opstarts script på FreeBSD
Fra : Martin Søndergård

Dato : 18-09-02 21:13

hejsa.

jeg har et mindre problem når jeg lukker min FreeBSD maskine.

jeg har lavet et script som starter følgende services:
Apache, MySQL og Proftpd

scriptet er placeret i /usr/local/etc/rc.d/ som server.sh og gjort
eksekverbart med chmod +x .. under opstart virker det hele fint, men når jeg
lukker maskinen ned begynder den at starte det samme script igen. hvordan
kab jeg få den til at lade være med det.

jeg køre FreeBSD 4.6.2

mvh.
Martin Ø. Søndergård

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 18-09-02 21:32

"Martin Søndergård" <uranhjort@vildko.dk> writes:

> [...]
> lukker maskinen ned begynder den at starte det samme script igen. hvordan
> kab jeg få den til at lade være med det.

Det FreeBSD gør er at den kalder alle filer i /usr/local/etc/rc.d (der
ender på .sh) med argumentet start når den boot'er og argumentet stop
når den lukkerned.
Så det du skal gøre er at tjekke om $1 er "stop" og hvis den er det
skal den ikke gøre det den gør nu.

--
Rasmus Meldgaard

Paranoia indtræder når man opdager at andre mennesker er ligeså onde,
magtliderlige og griske som en selv.
-- Sune Rastad Bahn

Fra : Kristian Rask

Dato : 19-09-02 11:15

Hej

On Wed, 18 Sep 2002 22:12:46 +0200, "Martin Søndergård"
<uranhjort@vildko.dk> wrote:

> [...]
>lukker maskinen ned begynder den at starte det samme script igen. hvordan
>kab jeg få den til at lade være med det.

Nej...
Men !!!!
Du skal nok kigge på om parameteren til scriptet er "start", "stop"
eller noget 3die.
iow. scriptene kaldes med parametern start/stop afhængigt af om
maskinen starter op eller lukker ned.

mvh

Kristian

Fra : Martin Søndergård

Dato : 19-09-02 22:15

tak for svarene...
men nu er jeg desværre ikke nogen haj til at lave scripts, så for mig er det
lidt tåge snak.... kan en af jer komme med et eksempel på hvad i mener jeg
skal gøre, det vil være til en meget stor hjælp for mig.

mvh.
Martin Søndergård

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 20-09-02 08:33

> [...]

> lidt tåge snak.... kan en af jer komme med et eksempel på hvad i mener jeg
> skal gøre, det vil være til en meget stor hjælp for mig.

fra /usr/local/etc/rc.d/000.pkgtools.sh

#!/bin/sh
#
# $Idaemons: /home/cvs/pkgtools/etc/pkgtools.sh,v 1.4 2002/01/22
#08:05:05 knu Exp $

case "$1" in
start|restart)
if [ -d /usr/local/lib/compat/pkg ]; then
/sbin/ldconfig -m /usr/local/lib/compat/pkg
fi
;;
stop)
;;
esac

det du så skal gøre er at udfulde start) og stop) med de ting der skal
ske når den starter og lukker ned.

--
Rasmus Meldgaard

A: Når folk svare øverst
Q: Hvad er der mest irriterende på usenet?

Fra : Martin Søndergård

Dato : 21-09-02 15:58

"Rasmus Meldgaard" <rasmusm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Rasmus Meldgaard
>
> A: Når folk svare øverst
> Q: Hvad er der mest irriterende på usenet?

tak for svaret.. jeg vil straks prøve om det ikke virker....
mvh.
Martin Søndergård