Problem med ny harddisk / FDISK
Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 16:15

Jeg har lige købt en ny Western Digital 80 GB harddisk, som skal køre sammen
med mine 2 andre diske. Jeg er ikke så hård på hardware området, så ikke
overraskende er jeg løbet ind i problemer. Jeg satte disken i, startede med
en Win98 diskette, kom ind på disken og fik den FDISK'et, som jeg jo skal.
Jeg valgte at vælge "1" hele vejen igennem FDISK prodceduren tror jeg. Jeg
valgte i hvert fald noget med MS-DOS partition og lavede i øvrigt det der
understøttelse af store diske, som den spørger om i starten. Nå men så langt
så godt. Den siger så at jeg skal genstarte inden jeg kan gå videre. Det gør
jeg så, og da jeg genstarter og prøver at gå ind på disken, får jeg
pludselig følgende fejlmeddelse: "Ugyldig medietype ved læsning af drev E".
Disken har så åbenart fået tildelt drev E, mens mine andre diske så har
C,D,F,G og H. Lige meget havd jeg gør kan jeg ikke komme ind på disken nu og
formatere eller FDISK'e yderligere eller noget som helst. Hvad skal jeg
gøre? Har jeg gjort noget forkert??

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-09-02 16:34

> [...]
og
> formatere eller FDISK'e yderligere eller noget som helst. Hvad skal jeg

Har du prøvet: A:\> eller C:\> format e: ?
Er det en ATA100/133 disk? ATA100/133 controllere kan drille, jeg fik først
min til at virke efter at have flashet BIOS til nyeste udgave. Controlleren
ville ikke se den (det ville FDISK dog godt...)

De fysiske harddiske får altid tildelt bogstaver først, derefter får dine
partitioner tildelt bogstaver. Du kan dog lave det om inde i win.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 17:24

Hej Thomas. Tak for dit svar. Jeg vil lige prøve at sige format e: fra c
drevet. Hvor kan jeg ændre det med drevbogstaverne? Du siger Win, men jeg er
ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg skal nemlig meget gerne have lavet om
på det.

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 17:59

Nu har jeg prøvet med format e: fra c:, men jeg får den samme fejlmeddelelse
fra før. Hvad hulen kan jeg gøre???

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 19-09-02 17:25

Flemming C. Lund wrote:
> [...]
> ind på disken nu og formatere eller FDISK'e yderligere eller noget
> som helst. Hvad skal jeg gøre? Har jeg gjort noget forkert??

Nåpr man lader en partionering af sin(e) diske, skal de altid formateres
bagefter.
En ny partion definerer bare området hvor der må ligge data, ikke om det er
NTFD, EXT (2) eller FAT(32)
derfor skal man formatere sin partion bagefter.

Man man heller ikke formaterer harddisk, men man kan formaterer sin partion!

/Mark

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 17:58

> Man man heller ikke formaterer harddisk, men man kan formaterer sin
partion!

Men hvordan det, når jeg ikke kan komme ind på den? Har prøvet med format e:
fra mit c: drev, men jeg får den samme fejlmeddelelse "ugyldig medietype ved
læsning af drev e".

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 20-09-02 19:18

Flemming C. Lund wrote:

> Men hvordan det, når jeg ikke kan komme ind på den? Har prøvet med
> format e: fra mit c: drev, men jeg får den samme fejlmeddelelse
> "ugyldig medietype ved læsning af drev e".

Du skal skrive "format e:" fra enten A drevet, eller RAM-drevet

/Mark

Fra : Klaus

Dato : 19-09-02 22:45

http://support.wdc.com/download/index.asp
Download "Data Lifeguard Tools", a set of software utilities that work in
conjunction with the embedded Data Lifeguard features, make hard drive
installation, management, diagnostics and repair simple and worry-free.
Klaus

Fra : Cacba

Dato : 19-09-02 19:05

Da jeg fik ny hd gad FDISK heller ikke du helt... gik istedet ind i win..
instalerede partition magic.. lavede drev der.. det er kanon let med det
prog og virkede med det samme..

Cacba Out..

Fra : Henning

Dato : 19-09-02 19:13

On Thu, 19 Sep 2002 17:15:27 +0200, "Flemming C. Lund"
<fclund@esenet.dk> wrote:

>Jeg har lige købt en ny Western Digital 80 GB harddisk, som skal køre sammen

Hvilket OS kører du? Skal disken køre som slave, så glem alt om
disketter - boot op i dit styresystem, og klar det derfra. Fdisk fra
dos døde samtidig med Win 3.11

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Rasmus S

Dato : 19-09-02 20:15

> [...]

og
> formatere eller FDISK'e yderligere eller noget som helst. Hvad skal jeg

Sæt den nye disk på som den eneste i systemet på primær kontroller (master).
Start op med bootdisk og kør fdisk og lav en partition. Reboot så igen på
bootdisken og skriv format c: ... SKAL virke.
Derefter kan du sætte dine andre diske i igen som før, og den nye disk bør
få et drevbogstav efter c:.

Mvh

Rasmus

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 20:25

Det var præcis det jeg gjorde. Da jeg så skulle genstarte efter FDISK så kom
problemerne. Jeg havde kun den ene nye disk i og så skrev den "manglende
operativsystem" og så kunne jeg ikke komme videre. Så satte jeg de andre
diske til, så jeg kunne komme ud i DOS, men intet hjalp.

Fra : Phanton

Dato : 19-09-02 20:48

Hej

Brug en WinMe bootdiskette.

Den kan fdiske en hd på 80Gb. det kan w98 bootdisketten ikke.

mvh phanton

Fra : Flemming C. Lund

Dato : 19-09-02 23:26

Tak til alle som har besvaret mit indlæg. Jeg fik endelig løst problemet ved
hjælp af Partition Magic.

Vh.
Flemming

Fra : Cacba

Dato : 20-09-02 05:57

> Tak til alle som har besvaret mit indlæg. Jeg fik endelig løst problemet
ved
> hjælp af Partition Magic.

Det var saa lidt :)

Cacba Out..