HJÆLP til opgradering af pc
Fra : Lasse

Dato : 18-09-02 15:54

Hej Gruppe...

Jeg søger lidt hjælp til en opgradering af min "gamle" pc: Asus A7V, 800
Mhz Athlon CPU, 512 MB SD-RAM, 80+30 GB IBM harddiske.

Min idé til det nye system:

Athlon Palomino 1800+ XP (1533MHz)?
Socket A, A7V333, ATX
DDR, PC333 / 2700, 256 Mb

Beholder mit grafikkort : ASUS 8420/DT 128MB DDR GFTi4200

Jeg er bare lidt i tvivl om hvilken processor jeg skal købe?? Set i forhold
til pris/ydelse....

Kan det betale betale sig at investere i en cpu som er større end 1800+ XP?

Inbox? Hvilken køler skal jeg have? vil gerne ofre penge på en støjsvag. Jeg
har ingen planer om at OC.

På forhånd tak....

Mvh.

Lasse

Fra : silas

Dato : 18-09-02 19:42

måske skulle du have mere ram....

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-09-02 21:40

"Lasse" <wibroe@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
XP?

> Inbox? Hvilken køler skal jeg have? vil gerne ofre penge på en støjsvag.

Køb hellere et andet bundkort, da ASUS har problemer med kvaliteten. Jeg har
brugt Soltek i de sidste 4 maskiner jeg har lavet og de kører meget bedre
end de A7V (og A7A) bundkort jeg brugte tidligere.
Køb ikke "In-a-box" deres kølere larmer, jeg bruger silent viking fra
thermaltake. En god blæser til prisen.
Husk at dine harddiske bør være ata133, de er mærkbart hurtigere end ata66
o.lign.
Hvad angår ram har jeg ladet mig fortælle at du kan hente en del ydelse ved
brug af pc2700 o.lign. i forhold til de "gamle" PC133.
Har du overvejet kabinet blæsere? Du skulle måske kigge på noget Papst...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Leony

Dato : 19-09-02 07:59

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Køb hellere et andet bundkort, da ASUS har problemer med kvaliteten.

Det er første gang jeg har hørt en sige det om deres bundkort. Har hørt det
mange gange om Asus Probe.
Jeg ville ikke have nogen problemer med at købe Asus, men sådan er vi jo så
forskellige.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-09-02 11:58

> [...]
det
> mange gange om Asus Probe.
> Jeg ville ikke have nogen problemer med at købe Asus, men sådan er vi jo

Jeg kender til 4 forhandlere der har droppet ASUS fordi deres mobo's var for
dårlige.... Mine egne erfaringer siger også at ASUS ikke er det bedste mobo.
For at give dig en ide om mit "grundlag" kan jeg sige at jeg i snit
bygger/samler 3-4 pc'ere om måneden.
Ifølge prc data har ASUS en fejlprocent på mellem 6 og 11% på deres mobo's
og soltek har mellem 2 og 6%

Fra : Leony

Dato : 19-09-02 14:36

> [...]
> bygger/samler 3-4 pc'ere om måneden.
> Ifølge prc data har ASUS en fejlprocent på mellem 6 og 11% på deres mobo's

Ja, hvad kan jeg sige. Du har dit grundlag i orden.¨
Hvor mange Asuskort har du brugt i de mange maskiner og hvor mange har du
haft problemer med?
Det er bare stadig første gang (eller også har jeg fortrængt det) jeg ser en
snakke om at Asus ikke er kvalivare.
Besøgte lige prc-data. De tal kan man ikke rigtig basere noget på.
Det ville jo have været rart hvis de skrev noget om hvor mange boards de har
solgt af den enkelte slags. Hvis de også skrev noget om hvad fejl indebar,
er det de kort det har fået retur fra kunder (80% af det hardware der kommer
retur, hvor brugerne klager over fejl, fejler ikke noget) eller er det de
boards der er blevet ombyttet af Asus, pga mandagsfejl.
Den fejlprocent du snakker om er vist kun på Socket A boards. Der er kommet
et Soltekboard mere med fejl, så procenten er røget op på 6,86

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-09-02 16:40

> [...]
kommet
> et Soltekboard mere med fejl, så procenten er røget op på 6,86

ja, der er mange boards der ryger ind uden der er fejl på dem. Men min
erfaring er at jeg støder på problemer med ASUS på ca 10% af de boards.
Men jeg har som sagt kun brugt soltek nogle få gange men de kører. En af
mine venner har et Soltek med en 900 på (den var hurtig den gang) og det har
altid kørt fejlfrit. Men de ældste af "mine" ASUS boards stort set alle er
udskiftet (enten defekt eller opgradering)
Epox er jeg gået helt væk fra da deres boards "kin" lever i ca 2-3 år
hvorefter de "rister sig selv" og skal skiftes...

Fra : Lasse

Dato : 19-09-02 21:28

> [...]
> hvorefter de "rister sig selv" og skal skiftes...
>
> Thomas
> This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Nu har jeg altid været glad for Asus. Mit Asus A7V har altid været super
stabilt og aldrig haft problemer med det. Nem bios osv. Så derfor holder jeg
mig nok til asus igen, og køber A7V333 KT. Ved god der er en heftig debat
omkring Asus at det er for dyrt.

Tak for hjælpen Thomas og især Leony!

Fra : Leony

Dato : 19-09-02 08:08

> Athlon Palomino 1800+ XP (1533MHz)?
> Socket A, A7V333, ATX
> DDR, PC333 / 2700, 256 Mb

Det ser gankse fornuftigt ud.
Måske en stang RAM mere.
Husk at du skal have en strømforsyning der kan trække den nye processor, du
skal ikke regne med at den gamle kan (forudsat at du ikke har købt en ny,
siden du købte computeren).

> Jeg er bare lidt i tvivl om hvilken processor jeg skal købe?? Set i
forhold
> til pris/ydelse....

AMD giver helt klart den bedste pris/ydelse.
Du kunne også overveje en 1,6 GHz P4, den er dog lidt dyrere end AMD'en, men
den kan sikkert clockes til 2,1-2,4 GHz.

> Kan det betale betale sig at investere i en cpu som er større end 1800+
XP?

Det kommer an på hvad du skal bruge den til. 1800+ XP burde være nok til det
meste.
Du kan dog ikke få for lidt processorkraft hvis du skal redigere video eller
rendere 3D og lignende.

> Inbox? Hvilken køler skal jeg have? vil gerne ofre penge på en støjsvag.
Jeg
> har ingen planer om at OC.

AMD's in-a-box blæsere skulle ikke være af den højeste kvalitet.
Jeg vil, ligesom Thomas, anbefale en Silent Viking. Der er mange støjsvage
blæsere på markedet, du kan læse en del anmeldelser her:
http://www.tweakup.dk/guider/koelerguide/1.htm
http://www17.tomshardware.com/cpu/02q3/020916/index.html

Fra : Lasse

Dato : 19-09-02 12:59

> [...]
du
> skal ikke regne med at den gamle kan (forudsat at du ikke har købt en ny,

Hej Leony!

Tak for dine råd!

Du mener ikke min "gamle" strømforsyning kan trække den nye processor? jeg
er næsten 100 % sikker på den er på 300 Watt. Er det ikke fint nok??

Mvh. Lasse

Fra : Leony

Dato : 19-09-02 14:19

> Du mener ikke min "gamle" strømforsyning kan trække den nye processor? jeg
> er næsten 100 % sikker på den er på 300 Watt. Er det ikke fint nok??

Jeg vidste ikke hvor gammel din psu var, derfor mente jeg at det var fair at
advare dig.
300 Watt er jeg sikker på nok skal trække systemet.