XDMCP / sikkerhed
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-09-02 16:16

Hej

Benytter man XDMCP transporteres brugernavne og kodeord jo over UDP i
fritekst. Idet der bruges UDP kan man ikke øre det gennem en ssh-tunnel el.
lign.

Jeg har ledt en hel del men intet fundet. Findes der et alternativ til
XDMCP, som er mindre usikkert? XDMCP med kryptering a' la' ssh ville være
et hit!

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-02 20:08

Den Tue, 17 Sep 2002 17:16:05 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
>Hej
>
>Benytter man XDMCP transporteres brugernavne og kodeord jo over UDP i
>fritekst. Idet der bruges UDP kan man ikke øre det gennem en ssh-tunnel el.
>lign.

Øhm, der bliver da ikke sendt brugernavn og kodeord over XDMCP. XDMCP
bruges til at bede XDM om et login-vindue, eller en "chooser", og xdm
åbner så denne som et normalt X-program - TCP, port 6000.

Problemet bliver så at få XDM-vinduet omdirigeret til SSH.

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-09-02 20:41

Kent Friis wrote:

> Øhm, der bliver da ikke sendt brugernavn og kodeord over XDMCP. XDMCP
> bruges til at bede XDM om et login-vindue, eller en "chooser", og xdm
> åbner så denne som et normalt X-program - TCP, port 6000.

Øh, ups - det er klart; min fejl

/Rasmus

Of all the things I've lost I miss my mind the most.
- Ozzy Osbourne

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-09-02 20:39

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Benytter man XDMCP transporteres brugernavne og kodeord jo over UDP i
> fritekst. Idet der bruges UDP kan man ikke øre det gennem en ssh-tunnel

Øh, jeg ved ikke det kan hjælpe dig, men jeg bruger putty til at lave en ssh
forbindelse, og via denne router jeg X trafik til min x-server. Derved opnår
jeg sikkerheden, og fra arbejde har vi "kun" åbnet for port 22 (ssh) - og
det virker fint.

I putty skal du under connection->SSH->Tunnels enable X11 forwarding.

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 10:45

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> opnår jeg sikkerheden, og fra arbejde har vi "kun" åbnet for port 22 (ssh)

Meningen var at der skulle opstilles nogle maskiner med en X-server og ikke
meget andet - jeg kender godt til ssh, men xdmcp er lidt mere praktisk, da
man så sidder med hele desktoppen på fjernmaskinen.

> I putty skal du under connection->SSH->Tunnels enable X11 forwarding.

Det var meningen at sætte nogle billige Linux-maskiner op som X-servere for
en større HP-UX maskine, så det bliver næppe putty

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.