Kryptering af harddisk
Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-09-02 21:26

Davs

Jeg er helt ny til kryptering, og fik den ide, at jeg kunne kryptere min ene
harddisk, dvs. hele disken. Er der en måde hvorpå disken er totalt krypteret
indtil man indtaster et kodeord som låser den op til normalt brug, indtil
man genstarter eller manuelt beder den om at kryptere igen?.

Det var sådan mere hvordan det foregik når man skulle kryptere en hel disk.
Programmet skal selvfølgelig være gratis at benytte, men jeg har ikke låst
mig fast på noget program, da jeg egentlig ikke kender nogen.

Håber på lidt opklaring

Mvh
Daniel-San

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-02 22:16

Daniel Andersen skrev:

> [...]
>indtil man indtaster et kodeord som låser den op til normalt brug, indtil
>man genstarter eller manuelt beder den om at kryptere igen?.

Jeg har aldrig afprøvet det, men Windows NT tilbyder kryptering
af drevene. Så kan de beskyttes via administrators kodeord.

--
Bertel

Fra : Daniel Andersen

Dato : 21-09-02 12:10

> Jeg har aldrig afprøvet det, men Windows NT tilbyder kryptering
> af drevene. Så kan de beskyttes via administrators kodeord.

Ved du om Windows 2000 også gør det?

Fra : FreeMan

Dato : 21-09-02 12:28

Daniel Andersen wrote:
::: Jeg har aldrig afprøvet det, men Windows NT tilbyder kryptering
::: af drevene. Så kan de beskyttes via administrators kodeord.
::
:: Ved du om Windows 2000 også gør det?

Så vidt jeg husker, kan EFS (Encrypted File System) der er indbygget i W2K
ikke kryptere et drev. Kun filer og mapper kan krypteres.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-09-02 22:56

Daniel Andersen wrote:

> [...]
> Programmet skal selvfølgelig være gratis at benytte, men jeg har ikke låst
> mig fast på noget program, da jeg egentlig ikke kender nogen.

Man kan kryptere hele disken bortset fra det program, der skal foretage
dekrypteringen. Du kan forvente, at ydelsen bliver forringet. Det tager
CPU tid at foretage kryptering og dekryptering. Jeg tror stadig de
hurtigste CPU'er har svært ved at følge med de hurtigste harddiske på
det punkt. Og under alle omstændigheder vil CPUen få mere at lave en
ellers.

Det eneste diskkryptering jeg har erfaringer med er cryptoloop til
Linux. Der er nogle småhuller i det, men jeg tvivler nu på, at de
andre er fejlfri. Jeg har endnu ikke set et diskkrypteringssystem, der
bruger den ekstra plads, der er nødvendigt til IV for hver sektor.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 21-09-02 12:12

> [...]
> hurtigste CPU'er har svært ved at følge med de hurtigste harddiske på
> det punkt. Og under alle omstændigheder vil CPUen få mere at lave en

Ok - Gør heller ikke så meget, da der ikke skal accesses noget på fuld knald
på det drev alligevel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-09-02 12:21

Daniel Andersen wrote:

> Ok - Gør heller ikke så meget, da der ikke skal accesses noget på fuld knald
> på det drev alligevel

Har du flere harddiske i computeren? Programmet til dekryptering skal
ligge et eller andet sted, men hvis du har to harddiske behøves det
ikke være på samme harddisk som dine krypterede data. Så du kan
sagtens krytpere hver eneste byte på din sekundære harddisk.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 21-09-02 12:51

> [...]
> ikke være på samme harddisk som dine krypterede data. Så du kan
> sagtens krytpere hver eneste byte på din sekundære harddisk.

Jeg har 2, hvor den sidste bare bruges til lager, og derfor bare ønskef
krypteret!!!

Fra : Mads Chr. Olesen

Dato : 20-09-02 11:46

Programmet Scramdisk virker fint for mig...Søg på google.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 21-09-02 12:12

> Programmet Scramdisk virker fint for mig...Søg på google.

Det vil jeg lige tjekke ud

Fra : Daniel Andersen

Dato : 21-09-02 12:15

> Programmet Scramdisk virker fint for mig...Søg på google.

Deres hjemmeside siger det er "absolete" - Det betyder vel også at
krypteringen er gammel, eller ikke helt sikker - Det måtte den jo gerne være

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-09-02 12:26

Daniel Andersen wrote:

> Deres hjemmeside siger det er "absolete"

Absolete er ikke et ord. Mener du obsolete eller absolute?
Og hvor står det forresten? Jeg kan ikke finde det på siden.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-09-02 12:38

Daniel Andersen wrote:

> Deres hjemmeside siger det er "absolete" - Det betyder vel også at
> krypteringen er gammel, eller ikke helt sikker - Det måtte den jo gerne være

Jeg kiggede lidt mere på http://www.scramdisk.clara.net/ og
http://www.drivecrypt.com/.

Umiddelbart synes jeg scramdisk siden virker mere betrygende.
Scramdisk siden beskriver faktisk nogle tekniske detaljer, og
der er et link til download af sourcekoden. På drivecrypt
siden kan jeg derimod kun finde masser af buzzwords, samt
forkerte udsagn om sikkerheden af andre diskkrypteringer.

På scramdisk siden lagde jeg desuden mærke til følgende
afsnit:

All of these algorithms are supported in per-sector
CBC mode, using random data for the initialisation
vector and pre-encryption whitening values.

Det lyder jo godt, men desværre er hovedparten af dens
ciphers kun med 64bits blokke. Jeg prøvede at følge linket
til download af sourcekoden, men det virkede ikke.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk