Nu man snakker om "vold" mod katte!?!
Fra : Britta Larsen

Dato : 19-09-02 08:21

Hej NG :)

Jeg kom forresten lige til at tænke på hvordan i vasker jeres katte?

Så vidt jeg ved er der nogle katte der ikke friviligt stille sig op til et
bad, hvad går i så for at den bliver der inde så i kan vaske den?

Håber ikke der er nogle der føler sig tråt over tærende med dette spørgsmål?

Syntes der var en der nævnte, at holde katten fast i nakke skindet er vold
over for en kat? eller har jeg læst forkert?
HVad gør missemor egentlig ved hendes unger når hun flytter rundt på dem?
flytter dem i nakkeskindet, og ja man skal jo også lige tage forbehold for
kattens størelse nu og da.

Hvis jeg stod for at skulle vaske kat, må jeg nok erkende at jeg holder den
i nakke skindet, hvor skulle man ellers holde den der? heller hallen, nej
næbbe, heller nakke skindet en at ende med at katten bliver kvalt på en
eller anden vis?
Holder kun katten i nakke skindet så længe den har lysten til at løbe og
krasse og bide, men når den "slapper" af så holder jeg hånden på bruskassen
af katten.
Sådan har jeg selv lært at vaske katte, har vasket selv den kat der var så
go at den kunne klatre på væge, bare for at ungå en loppevask :)

Syntes emnet trængte til at blive diskuteret lidt :)
Vil bare høre om gode eller dårlige erfaringer med katte vaske

K.h.

Britta Larsen og Billy der ikke ved hvad katte vask vil sige.

P.s. fra Billy
En pude uden betræk er farlig ;)

Fra : Pia J

Dato : 19-09-02 08:32

Der er jo også forskel på at holde et let tag i kattens nakkeskind for at få
den til at blive siddende og så at løfte den i det.

Man kan også godt løfte et to-års barn ved at holde det under armene, men
med den vægt jeg har i dag, ville samme manøvre nok gøre TEMMELIG ondt.

:Pia

Fra : Britta Larsen

Dato : 19-09-02 12:01

> Der er jo også forskel på at holde et let tag i kattens nakkeskind for at

> den til at blive siddende og så at løfte den i det.

Ja helt klart :)

> Man kan også godt løfte et to-års barn ved at holde det under armene, men
> med den vægt jeg har i dag, ville samme manøvre nok gøre TEMMELIG ondt.

Ikke hvis det som sagt bliver gjort rigtigt :)

Fra : Mette Jensen

Dato : 19-09-02 08:48

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev

> [...]
> bad, hvad går i så for at den bliver der inde så i kan vaske den?
> Håber ikke der er nogle der føler sig tråt over tærende med dette

Næ... Oberhovedet ikke! Jeg tænkte selv på det i forbindelse med de andre
tråde....
Det var nemlig det, jeg synes er det mest "onde" jeg kan gøre ved mine
katte....

> Syntes der var en der nævnte, at holde katten fast i nakke skindet er vold
> over for en kat? eller har jeg læst forkert?

At fastholde en kat i nakkesindet skal kun bruges i "nødsituationer". Hvis
katte er helt umulig kan man lige tage ved. Om der er vold ved jeg ikke
rigtigt.... Man gør det jo fordi vi ved at katten har en refleks der gør at
katten slapper af. Men man skal jo ikke løfte katten!

> [...]
> i nakke skindet, hvor skulle man ellers holde den der? heller hallen, nej
> næbbe, heller nakke skindet en at ende med at katten bliver kvalt på en

Vi holder den i forbene. Lader katten stå gulvet og en sætter sig ned foran
den og holder fast om forbenene. På den måde kan den ikke løbe nogen steder
eller springe fra os. Det har aldrig været nødvendigt at tage dem i
nakkeskindet.

> [...]
>
> Syntes emnet trængte til at blive diskuteret lidt :)
> Vil bare høre om gode eller dårlige erfaringer med katte vaske

Jeg kan kun sige at jeg at her forløber det stille og roligt.
Alligevel ved jeg da godt de ikke nyder det
og synes da også selv, at jeg er lidt "ond" når jeg står i det....

Men jeg er da spændt på hvordan i andre har det med det!?

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : TH

Dato : 19-09-02 08:50

Hej,

> Jeg kom forresten lige til at tænke på hvordan i vasker jeres katte?

Vaske? En kat skal da ikke vaskes! Det ødelægger pelsens naturlige fedtlag
og bidrager til at katten kan få problemer med temperatur og evt. udslæt.

Da mine killinger var smurt ind i mudder & lort skulle de bare "vaskes" med
en våd klud, evt med lidt rindende vand...decideret "vaskes" er de aldrig
blevet og skal heller ikke...

De klarer selv den daglige rengøring.

mvh
TH

Fra : Britta Larsen

Dato : 19-09-02 11:57

"TH" <th@cogito.dk> skrev:
> Da mine killinger var smurt ind i mudder & lort skulle de bare "vaskes"
med
> en våd klud, evt med lidt rindende vand...decideret "vaskes" er de aldrig
> blevet og skal heller ikke...

Det er desvære sådan at nogle er nødtil at vaske katte for at komme lopper
til livs og dem der går til udstilling vasker nok også katte :)

Selvf. må katten da godt være mudret og hvad der til høre :)

Hilsen

Britta Larsen og Billy der rander rundt efter et låg til en sutflaske. *he*

Fra : TH

Dato : 19-09-02 12:18

Hej,

> Det er desvære sådan at nogle er nødtil at vaske katte for at komme lopper
> til livs og dem der går til udstilling vasker nok også katte :)

Der fås jo effektive loppekure som netop undgår vask...Og efter min mening
har en kat INTET at gøre på en udstilling....udstil et maleri, bilen, en
vase eller et pænt stykke patchwork...men udstil ikke et levende dyr...

Det er iøvrigt udelukkende for menneskets skyld. Vælg noget andet end en
lille forsvarsløs kat. Hvis den kunne snakke eller skrive ville den nok bede
om hurtigst at komme hjem. Det er i hvert fald IKKE for kattens skyld. Jeg
vil godt æde en gammel sixpence hat på at katten hellere ville lege udenfor
med en mus end sidde og glo i en stor forvirrende sal.

pust, støn...

Mvh
TH

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 19:52

TH wrote:
> Det er iøvrigt udelukkende for menneskets skyld.

Ja, jeg udstiller hovedsageligt af egoistiske grunde og dernæst pga. at
det er det fornuftigste jeg, som opdrætter kan gøre for racen.

Vælg noget andet end
> en lille forsvarsløs kat. Hvis den kunne snakke eller skrive ville
> den nok bede om hurtigst at komme hjem.

Naaahh - den holder ikke helt. Der findes katte, der nyder
opmærksomheden på en udstilling. Min race er typisk showkatte, som
har det som en fisk i vandet på en udstilling. Jeg har desværre også en
hunkat, som absolut ikke bryder sig om det og hun får lov at blive
hjemme.

Det er i hvert fald IKKE for
> kattens skyld.

Nej, som sagt er det af egoistiske grunde og for racen generelt. Men
hvis man ikke overdriver det, kan det nu også komme katten til gode.
Min hankat, som er vant til at komme på udstilling, har et enormt
afslappet forhold til alle nye situationer (f.eks. dyrlægebesøg) fordi han
er vænnet til fra killing, at blive taget med. Så det kan være praktisk og
det kan også være godt for katten, at den ikke så nemt stresses i
andre situationer.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : TH

Dato : 19-09-02 20:37

Davs,

> Ja, jeg udstiller hovedsageligt af egoistiske grunde og dernæst pga. at
> det er det fornuftigste jeg, som opdrætter kan gøre for racen.

Der er vi så helt uenige...formentligt både hvad angår opretholdelse af
menneskeskabte racer (I kender alle de racer som er så konstruerede at de
har problemer med decideret at trække vejret) - og formentligt også hvad der
er "godt" for en race...

> [...]
> har det som en fisk i vandet på en udstilling. Jeg har desværre også en
> hunkat, som absolut ikke bryder sig om det og hun får lov at blive

Jeg skal se sådanne ved selvsyn tror jeg...men må jo bøje mig hvis du siger
det :)

> [...]
> er vænnet til fra killing, at blive taget med. Så det kan være praktisk og
> det kan også være godt for katten, at den ikke så nemt stresses i

Ja. enig....men min kat har nu heller ingen problemer med lægebesøg...og den
er ude og fange mus 90% af dagen...Men jeg tror forskellen ligger i at jeg
aldrig har fattet udstillingsfacinationen...og som udgangspunkt mener jeg
stadig at det er "synd" for dyrene, omend der vel er undtagelser...

