/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
calico katte - hvad er det?
Fra : ...::: Andreas :::..~


Dato : 20-09-02 09:37

Hej

Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?

/A



 
 
Katrine Nederby (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 20-09-02 10:03


"...::: Andreas :::..." <none@none.dk> skrev i en meddelelse
news:amemjj$25to$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?

Hej Andreas.

Det er katte i farven tortie med hvidt.

Her er et eksempel, som vi alle kender (Dorthes Ada)
http://makeashorterlink.com/?J50714AD1

Mange hilsner
Katrine





Birgitte (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 20-09-02 10:16


"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ameni5$fo$1@sunsite.dk...
> > Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?
> Hej Andreas.
> Det er katte i farven tortie med hvidt.

B: Calico er det ikke nonagouti tortie med hvid,- det troede jeg faktisk det
var
Tortie er det så det samme som Torbie?

Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk


---
DK. True Trust
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.391 / Virus Database: 222 - Release Date: 19-09-2002



Pernille Scharff (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 20-09-02 10:23

Hej Birgitte,

alle tortiekatte er jo i princippet lidt agouti fordi den røde farve kun
eksisterer i agouti-varianten At det så er mere synligt på nogle
katte end andre er jo en anden diskussion. Dvs. at de sorte (eller blå
ved blåtortie) felter vil være nonagouti mens de røde vil vise en eller
anden grad af agoutimønster. Polgara har f.eks. meget tydelige striber i
den røde flamme i ansigtet.

Torbie er en "forkortelse" af tortietabby og er altså ikke det samme som
tortie. Chokos farve omtales f.eks. som Classic Torbie på amerikansk.

Hilsen

Pernille


Katrine Nederby (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 20-09-02 11:08


"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse
news:8MBi9.9372$Qk5.472517@news010.worldonline.dk...
> Hej Birgitte,
>
> alle tortiekatte er jo i princippet lidt agouti fordi den røde farve kun
> eksisterer i agouti-varianten At det så er mere synligt på nogle
> katte end andre er jo en anden diskussion. Dvs. at de sorte (eller blå
> ved blåtortie) felter vil være nonagouti mens de røde vil vise en eller
> anden grad af agoutimønster. Polgara har f.eks. meget tydelige striber i
> den røde flamme i ansigtet.

Men genetisk er calico'en da nonagouti (aa) ikke? -Eller har jeg helt
misforstået det ("ophæves" aa af O-genet)?

Katrine





Pernille Scharff (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 20-09-02 11:47

Hej Katrine,
>
> Men genetisk er calico'en da nonagouti (aa) ikke? -Eller har jeg helt
> misforstået det ("ophæves" aa af O-genet)?
>
jo, tortier (som ikke er tortietabby'er altså) - både med og uden
hvidt - er genetisk nonagouti. Det med den røde farve som altid er
mønstret har jeg ikke lige materiale til at forklare p.t., men jeg
venter på at få Robinson's Genetics hjem til mit lokale bibliotek, så
vil jeg nemlig forske lidt i det.

/Pernille




Helle Andersen (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 20-09-02 13:07

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message
news:P_Ci9.9430$Qk5.481853@news010.worldonline.dk...
> Det med den røde farve som altid er
> mønstret har jeg ikke lige materiale til at forklare p.t.,

Du har i hvert fald ret i, at kønsbunden rød altid er tabby,
men jeg kan heller ikke lige huske hvorfor

--
Helle
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Grit Wessel (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 20-09-02 22:14

> alle tortiekatte er jo i princippet lidt agouti fordi den røde farve kun
> eksisterer i agouti-varianten

Hej Pernille

Du blandet agouti og tabby sammen. Du kan sagtens have non-agouti rød, men
en non-agouti rød vil stort set altid være rødtabby (selv om den er
non-agouti).

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/
Sort-hvid hunkilling til salg!



Katrine Nederby (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 20-09-02 10:53


"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8ae765$0$75598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ameni5$fo$1@sunsite.dk...
> > > Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?
> > Hej Andreas.
> > Det er katte i farven tortie med hvidt.
>
> B: Calico er det ikke nonagouti tortie med hvid,- det troede jeg faktisk
det
> var
> Tortie er det så det samme som Torbie?

Hej Birgitte.

Må nok indrømme, at jeg ikke har kigget nærmere på genetikken bag
betegnelsen, men kun set det i en alm. amerikansk kattebog:

"Calico is not a breed, but a particular color combination: Spotted or
blotched white, red, and black colors in various shades and diverse
patterns"

Men ahaaa...du har ret....Jeg har lige haft fat i Robinson's genetics....:
"The tortoiseshell and white (also known as calico) has the genotype aaOoS-,
the white areas being produced by the dominant S allele."

Så lærte jeg også noget idag

Torbie betegnelsen kender jeg ikke.

