Hvordan bibeholdes temp styring ved skift ~
Fra : jakob

Dato : 18-09-02 10:07

Jeg har en macron mpt-400p 400w psu der larmer lidt for meget. Jeg
overvejer derfor at erstatte power logic pl80b12h blæseren med en 80 mm
9dB blæser på 25 cfm. (er 80 mm ikke standard på psu ??)

http://www.chippen.dk/chippen.asp?db=cm&kategori=fluid

Jeg er dog i tvivl om blæseren er kraftig nok, men det jeg er mest i
tvivl om er hvordan den monteres så den i psu'en indbyggede temp styring
fungerer. Som det er nu går blæseren op i omdrejninger når temp bliver
for høj. Det er muligvis ikke nødvendigt at bevare denne funktionalitet
???? men hvis det er hvordan gøres det så ???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 18-09-02 11:12

jakob wrote:
> Jeg har en macron mpt-400p 400w psu der larmer lidt for meget. Jeg
> overvejer derfor at erstatte power logic pl80b12h blæseren med en 80
> mm 9dB blæser på 25 cfm. (er 80 mm ikke standard på psu ??)

Jo

> http://www.chippen.dk/chippen.asp?db=cm&kategori=fluid
>
> Jeg er dog i tvivl om blæseren er kraftig nok

Det er den. Jeg bruger selv en 12 dB papst, den blæser vist ikke mere end 20
cfm.

> men det jeg er mest i
> tvivl om er hvordan den monteres så den i psu'en indbyggede temp
> styring fungerer.

Den skal monteres ligesom den gamle blæser, da den skal have samme funktion.

> Som det er nu går blæseren op i omdrejninger når
> temp bliver for høj. Det er muligvis ikke nødvendigt at bevare denne
> funktionalitet ???? men hvis det er hvordan gøres det så ???

Se hvordan din nuværende blæser er tilsluttet, sog sæt den nye på, på samme
måde.
Jeg tror bare ikke det er nødvendigt, 9 dB er ikke meget, så sæt den hellere
til 12V konstant

/Mark

Fra : Morten Johansen

Dato : 18-09-02 11:24

jakob wrote:

> Jeg har en macron mpt-400p 400w psu der larmer lidt for meget. Jeg
> overvejer derfor at erstatte power logic pl80b12h blæseren med en 80 mm
> 9dB blæser på 25 cfm. (er 80 mm ikke standard på psu ??)

80 mm bruges ofte i psu'er, men luk den op, så du er sikker på størrelsen

> [...]
> for høj. Det er muligvis ikke nødvendigt at bevare denne funktionalitet
> ???? men hvis det er hvordan gøres det så ???

Jeg har en psu på 300W med en Papst-blæser, der yder 34 cfm, og jeg synes
luften, den sender ud, er rimelig varm, så jeg er ikke sikker på at 25 cfm
er nok til 400W. Det afhænger dog også af, hvor mange blæsere du ellers har
i maskinen, og hvor meget varme komponenterne i maskinen afgiver.

Med hensyn til temperaturstyringen, så har jeg blot tilsluttet min nye
psu-blæser på samme måde som den originale blæser i psu'en. Jeg har egentlig
ikke overvejet om dette skulle kunne give nogle problemer, jeg har dog ikke
haft nogle. Måske andre vil knytte en kommentar til dette?

Hilsen Morten