Thorsminde sluse
Fra : kirsten pedersen

Dato : 20-09-02 16:16

Kære gruppe,
- er der nogen her der ved, hvornår man begyndte hhv afsluttede byggeriet af
Thorsmindes første sluse i 1850'er ..... ?
Evt: hvad hed det engelske firma der stod for dette byggeri?
Ved man hvor mange der var englændere og ... hvor mange af disse blev i DK
efter færdiggørelsen af slusen?
vh kirsten

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-09-02 18:42

kirsten pedersen skrev:

> - er der nogen her der ved, hvornår man begyndte hhv afsluttede
> byggeriet af Thorsmindes første sluse i 1850'er ..... ?

Lademann opgiver at kanal og sluse er anlagt 1868-70.

TT

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 20-09-02 20:50

Hej NG
Ifølge Gyldendals etbindsleksikon 1948
Tors'minde. Nissum Fjords Afløb til Vesterhavet, opstået ved Stormflod 1871.

Nå men ikke et ondt ord om Løjnemanns leksikon, men jeg kan nævne mange fejl
i dette værk, som forlaget nok vil bedyre at de har ret og selvfølgelig er
fejlfrie, men Gyldendal har som regel talt sandt, derfor bruger jeg dette
værk til oplysninger der er ældre end 1947.

Niels Gjermandsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 20-09-02 21:30

Niels Gjermandsen skrev:

> Ifølge Gyldendals etbindsleksikon 1948

Det kan ikke være den oprindelige sluse.

Der optræder nemlig en sluse på mine kort fra 1920 og 1943. Der findes
også en sluse på kms.dk's gamle målebordsblade som ikke er opdateret ret
langt op i 1900-tallet.

TT

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 21-09-02 07:52

Hej NG

Fra : kirsten pedersen

Dato : 23-09-02 11:26

Tak til Niels og Thomas - jeg har stadig ikke noget om englændernes
indblandning, men på kystdirektoratets hjemmeside www.kyst.dk har jeg fundet
flg:
'Thorsminde Statshavn og sluse

Efter flere forsøg på at regulere afstrømningen fra Nissum Fjord blev den
nuvæværende afvandingssluse etableret 1868-70. I 1931 blev slusen udvidet
bl.a. med en skibsfartssluse og ledemoler ved udløbet i Vesterhavet. Herved
blev der skabt muligheder for et fiskeri i Vesterhavet fra den lille havn
øst for slusen.'

Jeg tror også at der har været en sluse før den tid (eller også er det måske
'forsøgene' der er omtalt.I 1855 boede der iflg. folketæll en engelsk
familie i Kroghede Barakker.Husfaderens stilling var 'opsynsmand'. 3 af hans
4 børn født i England - det 4. barn født i dk - 1 år gl. Et andet sted på
nettet har jeg i en beretning omkring helt andre personer fundet denne
sætning:

" Høker og teltholder, for de mange
arbejdere, der byggede den gamle
sluse ved Thorsminde." - her har jeg dog ikke kunnet tidsfæste.

Nu vil jeg forsøge mig på biblioteket.

vh kirsten