Duron eller T-Bird ??
Fra : Cacba

Dato : 18-09-02 16:11

Hvad er hurtigst en Duron 1200mhz 200FBS
eller
T-Bird 1000mhz 200FBS...

og vil jeg kunne mærke meget forskel fra den jeg har nu T-Bird 750mhz 200FBS
???

Cacba Out..

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 18-09-02 16:26

"Cacba" <cacba@cacba.dk> skrev
> Hvad er hurtigst en Duron 1200mhz 200FBS
> eller
> T-Bird 1000mhz 200FBS...

Det kommer an på hvad du skal bruge den til, men jeg ville vælge en T-Bird -
den har meget mere level 2 cahce.

> og vil jeg kunne mærke meget forskel fra den jeg har nu T-Bird 750mhz
200FBS
> ???

Næppe. Men igen kommer du an på, hvad du skal bruge maskinen til, og
selvfølgelig hvad resten af dit system består af.
Hvis du skal bruge maskinen til spil, vil det måske være en idé at se på om
ikke det var bedre at bruge pengene på et nyt grafikkort.

mvh
Peter

Fra : Cacba

Dato : 18-09-02 16:46

> [...]
om
> ikke det var bedre at bruge pengene på et nyt grafikkort.

Har:
T-Bird 750mhz
Chaintech 7AJA (Max cpu speed 1,2)
896 Mb Sd-RAM
G-Force 3 Ti-200

Faar ike meget i 3D Mark kun 3600 ca.. og generalt ville jeg gerne have den
lidt hurtigere saa hvis en Duron 1,2 eller T-Bird 1,0 kunne gøre en forskel
kunne det være rart... (ser ikke ud til at mit mb ville være glad for en
T-Bird 1,2 da den er paa 266FBS)

Cacba Out..

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 18-09-02 17:12

"Cacba" <cacba@cacba.dk> skrev

> [...]
> kunne det være rart... (ser ikke ud til at mit mb ville være glad for en

Jeg tvivler på, at det vil være omkostningerne værd at opgradere med en 1,2
Ghz Duron / 1 Ghz Athlon, eftersom den ydelsesfremgang du ville få, vil være
for lille. Havde du kunnet sætte en 1400 Mhz T-Bird (m. 266 Mhz FSB), ville
du til gengæld snildt kunne trække omkring 5000 points ud af 3D mark.

Jeg ved ikke om det er korrekt, men ifølge
http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA0, ser det ud til at
hurtigste processor dit MB vil acceptere er en 1,1 Ghz duron... Det er
imidlertid ikke bare nok også at købe et nyt bundkort, da du også vil få et
problem mht. at få dit SD-Ram til at passe i en DDR-Ram sokkel.... .

mvh
Peter

Fra : Cacba

Dato : 18-09-02 17:28

> Jeg ved ikke om det er korrekt, men ifølge
> http://www.chaintech.com.tw/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA0, ser det ud til
at
> hurtigste processor dit MB vil acceptere er en 1,1 Ghz duron...

Ja.. men læste et indlæg af en som havde kørt en 1.2ghz paa det.. og det er
hvad de anbefaler som max ; ) ... hvis jeg brænder noget af bliver jeg jo
nød til at købe ny mb og en p4 2.53 + 512 mb ddr ram : )

Cacba Out

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-02 16:43

"Cacba" <cacba@cacba.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er hurtigst en Duron 1200mhz 200FBS
> eller
> T-Bird 1000mhz 200FBS...
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lad mig lige indskyde en bemærkning. For noget tid siden lavede jeg en
undersøgelse af CPU-typer og hastigheder.
Det var dengang Wintune lå på nettet med en kæmpedatabase over præstationer
på alle typer hardware.
Samtlige CPU-typer var nøjagtig lige så hurtige som den hastighed de var
"stemplet" med.
Kun en enkelt "berygtet" k6-type faldt udenfor, men kun med en hastighed som
var 10% ringere end den dyreste med samme hastighedsstempel!
Så min konklusion blev dengang at en cpu er så hurtig som dens
hastighedsstempling angiver stort set, så man kunne udnytte prisforskellen
imellem dem.
Hvis Duronen falder i tråd med den værst tænkelige situation så vil den
maximalt være 10% langsommere end den hurtigste. Det vil sige 1200 - 120=
1080.
Så vil den være hurtigere end Atlon 1000. IMHO))

Hilsen
Jens

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 18-09-02 16:57

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev

> [...]
> 1080.
> Så vil den være hurtigere end Atlon 1000. IMHO))

Jeg er bange for, at du ikke aner hvad du taler om. Hvis hastighed skulle
måles i MHz, så ville du have ret, men så simpel er verden ikke. Det handler
lige så meget om, hvor mange instrukser en processor kan udføre pr.
clock-cycle, og der kan duron ikke følge med i forhold til T-bird, idet
T-birden har en større Level 2 cache.

Med din argumentation, ville du sikkert også mene at en 1 Ghz Athlon kun var
10 gange så hurtig som en 100 Mhz 486'er. Sådan er verden gudskelov ikke...

mvh
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-09-02 17:14

> [...]
> eller
> T-Bird 1000mhz 200FBS...
>
> og vil jeg kunne mærke meget forskel fra den jeg har nu T-Bird 750mhz

Duron 1200 er lavet på Morgan kernen (samme som Palimono bare mindre cache)
og har flere instruktioner end Athlon T-Birden og er klart hurtigere.
Husk at opdatere bios før du skifter CPU.

Du vil opleve en 50-60% stigning i CPU hastigheden, men på systemet som
helhed er det ikke meget.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 22:43

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:pD1i9.1796$Qk5.137982@news010.worldonline.dk...

> Duron 1200 er lavet på Morgan kernen (samme som Palimono bare mindre
cache)
> og har flere instruktioner end Athlon T-Birden og er klart hurtigere.

Det er noget vrøvl, nedenstående link viser et review hvor Duron 1200 er
testet mod bla Athlon 1200. Her ser man at Athlon er Duron overlegen.
Duron 1200 er Athlon 1000 overlegen, men kun i kraft af dens flere MHZ.

Søren.

http://www.sharkyextreme.com/hardware/cpu/article.php/939891

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-09-02 00:39

"Søren" <pc@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> testet mod bla Athlon 1200. Her ser man at Athlon er Duron overlegen.
> Duron 1200 er Athlon 1000 overlegen, men kun i kraft af dens flere MHZ.

Præcis hvad er det du anser som noget vrøvl ?

At Duron 1200 er lavet på Morgan kernen ?
At Morgan kernen er den samme som Palomino (med mindre cache) ?
At Morgan (og Palomino) har flere instrukser (SS2) end T-bird ?
At Duron 1200 er hurtigere end en Athlon T-bird 1000 ?

Venligst præciser hvad du anser som noget vrøvl !
(Tjek selv dine oplysninger)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren

Dato : 19-09-02 10:41

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:f98i9.5086$Qk5.246196@news010.worldonline.dk...
> [...]
> og har flere instruktioner end Athlon T-Birden og er klart hurtigere.
>

>At Morgan kernen er den samme som Palomino (med mindre cache) ?
Rigtigt

> At Morgan (og Palomino) har flere instrukser (SS2) end T-bird ?
Rigtigt

> At Duron 1200 er hurtigere end en Athlon T-bird 1000 ?

Vrøvl !!!!!!!, prøv at kigge på den side jeg linkede til, eller anden multi
program test.
Duron 1200 er hurtigere end Athlon 1000 (hvorfor gentager jeg mig selv),
men ikke hurtigere end Athlon 1200. SS2 instrukserne kan ikke opveje den
mindre cache.

Søren.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-09-02 10:54

> [...]
> Duron 1200 er hurtigere end Athlon 1000 (hvorfor gentager jeg mig selv),
> men ikke hurtigere end Athlon 1200. SS2 instrukserne kan ikke opveje den

Det er dig der vrøvler.
Jeg har ALDRIG påstået at Duron 1200 er hurtigere end en Athlon 1200 -
ALDRIG!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Søren

Dato : 19-09-02 20:25

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:T9hi9.5698$Qk5.300904@news010.worldonline.dk...
> Det er dig der vrøvler.
> Jeg har ALDRIG påstået at Duron 1200 er hurtigere end en Athlon 1200 -
> ALDRIG!
>
> --
Jamen så må jeg have misforstået dig. Så undskyld beskyldningerne om vrøvl.

Søren.

Fra : Cacba

Dato : 18-09-02 17:34

Forresten.. lige nu har jeg ikke noget kølepasta paa og min cpu temp er paa
31c @ idle med en Silent Viking... skal ville det være en god ide at købe
kølepasta til en Duron 1200mhz ?? eller kan jeg undvære???

Cacba Out..

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-09-02 17:45

Cacba wrote:
> Hvad er hurtigst en Duron 1200mhz 200FBS
> eller
> T-Bird 1000mhz 200FBS...

Til det meste vil en Duron 1200 være hurtigst, den har et nyere
instruktionssæt, og 200 MHz mere.
Til f.eks. RC5-64 vil Duron'en være hurtigst.
Til SETI@home vil det måske være T-Bird'en.

Duron'en vil fyre knap så meget effekt af som T-Bird'en, dvs. blive knap
så varm, og dermed ikke kræve så stor køler/hurtig blæser = mindre larm.

> og vil jeg kunne mærke meget forskel fra den jeg har nu T-Bird 750mhz 200FBS

Ikke vildt meget, men hvis du encoder en .wav fil til mp3, eller en film
til DivX, så vil det tydeligt kunne ses på hvor lang tid det tager.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 18-09-02 17:46

> jeg har nu T-Bird 750mhz 200FBS

Så sælg den, og køb et ECS K7S5A til 500kr og en XP CPU
til 600kr, så kan du i første omgang genbruge din SD-ram, eller
sælge den med bundkortet og smide noget DDR i det nye
bundkort. En opgradering til 1000MHz er så lille at det er
meget svært at mærke en forskel.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 22:17

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> sælge den med bundkortet og smide noget DDR i det nye
> bundkort. En opgradering til 1000MHz er så lille at det er

Enig, det er en investering på kun 1100 kr, hvor du får en MEGET hurtigere
computer i alle aspekter. Du vil dog kun kunne indsætte 2 ram blokke, men
512 mb sdram er alt rigeligt.
Hvis du samtidigt opdaterer med Cheepo bios kan du overclocke FSB og opnå en
hastighed på din cpu der svarer til en xp1800 !!!.
Kører selv med Ecs K7S5A \ xp1600+ \ 512 sdram \ Geforce2 GTS > 3dmark2001
= 3800

Søren.