Hej alle sammen
Fra : tobias

Dato : 18-09-02 19:47

Jeg går i 2g og har et par spøgsmål som jeg håber en aller anden kan give et
forståeligt svar på!

Hvad er jordånding?og hvilke organismer bidrager især til den?
Hvad er forsuring, og hvordan bidrager det til jordånding?

Håber meget på svar.......NUUUUUUUU!..........

Med Venlig Hilsen
Ditte Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-02 11:09

"tobias" <tobi@image.dk> wrote in message
> Håber meget på svar.......NUUUUUUUU!..........

Det hjælper at sætte forventningerne lidt ned fra start af. Vi er ikke en
betalt supportgruppe, men sidder her af egen fri interesse.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-09-02 19:13

tobias wrote:

> [...]
>
> Hvad er jordånding?og hvilke organismer bidrager især til den?
> Hvad er forsuring, og hvordan bidrager det til jordånding?

Lav dine lektier selv.

-Claus

Fra : ZIGGE

Dato : 19-09-02 21:08

"tobias" <tobi@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er jordånding?og hvilke organismer bidrager især til den?
> Hvad er forsuring, og hvordan bidrager det til jordånding?

Slå op i din biologi bog....

/ZIGGE

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-09-02 21:55

> [...]
>
> Hvad er jordånding?og hvilke organismer bidrager især til den?
> Hvad er forsuring, og hvordan bidrager det til jordånding?

Ved jordånding udskiftes jordluftens CO2 indhold med ilt -
akkurat som hos levende organismer. CO2 dannes i rødderne
ved de såkaldte mørkeprocesser - organisk stof iltes.
Jorden ånder på flere måder.
a) Ved variationer af lufttrykket.
b) Temtaraturændringer ( nat/dag)
c) diffusion
d. Ved regnvejr fortrænges jordluften.

Forsuring kan skyldes dannelse af syrer - CO2- bidrager noget
når den sammen med vand danner kulsyre og dermed brintioner.
Det er heldigt da næringsstofferne omkring rodhårene opløses
lettere. Det virker meget smart - ved kraftig vækst er behovet for
næringsmineraler stort - de bliver lettere tilgængeligt fordi der
udskilles mere kuldioxid - o.s.v.

Forsuring anvendes navnligt om den syredannelse der sker når
svovlilter ( SO2 og SO3) og kvælstofilter, der især stammer fra
forbrænding af fossile brændsler, reagerer med vand og danner
syrer, svovlsyrling, svovlsyre, salpetersyre og -syrling.
Denne forsuring har ikke noget med jordånding at gøre - den tærer
på jordens reserver af kalk.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-02 09:57

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev

> Ved jordånding udskiftes jordluftens CO2 indhold med ilt -
> akkurat som hos levende organismer. CO2 dannes i rødderne
> ved de såkaldte mørkeprocesser - organisk stof iltes.

Mon ikke den altovervejende omsætning kommer fra dyr og bakterier?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-09-02 21:38

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev

> Mon ikke den altovervejende omsætning kommer fra dyr og bakterier?

Du har ret i, at specielt bakterier står for en stor stofomsætning i jorden.
Dyrenes rolle er ret lille.

I vækstsæsonen er planternes rodånding meget stor - der dannes store mængder
tørstof som kræver en masse energi til rodsystemet. Den skaffes ved at
forbrænde sukker og giver anledning til en meget stor CO2-produktion.
Den danne CO2 bliver genbrugt, da en stor del af planternes CO2-optagelse
sker fra CO2 der er diffunderet op fra jordens porer - det er nok ingen
tilfældighed at planternes spalteåbninger hovedsageligt findes under
bladene.

Hvis jorden pga. dårlig struktur ikke kan få skiftet CO2 ud, vil man snart
kunne se på afgrøden den mangler ilt.
Jeg vil tro at det er denne forsurende effekt som den stillede opgave
hentyder til - ikke til forsuringen pga. svovl- og kvælstofilter - hvis det
er tilfældet er opgavestilleren på vildspor.

Det interessante er, at planternes virksomhed gør jordvandet surt lige
omkring rodhårene, hvor den aktive næringsoptagelse sker. Det sker synkront
med vækstperioden. pH falder i vækstperioden omkring 0.5 enhed, så der er
tale om rigtig meget når det går stærkest.

Per A. Hansen