Javascript i Opera
Fra : Julie Thomsen

Dato : 17-09-02 14:50

Hvorfor virker mit javascript ikke i Opera (version 6). Det
virker
fint i IE 5 og Netscape 6.

Prøv at se her:

http://www.friserverplads.dk/castro/website/index.html

Man kan slet ikke se menuknapperne i Opera?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Julie Thomsen

Dato : 17-09-02 14:53

Når jeg validerer sitet inde på w3c får jeg en warning på
javascriptet - hvorfor?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-09-02 16:25

Julie Thomsen <julle.thomsen@mail.dk> writes:

> Hvorfor virker mit javascript ikke i Opera (version 6). Det virker
> fint i IE 5 og Netscape 6.

Javascripten virker fint.

> Man kan slet ikke se menuknapperne i Opera?

De er der. De er bare, af en eller anden grund, placeret i højre side
af <div id="menu">'en, og derfor gemt bag iframen. Det skyldes
text-align:center, der er arvet fra body. Du kan enten sætte
text-align:left eller sætter width:130px i div#menu, eller du kan
sætte text-align:left i body, det ser ikke ud til at det bruges andre
steder.

Det trick jeg ofte bruger når noget bliver væk for mig på en side, er
at tilføje style="border:1px solid red", så er det meget nemmere
at se hvor det blev af :)
/L

Fra : Julie Thomsen

Dato : 17-09-02 17:31

Yes, nu kan jeg se menuknapperne.

Lasse kan du så også svare på hvorfor det er som om at der ikke er
plads til iframen i Opera? Fungerer fint i de andre nævnte browsere

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-09-02 18:31

Julie Thomsen <julle.thomsen@mail.dk> writes:

> Lasse kan du så også svare på hvorfor det er som om at der ikke er
> plads til iframen i Opera? Fungerer fint i de andre nævnte browsere

Jeg kan ikke lige gætte hvad problemet er. Umiddelbart ser det ens ud
i Mozilla, Opera og IE (næsten, den øverste knap dækker for "København
N" i Mozilla, men iframen er ens).

Hvis jeg laver siden smallere end 788 pixels, så forsvinder marginen i
både Mozilla og IE, mens der stadig er en smal margin i Opera, lidt
bredere i højre siden end i venstre. Jeg gætter på at det i højre side
skyldes at Opera sætter plads af til en scrollbar i højre side. Det
kan ses at passe hvis man laver browseren meget lav (altså ikke særlig
høj).

Jeg tror problemet skyldes at den <div class="indhold"> det hele er
pakket ind i får lov til at være bredere end siden selv..

Jeg prøvede at fjerne div'en og indsætte
html{background-color:#ffffff}
body{ width:788px;
height:100%;
background-color: #000033;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}
men resultatet var ikke så godt - den bla baggrund flyttede sig
rigtigt nok, men teksten var placeret absolut, så den blev stående.

Ellers har jeg ingen idéer.

Håber det kan bruges til et eller andet :)
/L

Fra : Tinky Winky

Dato : 17-09-02 22:33

> [...]
>
> Prøv at se her:
>
> http://www.friserverplads.dk/castro/website/index.html
>
> Man kan slet ikke se menuknapperne i Opera?

OT: irriterende at man ikke kan se hele siden, når man har høj opløselig
skærm. Spild af plads at der skal være mørkeblå frame i stedet for.