Router eller modem?
Fra : Blackout

Dato : 19-09-02 10:07

Hej,

Jeg har lige bestilt adsl med router hos tiscali.

Skulle jeg have valgt modem istedet?= Det er billgere, men jeg fik at vide
at man skulle ringe op med et modem, og at man konstant var på med en
router.

HVad er forskellen?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-02 11:32

"Blackout" skrev i en meddelelse
> [...]
> Skulle jeg have valgt modem istedet?= Det er billgere, men jeg fik at vide
> at man skulle ringe op med et modem, og at man konstant var på med en

Med router har du også et modem - men routeren
laver så forbindelse mellem dit lokale net og
det store internet - og du kan klare dig med en ip adresse
ud af huset...........

Med moden springer du routeren over - men kræver at du har
en ip adresse til hver pc der skal på......

Og nej - med de nyere modem-løsninger som f.x. TDC Bredbånd skal du
ikke ringe op, men er altid på.

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Sachmann

Dato : 19-09-02 15:25

> Med moden springer du routeren over - men kræver at du har
> en ip adresse til hver pc der skal på......

Hej

Er der nogen fordel ved at gå direkte fra PC til modem, og ikke
først gennem router.

Jeg har fast IP adresse.

mhv.
Bent

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-02 17:58

"Sachmann" skrev i en meddelelse
> Er der nogen fordel ved at gå direkte fra PC til modem, og ikke
> først gennem router.
>
> Jeg har fast IP adresse.

Hvis du har fast ip så skal du have router, hvis du har mere end en pc på ad gangen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-09-02 19:48

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> wrote in message

> Hvis du har fast ip så skal du have router, hvis du har mere end en pc på
ad gangen.

Du har nok "liige" glemt, at der er tale om en Tiscali forbindelse.. Hvor du
taler erfaring fra TDC bredbånd...

Hos tiscali, er access og router, bygget ind i et produkt.. Eller et modem,
med USB forbindelse...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-02 21:07

"Bjarke Hansen" skrev i en meddelelse
> Du har nok "liige" glemt, at der er tale om en Tiscali forbindelse.. Hvor du
> taler erfaring fra TDC bredbånd...

Ups ja ;-( - du har ret !

Fra : TBC

Dato : 20-09-02 02:23

"Sachmann" <sachmann@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Er der nogen fordel ved at gå direkte fra PC til modem, og ikke
> først gennem router.

En "kvikkere'" forbindelse ....dvs hurtigere ping (og så åbne porte og
kompatibilitet med alt. Men så er det vist også det hele)

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 19-09-02 18:59

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse
> Med router har du også et modem - men routeren
> laver så forbindelse mellem dit lokale net og
> det store internet - og du kan klare dig med en ip adresse
> ud af huset...........
ahva? hos tiscali har du enten modem eller rounter ikke begge dele.
Tiscali's sættes jo lidt anderledes op end hos tdc, bla. er der ikke
skillefilter men man får et seperat adsl stik op. Jeg har haft adsl hos
tiscali siden de startede med at udbyde adsl, dengang hed det godt nok
worldonline og har i den tid kun kørt med cisco 677 router der er forbundet
til en hub så begge vores pc'ere kan være på. Så der er intet med at der
også skal være et modem som så sender signal til routeren, som ala boomtown
adsl, hvor man skal ofre lidt mere for at være mere end en pc på nettet i
form af en router. Hos tiscali er fast ip standard og løsningerne kan som
standard deles af flere pc'ere hvis man invenstere i en hub/switch. Desuden
er de routere der leveres med til tiscali adsl konfigureret, det eneste man
skal er ind på en side så den lægger ens brugerid samt password ind i
routeren så man kan komme på nettet.

Hygge

Dorthe

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-09-02 11:09

"Dorthe Aagaard Nielsen" <angelfire@cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en hub så begge vores pc'ere kan være på. Så der er intet med at der
> også skal være et modem som så sender signal til routeren,

Rent teknisk er 677'eren et kombineret ADSL-modem og router.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-02 16:49

"Kent Glerup" skrev i en meddelelse

> Rent teknisk er 677'eren et kombineret ADSL-modem og router.

Jeps - i dette tilfælde er ADSL modem'et indbygget i routeren - men det
er der alligevel

Men som nævnt i mit svar til Bjarke, så havde jeg været lidt
for hurtig og overset at det var en Tiscali - så jeg har ikke
kommenteret yderligere, da jeg godtnok engang havde en
WOL-forbindelse med en 677'er - men det var før de fik
rene USB-modem løsninger og kun havde løsninger
med router, så mit første svar var egentlig mest med bagrund i min
nuværende TDC BB løsning - og det var jo ikke helt
relevant, når spørgsmålet gik på Tiscali - næste gang må
jeg læse spørgsmålet ordentlig før jeg evt. svarer

--

Jan Vestergaard
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk