CMOS checksum error ???
Fra : BK \(5270\)

Dato : 21-09-02 07:00

Jeg har en maskine der har været fuldt ud fungerende - er senere afsendt og
melder nu: CMOS checksum error.

Kan dette være ram eller hvad ?
Der er kontrolleret korrekt føring af kablet osv.

vh
BK

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-09-02 09:07

> Jeg har en maskine der har været fuldt ud fungerende - er senere afsendt
og
> melder nu: CMOS checksum error.

Er det et ECS K7S5A bundkort?

Så skal BIOS'en bare sættes op igen. Jeg har været ude for det nogle
gange, men kun 1 gang per K7S5A.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : BK \(5270\)

Dato : 21-09-02 09:23

Nej - det er et gammel EPOX kort med socket 7 - og AMK K6-2 450MHz.
Men problemet kan vel være det samme - men det er sært det sker under
transport - er det ikke ?

BK

Fra : Polle_pottemager

Dato : 21-09-02 11:47

Jeg har en gammel celeron 466mhz og et abit bundkort. Her opstår problemet
hver gang der bliver slukke på kontakten i væggen.

Greetings Polle_Pottemager

Fra : BK \(5270\)

Dato : 21-09-02 12:21

Det er sgu underligt - jeg er bare lidt træt af at jeg laver sender en
maskine som forsigtig pakke og dukker op 250 km. væk med denne fejl.
Men er bundkortet eller BIOS stået af under transporten ?

BK

Fra : Lyrik

Dato : 21-09-02 13:47

> [...]
> maskine som forsigtig pakke og dukker op 250 km. væk med denne fejl.
> Men er bundkortet eller BIOS stået af under transporten ?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det kan måske være kontakterne til dit backupbatteri på bundkortet som er
lidt slatne. Hvis batteriet ryster på turen, så resetter den bios efter et
stykke tid eller der kommer et par fejl.
Tag batteriet ud ret kontakterne forsigtigt op med en tændstik, gnid dem
rene med svovlet og sæt batteriet i igen.
Fejlen er typisk for mistet biosopsætning.

Hilsen
Jens

Fra : Egon Rosendal

Dato : 21-09-02 17:34

Hej.

Det kan jo også være batteriet, der ikke rigtig kan holde på strømmen mere.
Et nyt batteri koster ca. kr. 30,-

Mvh.
Egon

Fra : BK \(5270\)

Dato : 21-09-02 18:35

Dette er undersøgt og ikke fundet fejlbefængt, men der gives fortsat den
samme fejl besked:
"CMOS checksum error"

Der gives ikke liv til tastaturet (har været udskiftet) - selvom det virkede
for kort tid siden.
Batteriet har været ude / og inde - uden ændringer (udover der registreres
at batteriet mangler).

Der låses for tastaturet (åbenbart) - hvorfor hverken F1 for fortsat eller
DEL for BIOS setup kan effektueres ????

Vi er ved at være på bar bund !!!

vh.
BK

Fra : Madsen

Dato : 21-09-02 20:30

On Sat, 21 Sep 2002 19:35:09 +0200, "BK \(5270\)"
<brian@dybdahl-korsgaard.dk> wrote:

>Der låses for tastaturet (åbenbart) - hvorfor hverken F1 for fortsat eller
>DEL for BIOS setup kan effektueres ????

Er det et USB tastatur ?
For i så fald er "USB keyboard" sikkert slået fra i BIOS
og så kan du kun komme ind i BIOS hvis du har et
gammelt tastatur med PS2 stik

mvh Madsen