Mvh
TH

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-09-02 21:02

"TH" <th@cogito.dk> writes:

Undlader lige at snippe så meget her..
> [...]
> har problemer med decideret at trække vejret) - og formentligt også hvad der

Jeg vil også lige blande mig lidt her..
Helle har ikke på nogen måde plæderet for, at nogen som helst racer
skal manipuleres så de ikke selv kan trække vejret... At det er
fornuftigt at udstille en racekat, handler både om kendskabet til
racen for det hjælper folk som ønsker sig en racekat, med at træffe et
fornuftigt valg.. Og samtidig sker der en rasende mængde
erfaringsudveksling på en katteudstilling. Præcis som det også sker i
denne gruppe..

> Jeg skal se sådanne ved selvsyn tror jeg...men må jo bøje mig hvis du siger
> det :)

Jeg har selv haft samme/lignende synspunkt til jeg lærte mere og
faktisk kom til en udstilling selv. Så jeg kan kun sige prøv det..

> [...]
> aldrig har fattet udstillingsfacinationen...og som udgangspunkt mener jeg
> stadig at det er "synd" for dyrene, omend der vel er undtagelser...

Jamen mon ikke det "synd" for dyrene også på bunden handler om at du
har en udemis (jeg vil ikke igen til at diskutere
inde-/udekatte...!!!) og derfor har et "andet forhold til synd og
naturligt.. Min samboende kat Melissa var også udekat i ca 7 - 8 år,
men siden vi er flyttet må hun ikke mere komme ud som sådan, så vi går
tur sammen med hende i snor...
Det kan da også for nogen betragtes som synd for katten, men jeg er af
den mening at det bestemt ville være mere synd, hvis hun slet ikke kom
ud.. så der kan være mange definitioner på synd...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-09-02 21:05

Henrik skrev
<så der kan være mange definitioner på synd...>

Uhm..........det er synd at gi' en skaldet mand en kam
og det er synd at fårene er lam som små..........
sorry jeg er overtræt, skal nok gå i seng nu
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-09-02 21:19

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> writes:

> Henrik skrev
> <så der kan være mange definitioner på synd...>
>
> Uhm..........det er synd at gi' en skaldet mand en kam
Det hedder altså ikke skaldet, for det er racisme, det hedder
alternativt behåret...

Fra : TH

Dato : 19-09-02 21:14

Davs,

> [...]
> fornuftigt valg.. Og samtidig sker der en rasende mængde
> erfaringsudveksling på en katteudstilling. Præcis som det også sker i

Jeg påstår ikke at Helle har plæderet for slig...det var i hvert fald
utilsigtet. Dog er det jo et faktum at disse racer eksisterer, og min pointe
er at man ikke kan adskille godt fra skidt i
race-opretholdelsen....Eksemplet var ment som (forhåbentligt) det mest
grelle eksempel på hvad jeg forstår ved problemet....

Dog mener jeg stadig at alle former for race-udstilling, race-bestræbelser i
mere eller mindre grad kører samme i en dårlig retning.

> Jeg har selv haft samme/lignende synspunkt til jeg lærte mere og
> faktisk kom til en udstilling selv. Så jeg kan kun sige prøv det..

Hm.....det kan vel ikke skade...

> [...]
> har en udemis (jeg vil ikke igen til at diskutere
> inde-/udekatte...!!!) og derfor har et "andet forhold til synd og

Jo. klart jeg har mine meninger udfra egne erfaringer...og er skam også åben
for "input"...men...:=)

> [...]
> den mening at det bestemt ville være mere synd, hvis hun slet ikke kom
> ud.. så der kan være mange definitioner på synd...

Det er vi enige om, og jeg vil heller ikke anfægte enkelte situationer og
enkelte personer...hvem ved hvad der ligger bag, men mere den generelle
holdning til katte og deres natur....specielt indenfor professionelt
opdræt...

Måske jeg er gået lidt i selvsving....det er sent...

Mvh
TH.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-09-02 21:43

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> [...]

> race-opretholdelsen....Eksemplet var ment som (forhåbentligt) det mest
> grelle eksempel på hvad jeg forstår ved problemet....

Ok jeg opfattede det sådan.. Og så eod på det fra min side..
Ja det er et faktum, desværre for jeg er også modstander af den slags
underlige ideer og tro mig det eksempel er kun en del af toppen på isbjerget..

> Dog mener jeg stadig at alle former for race-udstilling, race-bestræbelser i
> mere eller mindre grad kører samme i en dårlig retning.

Nej ikke helt, faktisk sker der en masse godt arbejde mht racer ude
omkring, det er bare alene det grelle man hører om, og i den tid
faktisk fra starten af gruppen for snart 3 år siden, har jeg bestemt
lært meget her både om racekatte og om det seriøse arbejde som foregår
i det "skjulte" rundt om hos opdrættere... Og det handler i meget høj
grad om racens/kattenes bedste, ting som ingen indavl/sunde katte/udryddelse
af sygdomme og meget mere er på dagsordenen hos en seriøs
opdrætter. Selvom dem som har bidraget til at fx perseren ligner noget
som er faldet på ansigtet fra stor højde, med medfølgende
øjenproblemer og vejrtrækningsditto sikkert selv mener at de er seriøse...

> Hm.....det kan vel ikke skade...

Nej det værste der kan ske er at du kommer hjem med en masse
"skrammel" som jo også sælges sådanne steder..*GG*

> Jo. klart jeg har mine meninger udfra egne erfaringer...og er skam også åben
> for "input"...men...:=)

Klart nok, hvis du fortsat følger denne gruppe vil du også få en masse
nye input, ikke alle lige relevante eller "fornuftige", men lur mig om
du ikke om et år vil være mere nuanceret i din mening
hehe til den tid kan det jo være at du sidder som jeg nu og prøver at
redde noget filtren ud..

> [...]
> enkelte personer...hvem ved hvad der ligger bag, men mere den generelle
> holdning til katte og deres natur....specielt indenfor professionelt

hmm, tænke tænke... med professionelt opdræt tænker jeg på BYB =
BackYardBreaders som alene gør det for penge og i princippet er
aldeles ligeglade med kattene, som alene ses som middel til nemme og
hurtige penge. De fleste som jeg har mødt her på listen og andre steder
tjener skam ikke noget på opdrættet, men har det som en ret dyr
hobby.
Kattes natur er lidt en anden snak, fordi det både handler om at
beskytte kattene mod mennesker og dermed følgende farer og samtidig
handler om at stimulere dem så de kan være katte. Og begge dele kan jo
lade sig gøre også selvom nogen vil mene det modsatte.. (og jeg vil
stadig ikke diskutere inde-/udemisser..)

> Måske jeg er gået lidt i selvsving....det er sent...

Ikke så meget endda, for det er da muligt at føre en fornuftig debat
med dig også selv om vi ikke lige for nuværende er helt enige

Ja sent, nok ved at være i sidste øjeblik at finde en anden lugt i et
bad, hvis jeg skal nå det i dag..*gg*

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 21:48

TH wrote:
> [...]
> race-opretholdelsen....Eksemplet var ment som (forhåbentligt) det mest
> grelle eksempel på hvad jeg forstår ved problemet....

Du skal først og fremmest huske på, at ingen af racerne er "menneske-
skabte", som du mener, de er. Den eneste måde, at de kunne være
det på, var hvis de var genmanipulerede. Alle racernes særpræg er
opstået som ganske naturlige mutationer og ved at mennesker senere
at selekteret i avlen, for at fastholde disse mutationer, men de har altså
ikke skabt dem. Når det så er sagt, mener jeg absolut _ikke_ at man
bør avle på alle naturligt mutationer.

Der er faktisk mange opdrættere, der gør et meget stort arbejde, for at
fastholde bl.a. sundheden i avlen. De fleste opdrættere jeg kender
prioriterer til enhver tid sundhed og temperament over udseendet.

> Dog mener jeg stadig at alle former for race-udstilling,
> race-bestræbelser i mere eller mindre grad kører samme i en dårlig
> retning.

