemve....
aftal med de voksne at de ringer hvis der er nogen form for hjemve, da du er
utryg ved situationen og så STOL på dem.....
du stoler jo på dem til dagligt når de passer dit lille pus.... de har
erfaring i at passe børn på lejerskoler fra før så det skal nok gå godt, det
er dog vigtigt at du erkender din frygt overfor dem og evt beder dem ringe
hvis der sker det mindste.... det vil give dig ro i sjælen.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-02 07:57

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
ringe
> hvis der sker det mindste.... det vil give dig ro i sjælen.....

Enig - men så er det jo vigtigt, at man ER nogenlunde tryg. Et barn
gennemskuer lynhurtigt en facade. Og følg derfor Sabinas gode råd: Erkend
over for de voksne, at du er bange (du har jo taget det første vigtige trin
ved at erkende det over for dig selv) - lav aftaler med dem, så du KAN føle
dig tryg - og vis det så for din søn ved at sende ham af sted med et
oprigtigt ønske om en god tur.
Og lad være med at ringe ved sengetid "for lige at sige godnat" - det KUNNE
give sønnike en tvivl om, hvorvidt han burde være hjemme hos dig.

Et gammels ordsprog siger, at "Man kan ikke forlade det hjem, man aldrig har
haft". Som du fremstiller det, kan Silas godt gå hjemmefra - så stol på, at
du har givet ham et godt fundament at gå videre på... og ønsk ham lykke på
rejsen.

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 10:10

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> dem, så du KAN føle dig tryg - og vis det så for din søn ved at sende
> ham af sted med et oprigtigt ønske om en god tur.

nemlig:)

> Og lad være med at ringe ved sengetid "for lige at sige godnat" - det
> KUNNE give sønnike en tvivl om, hvorvidt han burde være hjemme hos
> dig.

i det hele taget mener jeg det er en dårlig ide at forældrene ringer til
børnene mens de er på lejertur.... man kan evt lave en aftale med
pædagogerne om at man tjekker ind, men lad være med at bede om at snakke med
ungerne... hvis barnet har haft den mindste ide om at mor synes det er en
dårlig ide, så vil en opringning fra mor nok nærmere puste til "jamen jeg
burde jo også være hjemme og passe på min mor", i stedet for at barnet
tænker " neeej hvor jeg glæder mig til at komme hjem og fortælle det
hele"......

> [...]
> aldrig har haft". Som du fremstiller det, kan Silas godt gå hjemmefra
> - så stol på, at du har givet ham et godt fundament at gå videre

nemlig.... han glæder sig til turen, opmuntre den glæde og fortæl ham at du
glæder dig til at høre hvad de har lavet på turen.... giv ham evt et engangs
kamera med så han kan tage billeder af de ting han gerne vil vise jer....

Fra : Tomas O.

Dato : 26-09-02 01:20

Vagn Torup & Rikke Bachmann skrev:

> "Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Erik
> Måske skulle jeg sige at de skal sove på lejrskolen i 4
> nætter!!!! Er det "lidt hjemmefra"??

Min søn var 4 da han overnattede 4 nætter med børnehaven.

Jeg lover dig han var ikke ude af mine tanker et eneste sekund,
men han mærkede det ikke..

> [...]
> øvrigt ikke alle i hans klasse, der har fået lov til at tage
> med, så jeg synes, jeg er lidt modig -:) MVH Rikke

Ja det er du tænk på hvor modig han er.. 6 år og uden mor..
det er sgu sejt og det er det du skal lægge vægt på.

Vores allerfornemste opgave er ikke kun at passe på vore unger,
det er at opdrage dem til at blive rigtig gode voksne en dag så de
kan opdrage deres unger til at blive gode voksne og så fremdeles

Kærligst
Tomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-09-02 10:50

Hej Rikke

> [...]
> ude (Han er 6 år).
> Ungen glæder sig vildt og jeg VED de voksne passer rigtig godt på ham.

Selvfølgelig glæder han sig. Har der slet ikke været overnatninger i
forbindelse med koloniture med børnehaven?
Begge vores har været på tur med børnehaven fra de var tre år, hver gang
med to overnatninger.

> Alligevel er jeg skrækslagen!!
> Jeg har 68359593 gode ideer til, hvad der kan overgå ham af frygtelige ting,
> fantasien er totalt løbet løbsk.

Selvfølgelig er du bekymret. Da vores den store skulle afsted første
gang var jeg også sikker på at alt hvad der kunne overgå ham ville ske.
Det lykkedes ved lidt stædighed og viljestyrke at tvinge de irrationelle
tanker i baggrunden. Knægten havde alletiders tur og jeg har ikke siden
været bekymret. Når de er afsted må vi ikke ringe eller besøge dem, da
de voksne ellers ikke kunne få det hele til at hænge sammen. Hvis et
barn får hjemve og er helt utrøsteligt bliver der ringet efter forældrene.

Ungerne er afsted med voksne der kender dem, hav lidt tillid til at
lærere og pædagoger kan deres håndværk.
Prøv for drengens skyld at skubbe alt det "farlige" i baggrunden og giv
ham det indtryk at du glæder dig på hans vegne, hvad du et eller andet
sted også gør, og så nyd at du får et par fridage hvor du kan gøre ting
som ikke er så lette med en 6-årig i huset.

Håber det bedste for dig og din nattesøvn.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : mig

Dato : 22-09-02 11:30

Ved at besøge barnet på lejren sætter man måske gang i tankerne hos nogle af
de andre børn, det ville da være synd, det er ikke nogen god idé helt
sikkert. Det skal nok gå det hele, som andre skriver, skal de nok ringe om
der går noget galt.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 12:21

> [...]
> de andre børn, det ville da være synd, det er ikke nogen god idé helt
> sikkert. Det skal nok gå det hele, som andre skriver, skal de nok ringe om

Ja undskyld, men det er altså ikke mit problem!
Med den begrundelse skulle de 39 andre børn også forbydes at spise enhver
form for slik/sodavand på turen, fordi Silas er allergiker og ikke kan tåle
det. Det er sgu hårdt nogengange for ham at se de andre guffer i sig og han
ikke kan deltage på lige fod. Nu hvor hans allergi endnu engang har bredt
sig, er han ekstra følsom og skal have 3 slags medicin med. Han har netop
fået konstateret astma i meget svær grad og indtil medicinen virker (om 2-3
uger), er der et hav af ting, han ikke kan. Skulle jeg så også forlange, at
de andre unger skulle sidde og kukkelure for ikke at såre Silas? Nej vel.
De andre forældre kan da også bare besøge deres børn. De er kun 5 kvarter
væk med toget, så det er altså ikke nogen umulighed. Nogle af dem arbejder
faktisk 20 min derfra. Det må være op til den enkelte familie. Jeg har
aftalt onsdag, fordi de er på tur tirsdag og torsdag og jeg har bestemt ikke
mødt nogen kritik hverken fra lærere eller de andre forældre. Det er trods
alt mit barn og ikke deres.

MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 12:30

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:
> Ja undskyld, men det er altså ikke mit problem!

rikke jeg er ked af at sige det men du virker enormt defensiv over dette
her...

vi kommer blot med vores holdninger til sagen men ingen kan trække dig noget
ned over hovedet...

jeg er også af den holdning at det er en dårlig ide at besøge ungerne når de
er på lejer, men det er af hensyn til børnene jeg tænker på det ( lige så
meget mine egne som de andre unger).... og det af den simple årsag at jeg
har set børn stå og vente på vejen efter deres forældre når de andre
forældre kom, og have et ekstremt trist udtryk i ansigtet... det er ikke
fair for nogen....
at du besøger din søn onsdag betyder jo ikke at nogle af de andre forældre
ikke finder på at besøge dem tirsdag og så er det dit eget barn der bliver
skuffet.....
så ser jeg mere fidus i at man aftaler at alle børnene bliver afhentet på
lejeren af forældrene så ungerne har mulighed for at vise det hele frem....

jeg opfatter det lidt som om at det er DIG det er hårdt for det her og at du
synes det er enormt synd for dig at du skal sende din lille guldklump
afsted.....

jeg synes du hellere skulle tænke på alle de oplevelser han kommer hjem med
og kan fortælle om... om den selvstændighed du herved lærer ham og den
ballast han får til livet i fremtiden..... i stedet for at focusere al din
energi på at det er synd for dig at han skal afsted.....

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 12:59

> rikke jeg er ked af at sige det men du virker enormt defensiv over dette
> her...

Det har du ret i! Jeg er nemlig vant til, at det er MIN søn som må kigge
langt efter ting, som alle andre får, slik, legetøj (vi har ikke så mange
penge) osv osv. Jeg har ALDRIG bebrejdet andre, at de har fodret deres børn
med snold foran næsen på Silas, derfor vil jeg heller ikke bebrejdes min
måde at gøre tingene på.

> [...]
>
> så ser jeg mere fidus i at man aftaler at alle børnene bliver afhentet på
> lejeren af forældrene så ungerne har mulighed for at vise det hele

Det er der ikke mulighed for, da langt de fleste har arbejde og ikke kan
komme kl. 12. De der ikke bliver hentet kl. 13 på Hovedbanen skal i SFO
resten af dagen. Skulle jeg så i øvrigt undlade at hente ham der, fordi
flertallet af ungerne ikke bliver det?
Jeg er altså ikke tilhænger af, at fordi nogle ikke kan/vil hente eller
besøge, så er der ingen, der må få den glæde. Skal alting absolut sættes
efter den laveste fællesnævner?

> jeg opfatter det lidt som om at det er DIG det er hårdt for det her og at
du
> synes det er enormt synd for dig at du skal sende din lille guldklump
> afsted.....
Ja, jeg har da aldrig sagt, det er synd for ham, kun at jeg synes det er
hårdt

> [...]
> ballast han får til livet i fremtiden..... i stedet for at focusere al din
> energi på at det er synd for dig at han skal afsted.....

Hans selvstændighed fejler skam ikke noget. Som jeg hele tiden har sagt, er
det ikke ham, men mig der har problemet:

MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 14:47

> [...]
> har fodret deres børn med snold foran næsen på Silas, derfor vil jeg
> heller ikke bebrejdes min måde at gøre tingene på.

dette har jo ABSOLUT intet med din søn at gøre..... det handler KUN om din
egen usikkerhed og din egen følelse af svigt.... du siger jo selv at silas
tager det i stiv arm og konstaterer bare at han jo kommer hjem igen....
din søn kommer altså ikke til at lide afsavn i dette.... det gør du...
ifølge dine egne udsagn......
hvorfor insisterer du på at være over nervøs og besøge ham midt i perioden
når vi er adskillige der fortæller om det dårlige ved den ide... så lader du
igen Silas stå med en følelse af ikke at være med i fællesskabet.... hvis du
besøger ham og ingen af de andre forældre kommer, så bliver han uvilkårligt
ham der er uden for.... simpel as that...

> [...]
> eller besøge, så er der ingen, der må få den glæde. Skal alting
> absolut sættes efter den laveste fællesnævner?

nej absolut ikke... jeg forstår bare ikke hvorfor du bliver vred over at vi
alle forsøger at hjælpe dig til at give din søn den bedste oplevelse muligt
ud fra VORES erfaringer på området.....
du lyder som om du ikke er indstillet på at gøre det så let som muligt for
ham, men kun for dig selv.... men hvorfor??
har du dårlig samvittighed?
er du utryg ved de voksne der skal med??
eller er det bare din egen moderbinding, til din lille baby der pludselig
bliver stor, der rykker på sig??

ingen her siger jo at det ikke er helt naturligt... men når du søger om
hjælp så må du forvente at få det, uanset hvordan det kommer frem.....

ingen siger det ikke er ok at du henter ham.... flere af os ytrer bare at
det ifølge VORES erfaringer er en dårlig ide at ringe og snakke med barnet
eller besøge det midt i perioden, _fordi_ det ender med at give barnet en
dårlig oplevelse af lejerturen i stedet for at det er den gode oplevelse det
er lagt op til.....

da jeg selv stod i den situation at min søn skulle hentes på lejertur uden
nogen form for transport midler og lignende fandt jeg en løsning.... det må
andre forældre vel også kunne gøre hvis de får at vide at kl 13 kommer
barnet hjem fra lejer og skal afhentes her...... jeg forstår slet ikke at
der er SFO efterfølgende....

> Ja, jeg har da aldrig sagt, det er synd for ham, kun at jeg synes det
> er hårdt

ja for dig selv..... det er jo ikke synd for ham... men du vil åbenabrt så
inderligt gerne have at vi skal synes det er synd for dig..... men helt
ærligt... det synes jeg reelt ikke det er, for din søn er ved at løsrive sig
og skal nu lære at stå på egne ben..... det er DU nødt til at acceptere.....
hvis du ikke gør det så er det synd for ham.....

> Hans selvstændighed fejler skam ikke noget. Som jeg hele tiden har
> sagt, er det ikke ham, men mig der har problemet:

hvilket jo præcist understreger hvad det er jeg siger.......

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 15:53

> [...]
> besøger ham og ingen af de andre forældre kommer, så bliver han
uvilkårligt
> ham der er uden for.... simpel as that...

Nu var det jo slet ikke det, at jeg ville besøge ham, jeg spurgte om. Jeg
gav bare udtryk for, at jeg generelt var rigtig nervøs. Det er jer andre,
der har taget fat i min bemærkning om at jeg ville besøge ham. Og jeg
fortryder rigtig meget at jeg skrev det.
At I siger, det er en dårlig idé gør det vel ikke til sandhed? Som nævnt har
jeg forelagt problemstillingen med jeres argumenter for skoleinspektøren,
som skal med og oveni lagt besked hos hans lærer for at høre deres mening
omend jeg ikke forventer at de vil tale mig fra det, for så havde de vel
sagt noget fra start af.

> [...]
> du lyder som om du ikke er indstillet på at gøre det så let som muligt for
> ham, men kun for dig selv.... men hvorfor??

Det er jeg bestemt ikke enig med dig i, for hvis det var tilfældet havde han
slet ikke fået lov til at komme med, for det er afgjort det jeg personligt
vil have det bedst med.

> har du dårlig samvittighed?

Ja, hvis ikke jeg besøger ham

> er du utryg ved de voksne der skal med??

Ja og nej. Jeg har det sådan, at hvis han overhovedet skal afsted, skal det
være med dem, men jeg er konsekvent utryg ved alle, der har noget med ham at
gøre, sådan var det også i børnehaven, men han kom skam med i Tivoli
alligevel - og han blev også væk for dem i Zoo alligevel. Det var i øvrigt
ham, der fandt dem og ikke omvendt. Ikke, at jeg bebrejdede dem noget, for
den slags kan jo ske.

> eller er det bare din egen moderbinding, til din lille baby der pludselig
> bliver stor, der rykker på sig??

Ja, det er jo det, jeg hele tiden har sagt. Jeg har jo på intet tidspunkt
sagt andet. Jeg har absolut intet problem med at erkende, at det er mig, der
har problemet og ikke ham. Det har jeg efterhånden skrevet i denne tråd
rigtig mange gange!

> [...]
> dårlig oplevelse af lejerturen i stedet for at det er den gode oplevelse

Jeg har IKKE sagt noget om, at jeg vil ringe og snakke med ham vel? Det
eneste, der kom frem på skolens orienteringsmøde var, at man som forælder
helst ikke skulle sende pakker med slik. Ikke engang her, var der tale om et
forbud men kun en henstilling. Omkring mit ønske om besøg har der ingen
henstillinger været om noget som helst.

> [...]

> andre forældre vel også kunne gøre hvis de får at vide at kl 13 kommer
> barnet hjem fra lejer og skal afhentes her...... jeg forstår slet ikke at

Næh, det er da muligt, men det er der altså, så vidt jeg ved. Lige som jeg
gerne vil besøge Silas er der åbenbart andre forældre, der ikke har mulighed
for at komme kl. 13 og sådan er vi jo forskellige.

Næh, jeg ville bare have lidt historier om jeres egne søvnløse nætter pga.
lejrskole.

> --
> Knus Sabina

MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 16:09

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

> Nu var det jo slet ikke det, at jeg ville besøge ham, jeg spurgte om.
> Jeg gav bare udtryk for, at jeg generelt var rigtig nervøs.

som jeg også lagde ud med at sige så _er_ det svært at sende det kæreste man
har afsted..... men man er stadig nødt til at gøre det.....

> [...]
> for at høre deres mening omend jeg ikke forventer at de vil tale mig
> fra det, for så havde de vel sagt noget fra start af.

naturligvis vil de ikke tale dig fra det, da de sæfølig hellere ser han
kommer med end ikke...... at jeg siger det er en dårlig ide, siger jeg ud
fra de erfaringer jeg har med mine egne børn....
jeg har ikke på noget tidspunkt hørt om et barn der havde en positiv
oplevelse ud af at mor besøgte på lejeren for så at tage afsted igen uden
barnet..... slet ikke hvis barnet aldrig tidligere har været hjemme fra....
den episode man oftest hører om er at ungerne har det pragtfuldt ind til mor
dukker op, og så sker der en af to ting... enten har barnet ikke tid og
ignorerer mor totalt og bliver naturligvis ked af det når mor kører igen
fordi der ikke var tid til noget, ellers ender det med at barnet går totalt
i selvsving og får galoperende hjemve når mor tager afsted, hvorved turen
for det pågældende barn naturligvis får en ubehagelig slutning, og i værste
fald ender med at traumatiserer barnet for fremtidige ture..... det er langt
oftest det sidste jeg har hørt om.....

> Det er jeg bestemt ikke enig med dig i, for hvis det var tilfældet
> havde han slet ikke fået lov til at komme med, for det er afgjort det
> jeg personligt vil have det bedst med.

givet, du har ladet ham tage afted..... det er et skridt på vejen... men du
er alligevel ikke helt klar til at klippe navlestrengen og lade ham få sine
egne erfaringer endnu..... men du har stadig ikke forklaret hvorfor det er
så svært for dig at sende ham afsted??

> Ja, hvis ikke jeg besøger ham

hvorfor??

> [...]
> alligevel. Det var i øvrigt ham, der fandt dem og ikke omvendt. Ikke,
> at jeg bebrejdede dem noget, for den slags kan jo ske.

børn er børn....
min søn brækkede låret og endte i rullestol, mens han var i skolens
varetægt, og naturligvis gør det også mig utryg... men da de tre uger senere
skulle afsted på lejer i 5 dage så fik han alligevel lov at komme med, i
rullestol og det hele... fordi _han_ også har godt af at lære at stole på
andre, samt acceptere de begrænsninger der nu engang indimellem opstår......
lige som jeg har godt af at lære at stole på de mennesker der til dagligt
skal tage sig af mit barn.....
at et barn bliver væk kan ske for enhver.... og helt ærligt så lyder det
ikke helt som om du ikke bebrejder dem noget oven på sagen, i lyset af dine
udtalelser herover....

> [...]
> at det er mig, der har problemet og ikke ham. Det har jeg efterhånden
> skrevet i denne tråd rigtig mange gange!

ja men ikke hvorfor du er så forhippet på at gøre det til et kæmpe problem??

> Jeg har IKKE sagt noget om, at jeg vil ringe og snakke med ham vel?

jeg skrev ringe eller besøge ikk?

> [...]
> var der tale om et forbud men kun en henstilling. Omkring mit ønske
> om besøg har der ingen henstillinger været om noget som helst.

du undrer dig ikke over at andre ikke ytrer ønske om at besøge deres børn??

> Næh, det er da muligt, men det er der altså, så vidt jeg ved. Lige
> som jeg gerne vil besøge Silas er der åbenbart andre forældre, der
> ikke har mulighed for at komme kl. 13 og sådan er vi jo forskellige.

tja, det handler vel i bund og grund om at prioritere..... personligt
prioriterer jeg min søns gode oplevelser højere end min egen utrykhed.....