Katrine



Dorthe Prip Lahrmann (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Dorthe Prip Lahrmann


Dato : 20-09-02 11:02

Katrine Nederby skriver:

> >
> > Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?
>
> Hej Andreas.
>
> Det er katte i farven tortie med hvidt.
>
> Her er et eksempel, som vi alle kender (Dorthes Ada)
> http://makeashorterlink.com/?J50714AD1
>
> Mange hilsner
> Katrine

Hej Katrine!
Ja, Ada er en rigtig tortie-pige, med alle de egenskaber vi nu her i
gruppen ved på mysterisk vis følger disse katte! I dag har hun haft fræs
sammen med Dvaske igennem stue, køkken og soveværelse, hen over
skriveborde, sofaborde osv. Jeg har lige brugt en halv times tid på at
rydde op efter dem!

Ved du hvad man kalder Mathildes farvekombination? Hun har et
besynderligt meleret mønster af hvidt, rød-tabby, grå-tabby og sort :
http://makeashorterlink.com/?Y5C924AD1

Hilsen Dorthe



Katrine Nederby (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 20-09-02 11:28


"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3D8AF226.77CDC485@hotmail.com...
> Katrine Nederby skriver:
>
> > >
> > > Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?
> >
> > Hej Andreas.
> >
> > Det er katte i farven tortie med hvidt.
> >
> > Her er et eksempel, som vi alle kender (Dorthes Ada)
> > http://makeashorterlink.com/?J50714AD1
> >
> > Mange hilsner
> > Katrine
>
> Hej Katrine!
> Ja, Ada er en rigtig tortie-pige, med alle de egenskaber vi nu her i
> gruppen ved på mysterisk vis følger disse katte! I dag har hun haft fræs
> sammen med Dvaske igennem stue, køkken og soveværelse, hen over
> skriveborde, sofaborde osv. Jeg har lige brugt en halv times tid på at
> rydde op efter dem!

*fnis* Ja, det kan jeg nikke genkendende til. Jeg har lige lukket et par
damer inde i soveværelset for at få lov til at lege med Sofus i fred. De
blander sig og fylder det hele, gør de


> Ved du hvad man kalder Mathildes farvekombination? Hun har et
> besynderligt meleret mønster af hvidt, rød-tabby, grå-tabby og sort :
> http://makeashorterlink.com/?Y5C924AD1
>

Et forsigtigt gæt: sort tortietabby (eller *hehe* torbie ) med hvidt.
Hvilken slags tabby er det lidt svært at se. Jeg er altså ikke så stærk i
mønstre, for dem har vi jo ikke hos burmeserne, så måske en anden skulle
komme med et bud....

Mange hilsner
Katrine




Louise Viborg (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Louise Viborg


Dato : 20-09-02 15:42

Hej Dorthe!
Dejligt det går så godt med Ada

Mathilde er bruntortie makreltabby. Smuk pige, iøvrigt

Venlig hilsen
Louise Viborg
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk - HUNKILLING TIL SALG!



>
> 'Dorthe Prip Lahrmann' <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3D8AF226.77CDC485@hotmail.com...
> > Katrine Nederby skriver:
> >
> > > >
> > > > Har lige hørt om noget der hedder Calico katte, men hvad er det?
> > >
> > > Hej Andreas.
> > >
> > > Det er katte i farven tortie med hvidt.
> > >
> > > Her er et eksempel, som vi alle kender (Dorthes Ada)
> > > http://makeashorterlink.com/?J50714AD1
> > >
> > > Mange hilsner
> > > Katrine
> >
> > Hej Katrine!
> > Ja, Ada er en rigtig tortie-pige, med alle de egenskaber vi nu her i
> > gruppen ved på mysterisk vis følger disse katte! I dag har hun haft fræs
> > sammen med Dvaske igennem stue, køkken og soveværelse, hen over
> > skriveborde, sofaborde osv. Jeg har lige brugt en halv times tid på at
> > rydde op efter dem!
>
> *fnis* Ja, det kan jeg nikke genkendende til. Jeg har lige lukket et par
> damer inde i soveværelset for at få lov til at lege med Sofus i fred. De
> blander sig og fylder det hele, gør de
>
>
> > Ved du hvad man kalder Mathildes farvekombination? Hun har et
> > besynderligt meleret mønster af hvidt, rød-tabby, grå-tabby og sort :
> > http://makeashorterlink.com/?Y5C924AD1
> >
>
> Et forsigtigt gæt: sort tortietabby (eller *hehe* torbie ) med hvidt.
> Hvilken slags tabby er det lidt svært at se. Jeg er altså ikke så stærk i
> mønstre, for dem har vi jo ikke hos burmeserne, så måske en anden skulle
> komme med et bud....
>
> Mange hilsner
> Katrine
>
>


Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk


Katrine Nederby (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 20-09-02 16:38


"Louise Viborg" <shunozahra@rodsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8b33d0a865a@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> Hej Dorthe!
> Dejligt det går så godt med Ada
>
> Mathilde er bruntortie makreltabby. Smuk pige, iøvrigt
>

Hej Louise

Jeg troede, man var gået væk fra betegnelse brun- i forb. med tabby og idag
kalder det sort-? Men det er måske noget racespecifikt (Kan ikke huske,
hvilken race, der var tale om, da jeg hørte det)?

