Tættekam
Fra : Iben Holst

Dato : 19-09-02 08:45

Hej ...

Forleden var jeg til den årlige helbredsundersøgelse og vacc. med mine
katte. Og nu har jeg så 2 spørgsmål til jer:

Zeus - har en tyk underpels og iogmed at der blev fundet spor af lopper i
hans pels skal jeg til at bruge en tættekam på ham, for både at komme
lopperne hurtigt til livs (skal også bruge frontline) men også for at tynde
pelsen ud.
Jeg har forsøgt mig med en alm. plastik tættekam, man bruger mod lus, men
den gør hans pels vildt elektrisk - så jeg vil høre om man kan købe en som
er knap så tæt og i metal i stedet for plastik ??

Jeg bruger Oral care fra Hills for at modvirke tandsten, men det hjælper kun
på Siri som tygger fint på pillerne. Zeus derimod er en slughals og får kun
tygget pillerne en enkelt gang inden de sluges så det hjælper ham slet ikke.
Kan man måske få Oral Care til hunde som kun er en smule større og vil han i
så fald kunne tåle dem ??

Iben

Fra : goofy

Dato : 19-09-02 09:16

Hej Iben
Det er utroligt svært ned statisk elektrisitet- prøv hvis du tør - at "
aflade " dig selv ved at røre ved noget metal ( vandhane), det kan give
en gnist og kan gøre ondt, eller opstår statisk elektrisitet generelt
når luftfugtigheden er tør og hvis du har meget kunststof omkring dig f.
eks. gulvtæppe, men mig bekendt er der ingen gylden regel..

Med hensyn til lopper er den kun en god loppe og det når den er død.

Vi bruger Program Wet, det fås i piller eller flydende form til at komme
i maden. Det gode ved det er at det gør at larverne/æggene ikke kan
udvikle sig.
Desuden giver vi dem også Frontline i ( pipette) i nakken, dette dræber
de levende lopper, men det er meget vigtigt at du også behandler de
steder hvor de færdes, men at dette ved du sikker i forvejen som
katteejer.
prøv evt. at kikke på nedenstående links
Jeg håber du får bugt med dem

http://www.oelgod.netapotek.dk/lopper.htm
http://www.kvalidoc.dk/Dermatologi/Emner/Lopper.html

Steen Vinbæk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 19-09-02 09:43

Du kan købe sådan en metal-tættekam på apoteket, men en er forholdsvis dyr,
omkring 100 kr. Den er beregnet til mennesker med kraftigt hår, men er
nøjagtig magen til den, vi har til vores katte, og som jeg desværre ikke kan
huske, hvor vi har købt.

Mvh. Else.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 19-09-02 09:51

Glemte lige:

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den er beregnet til mennesker med kraftigt hår,

Det er en lusekam til folk med kraftigt hår (jeg har en datter, hvis hår kan
få enhver plastik-tættekam til at krølle sammen*S*)

> nøjagtig magen til den, vi har til vores katte, og som jeg desværre ikke
kan
> huske, hvor vi har købt.

Den vi har købt til kattene, er købt som loppe-tættekam, men det er mange år
siden, så om det var hos dyrlægen eller i en dyrehandel, eller evt. i et
supermarked, husker jeg ikke.

Fra : Mette Jensen

Dato : 19-09-02 12:17

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> [...]
> den gør hans pels vildt elektrisk - så jeg vil høre om man kan købe en som
> er knap så tæt og i metal i stedet for plastik ??

Ja den fås både hos apoteket og dyrehandleren. Men som Else skriver er den
lidt dyr. Men den kan tilgengæld ikke slides op

> [...]
ikke.
> Kan man måske få Oral Care til hunde som kun er en smule større og vil han

Nej man må ikke give sin kat hundemad. Hundemad indeholder for meget
magnesium bla. og for lidt protein. Katte har et meget stort proteinbehov,
da den ikke kan danne alle de vigtig aminosyrer, her i blandt taurin.
Katten vil med andre ord blive fejlernæret hvis du gør det. Hvad du skal
stille op med den lille "slugehals" har jeg ikke et rigtigt godt bud på....
Her får missserne et kylligeben engang imellem for af få noget at gnave i.
Andre giver kattene daggamle kyllinger.

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Iben Holst

Dato : 19-09-02 16:06

> Hvad du skal stille op med den lille "slugehals" har jeg ikke et rigtigt
godt bud på....

Det lyser måske helt hen i vejret *S*, men for at drage lidt sammenligninger
hund dog kat imellem, kunne man så forstille sig, at man også kan børste
tænder på en kat ??

> Her får missserne et kylligeben engang imellem for af få noget at gnave i.
> Andre giver kattene daggamle kyllinger.

Uha, det tør jeg sørme ikke give dem!! De kan jo splintres og give
forfærdelige følger ....

Iben

Fra : Lene Vang

Dato : 19-09-02 17:36

Hejsa
Jeg købte en tættekam til min venindes kat, da jeg besøgte katte
udstillingen i Tåstrup, den var ganske vist ikke særlig stor, og jeg gav
omkring 35 kroner for den. Den var rigtig god til at tag alt det løse hår på
katten.

Hilsen
Lene vang

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 19:00

Iben Holst wrote:
> Det lyser måske helt hen i vejret *S*, men for at drage lidt
> sammenligninger hund dog kat imellem, kunne man så forstille sig, at
> man også kan børste tænder på en kat ??

Det kan du sagtens - men katten skal dog vænnes til det. Man kan
købe specielle tandbørster til at sætte på fingeren. Du kan dog også
godt give katten t/d til hunde som en godbid - men absolut ikke som
fuldfoder. Men hvis du giver 2-3 stykker et par gange om dagen, burde
det kunne hjælpe noget på det.

> Uha, det tør jeg sørme ikke give dem!! De kan jo splintres og give
> forfærdelige følger ....

Nej, rå kylling har slet ikke de risici, som kogt eller stegt kylling har,

du kan roligt give det råt. Alternativt til daggamle kyllinger kan du give
rå kyllingelår - kun underlår - overlår er for fedt. Katten kan dog
næringsmæssigt ikke leve af det, så du skal give et fuldfoder
sideløbende, men du kan sagtens erstatte nogle måltider med rå
kylling.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Iben Holst

Dato : 20-09-02 10:26

> [...]
> du kan roligt give det råt. Alternativt til daggamle kyllinger kan du give
> rå kyllingelår - kun underlår - overlår er for fedt.

Snakker vi kun kylling som kød eller er det med ben og det hele ??

Iben

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-09-02 11:20

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> Snakker vi kun kylling som kød eller er det med ben og det hele ??

Med ben og det hele - der er dog ikke meget tilbage
bagefter

--
Helle
http://kattenet.dk