RAID
Fra : Nuxx

Dato : 19-09-02 11:38

Er der nogen der kan forklare mig hvad RAID helt præcist gør. Ved der er
flere forskellige typer, at nogen giver extra sikkerhed andre større
hastighed. Ville det være totalt idiotisk at få det i sin næste PC?

Hvis der findes en side ala "RAID for dummies" kunne nogen så afsløre
adressen?

Mvh.

Mads

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-09-02 12:16

"Nuxx" <mads@gmx.co.uk> skrev....

> Er der nogen der kan forklare mig hvad RAID helt præcist gør.

Udnytter 2 eller flere diske bedre end hvis de fungerede uafhængigt.
Forbedringen kan så være sikkerhed, hastighed eller en kombination af
disse.

De 2 simpleste RAID er 0(nul) og 1. Ved RAID0 opnår man en teoretisk
fordobling af hastigheden med 2 diske, ved at lade de 2 diske deles
om opgaverne, så noget af en fil skrives på den ene disk og resten på
den anden, men altså samtidig. Hastigheden forbedres yderligere ved
flere diske. Da ingen fil findes på én disk, men er spredt på alle
diske, så mistes al data hvis bare én disk fejler.

RAID1, udnytter også at 2 diske kan skrive den dobbelte mængde data,
men her skrives den samme data til begge diske. På den måde har man
altid en nøjagtig backup, og mister ingen data hvis den ene disk
fejler.

> Ved der er flere forskellige typer, at nogen giver extra
> sikkerhed andre større hastighed. Ville det være totalt idiotisk
> at få det i sin næste PC?

Næh, men er det nødvendigt? Bemærk at RAID til hjemmebrug(f.eks.
onboard IDE RAID controllere) er såkaldt softRAID. Det betyder at
controlleren godtnok har RAID funktioner, men alle beregninger skal
udføres af PC'ens CPU.

Rigtige RAID controllere har deres egen CPU og belaster derfor ikke
systemet. Men den slags controllere er meget dyre i sammenligning med
softRAID løsninger. Iøvrigt tilbyder moderne styresystemer indbygget
softRAID i styresystemet. Det gælder f.eks. NT baserede Windows og
Unix/Linux.

> Hvis der findes en side ala "RAID for dummies" kunne nogen så
> afsløre adressen?

Der findes mange steder med info om RAID, men du kan jo starte her:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/index.htm
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491
http://www.tomshardware.com/storage/01q4/011023/raid-04.html

--