> Næh, jeg ville bare have lidt historier om jeres egne søvnløse nætter
> pga. lejrskole.

søvnløse nætter har jeg ikke haft..... lyst til at ringe har jeg i høj
grad...... sidst min søn var afsted ringede jeg skam også derned men
udelukkende for at bede dem få ham til at ringe til sin far, da han netop
samme dag var blevet storebror for anden gang hos hans far......

at vi fortæller om hvor slemt vi har det når purken er afsted hjælper jo
ingen.......

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 17:02

> [...]
sine
> egne erfaringer endnu..... men du har stadig ikke forklaret hvorfor det er

Jamen, det kan jeg da ikke give noget svar på. Det er jeg bare. Han var
f.eks. 19 mdr. før hans far fik lov at køre ham en tur i klapvognen uden jeg
var med. Ja, jeg er sikker på, at du er dybt chokeret, men sådan var det
altså. Jeg er nået langt efterhånden og er i øvrigt ikke så "slem" i forhold
til mine 3 andre børn, for når det er deres skyld, har jeg jo prøvet turen
før og ved, hvad en given ting indebærer.
Han får da sine egne erfaringer. Det gjorde han da hver dag i børnehaven og
nu i skole og SFO.

> hvorfor??

Fordi når jeg nu har mulighed for det, så skal jeg da selvfølgelig gøre det.
Det er logik - i hvert fald i følge mit verdensbillede.

> [...]
> at et barn bliver væk kan ske for enhver.... og helt ærligt så lyder det
> ikke helt som om du ikke bebrejder dem noget oven på sagen, i lyset af

Seriøst, jeg bebrejder dem ikke noget. Det var lidt værre, da Thea på 4
smuttede fra dem i Tivoli under Byens Børn, hvor der er rundt regnet 1 mio
unger, men de fandt hende i god behold.

> ja men ikke hvorfor du er så forhippet på at gøre det til et kæmpe
problem??

Jamen for pokker da! Det ER jo et kæmpeproblem for mig. Jeg har efterhånden
fattet, at I ikke er enige, men det kan jeg jo ikke bruge til så meget, for
mine følelser ændrer sig jo ikke af den grund.

> du undrer dig ikke over at andre ikke ytrer ønske om at besøge deres
børn??

Ja og nej. Jeg fatter ikke, hvorfor de ikke vil. Omvendt ser jeg bla. hvor
jeg bor, at forældre rask væk sender deres 4-årige ned og lege alene hele
dagen, så det er sgu ikke nemt at vide, hvad der er god latin i samfundet.

> tja, det handler vel i bund og grund om at prioritere..... personligt
> prioriterer jeg min søns gode oplevelser højere end min egen utrykhed.....

Godt, hvis du har valget, men det har jeg åbenbart ikke. Jeg kan altså ikke
bare pakke følelser sammen og smide dem i skraldespanden. Følelser er ikke
logik.

> [...]
> samme dag var blevet storebror for anden gang hos hans far......
>
> at vi fortæller om hvor slemt vi har det når purken er afsted hjælper jo

Jo netop, for så føler jeg ikke, jeg er den eneste, der synes det er verdens
undergang.

MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 17:19

> [...]

> ting indebærer. Han får da sine egne erfaringer. Det gjorde han da
> hver dag i børnehaven og nu i skole og SFO.

du har netop lige svaret på mit spørgsmål alligevel uden at vide det.... han
er din første fødte... din første baby og han vil i dine øjne nok aldrig
blive stor nok eller moden nok til de ting der er alderssvarende for hans
aldersgruppe..... rammer det godt nok??

med de tre andre ved du hvad der venter forude og derfor har du nemmere ved
at slippe dem.....

ergo skal du kigge ind i dig selv og søge efter løsningen til dine
"problemer" her..... problemer i gåseøjne fordi reelt set er det jo ikke et
problem for din søn, men det skaber store problemer inden i dig alligevel...

måske kunne det være en ide at alliere dig med en veninde der har et lidt
ældre barn, og suge hendes erfaringer til dig??

du siger han får sine egne erfaringer først i børnehave, så skole og nu
sfo..... hvad så med at acceptere at han vokser og nu er han så stor at han
selv danner sine netværk og skaber sine venskaber ud fra hvem man kan lide
at være sammen med, og ikke ud fra hvem man nu engang er placeret sammen
med...
du vokser også i denne tid.... og du er nødt til at finde en måde at
acceptere det nye der sker....

har det været lige så stort et problem for dig da han skulle starte i
børnehave, skole og SFO??

> Fordi når jeg nu har mulighed for det, så skal jeg da selvfølgelig
> gøre det. Det er logik - i hvert fald i følge mit verdensbillede.

ikke det jeg spurgte om....
hvorfor får du dårlig samvittighed hvis du ikke besøger ham??
hvem får du dårlig samvittighed overfor??

> Seriøst, jeg bebrejder dem ikke noget. Det var lidt værre, da Thea på
> 4 smuttede fra dem i Tivoli under Byens Børn, hvor der er rundt
> regnet 1 mio unger, men de fandt hende i god behold.

lige et godt råd*G* telefonnumre på ungerne*G* det giver lige lidt mere ro i
sjælen

> Jamen for pokker da! Det ER jo et kæmpeproblem for mig. Jeg har
> efterhånden fattet, at I ikke er enige, men det kan jeg jo ikke bruge
> til så meget, for mine følelser ændrer sig jo ikke af den grund.

hvorfor tror du vi ikke er enige?? vi siger jo netop at det er skide
svært.....
og nej, dine følelser ændrer sig ikke når du ikke vil forsøge at ændre
dem......
det første skridt på vejen har du allerede taget, ved at give ham lov til at
tage afsted....... nu skal du bare give dig selv lov til at nyde hans glæde
over turen... for det virker som om du ikke rigtig kan det....

> [...]
> hvor jeg bor, at forældre rask væk sender deres 4-årige ned og lege
> alene hele dagen, så det er sgu ikke nemt at vide, hvad der er god

jeg vil ikke besøge mit barn på en lejertur af de førnævnte årsager...
det er synd for ungerne at få ødelagt en pragtfuld tur af en hysterisk mor
der er ked af det og ikke kan kontrollere sin moderbinding.... så simpelt er
det faktisk.....

mht at sende en 4 årig ned alene så ville jeg aldrig gøre det.... min søn
har først fået lov at lege uden opsyn på et begrænset område da ham blev
7...... min bonusdatter på 5 får endnu ikke lov at gå ned på gaden alene,
heller ikke sammen med min søn der nu er 8.....

> Godt, hvis du har valget, men det har jeg åbenbart ikke. Jeg kan
> altså ikke bare pakke følelser sammen og smide dem i skraldespanden.
> Følelser er ikke logik.

nej følelser er ikke logik... men hvordan du vælger at arbejde med eller
imod dine følelser har du bestemt noget at sige over.....
jeg har jo ikke på noget tidspunkt bedt dig om ikke at have følelserne, for
det kan man ikke kontrollere...... du _kan_ kontrollere hvor meget du
opsøger følelserne og hvor meget du gør ud af det....

føl alt det du vil.... græd og piv og vær den lille alt det du vil.... men
accepter stadig at din baby er en stor dreng efterhånden som har brug for at
lave nogle ting uden at mor er en del af det hver eneste dag... men han har
jo stadig brug for mor at komme hjem til, at putte sig ved, når verden er
dum...... han er stadig din baby, men han skal også have lov til at udvikle
sig til en ung mand, og begyndelsen er nu.....

> Jo netop, for så føler jeg ikke, jeg er den eneste, der synes det er
> verdens undergang.

og hvad hjælper det??
gør det det legalt for dig at være overbeskyttende??

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 19:39

> [...]
> blive stor nok eller moden nok til de ting der er alderssvarende for hans

Ja lige præcis!!!!

> med de tre andre ved du hvad der venter forude og derfor har du nemmere
ved
> at slippe dem.....

Pletskud igen!

> [...]
>
> måske kunne det være en ide at alliere dig med en veninde der har et lidt
> ældre barn, og suge hendes erfaringer til dig??

Er gjort. Hendes unger har tudet for et godt ord hele lejrskolerne igennem,
trods det deres far var med som hjælper. Så det hjalp ikke meget

> [...]
> acceptere det nye der sker....
>
> har det været lige så stort et problem for dig da han skulle starte i

Han har aldrig gået i vuggestue (heller ikke hans søskende). Det var heller
ikke meningen, at han skulle i børnehave, men min sundhedsplejerske foreslog
det, da hans far blev alvorligt syg, fordi jeg havde det ret hårdt. Det er
en deltidsbørnehave, der lukker kl. 14 og jeg vil ikke tøve et sekund med at
sige, at det er Danmarks bedste børnehave. Jeg ELSKER den!!! De første 3
mdr. var enormt hårde for både Silas og mig, men han blev glad for det og vi
har nogle enestående pædagoger, som aldrig har bebrejdet mig et sekund, at
jeg er så pyldret, måske drillet mig kærligt nogle gange.
Vores skole er en jeg blev anbefalet af en af pædagogerne, fordi jeg ikke
ville have ham i folkeskole og jeg er fuldstændig vild med den. Selvfølgelig
har jeg været nervøs, men i forhold til hans børnehave kom der en tillid ret
hurtigt. Han har kun gået i SFO i 3 uger, for det har ikke været nødvendigt
før og de er særdeles strikse med sikkerheden og ham der styrer ungerne er
en utrolig dejlig mand, så jeg tager det forholdsvis roligt.
De er også utrolig søde til at ringe, hver gang der er et eller andet, de er
i tvivl om omkring hans allergi og det styrker tilliden.
Endvidere er skolen kun på 40 børn, så man lærer hurtigt de forskellige at
kende. Børnehaven var også lille - 18 børn og det er lidt mere betryggende
efter min overbevisning

> ikke det jeg spurgte om....
> hvorfor får du dårlig samvittighed hvis du ikke besøger ham??
> hvem får du dårlig samvittighed overfor??

Over for Silas.

