Barn som forfølger kat ?
Fra : Michael Ravn

Dato : 19-09-02 17:36

Vores dejlige dreng er nu blevet så gammel, så han kan kravle og
dermed følger han efter vores kat. Problemet er så, at hvis hun
(katten) bliver trængt op i en krog, vil hun nok lange ud efter ham.
Hvad kan man gøre?
Michael Ravn

Fra : Pia J

Dato : 19-09-02 17:36

Ud over at klippe kattens kløer, hører det så ikke hjemme i en gruppe om
børneopdragelse? Ja, ikke for at være flabet, men du kan ikke lære katten at
holde op med at føle sig trængt, når den gør det. Den kan heller ikke lære,
at børn er mere sårbare end andre, den reagerer blot.

Giv den mulighed for at have mange gemmesteder, huler, høje positioner, hvor
den kan komme væk fra barnet.

:Pia

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 19-09-02 18:01

Hej

Vi har selv en datter på 11 mdr. og hun kravler jo også rundt, men måske er
det lidt hårdt sagt, men det er vigtigere at lære hende at lade katten være
end omvendt.

Som allerde sagt giv katten mulighed for at være steder barnet ikke kan få
fat på katten.

Vi har ingen problemer da vores datter hurtigt har fundet ud af hvem der
gider og hvem der ikke gider hende af misserne.

VH
Gitte
Sacala´s Norske skovkatte www.sitecenter.dk/sacala

Fra : x

Dato : 21-09-02 11:28

> Giv den mulighed for at have mange gemmesteder, huler, høje positioner, hvor
> den kan komme væk fra barnet.
>
> :Pia

Det er den absolut bedste løsning, man skal dog også sørge for at
katten kan spise, drikke og gå på bakken i fred, zoner der er absolut
børne fri områder.
MVH JensenJS

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 21-09-02 23:08

"x" <x@y.z> skrev i en meddelelse
> Det er den absolut bedste løsning, man skal dog også sørge for at
> katten kan spise, drikke og gå på bakken i fred, zoner der er absolut
> børne fri områder.
> MVH JensenJS

Jeg gjorde det, at når børnene begyndte at kravle, og derfor ikke længere
skulle bruge kravlegården, så flyttede jeg kattetingene (bakke samt mad- og
vandskål) ind i kravlegården. På den måde slap jeg for at barnet rodede i
kattegruset eller spiste af kattemaden (for slet ikke at snakke om det
omvendte )
Mvh. Else.

Fra : Grit Wessel

Dato : 22-09-02 07:13

> [...]
> vandskål) ind i kravlegården. På den måde slap jeg for at barnet rodede i
> kattegruset eller spiste af kattemaden (for slet ikke at snakke om det

Hej Else
Idéen er god, men jeg tror ikke, at det er så smart, at stille _både_
kattebakke og mad+vandskåle derind. Mange katte vil synes, at bakken er for
tæt på maden, og så finde et andet sted at tisse/lave.
Men bakken ind i kravlegården og mad + vand op på et bord, eller andet sted
hvor barnet ikke kan nå, lyder som en god idé.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : maz

Dato : 19-09-02 17:53

Så må du opdrage dit barn - dvs. lære ham, at han ikke må gå efter katten -
det burde være rimelig let. Det er barnet, der laver fejlen - ikke katten.
Den føler sig trængt og skræmt, og vil derfor på et tidspunkt lange ud efter
dit barn, hvis barnet bliver ved med at presse katten. Langt de fleste katte
advarer dog som regel altid først - enten vd at piske med halen, lægge
ørerne tilbage, brumme eller markere med poten....der er flere muligheder.
Men de advarsler er dit barn nok for lille til at forstå.. Du kan ikke
opdrage katten til at lade barnet være, når det er barnet, der presser
katten. Derfor må du lære barnet at lade katten være - også selv han ikke er
ret gammel.
maria

Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-09-02 21:54

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dermed følger han efter vores kat. Problemet er så, at hvis hun
> (katten) bliver trængt op i en krog, vil hun nok lange ud efter ham.

Gå ned til dyrlægen og få studset kattekløerne. Og bed lægen om at vise dig
hvordan man gør, så får du en speciel-saks med hjem og kan gøre det selv.
En kattepote med klippede klør er faktisk uskadelig. Jeg 'slås' tit med
hånden imod vores kat Emil, og jeg er hurtig til at trække nallerne væk. Men
da han fik klippet alle kløerne fordi dem på bagpoterne var blevet for lange
var der lidt mere 'lighed' i kampene :) Og slap for lange ridser på
hænderne. Og bare rolig de gror ud igen.

Mht. barn og kat skal de nok finde ud af det. Katten vænner sig til det og
barnet bliver sikkert også snart træt af kattejagt. Jeg tror det er værre
hvis en kat som overhoved ikke er vandt til børn pludselig får selskab af en
flok DAMP-unger!

Mvh Thomas

Fra : Søren Houlberg

Dato : 22-09-02 11:21

Hej!

Jeg kan godt se, at det ´med at klippe kløerne gør, at barnet ikke kommer
til skade så, men så lærer det jo heller ikke at det er dumt at rende efter
katten - det gør jo ikke ondt!

Derti kommer at hvis det er en kat der kan komme ud, så er det ikke så fikst
at klippe dens klør, for så er den jo ret forsvarsløs overfor en hund! -
Derimod hvis det er en indekat kan det problem jo være lidt underordnet.

Hilsen
Mette Sofie