Hvorfor tror du det ?
Mange opdrættere bruger masser af tid og energi, bl.a. på at
efterforske hvad der ligger i linierne af sygdomme, netop for at undgå
at man laver kombinationer, der giver risikko for arvelige sygdomme.
Masser af opdrættere piller f.eks. en kostbar avlskat + afkom ud af avl,
fordi det har vist sig, at den er dårlig til at føde eller passe sine
killinger
(hvilket kan være arveligt) netop for at opretholde sunde "naturlige"
racekatte, der kan finde ud af den slags uden hjælp, som en kat skal
kunne. Masser af opdrættere bruger masser af penge på at importere
katte udefra, så man får så stort et genmateriale som muligt og derved
sundere katte.

Prøv at gå ind på min hjemmeside http://kattenet.dk og fortæl mig, om du
synes at min race ser specielt ekstrem ud ? Og det er blot et
eksempel. Langt de fleste katteracer er ret moderate af udseende og
selvom de ikke er det, er det nu ikke altid ensbetydende med, at de
også er usunde

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 21:35

TH wrote:
> [...]
> konstruerede at de har problemer med decideret at trække vejret) - og
> formentligt også hvad der er "godt" for en race...

Men ved du også, at der faktisk findes en del opdrættere, der knokler som
små bæster for at udryde den slags problemer ? Det er desuden lidt
ærgerligt, at der altid bliver trukket sådan et eksempel frem, når der nu er
så mange andre racer, der bestemt ikke har de problemer og er langt mindre
ekstreme af udseende - det er ikke ment som en angreb - det er blot lidt
trist, at det ofte kun er det yderligtgående, som der bliver lagt mærke til.

> Jeg skal se sådanne ved selvsyn tror jeg...men må jo bøje mig hvis du
> siger det :)

Det er jeg glad for at du siger Tro mig - det er et dejligt syn med en
abyssinier, der "holder hof" med en kødrand af mennesker foran buret
eller en aby, der vimser spindende rundt på dommerbordet eller hyler
utålmodigt i "venteburet", fordi den ikke kan komme på dommerbordet
hurtigt nok For ikke at tale om en aby, der ligger helt afslappet og
ælter ud i luften, når den præsenteres med et hav af mennesker
omkring sig.

> [...]
> udstillingsfacinationen...og som udgangspunkt mener jeg stadig at det
> er "synd" for dyrene, omend der vel er undtagelser...

Jeg havde haft kat i 18 år, før jeg udstillede første gang og gennem de
18 år fattede jeg ikke en meter af, hvad det sjove dog kunne være ved
en udstilling Men det gør jeg nu

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : maz

Dato : 19-09-02 22:02

Det kan så godt undre mig lidt, at man for eksempel ikke kan finde den
traditionelle siameser nogen steder i Dk mere...
Efter min mening er siam racen i Dk fuldstændig ødelagt og muteret (og den
holdning deles af mange udenlandske opdrættere) - det er dog blevet lidt
bedre med årene - men ødelagt, ja det er den - og det er altså opdrætternes
skyld - eller organisationerne, som sætter standarden (men de består jo også
af avlere)... Så der er altså noget om det - udstillinger er efter min
mening ikke altid for 'det gode' - selvom der for mange racer bliver gjort
et stort og godt stykke arbejde for racen (maine coon f.eks..) -for nogle
går det galt - også for hele racer, desværre...
:0 )) maria

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 22:11

maz wrote:
> [...]
> altså opdrætternes skyld - eller organisationerne, som sætter
> standarden (men de består jo også af avlere)...

Mit kendskab til siamesere er ikke godt nok til, at jeg kan begynde at
argumentere for eller imod, så det lader jeg andre om Men en ting er
jo, at man ikke bryder sig om en races udseende - en helt anden ting
er, om den er sund. De to ting har ingen sammenhæng.

> [...]
> selvom der for mange racer bliver gjort et stort og godt stykke
> arbejde for racen (maine coon f.eks..) -for nogle går det galt - også

Jeg har på intet tidspunkt sagt, at der ikke er fejl eller mangler også i
katteverdenen. Jeg mener blot ikke, at man kan skal se så sort/hvidt
på det, at udstillinger altid er synd for kattene og at opdrætterne, groft
sagt, kun går op i kattenes udseende og intet andet.

Der findes opdrættere, som jeg er rygende uenig med, men der findes bestemt
også opdrættere, hvor jeg har meget stor respekt for det store arbejde, de
gør.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : maz

Dato : 19-09-02 23:11

Fsv angår siamesere ved jeg dog lidt - racen blev ikke alene ødelagt
udseendemæssigt, men også hvad angik sundhed - kattene blev simpelt hen
svage og syge af ingenting og fik diverse skavanker og levealderen faldt.
Det er ikke helt så slemt idag, men det er stadig langt fra, hvad jeg vil
betegne som normal standard for siamesere. Og udseendemæssigt - altså
standarden,- har div. organisationer ændret standarden hen ad vejen - væk
fra den oprindelige siameser (og nej jeg tænker ikke på 'appleheads', men
den traditionelle siameser)...desværre....
Og præcis dét er jeg modstander af - samtidig ved jeg også, at mange seriøse
avlere via udstillinger og organiseret avlsarbejde er med til at sikre at de
forskellige racer forbliver 'rene' - dvs uden at ændre standarden (og det er
jo dejligt), men for siamesere, skete det modsatte, desværre..
Så mit forhold til udstillinger og des lignende er nok lidt ambivalent....
men jeg ved at mange opdrættere gør et stort stykke arbejde for at bevare
racerne (bare ikke siam), og dét sætter jeg pris på ..

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-02 23:55

In article <amdi0r$18b2$1@news.cybercity.dk>, maz <mack@mail.dk> wrote:

> har div. organisationer ændret standarden hen ad vejen - væk
> fra den oprindelige siameser (og nej jeg tænker ikke på 'appleheads', men
> den traditionelle siameser)...desværre....

Nu er jeg forvirret - igen
Jeg vil ikke blande mig i diskussionen om hvilken type der er kønnest -
jeg synes de er dejlige allesammen men det jeg studser over er, at
du skriver at Appleheads ikke er det samme som traditionel siameser.
Det mente jeg da netop det var? Der skulle findes tre typer applehead =
traditionel, classic og wedgehead = moderne
Beskrivelserne er bl.a. her:
http://www.meezer.com/siambreed1.html

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : maz

Dato : 20-09-02 06:40

Hej Ann..
Det kommer nok an på hvem man spørger... Definitionerne for siamesere er
mange - det jeg betragter som traditionelle siamesere er ikke nær så
kraftige, som de udprægede 'appelheads' (dem man kunne finde i 50-60'erne).
Jeg har efterhånden læst mange forskellige definitioner og set billeder af
katte med samme betegnelse, men med forskellig hovedform/kropsform. Men det
er rigtigt ja, mange vil betegne 'tradionel' som 'appelhead' - det vil jeg
give dig ret i. Mit svar var også ment som en eksempel på, at opdrættere har
fremavlet en type 'moderne' siameser, der ligger langt væk fra den
oprindelige type (traditionel/klassisk..??).Og man kan lide den nuværende
eller ej - det er jo et 'temperamentsspørgsmål' :0)) (dermed ikke ment, at
de 'moderne' typer ikke er søde - jeg kan bare ikke rigtig forlige mig med
det - det er ikke mit 'billede' af en siameser - selvom de også er dejlige).
:0))
:0)) maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-09-02 12:41

In article <amecaf$1rnn$1@news.cybercity.dk>, maz <mack@mail.dk> wrote:

Hej Maria

> [...]
> det - det er ikke mit 'billede' af en siameser - selvom de også er dejlige).

Klart - det var osse derfor jeg ikke ville ind på hvad der er kønnest -
for det er jo en smagssag Jeg hælder nok selv mest til de slanke,
men ikke _alt_ for ekstreme. Sikkert fordi det er sådan jeg opfatter de
to jeg har herhjemme. Og de _er_ jo verdens smukkeste . Desuden tror
jeg man til en vis grad vænner sig til det, man "plejer" at se..
Du skriver også noget om sygelighed og lav levealder. Er det noget du
har henvisninger til? (Jeg er nysgerrig) Mine to har ikke været
specielt meget syge (er nu 6 år) - bortset fra de småting man nu løber
ind i (lidt tynd mave et par dage osv.) har Ditte kun været rigtig syg
en gang (et voldsomt maveonde, smitsomt) og Donna to gange
(halsbetændelse - og det samme maveonde som Ditte, her trak det
desværre meget længe ud). Det synes jeg egentlig ikke lyder værre end
det andre oplever.
Men jeg har måske bare været heldig?

