Ny blæser
Fra : The Avenger

Dato : 19-09-02 19:26

Dette er min første mail til denne gruppe, og jeg er ikke det store
computer-geni, så bær lige over med mig hvis jeg rambler...

Jeg har problemer med at min computer "fryser" når jeg kører tunge
programmer (spil med 3d-grafik) gennem bios eller Aida32 kan jeg se at
cpu-temperaturen ligger på over 50 grader når computeren er idle, og hurtigt
(20-30 min) kommer over 62 grader når jeg kører spil, hvorefter den fryser
totalt. Grundet disse temperaturer vil jeg formode at jeg har brug for en ny
blæser - den nuværende er en cooler master, jeg kan ikke se hvilken model,
men den er på 60 x 60 mm, og larmer af h... til.

Kan i måske anbefale en kraftigere blæser, gerne støjsvag? Der er højst
plads til en på 70 x 70 mm pga. nogle transistorer på bundkortet, så det
udelukker nogle af det almindelige støjsvage blæsere på 80 x 80... Jeg vil
gerne være på den sikre side, mht temperaturen, så det gør ikke noget at den
er "for effektiv" (computeren skal dog IKKE overclockes)

Setup:
Athlon Thunderbird 1200 mhz
Chaintech 7AJA bundkort (Socket A så vidt jeg husker)

Venlig hilsen og på forhånd tak
Mikkel Henriksen

PS: behøver i yderligere information?

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 20-09-02 04:54

The Avenger wrote:
> [...]
>
> Setup:
> Athlon Thunderbird 1200 mhz
> Chaintech 7AJA bundkort (Socket A så vidt jeg husker)

Det er et forsøg værd,at prøve med lidt nyt kølepasta inden du skifter
køleren ud.
Husk,kun et tyndt lag pasta.
Men iøvrigt er 62 grader ikke kriminelt.

Mvh. Henrik

Fra : Leony

Dato : 20-09-02 09:12

"The Avenger" <Maier@Teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har problemer med at min computer "fryser" når jeg kører tunge
> programmer (spil med 3d-grafik) gennem bios eller Aida32 kan jeg se at

Hvis den kun fryser i spil eller andre grafiktunge operationer, så er det
tit driveren til grafikkortet den er gal med.
Hvis du kører med Detonatordriver (Geforcekort), så prøv den nyeste version.
Hvis du har den nyeste version, så prøv med en gammel version.
Har det altid været et problem eller er frysningerne kommet med tiden.

> [...]
> blæser - den nuværende er en cooler master, jeg kan ikke se hvilken model,
> men den er på 60 x 60 mm, og larmer af h... til.

Temperaturerne synes jeg, ligesom Henrik, ikke er alarmerende høje. Især
ikke når man tænker på at det er en Thunderbird.
Hvor meget over 62 grader når den?
Du kan evt belaste cpu med Prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
og så aflæse temperaturen på cpu samtidig med at den arbejder. Fryser den
ved samme grad altid?

Prøv at tage kabinetsiden af. Hjælper det på temperaturen?
Hvis det gør tyder det på at du har dårligt airflow i computeren. Det kan et
par kabinetblæsere klare. Husk også at rydde op i kablerne osv.

> Kan i måske anbefale en kraftigere blæser, gerne støjsvag?

Du kan købe en fanadpter:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=374&page=1
denne skrues på din nuværende køleprofil. Den skrues i 60mm hullerne og man
har så mulighed for at sætte en 80mm blæser på.
Studiedata har et stort udvalg af blæsere. Papst er kvalivare.
Personligt synes jeg godt om Silent Viking. Du kan læse anmeldelser af
blæsere her:
http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/1.htm
http://www17.tomshardware.com/cpu/02q3/020916/index.html
Der er mange at vælge i mellem. Det kommer an på om du prioriterer støj
eller køling.

Husk at forhandleren kan montere køleren for dig, hvis du ikke har lyst til
det eller kender en der kan/har prøvet det før.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : The Avenger

Dato : 21-09-02 14:06

Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nLAi9.9329$Qk5.465499@news010.worldonline.dk...

> "The Avenger" <Maier@Teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den kun fryser i spil eller andre grafiktunge operationer, så er det
> tit driveren til grafikkortet den er gal med.

Mit grafikkort (Geforce 2 mx 400) kører med detonator-driver, og har gjort
det i hele det år jeg har haft computeren, jeg har dog løbende opdateret til
nyere versioner, uden at det ændrede noget ved problemet. Computeren har
altid haft det samme problem, grunden til at jeg først gør noget ved det nu,
er at jeg ikke før har spillet så meget 3d-spil på den, mere strategi og
lignende.

> [...]
>
> Temperaturerne synes jeg, ligesom Henrik, ikke er alarmerende høje. Især
> ikke når man tænker på at det er en Thunderbird.

Ikke meget, så går den ned. Jeg ved ikke om det er temperaturen på
undersiden af processroren eller core-temperaturen

> Du kan evt belaste cpu med Prime95:
> http://www.mersenne.org/freesoft.htm
> og så aflæse temperaturen på cpu samtidig med at den arbejder. Fryser den
> ved samme grad altid?

Nogenlunde...

> [...]
et
> par kabinetblæsere klare. Husk også at rydde op i kablerne osv.

Hvis jeg tager siden af hjælper det en del, de fleste spil får ikke
computeren til at gå over 58-59 grader når den er åben, men andre, for
eksempel wc3, får computeren til at fryse alligevel

> [...]
til
> det eller kender en der kan/har prøvet det før.

Mange tak for hjælpen
Mikkel Henriksen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-09-02 00:09

> [...]
>
> Setup:
> Athlon Thunderbird 1200 mhz
> Chaintech 7AJA bundkort (Socket A så vidt jeg husker)

Kan det være blæseren på grafik kortet der er for lille?
For din CPU temp. er godt inden for grænserne.
Mener at AMD siger at maks er 95 grader, men det er oxo *max*

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Leony

Dato : 23-09-02 07:30

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det være blæseren på grafik kortet der er for lille?

Det kan man jo håbe på ikke er rigtigt.
Kortet burde vel kunne køre med den blæser det er udstyret med fra
fabrikken. Desuden er det et GeForce 2 MX 400 Avengeren har, det er set uden
blæser (både fra fabrikken og et uisat blæserkabel).

> For din CPU temp. er godt inden for grænserne.
> Mener at AMD siger at maks er 95 grader, men det er oxo *max*

Enig.