> lige et godt råd*G* telefonnumre på ungerne*G* det giver lige lidt mere ro
> sjælen

Det gjorde jeg skam også i Legoland, som vi besøgte sidste weekend. De kom
heldigvis ikke i brug -:)

> [...]
> der er ked af det og ikke kan kontrollere sin moderbinding.... så simpelt

Det er så ok. men det vil jeg og jeg har i øvrigt fået en dejlig mail fra
vores inspektør, der blandt en masse andet sødt skriver, at Silas er meget
heldig at have en mor som mig og at jeg selvfølgelig skal komme for der er
ingen, der vinder på, at jeg er render rundt og er nervøs. Hvis der var
nogle af de andre børn, der blev kede af det, skulle de (lærerne) nok tage
sig af dette. Det var ikke mit problem. Dette var ikke citat med essensen af
mailen. Den varmede mig meget må jeg indrømme!

> [...]
> det kan man ikke kontrollere...... du _kan_ kontrollere hvor meget du
> opsøger følelserne og hvor meget du gør ud af det....

Nej, det kan jeg faktisk ikke. Jeg synes ikke det er særlig morsomt at få
ødelagt min weekend fordi jeg er nervøs, men hvis ikke jeg får følelserne
ud, bliver det bare værre. En måde at få dem ud på er ex. at skrive her, til
vores inspektør osv.

> og hvad hjælper det??
> gør det det legalt for dig at være overbeskyttende??

Jeg er ikke overbeskyttende, jeg har bare et meget veludviklet
moderinstinkt -:)
MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 20:01

> Ja lige præcis!!!!

> Pletskud igen!

tænkte det jo nok*G* men tro mig, du er slet ikke så forskellig fra andre
mødre, mig selv inklusiv..... jeg har dog ingen andre børn at bruge mere
krudt på og netop derfor har det været enormt vigtigt for mig at min søn fik
et netværk udenfor hjemmet....
jeg kan SAGTENS sætte mig ind i dine følelser, tro endelig ikke andet.....

_men_ det betyder stadig ikke at du ikke skal give slip selvom det er
svært..... dine børn er kun til låns, og det der bør være din første
prioritet i forbindelse med Silas er at forberede ham på at han skal være
forgangsmand for sine søskende resten af sit liv..... han vil indtil han
flytter hjemmefra, være den de ser op til og den der passer på dem......
mener du at det også skal være hans opgave at passe på dig??
for det er hvad du lægger op til nu...... han skal være den modne og
afbalancerede fordi du ikke kan være det...... er det fair??

> Er gjort. Hendes unger har tudet for et godt ord hele lejrskolerne
> igennem, trods det deres far var med som hjælper. Så det hjalp ikke
> meget

*G* måske ikke den bedste at alliere sig med så....
men prøv engang at tænke lidt over situationen du selv skitserer her..... de
har far med, hvilket narturligvis konstant minder dem om hjemmet og derfor
er det som jeg opfatter det også mere tilbøjelige til at få hjemve.....

min egen søn har aldrig været plaget af hjemve på den måde... naturligvis er
børn forskellige men hvis man støtter sine børn i at det er ok at de tager
afsted og at de nok skal få en dejlig tur, så tror jeg også det gør det
nemmere for ungerne at glemme hjemve'en...
min søn har dog altid givet udtryk for at han har savnet mig idet han kommer
hjem, og også når han skal afsted, men han har ALTID en pragtfuld tur.......

> [...]
> enestående pædagoger, som aldrig har bebrejdet mig et sekund, at jeg
> er så pyldret, måske drillet mig kærligt nogle gange.

alt kræver tilvænning men et eller andet sted skal man jo starte..... også
selvom det er hårdt, og som du skriver her så kan jeg jo læse at det _var_
enormt hårdt den første tid han skulle afsted.....

> [...]
> hurtigt de forskellige at kende. Børnehaven var også lille - 18 børn
> og det er lidt mere betryggende efter min overbevisning

lyder absolut som om du har fundet dig nogle gode og trygge steder til dine
unger, hvilket egentlig bare gør det hele en smule mere uforståelig for
mig.......

> Over for Silas.

hvorfor??
er han ikke helt afklaret med at skulle afsted??
har han det ikke fint med det??

> Det gjorde jeg skam også i Legoland, som vi besøgte sidste weekend.
> De kom heldigvis ikke i brug -:)

vi gør konsekvent det at vi skriver vores mobilnumre på ungernes hænder når
vi er steder henne med mange mennesker, om så det bare er på strøget*G* og
oftest kommer de jo ikke i brug, men det er klart en rigtig god vane at
have....
du kunne jo evt sørge for at gøre det samme når ungerne skal på tur med
børnehaven, også selvom du ikke skal med.... igen for at få ro i sjælen....

> [...]
> skulle de (lærerne) nok tage sig af dette. Det var ikke mit problem.
> Dette var ikke citat med essensen af mailen. Den varmede mig meget må

jamen jeg forstår dig skam godt.... men hvad vil du gøre hvis Silas står
utrøstelig når du tager afsted igen?? vil du tage ham med og dermed risikere
at ødelægge fremtidige ture for ham, eller vil du efterlade ham og risikere
det samme??
IMO bør første prioritet _altid_ være mit eget barn..... og jeg synes ikke
der er noget vundet ved at besøge ham, andet end min egen sjælefred....

> [...]
> at få ødelagt min weekend fordi jeg er nervøs, men hvis ikke jeg får
> følelserne ud, bliver det bare værre. En måde at få dem ud på er ex.

jeg har jo heller ikke sagt du ikke skal have følelserne ud..... har jeg?
men uanset hvad du siger så er det _dig_ der vælger hvordan dine følelser
kommer til udtryk overfor silas...
det er dig der er den voksne og dig der bør have selvkontrollen og være den
der styrer slagets gang..... er du ikke i stand til det??

har du tænkt lidt over hvordan du vil reagere når han tager afsted i
morgen??

> Jeg er ikke overbeskyttende, jeg har bare et meget veludviklet
> moderinstinkt -:)

samme ting bare andre ord*GGG*

nu er jeg ret sikker på at du vil opfatte mine ord her som kritik, men det
er det ikke....
det jeg forsøger er at give dig en anden indgangsvinkel til din situation så
du har mulighed for at se det hele lidt udefra og lave om på nogle ting _nu_
inden det ender galt......

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 21:14

> [...]

> for det er hvad du lægger op til nu...... han skal være den modne og
> afbalancerede fordi du ikke kan være det...... er det fair??

Det er jeg afgjort ikke enig i! Da jeg ikke forhindrer ham i at tage afsted
eller på nogen måde giver ham dårlig samvittighed over turen, så kan jeg
ikke se, at jeg sætter ham til at passe på mig. Det ville da også være
fuldstændig vanvittigt. Han er et barn!
Silas glæder sig og sådan skal det være. Derfor er jeg altså nervøs
alligevel.

> lyder absolut som om du har fundet dig nogle gode og trygge steder til
dine
> unger, hvilket egentlig bare gør det hele en smule mere uforståelig for
> mig.......

Både og! Hvis de ikke havde været, hvor de er, så ville jeg have været endnu
mere hysterisk, selvom det sikkert synes umuligt -:)

> hvorfor??
> er han ikke helt afklaret med at skulle afsted??
> har han det ikke fint med det??

Jo, men derfor ville han da undre sig vildt over, at jeg ikke kommer og
besøger ham, når han ved jeg har tiden til det. Dummere er han altså ikke

> [...]
> der er noget vundet ved at besøge ham, andet end min egen sjælefred....

Silas vil med garanti ikke være utrøstelig, når jeg tager afsted, medmindre
han slet ikke bryder sig om stedet og det ved jeg han vil. Hvis det
fuldstændig utænkelige skulle ske, ja så tager jeg ham selvfølgelig med,
ligesom der bliver ringet efter de forældre som måtte have utrøstelige børn
på turen. Det er nu ikke sket iflg. vores inspektør, men en gang skal vel
være den første. Kan forældrene pga manglende bil ikke komme og hente dem,
kører en lærer dem hjem.
Jeg kan ikke se, hvordan fremtidige ture skulle blive ødelagt pga det. Jeg
kan imidlertid godt se (og kender også personligt til) at børn, der IKKE får
lov at komme hjem, når de er kede af det, kan udvikle en fobi mod lejrskoler
og lign. fordi de tror, at de pinedød er afskåret fra deres forældrekontakt
medmindre de ligefrem brækker halsen og den er heller ikke god. Det er jo
ikke en straffelejr vel?

> [...]
den
> der styrer slagets gang..... er du ikke i stand til det??

Ikke i denne situation åbenbart!

> har du tænkt lidt over hvordan du vil reagere når han tager afsted i
> morgen??

Hvis du mener om jeg bryder grædende sammen, så er svaret nej. Sådan en
person er jeg slet ikke. Men jeg vil givetvis været temmelig
temperamentsfuld på mit arbejde og ikke være særlig social, ikke at jeg er
det i forvejen.
Han vil få jordens største knuser og alle de kys han orker og så vil jeg
ønske ham en rigtig god tur, mens mit hjerte hamrer derud af.
Kender jeg vores inspektør og lærere ret, vil de smutte hen til mig og give
et kram og "Det skal nok gå" alle sammen.

> det jeg forsøger er at give dig en anden indgangsvinkel til din situation

> du har mulighed for at se det hele lidt udefra og lave om på nogle ting
_nu_
> inden det ender galt......

Jeg tvivler på, at der er noget der ender galt. Jeg er hamrende kritisk
overfor alt der vedrører mine unger. Jeg ved glimrende, at jeg er enddog
meget hysterisk, men sådan er jeg bare og nej det har jeg ikke tænkt mig at
prøve at ændre på, sålænge mine unger ikke bliver begrænsede pga det og det
bliver han jo ikke, i og med han kommer afsted. Næste gang bliver det
lettere, det er jeg ikke i tvivl om.

MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-09-02 22:09

> [...]
> så kan jeg ikke se, at jeg sætter ham til at passe på mig. Det ville
> da også være fuldstændig vanvittigt. Han er et barn!

jeg forventede skam heller ikke du ville være enig*G*
men jeg er nødt til at komme med mine holdninger som jeg ser det der står
skrevet, og den fornemmelse jeg får når jeg læser dine indlæg er som skrevet
ovenfor...
du siger selv at du ikke skjuler din nervøsitet for ham og at han må sige
til dig at han jo kommer hjem igen, eller er det ikke sandt?

> Silas glæder sig og sådan skal det være. Derfor er jeg altså nervøs
> alligevel.

du har ret sådan skal det være.... og sæfølig er du nervøs
alligevel......

> Både og! Hvis de ikke havde været, hvor de er, så ville jeg have
> været endnu mere hysterisk, selvom det sikkert synes umuligt -:)

jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår din i mine øjne overbeskyttende
tendenser.... jeg faldt over et begreb tidligere som egentlig ramte meget
godt : "curling mor" altså en mor der konsekvent fejer foran deres børn....

> Jo, men derfor ville han da undre sig vildt over, at jeg ikke kommer
> og besøger ham, når han ved jeg har tiden til det. Dummere er han
> altså ikke

muligvis men vil han ikke også undre sig over at de andre unger ikke får
besøg?? spekulere over hvorfor han er anderledes??
hvad vil du så fortælle ham??

> [...]
> er afskåret fra deres forældrekontakt medmindre de ligefrem brækker
> halsen og den er heller ikke god. Det er jo ikke en straffelejr vel?

nej bestemt ikke, men hvis din søn aldrig har været afsted på denne måde før
hvordan kan du så være sikker på at han ikke vil være ked af det??
forskellen på silas' reaktion hvis han bliver utrøstelig når du er der, og
så de andre børns reaktion er jo åbenlys......
du _viser_ ham fuldt bevidst at han har muligheden for at komme hjem og at
du savner ham..... de andre børn udvikler deres hjemve af andre årsager.....
jeg har aldrig hørt om børn i den alder der ikke har fået lov at komme hjem
hvis muligheden har været der...... men skal da ikke sige det ikke kan
ske......
det jeg siger er blot at sansyneligheden for hjemve og utrøstelige børn er
væsentlig større når de midt på turen konfronteres med deres
hjem/mor/far..... end hvis de ikke har nogen kontakt med dem......

> Ikke i denne situation åbenbart!

det er IMO desværre den fattigste udtalelse jeg nogensinde har hørt fra en
forælder..... desværre er det ikke første gang jeg hører det.....
hvis barnet ikke kan vende sig til forældrene i en usikker situation, hvor
skal de så gå hen?? det er forældrene der skal være støtten i livet, og på
utroligt mange områder fornemmer jeg at du har den opgave lagt rigtig flot
fast...... men hvad dette angår... at give slip... der kan du ikke helt være
med??

> [...]
> en person er jeg slet ikke. Men jeg vil givetvis været temmelig
> temperamentsfuld på mit arbejde og ikke være særlig social, ikke at

hehe*G* lyder i uhyggelig grad som mig selv*G*

> [...]
> Kender jeg vores inspektør og lærere ret, vil de smutte hen til mig
> og give et kram og "Det skal nok gå" alle sammen.

jeg håber for din skyld at det bliver ved det

> [...]
> bliver begrænsede pga det og det bliver han jo ikke, i og med han
> kommer afsted. Næste gang bliver det lettere, det er jeg ikke i tvivl

jeg tror bestemt også det bliver nemmere næste gang..... men jeg kan ikke
helt lade være med at tænke 10 år frem i tiden, når silas bliver 16 og gerne
vil et eller andet for første gang.... vil det så ende med at han skal tage
kampen med dig for alle ungerne??
altså at han skal kæmpe i måneder for at få lov til en forholdsvis simpel
ting, og de andre bare sådan løsligt får lov uden nærmere eftertanke fordi
han har gjort forarbejdet... lige som han altid har gjort?
hvordan vil Silas tænke på det når han bliver teenager... vil han føle sig
uretfærdigt behandlet.... vil han føle at i begrænser ham men er enormt
eftergivende overfor de andre??

på mig virker det nemlig som om du på Silas' vejne er enormt hysterisk og
kritisk.... men med de andre er det væsentligt mere afslappet...... hvilket
du jo også selv har indrømmet.....
jeg kan bare ikke lade være med at spekulere ud i fremtiden... hvordan vil
det påvirke alle dine børn på sigt med den forskels behandling`??

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-09-02 14:15

> [...]
> tendenser.... jeg faldt over et begreb tidligere som egentlig ramte meget
> godt : "curling mor" altså en mor der konsekvent fejer foran deres

Kender godt begrebet og det er jeg afgjort ikke! Han skal selv klare utrolig
mange ting: rydde op, rydde af bordet, gå alene i bad osv osv. Han er
utrolig selvhjulpen og det ville han ikke være, hvis jeg havde båret ham på
hænder og fødder. Jeg er desuden temmelig skrap dvs. jeg f.eks. er stået af
bussen (også i regnvejr), hvis han ikke har ville opføre sig ordentligt og
så er vi gået resten af vejen hjem. Det passer vist heller ikke rigtig på en
"curling mor"

> muligvis men vil han ikke også undre sig over at de andre unger ikke får
> besøg?? spekulere over hvorfor han er anderledes??
> hvad vil du så fortælle ham??

Nu har jeg afleveret ham her i morges og blot til orientering var der en
mor, som gerne ville overnatte den første nat på lejrskolen fordi hendes
dreng har mareridt. Hun fik selvfølgelig lov! Det gør så også hendes dreng
anderledes. Men alle børn er jo forskellige og alle familier har forskellige
resourcer, sådan er det jo også når de går ud af skolen og flytter
hjemmefra. Der hersker milimeterdemokratiet ikke, så de kan lige så godt
lære det først som sidst.

> [...]
> væsentlig større når de midt på turen konfronteres med deres
> hjem/mor/far..... end hvis de ikke har nogen kontakt med dem......

Jeg kender min dreng. Han vil elske at vise mig, hvor han sover, spiser osv
og så kan jeg godt gå igen. Hvis han reagerer anderledes, så er der virkelig
grund til bekymring, for den dreng skal nærmest brække halsen før han græder
og han har aldrig grædt over savnet af f.eks. sin far under hospitalsophold.
Det har hans lillesøster derimod.

> [...]
> fast...... men hvad dette angår... at give slip... der kan du ikke helt

Nej

> jeg håber for din skyld at det bliver ved det

Det gjorde det skam!

> [...]
> uretfærdigt behandlet.... vil han føle at i begrænser ham men er enormt

Intet er så umuligt at spå om som fremtiden! Plat bemærkning men sand
alligevel. Det er jo umuligt at vide, hvordan han udvikler sig.

> [...]
> jeg kan bare ikke lade være med at spekulere ud i fremtiden... hvordan vil
> det påvirke alle dine børn på sigt med den forskels behandling`??

Ja, selvfølgelig indrømmer jeg det, hvorfor skulle jeg lyve. Jeg kan da godt
se på mig selv udefra. Tja, det er ikke godt at vide. Jeg bliver aldrig den
perfekte mor og tilstræber det heller ikke. Jeg tilstræber imidlertid at
være ærlig overfor mig selv og mine omgivelser og det er vel ikke så tosset.
Jeg ved godt, at det ikke er de svar, du synes er de optimale, men jeg kan
nu engang ikke sidde og skrive "Wauw, nu så jeg lyset og vil derfor straks
lave mig selv om". Jeg ved fakta, at jeg ikke er den eneste flerbarnsmor,
der gør som jeg. Det bliver det ikke godt af, men alle har deres små
brister, det er så mit!
Jeg synes nu ikke, Silas har det så forfærdeligt. Han skal yde mere end de
andre men får så sandelig også flere privilegier f.eks. i forhold til
sengetid.
MVH Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-02 15:43

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

jeg vil lige starte med at sige en ting Rikke.... du virker enormt vred over
nogle af de ting jeg siger, og det er der absolut ingen grund til..... du
foreligger nogle ting her og det er så de ting jeg forholder mig til, men
jeg kender naturligvis ikke jeres hverdag og hvordan i har det derhjemme...
jeg er på ingen måde ude på at jorde dig som mor, for jeg er sikker på at du
på mange områder er en eksemplarisk mor, men når du selv opsøger steder som
dette efter råd og hjælp, så er du nødt til at acceptere at du indimellem
kommer til at høre ting som måske rammer lidt for tæt på.....

> [...]
> har ville opføre sig ordentligt og så er vi gået resten af vejen
> hjem. Det passer vist heller ikke rigtig på en "curling mor"

det kommer vel an på hvad man ligger i begrebet... for mig er en curling-mor
en mor der konsekvent vil forsøge at gøre livet hjemmefra lettere for barnet
og sig selv.... hun vil konsekvent forsøge at holde barnet tilbage og barnet
vil på mange områder være mere klar til udvikling end moderen er....
at han er selvhjulpen og har konsekvenser af sine handlinger, udelukker skam
ikke begrebet i min opfattelse...... fordi det er altsammen ting der sker
når han er i _din_ varetægt....... men så snart han er i andres varetægt så
vil du allerhelst være den der har kontrollen, eller sådan opfatter jeg
ihvertfald dine udtalelser.....

kik engang på sporten curling..... man sender en ting(barnet) afsted på egen
hånd og forsøger så med koste at feje således at "barnet" kommer længst
muligt med færrest mulige forhindringer.... det er hvad jeg forstår ved en
curling mor......

> [...]
> ud af skolen og flytter hjemmefra. Der hersker milimeterdemokratiet
> ikke, så de kan lige så godt lære det først som sidst.

jeg er langt mere spændt på at høre hvordan det hele har artet sig for
ungerne når lejerturen er ovre....
igen vil jeg pointere at her er det igen barnet der har et problem der
bliver taget hånd om... ikke moderen....
i dit eget tilfælde siger du jo selv at det er dig der har problemer med at
give slip, ikke Silas......
de modeksembler du foreligger her, er konsekvent om børn der _har_ et
problem.... ikke forældre med problemer.....

> [...]
> brække halsen før han græder og han har aldrig grædt over savnet af
> f.eks. sin far under hospitalsophold. Det har hans lillesøster

jeg venter spændt på udfaldet af din bekymring.....