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : maz

Dato : 20-09-02 18:11

Hej Ann..
Nu har jeg jo set dine katte på hjemmesiden - og de er dejlige :0)) - selvom
de er 'moderne' siamesere..og Donna og Ditte er ikke ekstreme indenfor typen
'moderne'.(har endda overvejet om jeg måske skulle få en fra Buna, når hun
avler igen - efter jeg havde set Donna :0)). Den meget ekstreme type, bliver
ikke avlet ret meget mere!! i Dk - det er værst i USA...
Men ja, de meget/ekstreme moderne havde/har ry for lav levealder og
genetiske fejl samt udpræget sygdom og skrøbelighed. Fsv angår litteratur
kan jeg ikke direkte henvise dig til noget lynhurtigt - men jeg har vedlagt
et par links, der 'beviser' svaghederne,- om man vil - fra TSCA. Skal nok
vende tilbage, når jeg har fundet lidt mere dokumentation..
Dine katte har ikke været ret meget syge, såvidt jeg kan bedømme - lidt mere
end vores gamle klassiske siamesere (som blev 19 og 12 år). Umiddelbart har
du ikke noget at frygte, vil jeg tro....
Og du har ret - det er i høj grad et spørgsmål om hvad man er vant til at
'se på' fsv. angår siam typen. Jeg er vokset op med trad/klassisk siam, og
det smitter naturligvis af på mit fremtidige valg.
http://members.tripod.com/tsca.uk/Articles/traditional_siamese_cat.htm
http://members.tripod.com/tsca.uk/Newsletter/1Q98THREE%20TYPES.htm
PS.. Du skal læse lidt længere nede i artiklerne... Selvom begge forfattere
er tilhængere af trad. siamesere, har de nu ret i deres bemærkninger vedr.
de moderne siamesere - men jeg vender tilbage med bedre materiale..

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 19:46

Hej igen

> [...]
>måske skulle få en fra Buna, når hun
>avler igen - efter jeg havde set
>Donna :0)). Den meget ekstreme type, bliver

De typer der bliver avlet i USA og dem der bliver avlet i Europa, er
temmeligt forskellige, og jeg mener heller ikke de helt følger den
samme standard.
Om den ene er mere ekstrem end den anden ved jeg ikke helt hvad jeg
skal sige til.
Der bliver opdrættet ekstreme siamesere i Danmark og i Europa
generelt, men der bliver også stadig opdrættet siamesere som er mere
klassiske i typen. Tror iøvrig heller ikke at det jeg betragter som
ekstremt, er det samme som det du betragter som ekstremt, hvilket gør

denne diskussion lidt svær, hvis ikke betegnelserne dækker over det
samme :0)

>Men ja, de meget/ekstreme moderne
>havde/har ry for lav levealder og
>genetiske fejl samt udpræget sygdom
>og skrøbelighed.

Hmmmm - læs min foregående mail.

> [...]
>noget lynhurtigt - men jeg har vedlagt
>et par links, der 'beviser'
>svaghederne,- om man vil - fra TSCA. Skal nok

Har læst dine "beviser", og sakser lige et stykke der godt nok er på
engelsk:

Through all of my reading I have not found any good reason as to why
the Extreme Wedge Siamese was created. The Traditional Siamese and
the Classic Siamese are healthy, genetically sound, long lived cats.
The Extreme Wedge has a destroyed immune system and genetic
predisposition to illness. Only a very few blood lines of the Extreme

Wedge are healthy. Most live to be 2 to 5 years old and die. Multiple

testimonials are in my files about kittens born, but who could not
survive one day of life. Others tell me the Extreme Wedge has a
hyperactive, nervous personality. How can anyone justify doing this
any breed or to any animal is beyond me!

Den levealder der står der har ingen hold i virkeligheden, og en
tekst som denne er ikke bevis for noget som helst IMO.
Enhver kan sætte sig ned og skrive sådan en tekst, og lægge den ud på

sin hjemmeside. Hvis jeg ønskede det kunne jeg på min hjemmeside
skrive at appleheads var usunde og havde en levealder på 2-5 år havde

et frygteligt temperament mv. mv......
Selvfølgelig er der nogen der ulykkeligvis dør i en alder af 2-3-4
år, men det sker inden for ALLE racer og huskatte. At levealderen
gennemsnitsmæssigt ligger deromkring er derimod en direkte løgn, og
jeg kan ikke se andet end at sådan en tekst er skrevet i et forsøg på

at promovere traditionelle siamesere.

>Og du har ret - det er i høj grad et
> [...]

Hvilket det selvfølgelig også skal have lov til. Ingen skal påduttes
noget de ikke kan lide, og hvis du foretrækker en siamesere af mere
moderat type er det selvfølgelig sådan en du skal have :0)
Tror da også at du godt kan finde en moderat "moderne" siameser
herhjemme, som vil kunne opfylde dine krav :0)

Mvh. Trine

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 21-09-02 09:37

Hej
Så at I allerede havde sluttet denne diskussion, men jeg vil dog lige komme
med en kommentar. Du nævner Kirsten Bunas katte som værende af den type du
kan acceptere, jamen hvad er så problemet? Jeg kan da fortælle at Kirsten
netop har vundet BIS med en søster til Anns to katte, en anden af Kirstens
katte: Casmir har vundet så mange BIS´er at jeg slet ikke mere har tal på
dem og hendes andre katte er da også meget højt præmierede. Det betyder
altså at katte af denne type også er dem der vinder på udstilling. Så selvom
du ikke bryder dig om udstillinger er det måske mest korrekt at besøge
siameserne enten på en udstilling eller evt. hos opdrætterne inden du
udtaler dig om danske siamesere. At du kan finde artikler på nettet som de
nævnte undrer mig ikke, man kan uden tvivl også finde artikler om andre
racer der bliver kritiseret. Det der irriterer mig er blot at du bruger dem
som bevis bl.a. på danske siameseres dårlige helbred, jeg har 9 siamesere
her i huset med en gennemsnitsalder på 6 år, jeg har, som Trine, heller
aldrig haft sygdomme som kunne kaldes racespecifikke. Faktisk vil jeg vove
den påstand at siameseren er en af de sundeste racer lige for tiden. At der
er problemer i USA er da muligt, men fakta er at vi hehjemme ikke har
amerikanske siamesere, men europæiske, de to typer har ikke meget at gøre
med hinanden mere, en amerikansk siameser ville næppe kunne klare sig på en
dansk udstiling (og sikkert også vise versa).
Jeg kunne ikke lade være med at more mig over at artiklens forfatter også
savner lyd på nutidens siamesere. Her i huset mangler vi ikke lyd, vi har
nemlig LilleSkrig som er en orientaler med et unormalt (selv for en
siameser) højt lydniveau. Desuden snakker alle de andre da en hel del. Jeg
tror mere det er fordi at der nu også er kommet andre racer der snakker, jeg
har da set her på NG´en flere Maine Coonejere der fortæller om deres kattes
snakken. Før i tiden var der mest kun Persere og huskatte foruden siameseren
og de sagde/siger nok ikke helt så meget og så har siameseren lydt "af
meget".
Men som jeg nævnte: prøv lige at besøge nogle af de katte du kritiserer så
du ved hvad du snakker om.
Hilsen Vibeke (siam-opdrætter siden 1989)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-09-02 22:57

In article <amfkpq$dua$1@news.cybercity.dk>, maz <mack@mail.dk> wrote:

> [...]
> avler igen - efter jeg havde set Donna :0)). Den meget ekstreme type, bliver
> ikke avlet ret meget mere!! i Dk - det er værst i USA...

Jøsses en diskussion man kommer tilbage til efter at have være syg et
par dage..
Donna og Ditte takker for roserne
Kirsten avler vist ikke pt. - har lige steriliseret pigernes
lillesøster, desværre. Vibeke her fra gruppen havde damernes far. Jeg
kan ikke lige huske om hun har nogen "efterkommere"
> [...]
> end vores gamle klassiske siamesere (som blev 19 og 12 år). Umiddelbart har
> du ikke noget at frygte, vil jeg tro....

