Kryptering PGP
Fra : Christian Simonsen

Dato : 18-09-02 20:54

Hej gruppe

Jeg anvender PGP 6.0.2. til at lave pgp-disks på 650 MB. Jeg anvender DH/DSS
2048/1024 med et password på over 20 karakterer.

Er det sikkert ? , eller er krypteringen let at bryde.

Er der andre alternativer, freeware naturligvis.

På forhånd tak.

Christian Simonsen
christian@simonsen.tdcadsl.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-09-02 23:02

Christian Simonsen wrote:

> Hej gruppe
>
> Jeg anvender PGP 6.0.2. til at lave pgp-disks på 650 MB.

Bruger pgp-disk plads på en IV per sektor?

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Christian Simonsen

Dato : 19-09-02 19:01

> Bruger pgp-disk plads på en IV per sektor?

og det betyder ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-09-02 21:48

Christian Simonsen wrote:

> og det betyder ?

Jeg tror de fleste diskkrypterings systemer bruger
sektornummer som IV. (Eller noget, der er valgt
deterministisk udfra IV.) Hvis man vil have en
sikker kryptering skal IV være tilfældigt, og det
vil dermed naturligvis bruge ekstra plads. Hvis
der ikke bruges ekstra plads, kan man sige med
sikkerhed, at der ikke bruges tilfældigt IV til
hver sektor. Dermed vil der være et lille hul i
systemet.

At der bruges ekstra plads er naturligvis ingen
garanti for, at systemet er sikkert. Men det er
nødvendigt.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-09-02 22:48

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Jeg tror de fleste diskkrypterings systemer bruger
> sektornummer som IV.

Jaja, men hvad betyder "IV"?
/L

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-09-02 23:36

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Jaja, men hvad betyder "IV"?

IV betyder initialization vector. Det er en tilfældigt
bitstreng, der i de fleste modes har samme længe som
en cipherblock. CBC, OFB og CFB bruger alle en IV på
størelse med en cipherblock. Så vidt jeg erindrer
bruger PRT mode IV, der er større end en cipherblock.

I CBC mode bliver den første plain block XORet med IV
inden den krypteres. Anden plain block XORes med den
første cipher block, og så fortsætter det på den måde.
I alt bliver de krypterede data en cipherblock
længere end klarteksten.

I en diskkryptering, kunne man f.eks. forestille sig,
at der går 32 blokke på en sektor. Men da en CBC
kryptering af 32 blokke fylder 33 blokke kan man ikke
umiddelbart lave en 1:1 mapping mellem logiske og
fysiske blokke. Derfor bruger mange disk krypteringer
et deterministisk IV og kan dermed lave denne 1:1
mapping.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 24-09-02 13:29