> Nej

jeg kan så forstå at du ikke mener det er en forældres fornemste opgave at
forberede vores børn til at komme videre i livet på egen hånd??

kender typen*G* både forældrene og børnene...... to stk "unger" ikke desto
mindre....... de er begge fyldt 50 år men bor stadig under mors tag, og
spiser hos mor hver dag.......

jeg er af den overbevisning at vi har vores børn til låns..... og vores
opgave er at forberede disse børn bedst muligt til det liv der venter dem...
hvordan ser du på den side af sagen?

> Intet er så umuligt at spå om som fremtiden! Plat bemærkning men sand
> alligevel. Det er jo umuligt at vide, hvordan han udvikler sig.

ja det er umuligt at vide hvordan han udvikler sig.... men du har allerede
ret godt lagt stilen for hvordan du vil opdrage dine børn.... derfor mener
jeg også mine spøgsmål er ret valide, idet de bygger på andre, nu voksne
børn, der har haft lignende oplevelser i deres opvækst.....

> Ja, selvfølgelig indrømmer jeg det, hvorfor skulle jeg lyve. Jeg kan
> da godt se på mig selv udefra.

dvs du erkender der er et problem, men du mener ikke problemet er dit at
gøre op med??
eller hvordan skal jeg ellers forstå det?

> Tja, det er ikke godt at vide. Jeg
> bliver aldrig den perfekte mor og tilstræber det heller ikke. Jeg
> tilstræber imidlertid at være ærlig overfor mig selv og mine
> omgivelser og det er vel ikke så tosset.

det er altid det bedste at være ærlig overfor sig selv..... men man kommer
altså ikke videre i livet og udviklingen ved at sige " nu er situationen
sådan, den er ikke optimal men det er jeg ligeglad med"......

> Jeg ved godt, at det ikke er
> de svar, du synes er de optimale, men jeg kan nu engang ikke sidde og
> skrive "Wauw, nu så jeg lyset og vil derfor straks lave mig selv om".

hvem hulen har bedt dig lave dig selv om?? ikke jeg... det må være noget du
har misforstået.......
jeg har blot forsøgt at få dig til at se tingene lidt anderledes, og prøve
at acceptere at nogle af de oplevelser jeg og andre har haft måske endda kan
være til gavn for dig og din situation......
men efterhånden bliver det mere og mere klart at du langt hellere vil have
en der sidder og siger "iihhh hvor er det synd for dig, og naturligvis skal
du da bare gøre som du selv vil, skide være med alle andre, det er kun dine
følelser der tæller"....
jeg er ked af at skuffe dig.... du er kommet til det forkerte forum hvis du
tror det er sådan det forløber herinde

> [...]
> er så mit! Jeg synes nu ikke, Silas har det så forfærdeligt. Han skal
> yde mere end de andre men får så sandelig også flere privilegier

personligt kan jeg ikke se hvordan en senere sengetid skal kunne gøre op for
et livs tilbageholden og begrænsning.... men det er så bare mig....
og jo... jeg provokerer og går lidt på klingen nu.. men reelt set er du jo
alligevel ligeglad så det betyder vel ikke det store

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-09-02 16:30

> [...]
> dette efter råd og hjælp, så er du nødt til at acceptere at du indimellem
> kommer til at høre ting som måske rammer lidt for tæt på.....

Ja, et eller andet sted er jeg vred. Siden Silas blev født er jeg blevet
tudet ørerne fulde (også når jeg ikke bad om det) om hvordan jeg skulle
tackle ham og opdragelsen af ham.
Bla. sagde et "begavet" menneske, at det var børnemishandling ikke at sende
ham i vuggestue og han ville garanteret aldrig klare at komme i skole som 6
årig som alle andre.
Fakta er, at han startede før han blev 6, har nu gået der i 6 uger og er
allerede igang med sin 3 matematik bog, har læst sin første læsebog og jeg
får stort set dagligt meldinger fra div. lærere om, hvor social, hjælpsom og
betænksom han er. Samtidig er der totalt gang i ham og han flyver rundt i
frikvarteret med de andre drenge. Jeg har mange gange ønsket, at jeg kunne
vise det menneske, hvordan han har det.
Jeg fik også af vide, at jeg bare skulle lade det offentlige tage sig af
hans taleproblem, som skyldtes vædske i mellemøret. Efter 2 år under PPR og
i en alder af 5 år, kunne han ikke engang sige sit eget navn, men de sagde
at hans ordforråd var enormt. "Den slags tager tid" sagde de kloge hoveder.
Jeg fik nok og efter 3 gange hos en privat talepædagog og hjemmeundervisning
10 min hver dag i 6 mdr. talte han stort set rent. Kun 2-3 ord udtaler han i
dag ikke rent.
Da jeg blev gravid med Marie blev jeg i den grad det bebrejdet for "tænk dog
på den stakkels Silas, 4 år gammel og storebror til 3". Ingen har dog efter
hendes fødsel sagt et kny om det skadelige i forhold til Silas og i øvrigt
de 2 andre børn.
Heldigvis har min sundhedsplejerske og pædagogerne i vores børnehave altid
været en enorm støtte i forhold til de valg, jeg har truffet.
Du holder lige så stædigt på dit som jeg gør på mit og jeg udbad mig stadig
ikke noget svar på, hvorvidt jeg burde besøge ham eller ej, blot ville jeg
hører om andres søvnløse nætter, fordi jeg følte at jeg havde brug for det.
Du mener så noget andet, men det kan jeg jo ikke gøre for.
Hvis jeg skulle have rettet mig efter alle, der lige så skråsikkert som dig
er forstående men stadig vil drive mig i en anden retning, så ville jeg da
været blevet total sindssyg. Nogle har talt for mere diciplin, nogle for
selvforvaltning, nogle for at han skulle gå hjemme til skoletiden kom, andre
for at han skulle i vuggestue i en alder af 9 mdr. osv osv osv.
Du må da kunne se, at jeg ikke kan "rette" mig efter så modsatrettede
holdninger.
Som nævnt er skolen 100% enige i mine dispositioner omkring den tur.
De ting du skriver har været ganske længe om at komme tæt på min
virkelighed. Du har faktisk skulle bruge rigtig lang tid, før du for alvor
gennemskue problematikkerne.
Det kan godt være, at du synes jeg virker vred. Jeg synes, det virker som
om, du først bliver tilfreds, når jeg har kastet håndklædet i ringen og
erklæret, at du har ret. Beklager, det kommer ikke til at ske. Hvis jeg er
noget, så må det være en zig-zag mor, (hvis der er noget, der hedder sådan),
der prøver at zig-zagge mig igennem alverdens børnespykologer,
børnespecialister og hvad de hedder alle sammen, som jo ikke er enige om
noget som helst.

> [...]
> når han er i _din_ varetægt....... men så snart han er i andres varetægt

> vil du allerhelst være den der har kontrollen, eller sådan opfatter jeg

Han må altså gerne snitte agurker, når jeg ikke er der -:) Jeg er
overhovedet ikke nervøs for, at han skal brække en arm - den gror sammen
igen. Jeg er heller ikke nervøs for næseblod, buler osv osv. Jeg er nervøs
for at han drukner, bliver kørt ihjel og hvad der ellers kan ende vores liv
sammen. Og så er jeg bange for overgreb af seksuel karakter (og nej bestemt
ikke i forbindelse med skolen, mere på generelt plan) Så nej, jeg fejer
afgjort ikke foran ham.
Du får det til at lyde, som om jeg ikke laver andet end at holde øje med ham
hele tiden og når han ikke er hos mig slet ikke tænker på andet. Det er jo
ikke muligt! Der er stadig 3 andre unger + arbejde, mand osv at tage sig af.
Det har jeg gjort i dag og alle de andre dage, siden han blev født.
Jeg kan forsikre dig om, at når det gælder skrammer også af de værre slags,
har jeg været nærmest ligeglad, da han gik i børnehave. Ikke, at jeg ikke
synes, det var synd, men der var jo ikke sket noget alvorligt.
Har han ikke turde gå hen og spørge fremmede børn om de ville lege, har jeg
"sparket" ham afsted, selvom jeg godt ved, at et afslag gør ondt.

> jeg kan så forstå at du ikke mener det er en forældres fornemste opgave at
> forberede vores børn til at komme videre i livet på egen hånd??

Jo, men vi er bare ikke enige om måden at gøre det på

> jeg er af den overbevisning at vi har vores børn til låns..... og vores
> opgave er at forberede disse børn bedst muligt til det liv der venter
dem...
> hvordan ser du på den side af sagen?

Enig, men som sagt er min måde at gøre tingene på anderledes. Hvis min måde
virkelig var så ubrugelig, kan jeg kun undre mig over, at den arme unge ikke
er brudt sammen endnu.

> dvs du erkender der er et problem, men du mener ikke problemet er dit at
> gøre op med??
> eller hvordan skal jeg ellers forstå det?

Det skal forstås således, at jeg klart er utilfreds med at have så svært ved
at finde ro over, at han skal afsted, men at intet af det du har skrevet,
har gavnet mig - kun gjort mig irriteret/sur og lad nu være med at skriv
noget med at sandheden er ilde hørt, for det er ikke tilfældet i denne sag.
Det handler mere om, at du ikke kan/vil acceptere andre end din egen måde at
gøre tingene på. Ikke at den sikkert er dårlig, den passer bare ikke til
mig, som det menneske, som jeg nu er.

> [...]
dine
> følelser der tæller"....
> jeg er ked af at skuffe dig.... du er kommet til det forkerte forum hvis

Jamen, så bakker jeg da ud og siger mange tak for snakken.

> [...]
> og jo... jeg provokerer og går lidt på klingen nu.. men reelt set er du jo
> alligevel ligeglad så det betyder vel ikke det store

Ja, det har du ret i

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-09-02 18:12

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

jeg er virkelig ked af det men jeg har siddet og klukket hele vejen igennem
dette indlæg.... ikke fordi jeg vil latterliggøre dig, men fordi jeg synes
det er en smule morsomt at du i den grad reagerer med vrede over ting som
andre har sagt og gjort i fortiden, bare fordi jeg nu pointerer nogle ting
lidt mere direkte end andre i denne debat.....