Mange hilsner
Katrine



V.Lerche & S.Anderse~ (20-09-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 20-09-02 16:28

Hej Katrine
Ja, det vil jeg også godt vide noget om.
Jeg sender killingelisten ud for Katteklubben (Perseren) og fik netop i dag
at vide af en killingekøber, at man ikke brugte betegnelsen bruntabby mere,
på killingelisten findes der katte både med betegnelsen bruntabby og med
betegnelsen sorttabby (racen var Maine Coon) Er det så den samme farve?
Vibeke

--




Camilla Scharff (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 20-09-02 16:52

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev...
> Hej Katrine
> Ja, det vil jeg også godt vide noget om.
> Jeg sender killingelisten ud for Katteklubben (Perseren) og fik netop i
dag
> at vide af en killingekøber, at man ikke brugte betegnelsen bruntabby
mere,
> på killingelisten findes der katte både med betegnelsen bruntabby og med
> betegnelsen sorttabby (racen var Maine Coon) Er det så den samme farve?

Ja, man er gået bort fra bruntabby mv. fordi EMS-koden jo er n (der som
bekendt betyder sort), og derfor er kattene sorttabby i EMS-sprog - brun
eksisterer ikke _genetisk_ som kattefarve, kun fænotypen kan være brun (som
fx burmeserne, der genetisk er sorte

Mvh. Camilla



Henrik Pedersen (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 20-09-02 23:00

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:


> Ja, man er gået bort fra bruntabby mv. fordi EMS-koden jo er n (der som
> bekendt betyder sort), og derfor er kattene sorttabby i EMS-sprog - brun
> eksisterer ikke _genetisk_ som kattefarve, kun fænotypen kan være brun (som
> fx burmeserne, der genetisk er sorte

Øhmm "fænotypen" ???

> Mvh. Camilla


--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Ann K. (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Ann K.


Dato : 21-09-02 00:04

>Øhmm "fænotypen" ???

"Fænotype" = "det man kan se"... altså kattens/hundens/mennesket fysiske
fremtræden
"Genotype" = "det som ligger gemt (i generne)"... altså det som katten
kan "producere".

Håber at det gav lidt klarhed?

Mvh Ann - der er ærkestolt af at kunne huske bare lidt af
gymnasielærdommen ))





Henrik Pedersen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 21-09-02 12:40

"Ann K." <tsars@os.dk> writes:

> >Øhmm "fænotypen" ???
>
> "Fænotype" = "det man kan se"... altså kattens/hundens/mennesket fysiske
> fremtræden
> "Genotype" = "det som ligger gemt (i generne)"... altså det som katten
> kan "producere".
>
> Håber at det gav lidt klarhed?

Jo, mange tak

> Mvh Ann - der er ærkestolt af at kunne huske bare lidt af
> gymnasielærdommen ))

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Louise Viborg (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Louise Viborg


Dato : 20-09-02 17:27

Sådan som jeg har forstået det, er det kun Norsk skovkat og maine coon
der er blevet lavet om til sorttabby, men det gælder måske alle racer?

Venlig hilsen
Louise Viborg
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk - HUNKILLING TIL SALG!



> 'V.Lerche & S.Andersen' <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev...
> > Hej Katrine
> > Ja, det vil jeg også godt vide noget om.
> > Jeg sender killingelisten ud for Katteklubben (Perseren) og fik netop i
> dag
> > at vide af en killingekøber, at man ikke brugte betegnelsen bruntabby
> mere,
> > på killingelisten findes der katte både med betegnelsen bruntabby og med
> > betegnelsen sorttabby (racen var Maine Coon) Er det så den samme farve?
>
> Ja, man er gået bort fra bruntabby mv. fordi EMS-koden jo er n (der som
> bekendt betyder sort), og derfor er kattene sorttabby i EMS-sprog - brun
> eksisterer ikke _genetisk_ som kattefarve, kun fænotypen kan være brun (som
> fx burmeserne, der genetisk er sorte
>
> Mvh. Camilla
>


Postet fra http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk


Camilla Scharff (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 20-09-02 19:17

"Louise Viborg" <shunozahra@rodsen.dk> skrev...
> Sådan som jeg har forstået det, er det kun Norsk skovkat og maine coon
> der er blevet lavet om til sorttabby, men det gælder måske alle racer?

Jep - alle racer da EMS-nr. jo er ens for alle

Mvh. Camilla

>
> Venlig hilsen
> Louise Viborg
> Shuno Zahra's norske skovkatte
> www.shunozahra.dk - HUNKILLING TIL SALG!




N/A (20-09-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-09-02 16:38



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste