ifstream::gets
Fra : Byrial Jensen

Dato : 20-09-02 20:05

Jeg er stødt på en konstruktion som nedenstående i et C++-program:

#include <fstream>
#include <stdlib.h>
using namespace std;
int main ()
{
ifstream is ("filnavn.txt");
char *cp;
is.gets (&cp);
cout << cp << endl;
free (cp);
return 0;
}

Jeg kan ud fra mit kendskab til C mere eller mindre gætte mig til
hvad ifstream::gets gør, men jeg kan ikke finde nogen beskrivelse
af funktionen i nogen af de C++-bøger som jeg råder over, herunder
"The C++ Programming Language" af Bjarne S.

Er det standard? Findes der en komplet reference over standard
funktioner på internettet? I en bog?

Koden er i øvrigt forkert ifølge valgrind som ikke kan lide kaldet
af free. Hukommelsen skal frigives med "delete [] cp;" for at
tilfredsstille valgrind. Har valgrind ret?

Fra : Ivan Johansen

Dato : 20-09-02 20:32

Byrial Jensen wrote:
> Er det standard?

Nej. Der er ikke noget, der hedder std::ifstream::gets().

> Findes der en komplet reference over standard
> funktioner på internettet? I en bog?

http://www.cppreference.com/
http://www.dinkumware.com/htm_cpl/index.html

Ivan Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-09-02 06:52

"Byrial Jensen" <bjensen@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> #include <stdlib.h>

En lille ting:
det hedder
#include <cstdlib>

[8<8<8<]
> cout << cp << endl;

En lille ting mere:
du mangler
#include <iostream>
for at få adgang til cout

Prøv i stedet:
<code>
#include <fstream>
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

int main ()
{
ifstream is ("filnavn.txt");
string line;

getline(is, line);

cout << line << endl;
}
</code>

Det virker med enhver tilnærmelsesvis anstændig C++ compiler.
Bemærk at du er ude over alle bekymringer om dynamisk allokering (f.eks.
størrelsen på bufferen, hvem og hvordan frigives, hvad hvis der smides en
exception) - det bliver simpelt hen bare håndteret korrekt (med mindre der
er fejl i compiler eller bibliotek).

[8<8<8<]
> Er det standard?

Nej

> I en bog?

Bogen
C++ Standard Library, The: A Tutorial and Reference
Nicolai M. Josuttis
ISBN 0-201-37926-0
er vist et glimrende bud.
Den er ikke fuldstændig komplet, men burde dække alt (stor set) hvad man har
brug for til praktisk brug.
Jeg har ikke selv læt den, men jeg kender flere der er glade for den. Du kan
eventuelt se anmeldelsen på www.accu.org (hvilket jeg ikke har gjort.)

Den mest komplette gennemgang af streams i C++ er givetvis bogen
Standard C++ IOStreams and Locales
Angelika Langer, Klaus Kreft
ISBN 0-201-18395-1

Den _komplette_ reference _er_ C++ Standarden, som kan købes for $18. Men
den er naturligvis hverken en læse-let-bog eller en pædagoisk lærebog.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 22-09-02 09:52

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> skrev:

> Prøv i stedet:

Tak for kommentarerne og forslaget til hvordan det kan gøres bedre.
Ogå tak til Ivan.