Se onlinebruger?
Fra : Jan Kristensen :o\)

Dato : 18-09-02 17:10

Hej NG

jeg har lavet en log-in hvor brugerne logger sig ind via brugernavn og
password. Brugernavnet kunne jeg tænke mig at bruge, så de andre bruger kan
se hvem der er on-line, men hvordan gør man det??

Mvh

Jan Kristensen

---

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-09-02 17:59

> jeg har lavet en log-in hvor brugerne logger sig ind via brugernavn og
> password. Brugernavnet kunne jeg tænke mig at bruge, så de andre bruger kan
> se hvem der er on-line, men hvordan gør man det??

Du gemmer tidspunktet brugerne logger på. Og så viser du bare en
liste over alle som er logget på inden for 5 minutter siden, eller
mere/mindre. Du kan evt også logge hvornår de bevæger sig rundt på
sitet, for at vise det mere præcist.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-09-02 18:30

"Mark S. Rasmussen" <mark@improve.dk> wrote
> [...]
> liste over alle som er logget på inden for 5 minutter siden, eller
> mere/mindre. Du kan evt også logge hvornår de bevæger sig rundt på

Der bruges ganske givet en session variabel med et brugerid i forbindelse
med Loginsystemet, derfor kan man lave noget hvor man ved bruger login
placerer session id'et i en kommasepareret streng i en Application variabel
og så fjerner dette igen vha. global.asa når sessionen udløber eller når
brugeren logger ud.

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-09-02 19:23

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
variabel
> og så fjerner dette igen vha. global.asa når sessionen udløber eller når

Global.asa kan man vist ikke stole på, du kan istedet kikke på denne atikel:
http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=93&tech_id
=1

Jeg er programmør på overclocking.dk, hvor mere advanceret version af
overstående virker glimrende.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-09-02 21:33

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> Global.asa kan man vist ikke stole på

Hvorfor ikke?

>du kan istedet kikke på denne atikel:

http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=93&tech_id
=1

Hvor man bruger mange applicationvariabler som aldrig bliver slettet, og
stoler i stedet på IIS's garbage collector, denne løsning vil jeg ikke
anbefale. Der skal istedet blot bruges en Application variabel som er en
kommasepareret streng og så tage den derfra, den artikel er da det værste
kode jeg har set længe.

> Jeg er programmør på overclocking.dk, hvor mere advanceret version af
> overstående virker glimrende.

Hmmm... Enten er jeres server overdimensioneret eller også er jeg imponeret
af Garbagecollectoren.

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-09-02 22:02

> Hmmm... Enten er jeres server overdimensioneret eller også er jeg
imponeret
> af Garbagecollectoren.
Jeg sagde ikke det var den samme kode vi bruger, application variablen
bliver slettet efter ca 20 min uden aktivitet fra brugeren. Derud over
tjekker jeg også på ipadressen.
Hvorfor skulle man ikke kunne store på iis's garbage collection?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-09-02 22:22

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> Hvorfor skulle man ikke kunne store på iis's garbage collection?

Hov, Hov.. Man må ikke stille nye spørgsmål før man har svaret på det jeg
spurgte om:

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> Global.asa kan man vist ikke stole på

Hvorfor ikke?

Men så lad gå da.. Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt man kan stole på
IISdet er et spørgsmål om man har processorkraft hvis man ligepludselig får
et så stort load på siden at IIS ikke kan nå at rydde op efter dig ligeså
hurtigt som du bruger mere hukommelse, derfor altid ryd op så hurtigt så
muligt.

PS: Jeg har sagt noget vrøvl, Garbage collectoren fjerner ikke Applikations
variabler. Så faktisk bliver de i eksemplet på netcoders liggende indtil
genstart af IIS servicen eller ændring af Global.asa

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 18-09-02 22:29

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse news:3d88e9cf$0$7403
> Hvorfor skulle man ikke kunne store på iis's garbage collection?

Her mente jeg selvfølgelig: "Hvorfor skulle man ikke kunne stole på iis's

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-09-02 11:24

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> [SNIP]

Er du ikke interreseret i at fortælle mig hvorfor man ikke kan stole på
Global.asa?

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 21-09-02 14:12

> Er du ikke interreseret i at fortælle mig hvorfor man ikke kan stole på
> Global.asa?

Jeg har det fra førnævnte artikel
(http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&tech_id=1&article_id
=93) hvor der står:

"Der har længe været en anden metode at optælle online brugere på, ved brug
af "session_onstart()" og "session_onend()" i global.asa filen, men denne er
meget, meget forkert at bruge, da "session_onend()" i mange tilfælde ikke
bliver kørt, og derved vil antallet af brugere online bare stige, stige og
stige ;-("

Der udover har jeg også selv prøvet det, altså at antallet af brugere bare
steg og steg uden det rigtigt antal steg.

Om det så er global.asa man ikke kan stole på, eller det er iis's onend
funkton, det ved jeg ikke. Men en global.asa fil uden onend funktion er jo
ikke meget værd.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-09-02 21:02

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> Jeg har det fra førnævnte artikel

Jeg har aldrig oplevet problemet og har endda også lavet tests med WAS for
at fremprovokere situationen, men har altid haft ligeså mange onstart og
onend kald.

--
Jakob Andersen

Fra : Morten

Dato : 21-09-02 17:05

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message news:<amhhbg$2m6m$1@news.cybercity.dk>...
> "Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
>
> Er du ikke interreseret i at fortælle mig hvorfor man ikke kan stole på
> Global.asa?

Jeg ved ikke hvorfor, men han har ret, Session_OnEnd fungerer bare
ikke, nogle gange bliver den ikke kørt. At bruge den til en online
liste funker bare ikke.

- Morten