hurtigste CPU til Asus P2B?
Fra : Thomas

Dato : 18-09-02 15:07

Hej folks,

Jeg er den lykkelige ejer af den fantastiske kombination:
Asus P2B (rev. 1.10) motherboard og Celeron 366A@550. Det har kørt som en
mis i mere end 2 år nu.
Imidlertid er tiden ved at være moden til at tænke på lidt opgradering, og
da min økonomi er en joke skal det være BILLIGT!

Derfor har jeg tænkt mig at anskaffe en anden CPU (selvom det bliver med
vemod at jeg skal vinke farvel til historiens mest overclocking-venlige
CPU).

Boardet er rev. 1.10, men en modificeret version, således at jeg kan sætte
Vcore voltage helt ned til 1,8V.
Mit spørgsmål er nu:
hvilken CPU er den hurtigste jeg kan køre med i dette board.
Tænker på fx Celeron 1,1 GHz eller 1,0 GHz, da de er meget billige, men
alternativt en P3 omkring 1 Ghz.
Skal det i så fald være Cuppermine eller Tualatin? Den sidste er jo
væsentligt nemmere at skaffe nu til dags.

Hvad er erfaringerne med dette?

Mvh
Thomas

Fra : John

Dato : 18-09-02 18:31

Jeg har selv 2 stk PC med P2B boards, jeg har prøvet med lidt forskelligt
PIII600E og 700 mhz uden succes, så derfor kører jeg nu med en PIII550
100MHZ FSB, hvad jeg har hørt så er det grundet rev. 1.10 at den ikke kan
køre med større processor, rev. 1.11 og 1.12 har intet problem i at køre
helt op til 1000 MHZ, måske endda mere ....hvilket jeg ikke ved noget om !

håber at du kan bruge svaret ....by the way hvis du skal bruge ny BIOS
opgradering så er der en rimelig frisk en her :
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B/
( egnet til hvis du eks. har store harddiske 40 - 80 gb )

John

Fra : Thomas

Dato : 18-09-02 19:05

"John" <@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> helt op til 1000 MHZ, måske endda mere ....hvilket jeg ikke ved noget om !

Så vidt jeg har forstået er der flere typer rev. 1.10 for at gøre
forvirringen total.
Da Celeron 1000 og 1100 kører med 1,7 V skulle det være muligt at bruge dem
i P2B, såfremt Vcore voltage kan sættes ned til min. 1,8 V og det kan det på
mit P2B. De bliver lidt varmere, men efter sigende ikke mere end hvad alm.
køling kan klare.
Multiplieren går imidlertid kun til 8X på mit board, men efter sigende
skulle Celeron 1000 og 1100 bare "overrule" dette, og sætter "deres egen"
multiplier til 10 hhv 11 x 100MHz.
Har jeg mon ret i det, dvs. forstået det ret? Det er kraftvarmemig blevet
noget af en videnskab siden jeg opgraderede sidst : )

Er Celeron 1100A i øvrigt det samme som Cuppermine?

> by the way hvis du skal bruge ny BIOS
> opgradering så er der en rimelig frisk en her :
> ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B/
> ( egnet til hvis du eks. har store harddiske 40 - 80 gb )

Jeg har lige opgraderet til den seneste - 1014 beta3 - så den er i vinkel.

Mvh
Thomas

Fra : John

Dato : 18-09-02 19:34

Hvis du kigger på Asus'es hjemmeside så er der nogle opdateringer "en
manual" hvor der er vist nogle kombinationsmuligheder til clockning som ikke
er vist på boardet, så vidt jeg husker så er 5,5 x det maximale der er vist
på rev.1.10, men via jumpning er 8 x eller mere muligt, jeg mindes at have
set et sted at du kan anylysere hvor meget dit board er istand til ud fra
serienummeret, det var nemlig der hvor min dumpede :-/

mht. dit spørgsmål om 1100A og cuppermine, så kan du finde de vise sten her
: http://www.intel.com/

1014 Beta3 har jeg også

Fra : o&u

Dato : 18-09-02 19:49

On Wed, 18 Sep 2002 16:07:15 +0200, "Thomas" <thomas.n@mail.dk> wrote:

> [...]
>alternativt en P3 omkring 1 Ghz.
>Skal det i så fald være Cuppermine eller Tualatin? Den sidste er jo
>væsentligt nemmere at skaffe nu til dags.

Læs på dk.edb.hardware.overclocking

tråden "Asus P2B max CPU hastighed" fra 14.09.02

Deraf fremgår, at max. multiplier på 8x ikke er nogen begrænsning
(tumper!), da Intel cpu'er multiplier låste og booter korrekt uanset
hvad multiplier står på.

Der tales om 9x133, og max. multiplier er da 8x for bundkortet.

Mig bekendt kører en celeron 1000 udmærket, hvis den er non-tualatin.
Men med P3B er det jo kendt at 11x og 12x multiplier ikke vil boote,
p.gr.a. en bug i bios. Men 13x vil godt. Måske er det samme tilfældet
med P2B. Jeg vil derfor sige, at 10x multiplier er max.

Med mindre man laver tualatin modifikationen på en slocket og kører
13x eller 14x.

mvh

John

Fra : John

Dato : 18-09-02 20:11

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> (tumper!), da Intel cpu'er multiplier låste og booter korrekt uanset
> hvad multiplier står på.

halløj, det var sgu noget af et grimt udtryk = "tumper", med mindre du
istedet mente "jumper" ....

Nogle Pentium II er da eksempelvis ikke låst, hvorimod de Pentium III jeg
kender til er låst !!!!

John

Fra : Thomas

Dato : 18-09-02 20:46

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message
> On Wed, 18 Sep 2002 16:07:15 +0200, "Thomas" <thomas.n@mail.dk> wrote:
> Læs på dk.edb.hardware.overclocking
> tråden "Asus P2B max CPU hastighed" fra 14.09.02

Det har jeg så lige gjort. Tak for tippet!

> Deraf fremgår, at max. multiplier på 8x ikke er nogen begrænsning
> (tumper!), da Intel cpu'er multiplier låste og booter korrekt uanset
> hvad multiplier står på.

Det var sågu da en glædelig nyhed!

> Der tales om 9x133, og max. multiplier er da 8x for bundkortet.

1200 MHz. Ikke ringe...

> Mig bekendt kører en celeron 1000 udmærket, hvis den er non-tualatin.
> Men med P3B er det jo kendt at 11x og 12x multiplier ikke vil boote,
> p.gr.a. en bug i bios.

Efter sigende skulle Asus være på vej med en fejlrettet version. Om det bare
er et rygte skal jeg ikke kunne sige.

> Men 13x vil godt. Måske er det samme tilfældet
> med P2B.

Med en bugfri bios skulle den altså kunne køre 13x133?
Jeg har dog en blok 100MHz RAM, så jeg skal nok holde mig til 100MHz.

>Jeg vil derfor sige, at 10x multiplier er max.

Det er nu også OK.

> Med mindre man laver tualatin modifikationen på en slocket og kører
> 13x eller 14x.

Så langt rækker mine evner vist ikke.

Mvh
Thomas

Fra : o&u

Dato : 19-09-02 11:37

On Wed, 18 Sep 2002 21:46:29 +0200, "Thomas" <thomas.n@mail.dk> wrote:

Har lige opgraderet en P2B rev. 1.04 med en celeron 1000
(non-tualatin). Cpu voltage er jumpet til 1.8 volt.

Med bios 1006 ville celeron'en ikke boote. Men med den oprindelige PII
350 blev bios flashed med 1012, og så kørte det fint med 1000 MHz.
Multiplier jumper står stadig på 3.5x !!

Der var lidt problemer med at agp kortet ikke sad helt nede, uff.

mvh

John

Fra : Esben

Dato : 19-09-02 08:06

"Thomas" <thomas.n@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er erfaringerne med dette?

Jeg bruger en Celeron 600 (66 x 9x) i sådan et board (rev. 1.10 så vidt
jeg husker), med en Asus slot-converter. På converteren kan spæningen
jumpes til det man nu ønsker. CPU'en overclocker fantastiskt iøvrigt.

Tualatin bliver noget bøvl, for så skal man til at modificere enten cpu
eller converter. Dog findes der convertere specielt beregnet på
Tualatin, men jeg har kun set dem i udlandet til priser der er højere
end et Tualatinklart bundkort.

Jeg vil umiddelbart heller ikke råde dig til at købe en 133MHz FSB cpu,
da AGP-porten og chipset således bliver overclocket - stabilitet er
ihvertfald ikke garanteret, men det er heller ikke umuligt at det vil
køre fint.

Prøv at kigge i markedsgrupperne efter en Celeron/P3 600-1000 Mhz, måske
er du heldig.

--
Esben

Fra : Thomas

Dato : 19-09-02 08:32

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> Jeg bruger en Celeron 600 (66 x 9x) i sådan et board (rev. 1.10 så vidt
> jeg husker), med en Asus slot-converter. På converteren kan spæningen
> jumpes til det man nu ønsker.

Det kan det desværre ikke på min konverter. Af en eller anden årsag, så er
jumperne fjernet/ikke monteret.
Men spændingen kan sættes helt ned til 1,8V på selve motherboardet, så det
gør ikke så meget.

>CPU'en overclocker fantastiskt iøvrigt.

Det gør Celeron'er jo ofte. Min 366A har kørt 550MHz fra dag 1 uden
problemer af nogen art!

> [...]
> eller converter. Dog findes der convertere specielt beregnet på
> Tualatin, men jeg har kun set dem i udlandet til priser der er højere

Tak for oplysningen!
Jeg har været meget i tvivl om, hvad forskellen på Cuppermine og Tualatin
er, men Cuppermine er altså sagen for P2B!

> [...]
> da AGP-porten og chipset således bliver overclocket - stabilitet er
> ihvertfald ikke garanteret, men det er heller ikke umuligt at det vil

Nej, det er nok at presse citronen. Og det går i øvrigt heller ikke med mine
RAM.

> Prøv at kigge i markedsgrupperne efter en Celeron/P3 600-1000 Mhz, måske
> er du heldig.

Jeg vil kigge efter en 1000 MHz!

Mvh
Thomas

Fra : Esben

Dato : 19-09-02 18:26

"Thomas" <thomas.n@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Men spændingen kan sættes helt ned til 1,8V på selve motherboardet, så
det
> gør ikke så meget.

Ok, 1,8 volt er osse helt fint til en cu-mine.

> Det gør Celeron'er jo ofte. Min 366A har kørt 550MHz fra dag 1 uden
> problemer af nogen art!

Jeg startede selv med en 300 @ 450. Man skal dog holde sig til de
langsomste cpu'er i et batch, f.eks. vil en Celeron 533 (den gamle) ikke
kunne oc særlig meget.

--
Esben