Det offentlige på banen til at styre udvik~
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-02 07:21

Jeg har med et halvt øje fulgt Linux diskussionen, og bemærket at folk
påpeger at Linux ikke kan bruges fordi der kun bliver udviklet til
Windows. Personligt bruger jeg på pragmatisk lidt af hvert, hvoraf
både Linux og Windows indgår, ud fra filosofien om at jeg gerne vil
have valget i den enkelte situation.

Min erfaring med disse ting viser at det er muligt at lave software som
kører på alle disse platforme[1], på tilfredsstillende vis, nemlig hvis
de er skrevet i Java. Ud fra de bemærkninger der er faldet, tyder det
kraftigt på at det ikke forholder sig sådan med de programmer der er.

Min personlige formodning er at dette forhold kun ændrer sig med pres
fra brugerne. Enkeltpersoner er ikke "tunge" nok til at kunne påvirke
virksomhederne - jeg går ud fra det er små leverandører med beskedne
resourcer - men det kunne man måske gøre ved at lave en synlig
interesseorganisation.

Den eneste computerinteresseorganisation jeg kender til som er synlig
i dagspressen, er SSLUG <http://www.sslug.dk>, som er en
Linuxorganisation, men som i denne sammenhæng er særdeles velegnet, og
som også er politisk aktiv.

Jeg foreslår derfor at de personer som er interesserede i at
foranledige at tingene ændrer sig, opretter en underafdeling af SSLUG
som har med undervisning at gøre, og som efter etablering af fælles
fodslaw, definerer nogen overskuelige projekter som vil være til at få
trukket i land, og herefter benytter SSLUG's gode rygte til at få
trukket en bevilling i land til at få _lavet_ det her i OpenSource så
alle kan have glæde af det. Forbindelsen til SSLUG samt en beskeden
pose penge tror jeg er tilstrækkeligt til at få adgang til
kvalificeret arbejdskraft[2].

Jeg tror dette vil være en farbar vej frem. Et pilotprojekt vil vise
om tiden er moden :)

Med venlig hilsen,

[1] Personligt har jeg prøvet Windows, Linux, Solaris, Irix, Macintosh
(dog bedst med OS X), OS/2. Herudover findes der mulighederne på
http://java.sun.com/cgi-bin/java-ports.cgi.

[2] Jeg kunne selv være interesseret i at blive tilknyttet et sådant
projekt som beskedent betalt udvikler. Af samme grund vil jeg undgå
interessekonflikter ved ikke at involvere mig i selve
organisationsarbejdet - det mener jeg er lærerernes opgave.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-09-02 21:02

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvalificeret arbejdskraft[2].
>
> Jeg tror dette vil være en farbar vej frem. Et pilotprojekt vil vise

God vind med projektet! Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af
det.

mvh. Niels Aage