Angående alle de emner om tisseri.
Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-09-02 16:54

Goddag alle sammen her inde

Jeg har i den sidste tid siddet og læst de emner her inde. Et emne har især
fanget min interesse og det er det eller de emner om tisseri.

Grunden til at det emne "fanger" mig er at, da min forlovede og jeg startede
med at have kat, der købte vi os en dejlig lille hankat ved kattensværn i
Aalborg, Han fik navnet Alf.
Da vi havde haft ham boende hos os i 1/2 år, begyndte han pludselig at tisse
på vores dyner om natten, og det var ikke særlig behageligt at våbne op om
morgen med våde tæer
Vi ringede derfor til vores dyrlæge der så tog den beslutning at hun vil
undersøge ham, og undersøgt det blev Alf men de kunne ikke finde ud af hvad
det var der var galt for han var en sund og rask kat. Så begyndte vi at
lukke ham ude fra soveværelset, også kun lukke ham ind når vi var der, men
det hjalp ikke han tissede på vores dyner bare vi så væk et øjeblik, eller
når vi sov om natten.
Tilsidst sagde vores dyrlæge så at vi kunne få ham kastereret, for det
troede hun at det ville hjælpe, vi blev enige om at give det et forsøg også
håbe på at det ville hjælpe, for vi var blevet meget trætte af at vaske
dyner hver dag.
Og heldigvis hjalp det, så snart Alf var kommet sig over narkosen og alle de
dyrlæge besøg stoppede det, han tissede aldrig andre steder end hans
kattebakker, så det var dejligt.
Desværre lever Alf ikke mere efter vi flyttede i hus fik Alf lov at blive
ude kat. og han blev påkørt af en bil da han kun var 1 år og 4 mdr.

Det jeg vil frem til med dette lange indlæg er at selv om vi ikke vidste
hvad vi skulle gøre dengang, så har vi ikke en eneste gang været voldige
overfor Alf, når vi så han satte sig til rette på vores dyne, ja så skyndte
vi os at løfte ham hen i hans kattebakke, så han vidste at det var der han
skulle lave hans toiletbesøg og ikke på vores dyner.
Vi har nu Norske skovkatte og Maine coon katte i huset, og da de hver især
flyttede hjem til os, lærte vi dem fra starten at deres toilet var
kattebakkerne og ikke andre steder, og vi har aldrig haft problemer med det.

Så man kan faktisk lære sine dyr meget uden at behøve at tage dem i nakken,
eller slå dem eller hvad man ellers kan finde på..

De bedste kattehilsner til alle her inde
fra Katterisollok.
og et Maiv fra misserne Gizmo, Moqui, Elantra og Tweedy
p.s. mit navn er Marianne
Hjemmeside: www.sollok.dk/katte
mail: katte@sollok.dk

Fra : Sander

Dato : 18-09-02 18:06

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har i den sidste tid siddet og læst de emner her inde. Et emne har
især
> fanget min interesse og det er det eller de emner om tisseri.

Da vi fik vores kat Tarzan, for ca. 2 mdr. siden, var vi meget spændt på
hans renlighed, da han var udekat, på det tidspunkt. Den første dag ( efter
køreturen ) fik han kun vores lukket terrasse til rådighed. Vi gjorde katte
wcèt klar og satte ham derop, så han vidste, hvor det stod. De første par
dage har han tisset, bag vores sofa derude, men han brugte også wc`et ind
imellem. Vi flyttede så katten og wc `et ud i køkkenet om natten og siden
dengang, har han ikke lavet noget andre steder. Hans wc står igen på
terrasen.

Han har et lille kradsetræ, som han bruger flittigt, hver gang han har
sovet. Det eneste han ellers har kradset i, er vores søns cykeldæk : ). Når
han gør det, løfter vi ham bare væk fra cyklen.

Nu ved jeg godt, der findes dygtige kattetrænere herinde, men jeg ser en
kat, som meget selvstændig. Man kan vise den, hvad den må eller ikke må (
hvilket som regel også virker ). Desideret opdrage en kat, ved jeg ikke om
man kan. Vores katte har dog altid været rimelig velopdraget: Dvs. de har
gået på bordene, faret efter gulvkluden osv. De har dog hverken revet
tapeten af væggene, ædt ledninger og lign.
Jeg mener ikke, at man kan sammenligne katte, med hunde og børneopdragelse.
En kat har IMO, en fantastisk evne til, at tilpasse sig, efter forholdende
omkring den.
En hund kan man opdrage på, ( sit, giv pote, gå plads osv. ) men en kat
er.........en kat : -)

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-09-02 18:43

Hej igen

Det du skriver med at du ikke tror at man kan opdrage en kat, vil jeg sige
at jeg tror at du har helt ret, fordi jeg har altid ment at en kat er og
bliver sin egen og det kan man ikke lave om på.
Men jeg vil nu alligevel sige at jeg synes at vores 4 katte er meget
velopdragen, for når de gør et eller andet de godt ved de ikke må, ja så
behøver vi ikke længere at gå hen og tage dem ned fra evt. reol, nej ve
hæver bare stemmen og siger feks, hvad laver du der, eller hvor er det lige
du er. også kommer katten ned, og vi har aldrig nogensinde slået eller gjort
vores katte noget ondt.
Vi skal jo alle huske på at det er levende dyr vi har med at gøre og ikke et
stykke legetøj vi kan smide væk når vi er trætte af det. og jeg har det også
sådan at man skal behandle sine dyr sådan som man gerne selv vil behandles.
Hilsen katterisollok Marianne

Fra : goofy

Dato : 18-09-02 19:10

Hej Dan
> Det du skriver med at du ikke tror at man kan opdrage en kat, vil jeg
sige
> at jeg tror at du har helt ret,
Jeg mener også, at man ikke kan opdrage katte som hunde f.eks.
Men vore katte kommer i 90% af tilfældene når vi kalder deres navn. Vi
har da fravennet dem at hvesse klør i vores møbler, de kommer ikke på
bordet når vi spiser, de kommer ikke på køkkenbordet. Disse ting er
någet vi med tolmod opdrager vores katte til. Noget lettere end andet
Desuden kan jeg fortælle dig at racekatte Sokoke kan opdrages til at
hente en bold ( på størrelse med en bordtennisbold). Hvis du kommer på
udstilling så prøv at spørge en Sokoke ejer, det er næste altid den
samme Sonja Pedersen fra Jylland et sted.

Lige mine ord

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-09-02 19:18

Hej

Nu er det godt nok ikke dan der har skrevet dette indlæg, men hans kæreste
Marianne, men det er jo egentlig ligemeget

Jeg vil lige svare på det du skrev at en sokoke kat henter en bold der
bliver kastet til den.
Vi har en Norsk skovkat hun, hun henter også små bolde når vi har kastet
dem, men hun vil hun helst at vi kaster en af de små legetøjs mus, også
spæner hun afsted, og kommer tilbage og aflevere musen i hånden af os, så
man kan godt sige at nogen katte er kloge.
Hilsen Marianne

Fra : Sander

Dato : 18-09-02 20:49

> [...]
også
> sådan at man skal behandle sine dyr sådan som man gerne selv vil

Helt enig !

Forresten så kan Tarzan også komme, når vi kalder hans navn, så det er vi
meget stolte af. Vores andre katte har kun heddet mis - mis- mis, når vi
kaldte på dem, men det har jo nok, været vores egen skyld

Jeg tror dog aldrig han lære, at apportere sine bolde. Hvordan får i dog,
katten til det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 18-09-02 21:10

Hejsa

Vores ene hunkate som også er en norsk skovkat. ja hun kommer selv med sine
bolde når der skal leges og lige som marianne skriver kommer hun også
tilbage med den igen til os. Jeg har aldrig gjort noget for at lære hende
det, det kome bare pludselig en dag. Nu er det en gang om dagen vi skal lge
med den bold og skulle den være væk jaaaa så leder hun til den er fundet
igen.

Hilsen sanne

http://www.silver-heart.dk

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-09-02 21:07

> [...]
> kaldte på dem, men det har jo nok, været vores egen skyld
>
> Jeg tror dog aldrig han lære, at apportere sine bolde. Hvordan får i dog,

Hej,

Det er faktisk noget hun har lært af sin mor (True Trust Berlinetta), hun
har lært det videre til sine killinger, i hvert fald Elantra. Hun kommer med
en lille mus eller en bold og smider den foran en, så kaster vi den hen i
den anden ende af stuen og 3 sekunder senere er hun tilbage med tingen og
hvis man holder hånden frem og siger "kom så her med musen", lægger hun den
ned i hånden

MvH

Marianne

Fra : Sander

Dato : 18-09-02 21:30

> [...]
> den anden ende af stuen og 3 sekunder senere er hun tilbage med tingen og
> hvis man holder hånden frem og siger "kom så her med musen", lægger hun

Det er flot !
Tarzan mener, at ideen med bolden er, at fræse alt, hvad han kan efter den,
derefter gi`den et ordentligt potedask og så fræser han videre....Det er nu
også meget underholdende, at se på.... : )

Ang. muselegetøj: Jeg synes, de er så små, er der ikke fare for, at katten
sluger dem ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kate

Dato : 19-09-02 04:57

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in news:amansl$eji$1@sunsite.dk:

> Ang. muselegetøj: Jeg synes, de er så små, er der ikke fare for,
> at katten sluger dem ?

Sofie er også glad for musene, men hun gider nu ikke at jeg blander mig
i hendes leg. Hun går nu også mest rundt med den i munden og knurrer :-
)
Jeg har aldrig været bange for at hun skulle sluge den, men jeg bryder
mig bestemt ikke om de plastikdimser der bruges til øjne og snude, så
dem fjerner jeg inden hun får dem.

Mine apporterer heller ikke noget som helst, dog reagerer Sofie og
Johan på deres navne, Lante gør nogen gange og Mowgli begynder så småt
på det

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Pia J

Dato : 19-09-02 06:20

Jeg fandt en ret stor mus, synligt lavet af syntetpels i øvrigt, som piver
når den får bank. Sådan en ca. syntetisk rigtig muselyd Den er godt nok
et hit, jeg er spændt på, hvor hurtigt den løber tør for batteri. Eller
hvornår jeg bliver træt af at samle den op, når den bliver smidt ned fra
reolen, hvor killingerne har deres hule (50x85 cm beklædt med gulvtæppe)

:Pia