Kompenserende specialundervisning
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-02 13:30

Hej

Jeg har lige fået bred om at jeg skal starte til kompenserende
specialundervisning i ridning på Vilhelmsborg (Århus ) på mandag.

Som I nok alle sammen kan gætte så er jeg meget spændt, glæder mig og
er nervøs. Jeg har ikke redet siden jeg blev komfirmeret og det er
*gisp* 10 år siden nu.

Grunden til at det er kompenserende specialundervisning er at jeg
desværre har hypermobile led og det efterhånden har sat sig i bl.a.
knæ og ryg som slidgigt.

Nu tænkte jeg så på om der er nogle her som har erfaring med den slags
undervisning, enten som rytter eller som underviser. Jeg kunne nemlig
godt tænke mig at vide lidt mere om hvordan sådan noget foregår.

Så hvis der er nogle der har erfaringer, så fortæl endelig!

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 22-09-02 07:41

On 21 Sep 2002 14:29:48 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

      Hej Trine :)

>Nu tænkte jeg så på om der er nogle her som har erfaring med den slags
>undervisning, enten som rytter eller som underviser. Jeg kunne nemlig
>godt tænke mig at vide lidt mere om hvordan sådan noget foregår.

   Øhm, jeg har erfaring med fysioterapiridning - altså hvor der
er en fysioterapeut til stede der står for undervisningen. Det er det
du tænker på ikke? :)
   I hvert fald er det sådan at man som rytter normalt ikke har
andre forpligtelser end at komme til undervisningen. Hesten er
striglet, opsadlet og bliver i reglen trukket rundt af en medhjælper.
Men hvis du er/bliver rigtigt er der naturligvis mulighed for at man
kan få lov til at ride selv når fysioterapeuten skønner det
forsvarligt.
   Hos os er det sådan at vi har adgang til en herlig skov som vi
rider meget I - bortset fra når det er mest pladret om vinteren.
Holdene er jo godt nok sammensat sådan at man tilgodeser at folk har
samme handicaps - eller i hvert fald er nået nogenlunde lige langt -
men der vil altid være nogen der ikke har nær så god balance som andre
og det skal vi naturligvis tage hensyn til ved ridning ude især. Så
ridning i ankeldybt pladder forekommer altså ikke sådan umiddelbart ;)
Ved ridning i ridehus og på bane skal man typisk lære at styre selv,
sidde korrekt, lave nogen forskellige bøje- og strækkeøvelser - man
skal lave balanceøvelser (Klappe hesten foran og bagved sadlen uden at
bringe sig selv og hesten ud af balance fx.) og man skal lære at sidde
lige. Vi bruger kegler og ponygames baner til at træne at styre selv
og til at lave øvelser som er mere interessante end bare at ride rundt
og rundt og følge med i hestens bevægelser.....
   Tjaeh, vi laver jo så meget ;) Men du spørger bare hvis du vil
have uddybet noget :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.