Faktisk vil jeg mene at det mine katte har fejlet kunne "enhver" kat
fejle - maveondet var smitsomt - Donna blev syg 4 dage efter Ditte - og
Ditte blev i øvrigt syg 5 dage efter jeg var på katteudstilling. Ved
ikke om der er en sammenhæng. Men der var i hvert fald ikke noget
genetisk i det..
Jeg undrede mig over det med levealderen, fordi de bøger jeg har læst -
kattebøger, der gennemgår alle racerne - ofte netop fremhæver
siameseren for netop langt liv og "legesyge langt op i årene" -
ledsaget af billeder af moderne siamesere. (Jeg har danske, amerikanske
og engelske kattebøger).

> Og du har ret - det er i høj grad et spørgsmål om hvad man er vant til at
> 'se på' fsv. angår siam typen. Jeg er vokset op med trad/klassisk siam, og
> det smitter naturligvis af på mit fremtidige valg.

Klart. Den første siam jeg forelskede mig i tilhørte en bekendt og var
af moderne type - En elegant hankastrat ved navn Manne, der elskede at
"lege pelskrave" på udvalgte mennesker. Har et billede af det et eller
andet sted.. Det var i ca. 1983... Hans mor Ziggy var lillamasket og
højt præmieret - men jeg gik ikke op i tingene dengang, så jeg kan ikke
huske mere. Men han var dejlig

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 23-09-02 13:53

Hej Ann
Ja, det her kunne være blevet en god diskussion, men tilsyneladende ønskede
Maria ikke at fortsætte den diskussion hun selv havde startet???
Jeg finder det lidt sært at kaste en masse anklager over siamopdrættet her i
landet ud på en liste og så springe fra når vi opdrættere/siameejere kommer
med vores version.
Nå, men bortset fra det, så har Kirsten B. fået Tabbe som er søster til
hendes lille BIS-vinder hjem igen og planen er vist killinger senere.
Hilsen Vibeke (der stadig har to af Sarks døtre, desværre er de begge gået
på pension rent avlsmæssigt)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-09-02 15:51

In article <3d8f0f15$0$774$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, V.Lerche &
S.Andersen <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> landet ud på en liste og så springe fra når vi opdrættere/siameejere kommer

Hej Vibeke

Jeg blev bare nysgerrig - fordi det ikke helt passede med hvad jeg
havde læst. Men jeg er jo heller ekspert, så hvad ved jeg. Det
foresvæver mig nu at netop Kirsten har / har haft nogle katte der blev
ret gamle. Der er da også Lisbehts Bøv på - 16? - og hans onkel der
blev 19.. men okay, det er selvfølgelig et spinkelt statistisk
materiale

> [...]
> hendes lille BIS-vinder hjem igen og planen er vist killinger senere.
> Hilsen Vibeke (der stadig har to af Sarks døtre, desværre er de begge gået

Ja, det havde jeg faktisk hørt - jeg vidste bare ikke at damen er
fertil. Det lyder jo rigtig spændende

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 23-09-02 17:23

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret gamle. Der er da også Lisbehts Bøv på - 16? - og hans onkel der
> blev 19.. men okay, det er selvfølgelig et spinkelt statistisk

Jo Bøv er 16 (næsten, har vi fået regnet os frem til, faktisk er vi lidt i
tvivl om hvornår på året han er født.... lidt pinligt....men vist nok
november) og hans onkel Banse manglede bare 2 måneder i at blive 19. Så det
med at siamesere ikke bliver gamle er altså heller ikke noget jeg kan
genkende. At Bøvs mor ikke blev så gammel skyldtes at hun blev syg efter
Bøvs fødsel, og det tror jeg ikke på var racespecifikt, nærmere at hun
egentlig var lidt for gammel til at være førstegangsmor.

Men åbenbart har vi også været heldige med at have gamle katte, vores
dyrlæge er i al fald altid ved at falde i svime (ja ok næsten da) over Bøv
på grund af hans alder. Nå ja og så osse fordi hun godt kan lide orientalske
katte - så gæt engang om hun er heeelt væk i Basil *GG*
Da de for nylig var henne for at blive vaccinerede ville hun ikke engang
sige at Jack var for fed han var bare "lidt tyk på en charmerende måde"
Sådan en læge vil jeg osse ha'!

Og så syn's jeg osse det er en underlig uskik at bakke ud af en diskussion
bare fordi fakta ikke passer til ens forudfattede meninger... men sådan er
der jo så meget...

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 23-09-02 18:06

Hej igen
Jo, flere af Kirstens katte blev da temmelig gamle (en blev ihvert fald 15
år). Selv har jeg nu Rolle på godt 10 år og hendes farfar blev godt 11 år.
Hendes far blev desværre kun 7 år da han døde af nyresvigt. Desuden har jeg
to hunkatte på næsten 9 år.
Derfor synes jeg heller ikke at jeg kan genkende den danske siameser ud fra
de link Maria kom med.
Gad vide hvordan aldersstatistikken ser ud for de andre racer?
Hilsen Vibeke (der vil holde fødselsdag for Midas, der bliver 2 år i dag!)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-09-02 18:37

In article <3d8f4a50$0$1037$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, V.Lerche &
> [...]

> Gad vide hvordan aldersstatistikken ser ud for de andre racer?
> Hilsen Vibeke (der vil holde fødselsdag for Midas, der bliver 2 år i dag!)

Okay - jeg tror så bare jeg håber at mine 2 slægter familien på
Og - til lykke og siamesermiaooo til Midas på fødselsdagen fra
næsten-familien på Amager

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 23-09-02 18:52

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d8f4a50$0$1037$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> Gad vide hvordan aldersstatistikken ser ud for de andre racer?
> Hilsen Vibeke (der vil holde fødselsdag for Midas, der bliver 2 år i dag!)

Orv ja, Tillykke til Midas! Jeg havde endda set det på hjemmesiden, men på
et tidspunkt hvor jeg ikke havde mulighed for at skrive til gruppen
(arbejde) så derfor lidt forsinket tillykke herfra!

Og et flot siamiaooouuorw fra Bøv, et Miiiaouiiw fra Jack og et mi-iw fra
Basil. Tænk en siameser der IKKE kan miaue!!! Selv PHUMBA miauer højere end
ham - og aby'er miauer ikke I al fald ikke efter vores mening. De kvidrer og
det lyder sødt, men noget miau er det nu altså ikke... *G*

Kan vi ikke låne LilleSkrig så Basil kan høre hvordan det SKAL lyde? Det er
da ynkeligt med en siam der ikke kan sige miau.

Er 10-11 år gammelt for en kat?? Nu er jeg jo nok ikke den rigtiige til at
bedømme det, men hvis jeg havde en kat som kun blev 10-11 år ville jeg så
absolut synes den døde ung. Men det er måske bare os der har været heldige
indtil nu??

Hilsen
Lisbeth
(og Basil som lige nu (for 117 gang) prøver at fange musepilen på min skærm)

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 23-09-02 18:54

-- Midas takker!
Jeg tror nu helst at du, Lisbeth, vil være fri for at låne LilleSkrig, hun
miauer ikke, hun skriger og råber for fuld kraft, hele tiden, suk!
Nej, 10 år er da ikke gammelt for en kat, jeg håber da også på mange år
endnu med Rolle og de andre. Det jeg ville var bare at bevise at ikke alle
siamesere er nogle svæklinge, der dør unge som der blev postuleret.
Hilsen Vibeke

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 23-09-02 19:34

OK måske skal jeg ikke låne hende alligevel så *gys*

Men har du hørt om en siameser der slet ikke kan miaue?!

Og det er altså ikke fordi han er hæs for LIDT siger han da, det er bare
overhovedet ikke noget siamiau... bare sådan et tyndt killinge-mi-iw. Og det
ER han altså ved at være for stor til nu *G*

Hilsen
Lisbeth

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d8f5586$0$807$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 23-09-02 19:55

Ja...... det er ikke alle der snakker lige meget eller lige højt, men det
kan jo også være at Basil bare ikke har haft grund til at sige noget endnu,
måske kan han ikke få et ord indført for de andre
Men nyd det så længe det varer, LilleSkrig er ikke noget at ønske sig (altså
i den retning, ellers er hun en pragtfuld kat med masser af personlighed og
charme)
Hilsen Vibeke

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 23-09-02 21:57

"V.Lerche & S.Andersen" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

(der vil holde fødselsdag for Midas, der bliver 2 år i dag!)

Saa skal der da ikke heller mangle et tillykke fra os to her, haaber
at han fik noget guf i anledning af dagen ,-)

Fra : Trine Piltoft

Dato : 23-09-02 22:16

Hejsa!

>Hilsen Vibeke (der vil holde
>fødselsdag for Midas, der bliver 2 år i dag!)

Jamen??????????? Det kan da ikke passe *ggg*. Altså at tiden flyver
sådan afsted. Ikke noget under at man selv bliver ældre så *ggg*.
Synes bestemt ikke det er SÅ lang tid siden han bare var en lille tyk

killing *s*.

Nå, men et stort tillykke til dejlige Midas. Håber han har fået lidt
ekstra godt i skålen i aften :0)

Hilsen Trine & misserne

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 24-09-02 13:40

Midas takker!
Han fik en Pussi-pind i aftes, det er en af de få lækkerbidskner han gider.
Men i morgen er det "tunfiskedag" (den dag hunkattene får p-piller i tun) så
falder der nok lidt af til ham også.
Hilsen Vibeke, der heller ikke kan fatte at han nu er blevet en "stor dreng"

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 19:31

Hej igen :0)

> [...]
>traditionelle siamesere er ikke nær så
>kraftige, som de udprægede
>'appelheads' (dem man kunne finde i 50-60'erne).

Dem man kalder appleheads idag, har vist ikke meget tilfælles med de
siamesere du så i 50-60 erne. De fleste appleheads er baseret på
indblanding af huskatte og andre race. Mange har ofte vandblå øjne,
istedet for den intense blå som siameseren er kendt for, og der er
ofte temmeligt kraftig indavl på dem fordi der simpelthen er for
lille avlsmateriale. Jeg ved ikke om dette gælder overalt, men det
gælder ihvertfald for nogen af dem jeg har fundet rundt omkring på
nettet.

> [...]
>forskellig hovedform/kropsform. Men det
>er rigtigt ja, mange vil betegne
>'tradionel' som 'appelhead' - det vil jeg

Jeg vil også mene at de to betegnelser ligger tættere på hinanden,
end f.eks. traditionel/klassisk.

> Mit svar var også
>ment som en eksempel på, at
>opdrættere har
>fremavlet en type 'moderne' siameser,
>der ligger langt væk fra den
>oprindelige type
>(traditionel/klassisk..??).

Lad os kalde den klassisk, i denne diskussion. Tror ikke man bruger
betegnelsen traditionel herhjemme.

Og man kan
>lide den nuværende
>eller ej - det er jo et
>'temperamentsspørgsmål' :0))

Ja :0)

(dermed
>ikke ment, at
>de 'moderne' typer ikke er søde - jeg
>kan bare ikke rigtig forlige mig med
>det - det er ikke mit 'billede' af en
>siameser - selvom de også er dejlige).

Igen - vi bliver nok ikke enige :0)
Det er jo et spørgsmål om smag, og det varierer fra person til
person, hvilket også er grunden til at nogle elsker persere, andre
siamesere, nogle skovkattene osv. osv. :0)

mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 19:24

Hej Maria!

>Fsv angår siamesere ved jeg dog lidt
> [...]

Faktisk var levealderen i de tidlige år, meget lav på siameseren. Jeg

forstår ikke din påstand om at levealderen er faldet så betydeligt.
Jeg får jævnligt henvendelser fra folk der skal have en ny killing
fordi den gamle er død. Det er ikke unormalt at høre at disse har
været både 14 og 17 år inden de døde, og det tror jeg bestemt ikke er

lavere end andre racer og for den sags skyld huskatte.

Jeg har 6 orientalere. En på 3½, 2 på 7, 1 på 8, 1 på snart 10 og en
på godt 10. Jeg har problemer med hende der snart fylder 10. Hun har
bronkitis, og som følge deraf har hun nogengange en "træls"
vejrtrækning.
Den ene af dem på 7 (en hunkat), blev steriliseret i forbindelse med
at hun var syg for godt 2 år siden, og vi ikke kunne finde ud af hvad

det var (ikke min egen dyrlæge, da han havde ferie). Under
operationen, viste det sig at hun havde en hårbold i tarmen, som
dyrlægen så samtidig operativt fjernede (hmmm!!!). Nå, men det er en
længere historie.
Hendes bror på 7 blev for ca. 2 år siden pludseligt lam i bagbenene,
kan ikke huske hvad det var dyrlægen kaldte det, men han kom over det

på en lille uges tid ved hjælp af nogle indsprøjtninger.
Hende på 3½ har haft livmoderbetændelse 1 gang, og det var på grund
af min egen dumme skyld, da jeg troede jeg kunne stoppe en løbetid
med p-piller. Hun kom over det ved hjælp af medicinering og har siden

født killinger.
Ham på 8 har fået fjernet 2 tænder for ca. ½ år siden.

Det er flere år siden jeg sidst har haft øjenbetændelse i mit
katteri, og jeg kan ikke erindre at jeg nogensinde har haft en
alvorlig luftvejsinfektion.
Sidste anfald af seriøs dårlig mave (husker det så tydeligt som igår,

for føj hvor det stank), var efter at Tøsse fødte hendes første kuld,

hvilket var i starten af 97. Tror jeg havde været for god ved hende
med æggeblommer og fløde, hvilket resulterede i dårlig mave der var
kureret på nogle dage.
Selvfølgelig har der en gang i mellem været noget der har været
lidt "blødt", men ellers ikke noget siden den gang.

Jeg har ingen problemer haft med urinvejslidelser.

Jeg har ikke haft nogen dødsfald bl.a. mine voksne katte i al den tid

jeg har opdrættet (ca. 8 år)
Så har der indimellem været killinger der er gået til, og jeg har
også været ved dyrlæge i forbindelse med fødsel, men alt i alt, synes

jeg at når jeg læser her på listen, og hører om andre racer mv. så
ligger denne sygdomstatistik vist ikke over gennemsnittet.
Selvfølgelig hører man da nogen gange om siamesere der dør unge, men
det gør man altså også om huskatte og andre racer.....

Jeg er dog så overtroisk, at jeg lige vil skynde mig at sige 7-9-13,
fordi jeg selvfølgelig ikke håber at mine katte bliver ramt af noget
alvorligere end de ting de har fejlet indtil nu, og at jeg har mange
gode år tilbage sammen med dem allesammen.

>Det er ikke helt så slemt idag, men
>det er stadig langt fra, hvad jeg vil
>betegne som normal standard for
>siamesere.

Og hvad er det så??

> [...]
>samtidig ved jeg også, at mange seriøse
>avlere via udstillinger og
>organiseret avlsarbejde er med til at sikre at de

Der findes stadig "rene" siamesere i Danmark, altså siamesere der
ikke har iblandet orientalere i stamtavlen. Hvis altså det er det du
mener med rene?

Iøvrigt bliver standarden også indimellem ændret/justeret i andre
racer.

>Så mit forhold til udstillinger og
>des lignende er nok lidt
>ambivalent....

Ja, men det er vist en anden diskussion :0)

>men jeg ved at mange opdrættere gør
>et stort stykke arbejde for at bevare
>racerne (bare ikke siam), og dét
>sætter jeg pris på ..

Hmmmm - fordi DU ikke mener at siameseren skal se sådan ud, er vel
ikke det samme som at sige at vi ikke gør et stort stykke arbejde for

racen??

mvh. Trine

Fra : maz

Dato : 20-09-02 19:43

Prøv at kigge på dette link :
http://members.tripod.com/tsca.uk/Newsletter/1Q98THREE%20TYPES.htm
Jeg må igen opfordre dig til at læse mit sidste indlæg i denne tråd fra kl
20:11.. (det oprindelige indlæg/emne startede i øvrigt med noget helt andet,
men jeg kan ikke huske hvad det var længere..)
Jeg ønsker ikke at skændes med folk her i gruppen, og jeg vil ikke ud i
længere (følelsesladede no doubt!!) diskussioner (og ja, tro mig de ville
blive rigtig lange..) om siamesere og standarder og 'beviser' for og imod,
simpelt hen fordi det giver anledning til uvenskab (trust me!!) - og det
(igen) ønsker jeg ikke. Jeg deler ikke din opfattelse og kommer heller
aldrig til det - såvel som omvendt (givetvis) - og lad os lade det ligge ved
det, så vi stadigvæk begge kan nyde at deltage i nyhedsgruppen.Så dette
bliver sidste indlæg fra mig i denne tråd.
maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 20:27

Hej igen!

> [...]
andet,
> men jeg kan ikke huske hvad det var længere..)

Har jeg gjort, og jeg har også besvaret den.

> Jeg ønsker ikke at skændes med folk her i gruppen

Vi skændes vel ikke. Vi diskuterer vel blot ??

> [...]
> simpelt hen fordi det giver anledning til uvenskab (trust me!!) - og det

Nej, men det er trods alt dig der har drejet det oprindelige emne i denne
retning. Det er ikke mig. Jeg har blot besvaret dine mange indlæg, og jeg
synes da selv jeg har gjort det i en pæn og sober tone, selv om jeg faktisk
er dybt uenig med mange af de ting du skriver/henviser til.

>Jeg deler ikke din opfattelse og kommer heller
> aldrig til det - såvel som omvendt (givetvis)

Det kommer an på hvad du taler om nu. Sundhed eller udseende. For udseendet
er jo som jeg vist har skrevet i et andet indlæg et spørgsmål om smag og
behag.
Hvis det derimod var sundheden du snakkede om, og det virkeligt var korrekt
at siamesere kun havde en levealder på 2-5 år, så kunne vi da kun være enige
I at der skulle gøres noget ved det, men jeg VED at det ikke forholder sig
sådan. Mine egne katte må da være et bevis for det :0)

>- og lad os lade det ligge ved
> det, så vi stadigvæk begge kan nyde at deltage i nyhedsgruppen.Så dette
> bliver sidste indlæg fra mig i denne tråd.

Hmmm - det er lidt for nemt synes jeg. Du henviser til nogle links der
fortæller direkte usandheder, og når jeg så forsøger at forsvare dem, så
lukker du diskussionen. Men fint med mig - så vil jeg gå ned og vaske mit
stuegulv - har nemlig købt et nyt spisebord og 6 stole i egetræ nede i en
genbrugsforretning, og jeg skal hente dem imorgen. Gad vide hvad kattene mon
siger til stolene som er beklædt med stof :0)

Mvh. Trine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 18:25

Hej Maria!

>Det kan så godt undre mig lidt, at
>man for eksempel ikke kan finde den
>traditionelle siameser nogen steder i Dk mere...

Fordi den ikke er godkendt i FIFe - ihvertfald ikke med sin egen
standard. Du kan sagtens finde siamesere som ikke er "ekstreme", men
alt afhænger jo af øjnene der ser.

>Efter min mening er siam racen i Dk
>fuldstændig ødelagt og muteret

Det er så din mening, men jeg tror ikke at mange opdrættere af
siamesere deler den opfattelse.

Mvh. Trine

Fra : Pia J

Dato : 20-09-02 18:41

> Det er så din mening, men jeg tror ikke at mange opdrættere af
> siamesere deler den opfattelse.

Næ, men det er der nok heller ikke mange perseropdrættere der gør angående
øjne der løber i vand og flade næser

Hver sin smag.

:Pia (som også bedre kan lide gammeldags siamesere med gammeldags farver)

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 19:49

Hej Pia

>Hver sin smag.

Ja, lige akkurat.

>:Pia (som også bedre kan lide
>:gammeldags siamesere med gammeldags farver)

Og al respekt for det, men det er nu engang svært at "gå tilbage", så

jeg tror ikke lige du skal regne med at de gammeldags siamesere
vinder indpas igen :0)

Mvh. Trine

Fra : Pia J

Dato : 20-09-02 19:57

> jeg tror ikke lige du skal regne med at de gammeldags siamesere
> vinder indpas igen :0)

Så er det jo godt, jeg skal ha en MCO... :)

:Pia

Fra : maz

Dato : 20-09-02 19:11

> Hej Maria!

> Fordi den ikke er godkendt i FIFe - ihvertfald ikke med sin egen
> standard. Du kan sagtens finde siamesere som ikke er "ekstreme", men
> alt afhænger jo af øjnene der ser.

...og det var jo lige præcis hvad jeg havde skrevet (ekstreme) - netop
refereret til Anns siamesere....(prøv at læse mit forrige indlæg i denne
tråd)
At FiFE ikke længere godkender trad./klassisk siam (ja, ikke længere...) er
jo fordi at 'standarden' blev ændret i 1980'erne. Og fordi at FIFE eller
andre org. ikke vil godkende de oprindelige trad. siamesere, er det ikke
ensbetydende med at man ikke kan være seriøs opdrætter - med stamtavler,
udstillinger og hvad dertil hører. Standarden blev jo ændret til ' moderne
siam' - den oprindelige er nu engang trad/klasisk siam -FiFE eller ej. Men
det er en lang og følelsesladet diskussion, som jeg ikke vil diskutere
herinde, simpelthen fordi det bevirker at folk ofte ryger i totterne på
hinanden - og det ønsker jeg ikke. Og vedr. de indlæg jeg har skrevet vedr.
siam, mener jeg også, at jeg tager forbehold for netop dette. Jeg
respekterer naturligvis, at du og andre tilhængere af moderne siamesere ikke
er enige, men lad os holde det på et venskabeligt niveau.

> Det er så din mening, men jeg tror ikke at mange opdrættere af
> siamesere deler den opfattelse.
> Mvh. Trine

Måske ikke i DK, men prøv at tage til Tyskland, Holland, England, USA dér er
der mange opdrættere, der har samme holdning som jeg. Derudover er der
rigtig mange mennesker, der helst vil have trad/klassisk siameser i Dk, de
må desværre tage til udlandet, og det synes jeg er ærgerligt. Men fint nok,
at andre har en anden mening - fuld respekt for det.
Maria

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 20:02

Hej Maria

>..og det var jo lige præcis hvad jeg
>havde skrevet (ekstreme) - netop
>refereret til Anns siamesere....(prøv
>at læse mit forrige indlæg i denne
>tråd)

Jeg læser og læser, og skriver og skriver *ggg*.

> [...]
>i 1980'erne. Og fordi at FIFE eller
>andre org. ikke vil godkende de
>oprindelige trad. siamesere , er det ikke

Og hvorfor skulle man også det. Mine orientalere kan føre deres aner
helt tilbage til de første siamesere der kom her til landet.
Prøv at kigge på nogle af de appleheads stamtavler, og så prøv at se
hvad du finder når du kommer lidt ud på stamtavlen. Huskatte!!! Er
det at kalde en race for "oprindelig" - ikke efter min mening
ihvertfald.
Klassiske siamesere lever op til FIFe´s standard - ihvertfald hvis vi

her taler om moderater moderne siamesere.
Ak ja - hvis nogen bliver forvirret kan jeg egenligt godt forstå det,

for det er lidt svært at vide hvad forskellige folk mener når de
bruger en betegnelse.

>Standarden blev jo ændret til ' moderne
>siam' - den oprindelige er nu engang
>trad/klasisk siam -FiFE eller ej.

Jeg kan scanne billeder ind af katte fra temmeligt lang tilbage der
er betydeligt mere moderne end nogle af de siamesere man idag kalder
traditionelle (hvis jeg ellers lige kunne finde bladet *g*).
Allerede langt før 80´erne vil du kunne finde siamesere der
nogenlunde ligner mange af dem vi har idag.

> [...]
>forbehold for netop dette. Jeg
>respekterer naturligvis, at du og
>andre tilhængere af moderne siamesere ikke

Synes jeg også jeg gør, men hvis du blot havde holdt diskussionen på
et spørgsmål om smag, så havde jeg såmænd også bare været enig i at
alle skal have lov til at have hver sin smag, og jeg ønsker bestemt
ikke at pådutte nogen en kat som de synes er grim. Men du har blandet

andre aspekter ind i denne diskussion, som jeg føler jeg er nødt til
at besvare.

>Måske ikke i DK, men prøv at tage til
> [...]

Ja - men det er også meget større lande :0)
I Tyskland er der nogen opdrættere, men der er stadig langt
overvejende antal opdrættere af "moderne" siamesere (foretrækker
iøvrigt at kalde dem for moderne og ikke ekstreme. F.eks. er ingen af

mine katte i mine øjne ekstreme).

Mvh. Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-02 23:31

In article <3d8a2769$0$7408$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, TH
<th@cogito.dk> wrote:

> [...]
> har problemer med decideret at trække vejret) - og formentligt også hvad der

Ret mig hvis jeg tager fejl, derude - men faktisk tror jeg nok at
indenfor katteracer er der et forbløffende stort antal der er
"naturligt opståede" - altså egentlig er den lokale katterace fra et
eller andet sted i verden - eller en naturligt opstået mutation. At der
så er katte, hvor man har bevæget sig lige langt nok ud af tangenten
for at fremelske et specielt udseende, er noget andet. Jeg mener dog at
have læst at man er ved at bevæge sig væk fra de udseender, der gav
vejrtrækningsproblemer

> Jeg skal se sådanne ved selvsyn tror jeg...men må jo bøje mig hvis du siger
> det :)

Jeg melder mig også under fanerne som en af dem, der oprindeligt troede
det var synd. Men så gik jeg jo til en udstilling for at se.. og
oplevede en masse _meget_ afslappede katte, der snorksov, nogle der
meget gerne ville snakke med os, nogle der legede, nogle der sad ude på
ejernes skulder og kiggede på os - og selvfølgelig nogle enkelte,
der ikke syntes det var så festligt, men jeg fik også klart den
opfattelse, at de nok ikke ville komme med igen.
Er der for resten noget med at det også trækker fra i bedømmelsen, hvis
katten er alt for uhåndterlig / ophidset / bange / whatever?

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 23:38

Ann Rudbeck wrote:
> Er der for resten noget med at det også trækker fra i bedømmelsen,
> hvis katten er alt for uhåndterlig / ophidset / bange / whatever?

Ja da. En kat, der er for uhåndtérlig kan sagtens blive diskvalificeret
eller mere almindeligt blive nægtet det certifikat, den er med for at få.

Det kommer selvfølgelig meget an på, hvor slemt det er og om den er
bange eller agressiv, men de fleste dommere vil også vælge en god
(og pæn) showkat ved nomineringen, fremfor en meget bange eller
ophidset kat.

En del dommere går heldigvis også op i, at katten skal have nogle
gode oplevelser - specielt på de første udstillinger - og presser derfor
ikke katten unødigt.

--
Helle
DK Tick-Tag

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-02 23:54

In article <3d8a51ea$0$95104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
> [...]

> En del dommere går heldigvis også op i, at katten skal have nogle
> gode oplevelser - specielt på de første udstillinger - og presser derfor

Ja det var nok det jeg mente - og det må da nødvendigvis også begrænse
antallet af katte, der er på udstilling og hader hvert minut

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Niels Peter

Dato : 19-09-02 10:16

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG :)

> Syntes der var en der nævnte, at holde katten fast i nakke skindet er vold
> over for en kat?

Nej, at holde katten *løftet* i nakkeskindet og derefter laden den falde,
det er vold.
Derimod kan et blidt tag i nakkeskindet uden at løfte have en beroligende
virkning på en del katte.

> HVad gør missemor egentlig ved hendes unger når hun flytter rundt på dem?
> flytter dem i nakkeskindet, og ja man skal jo også lige tage forbehold for
> kattens størelse nu og da.

De har en anden størrelse og vægt end en voksen kat. Tænk på, hvilket træk i
nakkeskindet de fem kilo, en voksen kat kan veje, vil give ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Britta Larsen

Dato : 19-09-02 12:00

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev
> De har en anden størrelse og vægt end en voksen kat. Tænk på, hvilket træk
> nakkeskindet de fem kilo, en voksen kat kan veje, vil give ...

Det vil jeg give dig ret i, det var også det jeg skrev.
Men har da været ude for at en kat "kravlede" op af vægen og at den var så
sur at jeg måtte "rive" den ned (forkert ordvalg jeg ved det) var desvære
nød til at have en hanske på fordi katten var så arig når den kom i bad. ;(

Hilsen

Britta

Fra : Niels Peter

Dato : 19-09-02 16:24

> [...]
> nød til at have en hanske på fordi katten var så arig når den kom i bad.
;(

Der findes naturligvis nødsituationer ...

Niels Peter

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 19:46

Britta Larsen wrote:
> Så vidt jeg ved er der nogle katte der ikke friviligt stille sig op
> til et bad, hvad går i så for at den bliver der inde så i kan vaske
> den?

Jeg holder ham fast i nakken med den ene hånd og vasker ham med
den anden.

> [...]

> Syntes der var en der nævnte, at holde katten fast i nakke skindet er
> vold over for en kat? eller har jeg læst forkert?

Personligt synes jeg ikke at det er synd og kan ikke se hvorfor det
skulle være det. At løfte katten i nakkeskindet er en helt anden snak.

> HVad gør missemor egentlig ved hendes unger når hun flytter rundt på
> dem? flytter dem i nakkeskindet, og ja man skal jo også lige tage
> forbehold for kattens størelse nu og da.

Og alligevel er det ikke altid, at hun ved, hvad der er godt for dem. Har
haft en killing som måtte til dyrlægen med et stort sår på halsen, fordi
mor slæbte rundt på ham, da han var for tung.

> Hvis jeg stod for at skulle vaske kat, må jeg nok erkende at jeg
> holder den i nakke skindet, hvor skulle man ellers holde den der?

Nogen katte står altså bare og står

> Holder kun katten i nakke skindet så længe den har lysten til at løbe
> og krasse og bide, men når den "slapper" af så holder jeg hånden på
> bruskassen af katten.

Min kat forsøger hverken at kradse eller bide, men han vil da vældig
gerne i "tørvejr", så derfor pacificerer jeg ham ved at holde ham i
nakken. Hvis jeg ikke gør det, vil det tage alt for langt tid og der er
ingen grund til at stresse ham så meget og gøre det til en dårlig
oplevelse. Men nu er jeg altså også alene om at vaske ham. Hvis man
er 2 er det jo væsentligt nemmere at holde katten i ro.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Signe Sørensen

Dato : 19-09-02 20:59

On Thu, 19 Sep 2002 09:20:34 +0200, "Britta Larsen" <britta@trab.dk>
wrote:

>Jeg kom forresten lige til at tænke på hvordan i vasker jeres katte?
>
>Så vidt jeg ved er der nogle katte der ikke friviligt stille sig op til et
>bad, hvad går i så for at den bliver der inde så i kan vaske den?

Lige en lille hilsen fra mig og to katte som elsker at være i bad..

Laban og cirkeline må vi næsten kæmpe for at holde væk fra
brusekabinen, de vil bare med hver gang.

Men det kommer de langt fra hver gang, for det kan hverken pels eller
hud tåle. Vi har her i sommervarmen dog haft en lille balje med vand
stående, så der har de begge lystigt hoppet rundt og faktisk været i
vandkrig..

Lige lidt sjov, til et ellers vanskeligt problem :))

Hilsen Signe, som nu lukker OG låser døren hver gang jeg bader!

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-09-02 20:13

Hejsa!

> Jeg kom forresten lige til at tænke på hvordan i vasker jeres katte?

Nu bliver mine heldigvis ikke vasket så tit, men det er et værre menageri,
der som regel ender med at jeg er mere våd end kattene *g*

Jeg temperere vandet på forhånd, og tager derefter kattene en af gan´gen ind
i bruseniechen. Jeg lader dem stå på gulvet (men jeg selv står og får ondt i
ryggen *g*), og holder dem på "brystet" under forbenene. Helst med hovedet
væk fra mig, for ellers har man pludseligt en kat der er igang med at klatre
op af ens skulder (og har I lagt mærke til at de vejer meget mere når de er
våde *g*).

Det går nu rimeligt. Jeg skal ikke gøre det for sent på aftenen, for så er
jeg sikker på at alle naboerne bliver vækket. Siameseren er jo kendt for en
ret gennemtrængende stemme, og det kommer i høj grad til udtryk når jeg
vasker mine *s*.

Jeg bruser dem så de bliver våde (ikke for meget blus på vandet, for det kan
de ikke lide), sæber dem godt ind, og skyller dem godt. Derfetr froterer jeg
dem grundigt med et håndklæde. Lykkeligvis er mine korthårede, så meget mere
behøver jeg ikke at gøre.

Hilsen Trine - der stadig kan huske dengang jeg havde lopper i huset. Det
var inden Frontline blev opfundet, og jeg sprøjtede og sprøjtede og vaskede
og vaskede, og 2 sek. efter var lopperne tilbage. Det var faktisk lidt af et
probælem, indtil min dyrlæge sagde at hav havde fået noget hjem der hed
Frontline, og han syntes jeg skulle prøve det. Vupti......har ikke set en
loppe siden :0)