Wireless PC-Card til bærbar pc ??
Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-09-02 16:28

http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3999 kan man læse om at man
kan tilslutte sin pc via et trådløst netværk på visse cafeer i København.

"For at kunne få fuldt udbytte af af infrastrukturen anbefales et Wireless PC-
Card til bærbar pc ..", skrives der i artiklen.

Er der nogen der véd hvad et sådant koster, og om det er nok at anskaffe et
sådant "Wireless PC-Card" som supplement til den bærbare pc for at kunne
anvende systemet, eller om man også skal til at investere i noget helvedes dyrt
software?

"Wireless PC-Card" fås de både som indstikskort til den bærbare og til USB-
tilslutning?

Er der nogen der har nogle link til nogle "Wireless PC-Card"?

Claus
---
Dette indlæg er sendt til både news:dk.edb.netvaerk og news:dk.edb.hardware

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-02 16:39

On Sat, 21 Sep 2002 17:28:22 +0200,
Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> wrote:
> [...]
> anvende systemet, eller om man også skal til at investere i noget helvedes dyrt

Drivere følger med sådan et 800 kr standardkort 802.11b. Hvis du vil bruge
det derhjemme skal du have en basestation til 1500-2000 kr.

> "Wireless PC-Card" fås de både som indstikskort til den bærbare og til USB-
> tilslutning?

Ja. Og til indbygning i alle fornuftige bærbare. Fornuftige bærbare har
indbygget antenne rundt om skærmen som et indbygningskort tilsluttes. Bedre
end PCMCIA / USB løsninge.

> Er der nogen der har nogle link til nogle "Wireless PC-Card"?

Sælges alle steder. Der er grundlæggende 3 forskellige modeller:
Cisco
Orinoco fra Lucent = high-end chipsettet der bruges i meget
Trend/netgear etc anvender et 3die chipset.

Generelt er det lige meget hvad du køber. Bør dog understøtte
128-bit kryptering.

Orinoco/Cisco kort er hurtigst med kryptering til.

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 21-09-02 17:33

de har billige sæt i metro her i denne uge

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-09-02 06:26

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Drivere følger med sådan et 800 kr standardkort 802.11b. Hvis du vil bruge
> det derhjemme skal du have en basestation til 1500-2000 kr.

Tak for dit svar.

Kunne det være sådan ét?:

3COM OfficeConnect Wireless PC Card:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1824607899
Billigste pris kr. 630,-

Belkin Wireless Notebook Network Card:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1824757894
Billigste pris kr. 593,-

Intel PRO/Wireless PC-Card:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1824617892
Billigste pris kr. 855,-

Eller kan man også købe en sådan i stedet, og så få to USB2-porte med i købet?

USB Card Typhoon USB2.0 Cardbus Wireless:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1474577891
Billigste pris kr. 850,-

Min tvivl på ovenstående går på, om det kun er to USB2-porte man får, eller om
man også får en modtager til trådløst netværk.

> Ja. Og til indbygning i alle fornuftige bærbare. Fornuftige bærbare har
> indbygget antenne rundt om skærmen som et indbygningskort tilsluttes. Bedre
> end PCMCIA / USB løsninge.

Hvad skal man så købe? Og hvordan kan man finde ud af om ens egen bærbare
har den omtalte antenne rundt om skærmen? Jeg har en Acer.

> Generelt er det lige meget hvad du køber. Bør dog understøtte
> 128-bit kryptering.

Hvordan ser man om de gør det? De 3-4 stykker jeg har linket til ovenfor,
understøtter de mon 128-bit kryptering?

Claus

Fra : ottesen

Dato : 22-09-02 13:45

> [...]
>
> Ja. Og til indbygning i alle fornuftige bærbare. Fornuftige bærbare har
> indbygget antenne rundt om skærmen som et indbygningskort tilsluttes.

Har Dells bærbare den mulighed?

/ottesen