HTML editor
Fra : Anders Petersen

Dato : 18-09-02 23:12

Jeg har en alm. HTML editor med mulighed for at skifte font, farve osv.
Problemet er, at når jeg paster Word-text direkte ind, er det ikke latid
det ender helt som ønsket.

Hvad er grunden til det? Mit bud er Words 'extra'-formattering, men hvad
gør man så ved det? Kan man - enten direkte i HTMLen ell. vha. ASP - gøre
noget for at vælge, hvilke typer formattering, der tillades? I mit tilfælde
ville afsnit, kursivering/fed samt farve faktisk være rigeligt.

Endelig er linjeafstanden i selve editoren temmelig stor, hvis man trykker
Return - kan det ændres?

Forklaringer/forslag til løsning modtages med kyshånd, da jeg er lidt
smådesperat, og har en deadline om hjørnet.

Fra : Alex

Dato : 18-09-02 23:29

Du skriver ikke hvilken HTML-editor du bruger.
Det med de store linieafstande kan dog klares på de fleste editorer ved at
du holder shifttasten nede når du trykker return. Så laver du et "blødt
linieskift" hvor du bevarer formatering af fonten på de efterfølgende
linier.

En populær mellemstation fra Word, er Notepad, som effektivt fjerner al
formatering incl. fed skrift. Det må du så tilføje bagefter, men så bliver
din kode også så ren som det er muligt med den HTML-editor du bruger. Det
kan virke omstændeligt at skulle paste til Notepad, og videre til din
editor, men det er effektivt!

M.V.H. Alex

Fra : Anders Petersen

Dato : 18-09-02 23:49

> Du skriver ikke hvilken HTML-editor du bruger.

Er der forskel? Bruger bare standard-definitionerne.

> Det med de store linieafstande kan dog klares på de fleste editorer
> ved at du holder shifttasten nede når du trykker return.

Kender godt tricket, men kunne blot godt tænke mig, at det skete af sig
selv. Kan man ikke få det til at ske automatisk?

> En populær mellemstation fra Word, er Notepad, som effektivt fjerner
> al formatering incl. fed skrift.

Plejer jeg også selv at gøre, her er det dog for nogle andre - og de har
lidt svært ved at se logikken. Brugere er som bekendt roden til alt ondt :)

/A

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 19-09-02 07:47

Hvis der er tale om den editor, som er integreret i Microsoft Explorer
(MSHTML-editoren eller DHTML-editoren), kan man forholdsvis let lave en
"paste fra word" knap, som vha javascript og regulære udtryk fjerner alle
formateringer.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-09-02 10:35

Anders Petersen wrote in

> Plejer jeg også selv at gøre, her er det dog for nogle andre - og de
> har lidt svært ved at se logikken. Brugere er som bekendt roden til
> alt ondt :)

problemet ligger vel egentlig i, at der kommer mere end blot teksten med i
clipboard, når du c/p'er i Word. Dette problem er specielt irriterende, når
c/p imellem Office-applikationer.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-09-02 12:39

On Thu, 19 Sep 2002 09:34:35 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

>problemet ligger vel egentlig i, at der kommer mere end blot teksten med i
>clipboard, når du c/p'er i Word.

Problemet er også, at i Word 97 kunne man ret nemt trimme teksten til
(evt. med en lille makro), så den indeholdt meget få marjup-koder, når
den blev eksporteret som HTML - og stadig bevare fx fed, kursiv o.l.
Derimod gemmer Word 2000 i et XML-lignende format med en masse
style-markeringer, som jeg i hvert ikke har fundet nogen nem måde at
slippe af med.

>Dette problem er specielt irriterende, når
>c/p imellem Office-applikationer.

Man har dog normalt muligheden for at vælge "Insert special/Indsæt
speciel" og så vælge "Uformatteret tekst" - det er en *meget* nyttig
ting.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Hintzmann

Dato : 19-09-02 13:12

> [...]

tilfælde
> ville afsnit, kursivering/fed samt farve faktisk være rigeligt.

Jeg har haft samme problem i mit CMS-system.

På server-siden (ASP) kan du bruge HTML-Tidy og TidyCOM.
Disse kan fjerne Word2000 formateringer OG skrive koden som XHTML (ekstra +)

http://perso.wanadoo.fr/ablavier/TidyCOM/

TidyCOM har en masse optioner og en af dem renser Word2000 kode.
http://perso.wanadoo.fr/ablavier/TidyCOM/options.html

> Endelig er linjeafstanden i selve editoren temmelig stor, hvis man trykker
> Return - kan det ændres?

Ved tryk på return laves en ny paragraf element. Mellemrummet imellem
paragrafferne kan du ændre i dit stylesheet.

> Forklaringer/forslag til løsning modtages med kyshånd, da jeg er lidt
> smådesperat, og har en deadline om hjørnet.

Hintzmann