Guldforhoved?
Fra : K-C

Dato : 20-09-02 13:29

Ikke langt fra Bording i Midtjylland ligger Guldforhoved. Jeg kører jævnligt
forbi på min vej fra Århus til Herning og kan snart ikke længere leve i
uvidenhed. Hvad i al verden er oprindelsen til det navn. Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak.

K-C

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-09-02 13:49

"K-C" <k-cf@sol.dk> skrev Fri, 20 Sep 2002 14:29:08 +0200

> [...]
>uvidenhed. Hvad i al verden er oprindelsen til det navn. Kan nogen hjælpe?

Det betyder: "Bakken ved vadestedet med den gyldne farve"

Det hedder faktisk Guld-far-hoved, og navnet har været kendt ihvertfald
siden 1421 - men er givetvis meget ældre.

hoved = markant bakkefremspring.
far = vadested
guld = farve (sansynligvis på bevoksningen, eller måske vandet).

Vadestedet er formentlig over den nu tørlagte lavning, kaldet "Floden",
der løber igennem området.

Kilde: Stednavne i Ringkøbing amt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : K-C

Dato : 20-09-02 14:04

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "K-C" <k-cf@sol.dk> skrev Fri, 20 Sep 2002 14:29:08 +0200

> Det betyder: "Bakken ved vadestedet med den gyldne farve"

mvh, A:\Feldborg

Tusind tak - det lettede.

K-C

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-09-02 15:52

On Fri, 20 Sep 2002 14:29:08 +0200, K-C wrote:

> [...]
>uvidenhed. Hvad i al verden er oprindelsen til det navn. Kan nogen hjælpe?

Guldforhoved? Ja, det sætter jo fantasien igang, men _det_ betyder det
nok alligevel ikke

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-09-02 22:38

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse

> Guldforhoved? Ja, det sætter jo fantasien igang, men _det_ betyder det
> nok alligevel ikke

Næh, det gør det nok ikke. grumpf ... LOL

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 23-09-02 07:27

Den "folkelige" forklaring passer nok bedre til jeres fantasi - det
siges, at der boede en mand i området, det solgte sit hovede til
videnskaben, så de skulle have det ved hans død, og folkeviddet kaldte
så stedet "Guld for hoved".
mvh Bent Skaarup Pedersen