[snip om alle andres velmenene råd om børneopdragelse]

> [...]
> alverdens børnespykologer, børnespecialister og hvad de hedder alle
> sammen, som jo ikke er enige om noget som helst.

nej jeg bliver absolut ikke tilfreds af at du kaster håndklædet i ringen...
hvorfor skulle jeg dog det??
jeg er jo faktisk et langt stykke hen ad vejen helt enig med dig i din måde
at føle og være på...... der er blot dette ene lille punkt, med at give
slip, vi ikke er enige om..... min holdning er opbygget ud fra utallige
eksembler i min omgangskreds, af overbeskyttende mødre, mødre der giver for
meget slip og hvad der ellers er af yderpunkter......
jeg har jo netop understreget at jeg synes du et langt stykke hen ad vejen
gør præcist som jeg ville gøre.....
men du er så forhippet på at være vred på mig over min holdning om at give
slip at du mener jeg _kun_ er ude på at jorde dig.....

> [...]
> seksuel karakter (og nej bestemt ikke i forbindelse med skolen, mere
> på generelt plan) Så nej, jeg fejer afgjort ikke foran ham.

præcist de samme bekymringer som alle andre mødre og fædre har..... men
hvorfor så reagerere så overbeskyttende??

> [...]
> var jo ikke sket noget alvorligt. Har han ikke turde gå hen og spørge
> fremmede børn om de ville lege, har jeg "sparket" ham afsted, selvom

igen præcist som jeg ville gøre..... men igen undrer jeg mig så over hvorfor
der er sådan en forskel på det du siger nu og så de følelser der kommer så
alvorligt til udtryk når han skal være væk hjemmefra i sølle 4 dage.......

> Jo, men vi er bare ikke enige om måden at gøre det på

hvordan gør du det så i stedet??

> Enig, men som sagt er min måde at gøre tingene på anderledes. Hvis
> min måde virkelig var så ubrugelig, kan jeg kun undre mig over, at
> den arme unge ikke er brudt sammen endnu.

de fleste problemer med børns opvækst bliver jo først opdaget sent i
opdragelsen eller når børnene er voksne.......
men du læser igen noget i det jeg skriver som ikke er der..... jeg har
bestemt ikke hverken sagt eller ment at din måde var ubrugelig, for det
mener jeg på ingen måde........
jeg har blot sagt at du måske skulle tænke lidt længere end kun på dine egne
følelser af afsavn når du sender ham afsted... thats all......

> [...]
> acceptere andre end din egen måde at gøre tingene på. Ikke at den
> sikkert er dårlig, den passer bare ikke til mig, som det menneske,

jeg snakker ikke om "sandheden er ilde hørt"... men jeg undrer mig alligevel
over hvorfor du bliver irriteret over det..... du har naturligvis kommet med
en ret god forklaring øverst i denne mail, om hvordan alle andre kommer med
velmenene råd hele Silas' liv igennem, som altid har irriteret dig.....
hvad er det egentlig du mener jeg har bedt dig gøre anderledes??

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-09-02 17:30

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

> Jamen, det kan jeg da ikke give noget svar på. Det er jeg bare. Han
> var f.eks. 19 mdr. før hans far fik lov at køre ham en tur i
> klapvognen uden jeg var med.

Gudfaderbevares.

Venlig hilsen
Erik Olsen
(en chokeret far)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-02 17:56

klip

> Jeg kan altså ikke
> bare pakke følelser sammen og smide dem i skraldespanden. Følelser er ikke
> logik.

Nej netop. Og derfor kan du ikke bruge alle de fornuftige råd til ret
meget...
Jeg kan ikke forstå, dig - men jeg kan høre, hvad du siger, og det lyder
vældig besværligt for dig.
Og for mig ser det ud til, at du arbejder rimeligt på at få det bedste ud af
situationen både for dig og din søn.

klip

beskæring/klip

for så føler jeg ikke, jeg er den eneste, der synes det er verdens
> undergang.

Godt gået - det hjælper altid på éns håndtering af det besværlige, når man
kan dele det med andre.
Her kan jeg ikke hjælpe dig - jeg har ikke haft det sådan (heldigvis for
mig - desværre for dig) - men jeg ønsker dig held og lykke.
Din ide til, hvordan du kan klare det er i hvert fald ikke så tosset.

Hilsen Inger

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 19:43

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vældig besværligt for dig.
> Og for mig ser det ud til, at du arbejder rimeligt på at få det bedste ud

Tak skal du have! Jeg gør faktisk mit bedste omend, jeg godt kan læse mig
til, at det ikke synes at være godt nok.

> [...]
> mig - desværre for dig) - men jeg ønsker dig held og lykke.
> Din ide til, hvordan du kan klare det er i hvert fald ikke så tosset.

Nej, men din accept af hvordan jeg har det og din manglende kritik er en
større hjælp end du tror!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-02 20:03

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tak skal du have! Jeg gør faktisk mit bedste

Selv tak - det synes jeg også fremgår ret tydeligt.

> Nej, men din accept af hvordan jeg har det og din manglende kritik er en
> større hjælp end du tror!

Det regnede jeg også med... Det er tit svært at give og bruge gode råd, der
gives uden et meget indgående kendskab.
Og i den sidste ende sidder du jo selv med stumperne, hvis det går galt.
Når der er så mange følelser på spil, kan man være nødt til at have "dækket
egen røv".

Held og lykke med det.
Hilsen Inger

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 21:17

> [...]
>
> Og i den sidste ende sidder du jo selv med stumperne, hvis det går galt.
> Når der er så mange følelser på spil, kan man være nødt til at have

Jeg skal dog indrømme, at de tunge skyer lettede efter vores inspektør skrev
den søde mail til mig. Både i denne og mange andre situationer har han vist,
såvel stor respekt, som forståelse og endda beundring for min måde at være
mor på og det varmer ekstra meget, når det kommer fra en professionel,
specielt når man er noget outsidet som mig.
MVH Rikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-09-02 21:26

> [...]

vist,
> såvel stor respekt, som forståelse og endda beundring for min måde at være

Det lyder som om, der er gode, "ordentlige" voksne på den skole. Dejligt
både for dig og Silas.

Hilsen Inger

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 22:05

> [...]
> skrev
> vist,
>
> Det lyder som om, der er gode, "ordentlige" voksne på den skole. Dejligt

Endnu en gang har du ret!
De er virkelig supergode med en enorm kærlighed til hvert enkelt barn og
dets forældre. De er en gave!
KH Rikke

Fra : Puk

Dato : 22-09-02 14:27

> [...]

> så ser jeg mere fidus i at man aftaler at alle børnene bliver
> afhentet på lejeren af forældrene så ungerne har mulighed for

Jeg husker da jeg selv var på lejrskole første gang, at der var
en forældre-besøgsaften, hvor vi unger lavede mad til vores
forældre, som så alle skulle komme på samme tidspunkt og spise
den mad vi havde lavet, samt være med til at spille rundbold
efter aftensmaden. DET var et hit, som jeg husker det.
Så det er altså også en mulighed.

Mange hilsner
Puk

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 14:32

"Puk" <powder@worldonline.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> den mad vi havde lavet, samt være med til at spille rundbold
> efter aftensmaden. DET var et hit, som jeg husker det.

Jeg ville ELSKE det!!! Men det er nok for sent at arrangere nu, da de skal
afsted i morgen. Så vidt jeg ved er der ikke andre, der har givet udtryk for
et ønske om at kunne besøge deres børn. Det er vist også kun min, der aldrig
har sovet ude før, så de andre forældre vurderer vel at det ikke er en
prioritering, de bør lave. De rigtig nervøse, har ganske enkelt meldt fra
over for turen. Det havde jeg også i starten, men nu har han fået 2
supergode venner på skolen og så vil han enormt gerne være sammen med dem,
og det skal han selvfølgelig også.
MVH Rikke

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-09-02 12:49

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:
> "mig" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Ja undskyld, men det er altså ikke mit problem!

Jo bedre hele gruppen af børn fungerer på sådan en tur, des bedre en
oplevelse er det for hvert enkelt barn. Hvis enkelte forældre gør noget
som får gruppen til at fungere dårligere, går det ud over hvert enkelt
barn - deres oplevelse af turen bliver ringere.

Hvis du gerne vil være en god forælder for Silas, så skal du også
optræde ansvarligt med tanke på hele børnegruppens vel. De betyder meget
for ham!

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 12:13

> [...]
> forbindelse med koloniture med børnehaven?
> Begge vores har været på tur med børnehaven fra de var tre år, hver gang

Nej, vores børnehave tager ikke på koloni eller overnatter i børnehaven.

> [...]
> de voksne ellers ikke kunne få det hele til at hænge sammen. Hvis et
> barn får hjemve og er helt utrøsteligt bliver der ringet efter forældrene.

Vi må både ringe, skrive og besøge. Jeg har aftalt med hans kontakt lærer,
at vi SMSer, undervejs og så besøger jeg ham som tidligere nævnt onsdag.
Alle de voksne ved skam godt hvor nervøs jeg er, de har fulgt hele processen
fra at han absolut ikke skulle med, til han skulle med 1 nat og så til nu,
hvor han får lov til hele turen. De har absolut ikke lagt pres, eller ensige
blidt ville overtale mig, men lade mig helt selv bestemme, turen er nemlig
frivillig for de yngste.

> [...]
> sted også gør, og så nyd at du får et par fridage hvor du kan gøre ting
> som ikke er så lette med en 6-årig i huset.

Jeg får ingen fridage ud af det. Jeg har jo stadig en 4½ årig, en 3½ årig og
en 1½ årig i huset. Det bliver da snarere værre, for Silas er kanongod til
at hjælpe mig, også uden jeg beder ham om det.
Selvfølgelig glæder jeg mig et eller andet sted på hans vegne, men skjule
mine følelser det er jeg absolut ikke i stand til. Med lige præcis ham er nu
heller ikke nogen katastrofe, for han lader det slet ikke gå ind, som han
siger :"Jeg kommer jo hjem igen", så det tager han skam ganske afslappet.

> Håber det bedste for dig og din nattesøvn.

