Kan bundkortet håndtere mere RAM ?
Fra : Christian Thorsen

Dato : 18-09-02 11:20

Hej!

Jeg skal for en kammerat ud i morgen og undersøge om der kan sættes mere RAM
i hans computer!

(Han kender ikke PC'ens navn - men han siger, at der på forsiden er et stort
"A")
Det er en Pentium med 3 RAM-slots med 2 x 32 Mb-RAM-blokke (PC100)

Jeg ved godt det er lidt spinkelt grundlagf at spørge på, når jeg ikke ved,
hvilket bundkort
det præcist er...

Jeg har 2 spørgsmål:

1)
Kan man i opstartsbilledet ser jeg hvad bundkortet hedder?
Eller kan man i BIOS se hvad bundkortet hedder ?
Eller måske fra Windows ?

2)
Når jeg så ved, hvad bundkortet hedder, kan jeg så på et website se...
om boardet kan opgraderes med mere RAM ?
Findes der en samlet side med boardinfo der fortæller om boardet kan
opgraderes
Eller skal jeg ind på den specifikke board-producents website ?

Håber I kan hjælpe mig, så jeg ved lidt mere, inden jeg i morgen skal besøge
en kammerat for at undersøge om hans PC kan opgraderes !

Tak for alt hjlælp!

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-02 12:45

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:am9k0f$3ul06$1@ID-139211.news.dfncis.de...
> [...]
besøge
> en kammerat for at undersøge om hans PC kan opgraderes !

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det store A som din kammerat kan se, er Aopen, kabinettets navn.
Men få ham til at gå ind i
start=>Programmer=>tilbehør=>Systemværktøjer=>Systemoplysninger. Der kan han
se hvilket bundkort, eller chipsæt som der er tale om.
Så kan du søge efter det og se hvor meget ram det understøtter.
Skal du have mere præcise oplysninger kan du prøve at køre Sisoft Sandra
programmet. Det giver mere intense oplysninger.
Led efter det på google.
Kan du ikke finde ud af det så prøv dig frem. Hvis du går i Zitech og
køber en klods, så kan du spørge om du kan bytte, eller få pengene tilbage,
hvis den ikke kan bruges i maskinen.

Hilsen
Jens

Fra : Leony

Dato : 19-09-02 08:33

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:am9k0f$3ul06$1@ID-139211.news.dfncis.de...

> Kan man i opstartsbilledet ser jeg hvad bundkortet hedder?

Under boot kommer der en BIOS ID string nederst i venstre hjørne. Tryk på
pause/break tasten for at notere nummeret ned.
Tast det ind på motherboards.org siden.

> Eller måske fra Windows ?

Du kan prøve ctbios:
http://www.biosworld.com/ctbios.htm
Der er også noget på denne side:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

> [...]
> opgraderes
> Eller skal jeg ind på den specifikke board-producents website ?

På producentens side finder du alle info. Der er også mulighed for at
downloade en manual.
Du kan også prøve en søgning på boardets navn, men det bedste er
producenten.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/