dpkg / apt-get stable/testing/unstable
Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-02-01 20:49

Jeg har godt nok postet dette indlæg i sslug-novice@sslug.dk, men der
var svaret NEJ!
Jeg tillader mig, at poste den her også for at høre fleres mening!

Jeg kunne godt tænke mig at hente deb-pakker fra
stable/testing/unstable, men helst fra stable.
Jeg har derfor kun stable i min /etc/apt/sources.list!
Kan man lave tre forsk. sources.list's, således at der findes en med:

stable = /etc/apt/sources.list
stable+testing = /etc/apt/sources.list.testing
stable+testing+unstable = /etc/apt/sources.list.unstable

og så definere hvilken af disse tre filer, man ønsker at benytte sammen
m. enten dpkg eller apt-get?
--
MVH.
Axel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-02-01 21:30

Axel Eystein Jensen skrev:

> [...]
> stable+testing+unstable = /etc/apt/sources.list.unstable
>
> og så definere hvilken af disse tre filer, man ønsker at benytte

Det tror jeg ikke, for apt/dpkg bygger nogle indexfiler op hver gang
man har hentet opdateringer. Bliver det ikke noget rod at skulle op-
bygge dem påny hver eneste gang?

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-02-01 21:52

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

> Kan man lave tre forsk. sources.list's, således at der findes en med:

Jeg kan ikke finde noget i dokumentationen, der skulle kunne give
mulighed for det. Du kan selvfølgelig lave et hack, der skifter din
sources.list ud på passende tidspunkter.

Men det du egentligt har brug for er apt version 0.5, som ligger i
experimental. Med pools i ftp://ftp.debian.org/debian/pool/main/a/apt/

Med den skulle man bare kunne skrive:

apt-get install idanish/unstable

Og så få idanish fra unstable selvom resten af systemet bruger
stable. (bullet nummer 11 i changelog'en). Hvis du skulle få lyst til
at prøve apt version 0.5 så glem det. Det er ikke engang komme i
unstable endnu. Det vil æde din hardisk til morgenmad, der er ingen
der trøster dig når det går galt (ikke hvis det går galt, når det går
galt).

Ellers held og lykke.

xyzzy:/tmp# dpkg -i apt_0.5.0_i386.deb
(Reading database ... 36652 files and directories currently
installed.)
Preparing to replace apt 0.3.19 (using apt_0.5.0_i386.deb) ...
Unpacking replacement apt ...
dpkg: warning - unable to delete old file `/var/state/apt/lists/partial': Directory not empty
dpkg: warning - unable to delete old file `/var/state/apt/lists': Directory not
empty
Setting up apt (0.5.0) ...

xyzzy:/tmp#

Så langt så godt...

--
Peter

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-02-01 22:22

Peter Makholm wrote:

> [...]
> dpkg: warning - unable to delete old file `/var/state/apt/lists': Directory not

Fnis, så må vi jo bare vente.
Jeg synes, at det kunne være smart at hente fra testing en gang i
mellem, f.ex, en nyere modutils eller lign.
--
MVH.
Axel

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 23-02-01 13:04

On Thu, 22 Feb 2001 19:49:05 GMT, Axel Eystein Jensen wrote:

> [...]
> stable+testing+unstable = /etc/apt/sources.list.unstable
>
> og så definere hvilken af disse tre filer, man ønsker at benytte sammen

Jeg så dette tip på debian-user:

apt-get -o Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever

Jeg har ikke selv prøvet, så lad os høre om det virker for dig.

vh.

Morten

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-02-01 13:21

mbj@spamfilter.dk (Morten Bo Johansen) writes:

> apt-get -o Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever

Argh, jeg kan ikke læse. Der er dokumenteret i manualsiden til
apt-get, nede under FILES hvor sources.list bliver nævnt.

Formodentligt er det majuskelfølsomt, så den rigtige option hedder
formodentligt Dir::Etc::SourceList, som det står i manualsiden. Men
det kræver formodentligt stadigvæk at du laver en update med den rette
sources.list før du installerer nyt.

--
Peter

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 23-02-01 14:22

Peter Makholm wrote:

> [...]
> formodentligt Dir::Etc::SourceList, som det står i manualsiden. Men
> det kræver formodentligt stadigvæk at du laver en update med den rette
Ok, det er jo spændende. Jeg er bare lidt for grøn til at forstå syntaks
i jeres forslag. Jeg kan heller ikke finde den i min man-page, kun
option -o.
Vil I forklare mig lidt nærmere om kommandoen, specielt Dir::Etc::, skal
jeg erstatte det med noget, for mig, specifikt? Eller skal der stå, som
det skrives?
Kunne man ikke køre noget ala apt-get -o
Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever update ?

--
MVH.
Axel

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-02-01 14:41

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

> Kunne man ikke køre noget ala
> apt-get -o Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever update

Ja og så bare erstatte /etc/apt/sources.list.whatever med det
filnavn. Derefter køre du så

apt-get -o Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever install foobar

Så skulle det virke, hvis jeg læser mansiden rigtigt.

--
Peter

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 23-02-01 18:33

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> apt-get -o Dir::Etc::sourcelist=/etc/apt/sources.list.whatever install foobar
>
> Så skulle det virke, hvis jeg læser mansiden rigtigt.

Fedt, det vil jeg prøve. Jeg melder tilbage, når jeg har haft lejlighed
til at prøve det!
--
MVH.
Axel

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 01-03-01 17:39

Axel Eystein Jensen wrote:
> Fedt, det vil jeg prøve. Jeg melder tilbage, når jeg har haft lejlighed
> til at prøve det!
Jeg synes, at det virker efter mit behov. Tak skal I ha'!
--
MVH.
Axel