Nattesøvnen er vist dømt helt ude indtil fredag ved 13.00 tiden, hvor jeg
skal hente min elskede guldklump igen. SUK!!!
MVH Rikke

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-09-02 12:43

Hej Rikke

> Nej, vores børnehave tager ikke på koloni eller overnatter i børnehaven.

Jeg ved godt at det ikke er let første gang.

> [...]
> siger :"Jeg kommer jo hjem igen", så det tager han skam ganske afslappet.

Der er noget jeg ikke forstår. Du virker som om du har brug for et godt
råd og erfaringer fra andre. Det har du fået, men du holder stædigt fast
i at du VIL være bekymret. Hvis det var fordi du vil have en flok
rygklappere til at bekræfte dig i at det altså "er enormt hårdt" skulle
du have spurgt efter det. Vi prøver bare at hjælpe dig med at komme
lettere igennem det, ved at dele vores erfaringer med dig. Din søn
tackler denne situation mere voksent end du gør og det er i mine øjne
forkert at en 6-årig skal være nødt til at være den voksne istedet for
sin mor.

> Nattesøvnen er vist dømt helt ude indtil fredag ved 13.00 tiden, hvor jeg
> skal hente min elskede guldklump igen. SUK!!!

Du gør det så svært for dig selv som du overhovedet kan, prøv at slappe
af og nyd de tre små.
Jeg ved godt at du bliver vred på mig nu, men alle os der har svaret
dig, har gjort det af et godt hjerte.

De bedste hilsener og ønsker for den kommende uge
Marianne Feddersen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 13:18

> Du gør det så svært for dig selv som du overhovedet kan, prøv at slappe
> af og nyd de tre små.
> Jeg ved godt at du bliver vred på mig nu, men alle os der har svaret
> dig, har gjort det af et godt hjerte.

Hej Marianne
Nej jeg er overhovedet ikke vred på dig!
Jeg er bare totalt uforstående, fordi jeg altid har været vant til at det
har været Silas, der har lidt afsavn i forhold til andre børn og det har jeg
lært ham at leve med. Nu er det andres børn, der må lide afsavn og så skal
jeg stadigvæk tænke på dem og ikke på min egen søn, som glæder sig til jeg
kommer. Det kan jeg absolut ikke acceptere.
Prøv at forestille jer, hvordan det er, ikke at kunne deltage i
børnefødselsdage og lign. på lige fod med andre. Det har kostet den lille
mand mange tårer og vredesudbrud. Nu har jeg muligheden for at give ham lidt
ekstra og så må jeg ikke af hensynet til de andre børn. Hvad med hensynet
til Silas.
Nu har jeg forelagt alle holdninger til min skoleinspektør og bedt ham
meddele om han er enig med mig eller jer og så må vi jo se, men der var i
hvert fald ingen på forælderaftenen, som sagde noget som helst overhovedet,
da jeg sagde i forsamlingen, at jeg ville komme.
MVH Rikke

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-09-02 13:27

Hej Rikke

> [...]

> hvert fald ingen på forælderaftenen, som sagde noget som helst overhovedet,
> da jeg sagde i forsamlingen, at jeg ville komme.

Jeg har ikke noget problem med at du skal besøge din søn på lejren, det
er din egen afgørelse.
Det jeg har svaret på, var din bekymring i forhold til at skulle undvære
ham i en lille uge.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-09-02 14:12

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er din egen afgørelse.
> Det jeg har svaret på, var din bekymring i forhold til at skulle undvære

Sorry!!!!
MVH Rikke

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 22-09-02 14:18

Vagn Torup & Rikke Bachmann wrote:

> Sorry!!!!
> MVH Rikke

Det er bare iorden.

Marianne Feddersen

Fra : mig

Dato : 23-09-02 16:24

Også noget helt andet, du har fire børn, det vil blive svært at være med
alle hos alle fire børn på en gang specielt når de bliver større og er mere
alle vegne, du vil i fremtiden blive nød til at give endnu mere slip.

Fra : bente64

Dato : 23-09-02 17:28

Hej Rikke

Har du prøvet at tale med en psykologfamilierådgiver om din stærke
bekymring for din søn. Jeg synes at det er ok at være bekymret og at
savne sin søn. Men jeg synes nu, at dit tilfælde lyder temmelig
overdrevet. Det kan da godt være at din søn på nuværende tidspunkt tager
det frisk og frejdigt, og ligefrem beroliger dig, men jeg er overbevist
om at det kan give ham nogle psykiske problemer på længere sigt.
Selvfølgelig giver skoleinspektøren dig lov til at besøge lejren og
ringe/sms'e i tide og utide, for ellers havde din søn jo ikke fået lov
til at komme med! Og det kan skoleinspektøren jo se at knægten vil have
godt af. (At komme lidt væk fra mors beskyttende vinger). Jeg håber ikke
at du tager det ilde op, at jeg foreslår psykolog eller familierådgiver,
det er ikke fordi jeg mener at du er syg i hovedet eller lignende, men
måske kan de give dig nogle "værktøjer" der kan gøre det lettere for dig
at give slip på din søn.

MVH Bente

http://www.kandu.dk/

Fra : Sander

Dato : 23-09-02 17:50

"bente64" <bente64.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er ikke fordi jeg mener at du er syg i hovedet eller lignende, men
> måske kan de give dig nogle "værktøjer" der kan gøre det lettere for dig

Nu synes jeg, at du kommer for langt ud, så jeg blander mig lige..

Rikke kender sin søn bedst. Hvis hun mener, at han kan klare et besøg, uden
at få hjemve, så lad hende dog det.
Som jeg læser, af Rikkes indlæg generalt, så er hun en meget fornuftig mor.
Jeg ser ingen grund til, at blande familierådgivere og psykologer ind i
billedet. Silas er jo kommet afsted og Rikke savner ham, ligesom vi andre
også gør, når vores børn er væk hjemmefra. Det er da ganske naturligt.

Da vores børn var på koloni med børnehaven, ( de har været afsted 2 gange)
bad jeg da også om tilladelse, til at ringe til pædagogerne, hvis jeg blev
bekymret. Jeg ringede dog ikke, men det beroliger, at vide muligheden er
der. Det ene år blev vi ringet op, fordi vores søn, var blevet syg, så vi
måtte ud, at hente ham.

Som sagt, så er Silas kommet af sted. Det er første gang og derfor også den
sværeste. Næste gang bliver det sikkert nemmere for Rikke. Også uden
psykolog.....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : bente64

Dato : 23-09-02 20:59

"Sander" skrev d. 23-09-02 17:50 dette indlæg :

> [...]
også den
> sværeste. Næste gang bliver det sikkert nemmere for Rikke. Også uden

Nu var det ikke lige spørgsmålet om besøg eller ej, jeg tænkte mest på
da jeg svarede Rikke, og selvfølgelig er det naturligt, at savne sin søn
når han er væk 4 dage for første gang. Det er mere den generelle store
bekymring, som Rikke giver udtryk for, som jeg synes er overdrevet. En
bekymring som ikke kan undgå, at påvirke barnet på længere sigt. Men
selvfølgelig er det Rikke selv der kender problemets omfang, jeg gør
blot opmærksom på at det kan give barnet problemer. I øvrigt blev jeg
da også lidt beroliget af, at Rikke selv skriver, at næste gang går det
sikkert bedre.

MVH Bente

http://www.kandu.dk/

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 22-09-02 19:33

Hej Rikke

On Sat, 21 Sep 2002 21:23:08 +0200, "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:
>Jeg har 68359593 gode ideer til, hvad der kan overgå ham af frygtelige ting,
>fantasien er totalt løbet løbsk.
>Har I også haft det sådan første gang?

Jeg vil ikke sige at jeg ikke er bekymret og glæder mig til de kommer
hjem (så ville min mand komme med store ord men lige som jeg
stoler på at de passe på børnene mens de er der til dagligt ja så
stoler jeg også på dem når børnene skal på lejer. Børnene har prøvet
det siden de var 3 år i BH og på den skole de går er der legrskole
hver år.
Jeg tror også det har noget at gøre med hvad man selv gjorde da man
var barn og da jeg var FDF'er (spejder) ja så har jeg været meget på
lejer.

>Hvis han kommer noget til, vil jeg aldrig tilgive mig selv, for det var mig,
>der gav ham lov, ganske vist efter pres fra ham selv, men alligevel.

Det vil ingen af os ligemeget om det er mens de er i skole om dagen
eller om det er på lejer vi har en hvis evne til altid at finde
noget vi kunne havde gjort anderledes men det er godt du giver ham
lov specielt når han selv gerne vil. Der er børn der når de som voksne
pludselig opdager havd de er gået glip af.

Feks. vi var på landsleje med FDF, den stor pige var der (hun er
spastiker) vi var i familie lejer, jeg har i 20 år fortalt manden hvor
fedt det var og han trak bare på skullerne af mig, da vi sidste dagen
sad ved bålet sagde han "hvor er jeg gået glip af en masse" pga. en
mor der ikke var "til sådan noget"

>Onsdag skal jeg op og besøge ham og jeg har fået alverdens mobilnr. på
>lærerne jeg kan ringe på, men intet hjælper.

Vær sikke på at de ringer vis de er i tvivl om noger de er heller ikke
intresseret i at der sker noget, med frygt for en verbal overhaling

Så var min store datter i Østrig på skiferie i 6 kl. (nu 8) hun var
blevet opereret i benene 14 dg. før og havde gips på da det alle
klasser kommer til udlandet i 6 og 10 klasse var det en tur der var
diskuteret gennem en del år. Så hun var ulykkelig fordi hun ikke kunne
komme med vi talet med læger og lærer og alle sagde god for det, så ok
hun tog af sted Torsdag lørdag aften blev jeg ringet op og talte med
lære og hende hun havde ondt så vi aftalte at de ringede søndag
morgen, enden blev at vi tog bilen ned og hentede hende og kørte hjem.
Når hun nu taler om lejeren var det sjovt og dejligt, at hun havde
ondt er glemt men hvis hun ikke var kommet med ja det ved jeg ikke men
alle andre taler om turen og så var hun jo udenfor igen pga. sit
handikap.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen