Flere ADSL-udbydere på samme adresse
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 13:19

Hej

Vi påtænker at købe en bunke ADSL-linjer og bundle dem med en Linux-baseret
router (som for så vidt ikke er relevant her).

Spørgsmålet går på, hvorvidt man kan have flere ADSL-udbydere på samme
adresse. Er det f. eks. muligt at have både TDC, CyberCity og Tiscali i
samme husstand? Giver deres forskellige teknikker (PPPoE, PPPoATM osv.)
problemer af en sådan art, at projektet umuliggøres? Naturligvis under
forudsætning af at kablerne er af en tilstrækkelig god kvalitet til at bære
flere samtidige ADSL-forbindelser.

Jeg synes jeg har ledt nettet og nyhedsgrupper tynd, men jeg kan ikke rigtig
finde noget - så forhåbentlig sidder der nogle hajer her

PFT

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : Henning

Dato : 18-09-02 21:49

>Spørgsmålet går på, hvorvidt man kan have flere ADSL-udbydere på samme
>adresse. Er det f. eks. muligt at have både TDC, CyberCity og Tiscali i
>samme husstand? Giver deres forskellige teknikker (PPPoE, PPPoATM osv.)

Jeg havde Tiscali, og fik ifm. mit arbejde installeret TDC.
Elektrikeren måtte trække nyt kabel, men ingen problemer (der blev
oprettet helt nyt telefonnummer.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-09-02 11:30

Henning wrote:

> Jeg havde Tiscali, og fik ifm. mit arbejde installeret TDC.
> Elektrikeren måtte trække nyt kabel, men ingen problemer (der blev
> oprettet helt nyt telefonnummer.)

Så sku' der jo ingen problemer være i det - tak.

/Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-09-02 18:02

On Wed, 18 Sep 2002 14:19:29 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

>Vi påtænker at købe en bunke ADSL-linjer og bundle dem med en Linux-baseret
>router (som for så vidt ikke er relevant her).

Har I teknikken til at udføre denne bundling helt på plads?
Har I overvejet om det overhovedet kan lade sig gøre at bundle mellem
flere forskellige udbydere?

>Spørgsmålet går på, hvorvidt man kan have flere ADSL-udbydere på samme
>adresse.

Ja, det kræver blot at der er rå kobber nok, mellem din adresse og
centralen.

>Er det f. eks. muligt at have både TDC, CyberCity og Tiscali i
>samme husstand? Giver deres forskellige teknikker (PPPoE, PPPoATM osv.)
>problemer af en sådan art, at projektet umuliggøres?

Nej, idet de forskellige linjer vil skulle køre på hvert sit kobberpar
vil de ikke kunne komme i vejen for hinanden.

/Jarlskov

Fra : Henning

Dato : 20-09-02 19:03

>Ja, det kræver blot at der er rå kobber nok, mellem din adresse og
>centralen.
Ellers må TDC jo ud med gravemaskinen

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 07:31

On Fri, 20 Sep 2002 20:02:36 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Ellers må TDC jo ud med gravemaskinen

Det er netop det de ikke gør, der er ikke forsyningspligt, så TDC
graver ikke uden der bliver betalt for det, og det er der ingen ISP
der vil.

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.

Fra : Henning

Dato : 21-09-02 17:31

On Sat, 21 Sep 2002 08:30:50 +0200, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>Det er netop det de ikke gør, der er ikke forsyningspligt, så TDC

Bestiller du et ekstra telefonnummer, kommer de vel og graver?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 17:48

On Sat, 21 Sep 2002 18:31:21 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Bestiller du et ekstra telefonnummer, kommer de vel og graver?

Det tror jeg ikke, jeg tror at de vil levere en ISDN, hvor du kan
have 2 linier. De vil så levere en NT der har A/D konveter, så du kan
koble analoge telefoner til.

Bestiller du derimod 2 gange ISDN, så kan de vistnok ikke slippe for
at grave,,,

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-09-02 20:01

Ivar Madsen wrote:

> Bestiller du derimod 2 gange ISDN, så kan de vistnok ikke slippe for
> at grave,,,

Næ, der er jo - så vidt, jeg har forstået - forsyningspligt på ISDN...

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-02 20:12

On Sun, 22 Sep 2002 21:00:40 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

>Næ, der er jo - så vidt, jeg har forstået - forsyningspligt på ISDN...

Som Martin nævner, så er der kun forsyningspligt til en ISDN,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-02 09:03

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Bestiller du et ekstra telefonnummer, kommer de vel og graver?

De vil gå ret langt for at undgå at grave. Der er faktisk et begreb for
det "pair gain"
Dels har man en reserve til telefoni der ikke bruges til Rå Kobber
Dels kan man koble flere linjer sammen på de strækninger der er
pladsmangel
Dels kan man inddrage allerede etablerede Rå Kobber forbindelser

Endelig kan man nægte at levere, idet der kun er forsyningspligt på et
kredsløb af hver type (svjh)

OPDATERET Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-02 09:22

On Sun, 22 Sep 2002 10:02:45 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Endelig kan man nægte at levere, idet der kun er forsyningspligt på et
>kredsløb af hver type (svjh)

Den må du lige undersøge, og så dokumentere.
Der hvor jeg bor er der kun ført et kobberpar til hver lejlighed. Dem
der satte min NE op fortalte at der skal bruge mindst 2 mand, og gerne
3, og at det ville tage dem det meste at en hel dag, at føre ekstra
kobber i en lejlighed, og at det vil medføre at de skal have adgang
til samtlige underlæggende lejligheder. Og at det er nogen teknikkerne
bander langt væk når det er nødvendigt, hvilket det nogle gange har
været her i bebyggelsen. Dels pga. fejl på kobberet, dels pga.
hjemmearbejdspladser har krævet ekstra tlf.linie.
Og hvis TDC kunne nægte at levere mere en linie, så tror jeg at de
ville gøre det her.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-02 09:44

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Den må du lige undersøge, og så dokumentere.

Fra retsinfo.dk (deres søgesystem er en skandale)
BEK nr 1010 af 06/11/2000

De i stk. 1 nævnte forsyningspligttjenester skal omfatte:
1) Én forbindelse til en taletelefonitjeneste, der giver slutbrugeren
adgang til at foretage og modtage opkald mellem nettermineringspunkter
samt mulighed for udveksling af trafik med andre slutbrugere, der er
tildelt numre i nummerplaner baseret på ITU s anbefaling E.164.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-02 12:58

On Sun, 22 Sep 2002 10:44:00 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Fra retsinfo.dk (deres søgesystem er en skandale)
>BEK nr 1010 af 06/11/2000

Ja, man skal have et kursus for at finde rundt der, har opgivet for
længe længe siden, så har du link til bekendsgørlsen?
Kunne godt tænke mig at læse lidt mere i den,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-02 13:02

> Ja, man skal have et kursus for at finde rundt der, har opgivet for
> længe længe siden, så har du link til bekendsgørlsen?

Man kan ikke linke til resultater

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-09-02 20:14

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig kan man nægte at levere, idet der kun er forsyningspligt på et
> kredsløb af hver type (svjh)

Kan man få oplyst, hvor mange kobberpar, der ligger til en given adresse?
Hvor i TDC ved man evt. den slags?

Jeg mener at have hørt at man graver 10 kobberpar ind ved nyopgravninger -
er der hold i dette eller er det noget hoveløst vrøvl? Kan man regne med at
en adresse med to telefonlinjer, en dankort-linje og en pro@ccess link -
alt andet end telefon installeret i 2000 - har 10 kobberpar?

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-09-02 20:27

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man få oplyst, hvor mange kobberpar, der ligger til en given
adresse?

Nej, og du ville ikke rigtigt kunne bruge det til noget.

> Hvor i TDC ved man evt. den slags?

Der er et "kontor" der tager sig af det, men man kan ikke ringe til dem.

> Jeg mener at have hørt at man graver 10 kobberpar ind ved
nyopgravninger -

Jeg tvivler på at det er 100% konsekvent

Nej

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-09-02 00:52

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> adresse?
>
> Nej, og du ville ikke rigtigt kunne bruge det til noget.

Dvs. det på ingen måde er muligt at vide på forhånd, om det er muligt at
lægge flere samtidige ADSL-linjer ind i en enkelt husstand?

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-09-02 06:59

> [...]
at
> lægge flere samtidige ADSL-linjer ind i en enkelt husstand?

Nej, det er op til den enkelte leverandør

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-09-02 10:05

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> at
>
> Nej, det er op til den enkelte leverandør

Hmm.. Ok, det er der jo så ikke noget at gøre ved - men tak alligevel.

/Rasmus

The reason we come up with new versions is not to fix bugs.
-- Bill Gates

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-09-02 19:54

Lasse Jarlskov wrote:

Linux-baseret

> Har I teknikken til at udføre denne bundling helt på plads?
> Har I overvejet om det overhovedet kan lade sig gøre at bundle mellem
> flere forskellige udbydere?

Ja, Linux m. iproute2. Det kan godt lade sig gøre.

> Ja, det kræver blot at der er rå kobber nok, mellem din adresse og
> centralen.

Ok. Ellers må de vel bare grave nogle nye kabler ned

> Nej, idet de forskellige linjer vil skulle køre på hvert sit kobberpar
> vil de ikke kunne komme i vejen for hinanden.

Ok, fint.

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........